اخبار داغ

کارگردان البرزی:

"حور در آتش" راوی زندگی حضرت فاطمه(س) است

"حور در آتش" راوی زندگی حضرت فاطمه(س) است
مجید نورمحمدی گفت: غالب نمایش‌های مذهبی که در استان اجرا می‌شود معمولا توسط یکی از نهادهای فرهنگی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و ... بدون پشتوانه مذهبی سرمایه‌گذاری می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، نمایش مذهبی حور در آتش با محوریت و مضمون شهادت اسوه بانوان جهان در کرج به اجرا در می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

نمایش حور در آتش به کارگردانی مجید نور محمدی به مناسبت ایام فاطمیه از 7 بهمن‌ماه به مدت ۵ شب ساعت 19 با مضمون شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به روی صحنه می‌رود و شهروندان می‌توانند با مراجعه به محل چهارصد دستگاه، جنب استخر دانش، سالن شهدای شهرداری، به تماشای این اثر مذهبی بنشینند.

,

مجید نور محمدی کارگردان نمایش در گفتگو با "تیتریک" گفت: نمایش مذهبی حور در آتش، روایتی از زندگی بانوی بزرگ دو عالم حضرت فاطمه(س) است که گوشه‌هایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و سیره و روش آن حضرت در زندگی را روایت می‌کند.

, تیتریک,

وی با اشاره به قرب، منزلت و حب حضرت زهرا(س) نزد حضرت رسول خدا عنوان کرد: این موضوع بر هیچکس کسی پوشیده نیست و ده‌ها حدیث شیعه و سنی بر این حقیقت اذعان دارند.

,

نورمحمدی گفت: داستان این نمایش از وفات پیامبر(ص) تا زمان شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد.

,

این کارگردان تصریح کرد: این نمایش به سبک سال‌های گذشته برگزار می‌شود و تنها در شعر، میزان و سبک آن نوآوری صورت گرفته است.

,

 

,
, ,

 

,

وی اظهار کرد: نمایش حور در آتش توسط گروه فرهنگی، هنری دلشدگان با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به مدت پنج شب روی صحنه می رود.

,

مجید نور محمدی با بیان اینکه گروه های زیادی در زمینه نمایش مذهبی در استان فعالیت می کنند، گفت: اجرای نمایش مذهبی تلفیقی از هنر و در کنارش تاریخ اسلام و مقتل است و مردم ما به دلیل اینکه گرایش های مذهبی شان قوی است به شدت از این نمایش ها استقبال می کنند و در بحث تاریخ و این اتفاقات فی مابین حساس هستند بنابراین کار باید خیلی با مطالعه و علمی صورت گیرد و متنهای نمایش با دقت پیاده شود.

,

وی با بیان اینکه عملا در نمایش مذهبی کار به صورت نویسندگی نیست و بیشتر فضا، فضای تالیف و بازآفرینی است، ادامه داد: باید فردی که این کار را تولید می کند مطالعه بسیار داشته باشد و به شدت دقیق باشد و بالاخره در فضای مقتل شبهه ایجاد می شود و اگر یک اشتباه یا یک برداشتی صورت گیرد و مخاطبان این نمایش ها از سن بالا تا سن پایین وجود دارد حالا سن بالا یک تجربه ای دارند که اگر یک ایراد مقتلی یا اشتباهی ببینند بتوانند بین خودشان حل و فصل کنند اما یک بچه یا یک نوجوان که نمی داند ممکن است همان مقتل یا تاریخ ملکه ذهنش شود به همین دلیل می طلبد متن ها و تالیفات و باز آفرینی ها به شدت دقیق و از منابع و کتب معتبر استخراج شوند تا شبهه ایجاد نکنند.

,

این کارگردان با اشاره به اینکه دو مدل گروه نمایش مذهبی در استان اجرا می شوند، افزود: گروه اول خیلی برای اثرشون وقت می گذارند ، مطالعه می کنند و بعد در این فضا وارد می شوند و یک اثر فاخر تولید می کنند و گروه دوم خیلی پیش و پا افتاده هستند یعنی در حد اینکه یک چیزی شنیده باشند ، می آیند و همان شنیده را به تصویر می کشند که این کار جایز نیست و به بدنه نمایش مذهبی آسیب می زند.

,

وی تصریح کرد: به لحاظ هنری نیز این گروه ها به دو دسته تقسیم می شوند یک گروه وجه لباس، شخصیت، رفتار، حرکت و ... را در نمایش رعایت می کنند زیرا چون اجرای نقش اهل بیت باید بسیار دقیق و طبق روایات معتبر صورت گیرد زیرا در غیر این صورت به شأن و جایگاه اهل بیت صدمه می زنند واین به شدت در مخاطب تاثیر می گذارد و گروه دوم این سبک هنری را رعایت نمی کنند و این به بدنه نمایش مذهبی لطمه می زند.

,

نورمحمدی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از بروز چنین فضایی در اجرای نمایش های مذهبی در استان دو راهکار وجود دارد، گفت: انجمن شورای نظارت بر استان وظیفه اصلی را بر عهده دارد چون این ارگان وظیفه دارد من را رصد کند کارم را ببیند و کارم را بازبینی کند، متنم را ببیند و تایید کند و بر اساس آن متن به من اجازه تمرین دهد و بعد از اینکه تمرین انجام شد شورای نظارت باز بیایید و کار من را در تمرین ببیند که هم به لحاظ متنی و هم به لحاظ ویرایشی آسیبی به اهل بیت و شأن و منزلت آنها وارد نشود و یک کار خوبی در خور شأن اهل بیت اجرا شود.

,

 

,

, ,

 

,

 وی  با تاکید بر اینکه نگاه تخصصی استان به نمایش های آیینی و مذهبی ضعیف است، تصریح کرد: بیشتر نمایش های مذهبی ای که در استان اجرا می شود معمولا توسط یکی از ارگان های فرهنگی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و ...  بدون پشتوانه مذهبی سرمایه گذاری می شود  که این به بدنه نمایش مذهبی آسیب می زند و کار سبکی اجرا می شود که در خور و شأن اهل بیت نیست.

,

این کارگردان نمایش تاکید کرد: برای مردمی شدن تئاتر استان باید چند عامل با هم دخیل شوند و مثل یک پازل با هم چفت شوند تا تئاتر استان از رخنه درآمده و مردمی و فراگیر شود.

,

این هنرمند تئاتر البرزی گفت: استان البرز واقعا سایت خرید و فروش اینترنتی تئاتر ندارد، فضای تبلیغاتی ثابت ندارد؛ جایی که هنرمند بتواند به صورت ثابت نمایش خود را در آنجا تبلیغ کند،ما واقعا تابلوی تئاتر شهر در این استان نداریم و مردم برای دیدن تئاتر در این شهر سردرگم هستند تئاتر شهری که واقعا اسمش را بتوان تئاتر شهر گذاشت نه فقط برای دیدن بلکه برای آموزش، تبادل اطلاعات و ... نداریم، سالن های تئاتر شهر اصلا استاندارد نیست و هنرمندان مجبورند تئاتر خود را در پلاتوها اجرا کنند و تئاتر استان به طور کلی از نظر زیرساخت به شدت ضعیف و زیر خط فقر است.

,

نورمحمدی در خاتمه با اشاره به اینکه جریان دهی سرمایه گذاری روی تئاتر فضای سردرگمی را در استان البرز دارد، خاطر نشان کرد: در ردیف بودجه کشور ، بودجه فرهنگی در ردیف دوم یا سوم قرار دارد ولیکن نزدیک به 18 ارگان محصولیت کار فرهنگی را به عهده دارند و این عدم تمرکز باعث می شود هنرمند سردرگم باشد و هرکس سعی می کند متناسب با بودجه خود یک کار فرهنگی برای پر کردن رزومه خود انجام دهد و هنر و کارفرهنگی دیده نشود زیرا موازی کاری بیداد می کند لذا باید مشکلات فرهنگ و هنر استان ریشه ای حل شود تا کارفرهنگی و هنری در استان دیده شده و مخاطب پذیر شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه