اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

تظاهرات بزرگ عراق برای اخراج آمریکا از منطقه است

تظاهرات بزرگ عراق برای اخراج آمریکا از منطقه است
دکتر سیدمحسن هاشمی معتقد است، بررسی محتوایی شعارهای تظاهرات میلیونی عراقی‌ها، نشان از یک همبستگی ملی در مخالفت با حضور آمریکا در این کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پایگاه خبری تحلیلی شیرازه گفت‌وگویی را در خصوص حضور میلیونی مردم عراق در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور با دکتر سیدمحسن هاشمی داشته که در زیر می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

خواسته مردم عراق در تظاهرات ضدآمریکایی علیه حضور نظامیان آمریکایی پس از ۱۶ سال اشغالگری چه بود؟
مردم عراق بعد از سال‌ها تحمل آمریکایی ها در کشور خویش که به بهانه آزاد سازی این کشور از چنگال صدام بود، مشاهده کردند که عملا این ارتش آمریکا پیکان حملات خویش را از گروه های تکفیری به سمت جریان های مقاومت و بومی کشور عراق سوق داده است که نمونه واضح آن حمله اواسط دیماه به پایگاه های گروه های قانونی حشد الشعبی در مرز عراق با سوریه بود که طی آن بیش از 30 نفر از رزمندگان عراقی شهید شدند. این حمله آنقدر عراقی ها را عصبانی کرد که در مراسم تشییع آنان در بغداد یک موج ضد آمریکایی ایجاد گردید که دامن سفارتخانه این کشور را گرفت و تعدادی از ساختمان های آن، به تسخیر مردم عصبانی از ترور آمریکایی ها درآمد.

, خواسته مردم عراق در تظاهرات ضدآمریکایی علیه حضور نظامیان آمریکایی پس از ۱۶ سال اشغالگری چه بود؟ ,
,


سپس ترور ناجوانمردانه حاج قاسم به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت نخست وزیر عراق راهی این کشور شده بود و همچنین ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی، سبب افزایش این نارضایتی و خشم عمومی از دولت آمریکا گردید که جمعیت زیاد تشییع کننده پیکر مطهر این شهدا، نمونه ای از آن بود. عراقی ها هر روز مشاهده می کردند که آمریکا با استقرار در خاک این کشور و با استفاده از آسمان و زمین عراق، بر علیه امنیت ملی عراق و گروه های حافظ آن اقدام تروریستی انجام می دهند که نتیجه این خشم تاکید بر مصوبه تاریخی مجلس عراق در اخراج آمریکایی ها بود.

,
,


از اینرو مردم عراق و خصوصا بغداد، در روز جمعه به خیابان آمدند و با جمعیتی بی نظیر در طول تاریخ عراق، یک صدا فریاد کلا کلا آمریکا، کلا کلا اسرائیل سر دادند. بررسی محتوایی شعارهای تظاهرات میلیونی عراقی ها، نشان از یک همبستگی ملی در مخالفت با حضور آمریکا در این کشور می باشد. از 10 شعار اصلی تظارات کنندگان همگی به شیطانی بودن حکومت آمریکا و تایید مصوبه  اخراج آمریکاییها در مجلس این شکور بود. جالبست که شعار آمریکا شیطان بزرگ است، به تاسی از مردم ایران یکی از مهمترین فریادهای مردم بود.

,
,


در نهایت باید گفت که هر چند فریاد خروج آمریکا از عراق بیشتر از فریاد مستقیم خونخواهی حاج قاسم و ابومهدی المهندس بود، اما نباید فراموش کرد که این تظاهرات بزرگ و خواسته های مردم عراق دقیقاً همان انتقامی سختی است که قرارست از آمریکا گرفته شود و در امتداد حمله موشکی سپاه به عین الاسد برای اخراج تاریخی آمریکا از منطقه می باشد.

,
,


 
,
, ,
,  ,
چرا تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق اهمیت بالایی دارد؟
همانگونه که در بالا بیان شد، حضور میلیونی و یکپارچه مردم عراق در این راهپیمایی و شعارهای مپیک دست در اخراج آمریکایی‌ها، یک استثناء در تاریخ عراق می باشد و سالهاست که چنین جمعیت عظمی به صورت یکپارچه در عراق دارای تکثرهای زیاد یک فریاد مشترک را سر نداده بودند.  از سوی دیگر حمایت از مصوبه پارلمان عراق توسط مردم که در حال کم فروغ شدن از طرف آمریکایی‌ها و بعضی جریانات وابسته به آن در عراق بود، دوباره تاییدیه عمومی و مستقیم گرفت و تاییدی شد بر خواسته ملی ایرانیان در اخراج آمریکا از عراق که شروع یک اخراج تاریخی خواهد بود.

به نظر شما این اعتراضات به کدام سو پیش می‌رود؟
این اعتراضات عمومی همچون نمونه های آن در دیگر کشورها یک سمبل برای مخالفت با جنایات و اشغالگری آمریکاست که شاید دوباره و در مدتی کوتاه تکرار نگردد که کاملا نیز طبیعی است، اما سبب مصمم شدن گروه های سیاسی در پیگیری اجرای مصوبه پارلمان عراق و سپس تاکید بر ضمانت اجرای آن توسط گروه‌های مقاومت خواهد بود. مطمئنا جریانات سیاسی و فعال عراقی در پارلمان که عمده نمایندگان آنها حضوری فعال در کنار مرجعیت شیعه در تظاهرات داشتند، بعد از این تظاهرات فشارهای خویش را بیشتر کرده و نخواهند گذاشت خون شهدای مقاومت و خواسته‌های مردم به فراموشی سپرده شود. البته باید منتظز یک سری اقدامات ضد امنیتی بنام مردم عراق نیز بود، تا این حماسه روز جمعه تحت‌الشعاع قرار گیرد، اما آن یوم‌الله در بغداد آنقدر بزرگ، حماسی و با خواسته‌های واحد بود که جز یک موج عظیم رسانه ای، چیز دیگری نمی تواند آنرا تحت تاثیر قرار دهد.

درخواست آمریکا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق با موجی از انتقادات سیاستمداران بلندپایه عراقی همراه بوده و آن را دخالت در کشور مستقل عراق خواندند، نظر شما درباره موضع اخیر آمریکا چیست؟
برای پاسخ به این سوال لازمست که به عنوان مقدمه بیان شودکه وضعیت اجتماعی عراق بگونه ای است که علی رغم برتری تعدادی شیعیان، دو گروه اهل سنت این کشور و کردها نیز دارای استقلال فکری و حتی سیاسی شده اند که جهت برتری خود دست به دامن آمریکا هستند. از اینرو آمریکا و دیگر کشورها برای پوشش دخالت های خود و به سمت این دو گروه اخیر می روند و از زبان آنها و یا با سو استفاده از خواسته های اصلاحگرایانه آنها نیات پلید خویش را بیان  می دارند.
, چرا تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق اهمیت بالایی دارد؟,
,
,
, به نظر شما این اعتراضات به کدام سو پیش می‌رود؟,
,
,
, درخواست آمریکا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق با موجی از انتقادات سیاستمداران بلندپایه عراقی همراه بوده و آن را دخالت در کشور مستقل عراق خواندند، نظر شما درباره موضع اخیر آمریکا چیست؟,
,

درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام نیز دقیقا همین بر همین اساس می باشد، آمریکا در بیانیه رسمی که صادر کرد، این درخواست را در راستای حمایت از اجرای وعده اصلاحات برهم صالح رئیس جمهور عراق مطرح نمود و بیان داشته است که باید وعده های این فرد عملی شده و انتخابات مجلس دوباره برگزار گردد. آمریکا می داند که با آنچه در عراق و منطقه انجام اداده است و مخالفت های گسترده مردم عراق، جایی در آینده عراق ندارد، خصوصا اینکه پارلمان فعلی نیز طرح اخراج آمریکاییان را تصویب کرده است و باید به صورت خفت باری از عراق خارج شود، پس چه بهتر برای کنترل افکار عمومی خویش خصوصا در آستانه بررسی استیضاح ترامپ در سنا و انتخابات آینده ریاست جمهوی در آمریکا، این مصوبه را با تردید در مشروعیت و مقبولیت عمومی مجلس عراق، دچار تزلزل نماید تا بتواند از آن دو گذرگاه سخت فرار نموده و خشم عمومی مردم عراق را کم نموده و یا اینکه با دخالت در انتخابات آینده عراق طرفداران خویش را، به مجلس بفرستد.
,
,



 
,
,
, ,
,
در ادامه این اتفاقا همراهی مجلس عراق و تصویب طرح نمایندگان مردم عراق بر خروج نظامیان امریکایی چه میزان مهم است؟
بر اساس ساختار سیاسی و قانون اساسی عراق، دولت ملزم به اجرای این قانون بوده و چاره ای جز اجرا ندارد، اما آمریکا نیز نمی تواند به راحتی حضور 16 ساله خویش را در عراق خاتمه دهد، از اینرو لازمست که اهرم های دیگری بر دولت و پارلمان فشار آورده تا اجرای این مصوبه تسریع گردد. تظاهرات میلیونی عراقی ها یکی از این اهرم های فشار بود که اعلام گروه های مقاومت و حتی جریان صدر برای  برخورد نظامی با آمریکا در صورت عدم خروج، اهرم دیگری است که بسیار تاثیرگذار می باشد.
, در ادامه این اتفاقا همراهی مجلس عراق و تصویب طرح نمایندگان مردم عراق بر خروج نظامیان امریکایی چه میزان مهم است؟,
,

اما مسئله مهمتر پارلمان عراق است که لازمست با تایید و تاکید دوباره بر مصوبه تاریخی خویش دولت را ملزم به رعایت فوری آن در کوتاهترین زمان ممکن نماید. زیرا هرگونه تعلل در این عرصه می تواند سبب افزایش توطئه های آمریکا در مشغول سازی مردم عراق در بسترهای امنیتی و استقلال طلبانه شود که زمزمه های استقلال دولت اربیل عراق از دولت مرکزی و یا استتثناء بودن پایگاه های آمریکایی در آنجا، نمونه هایی از آن می باشد. خطرناکترین این توطئه ها انحلال پارلمان عراق به عنوان دخالت مستقیم آمریکا در عراق است که می تواند، هرگونه تاخیر در خروج آمریکا، سبب از بین رفتن نه تنها مشروعیت مصوبه اخراج، بلکه مرجه صادر کننده آن گردد.

اگر نیرو های آمریکایی در عراق باقی بمانند باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟
پاسخ سوال فوق را در بالا پاسخ دادیم، اما به عنوان جمع بندی و تاکید مجدد باید گفت که باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق، سبب افزایش حملات به گروه های مقاومت و تضعیف آنان خواهد شد، از سوی دیگر به علت تضعیف آنان گروه های تکفیری در عراق رشدی مجدد خواهند داشت و امنیت نسبی این کشور را دوباره مختل خواهند نمود. از سوی دیگر به علت یارگیری آمریکا از گروه های درونی عراق و تحریک انان به اقدامات استقلال طلبانه و اصلاح گرایانه، سبب بهم ریختگی بیشتر وضعیت سیاسی عراق می شود و حتی خطر جدایی و رو در رویی گروه های مقاومت با دولت نیز وجود خواهد داشت، زیرا آنها اعلام کرده اند که اگر آمریکا از عراق بیرون نرود، آنرا به عنوان اشغالگر شناخته و مورد حمله قرار می دهند، امری که برای دولت عراق دردسرهای خاصی ایجاد کرده و حتی آنرا با خروج نمایندگان شیعه حامی مقاومت از حد نصاب خواهد انداخت.
,
,
,
, اگر نیرو های آمریکایی در عراق باقی بمانند باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه