اخبار داغ

خطبه ای فاطمی، طلیعه ای برای قیام حسینی

خطبه فدک، قیام حضرت زهرا (س)؛ علیه جریان نفاق

خطبه فدک، قیام حضرت زهرا (س)؛ علیه جریان نفاق
هر چه فاطمه(س)بعد از حمد و ثنای خداوند، از کتاب خدا و سیره پیامبر می گفت و تاریخ انبیاء را تورق می کرد و تاریخ سراسر جاهلیت عرب قبل از اسلام را به رخ آنها می کشید و انصار را مخاطب قرار می داد که چرا اندک زمانی بعد از رحلت رسول خدا اینگونه شدند، گویی افرادی که پس پرده با صدای بلندا می گریستند، نه بغضی ترکیده از غم داشتند و نه گریه ای از سر ناتوانی در احقاق حق دختر پیامبر، بلکه می گریستند به حال خود که نمی توانستند در برهه تأثیرگذار تاریخ اسلام در پس شناخت حق، آن را به محق بازگردانند!
[

 حجاب فاطمی در مسجد النبی، الگوی عفاف و حجاب زن مسلمان ایرانی در یادداشت نخست به نحوه حضور دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اشاره شد اینکه چگونه فاطمه اطهر سلام الله علیها اذن خروج از خانه کردند و به چه هیبتی وارد مسجد النبی شدند آن هم درست در زمانی که مدت اندکی از رحلت رسول خدا می گذشت. با ورود ایشان و هیئت همراشان به مسجد که تداعی کننده ورود رسول خدا در زمان حیات شان بود شیون و گریه فضای مسجد را پر کرد! حضرت سکوت کردند تا مردم ساکت شوند شاید هم قصد داشتند که با مردم با گریستن دل ها را شسته و قلب های شان برای شنیدن حقیقت آمادگی لازم را کسب کند.

,
 
,
حضرت زهرا سلام الله علیها ابتدای سخن را با حمد خدای بزرگ آغاز کردند که توحید لسانی و عملی ایشان را در بر می گیرد و سپس در فرازهایی متفاوت به بیان حالات و شرایط مردم شبه جزیره عربتان قبل از بعثت پیامبر و تحولات آنها بعد از رسالت ایشان در ابعاد فردی و اجتماعی پرداختند و متذکر فتنه ای شدند که بالافاصله بعد از رحلت رسول خدا جامعه را در برگرفته شدند و به بررسی دلایل وقوع آن و دادخواهی برای رفع آن پرداختند.
,
 
,
در این خطبه دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم چون خطیبی الهی سخنانش را چند محور ۱. شکر و سپاس الهی ۲. شناخت خدا ۳. فلسفه بعثت پیامبر ۴. رهاورد بعثت پیامبر ۵. ویژگی های قرآن و عترت ۶. فلفسه فروع دین و امامت ۷. رهاورد بعثت پیامبر ۸. تبیین مردم در عصر جاهلیت ۹. بیان ویژگی ها و نقش علی بن ابی طالب در مبارزات رهایی بخش ۱۰. نکوهش بی تفاوت های دیروز و تشنگان قدرت امروز ۱۱. بیان علل انحراف مردم بعد از پیامبر ۱۲. اثبات ارث با استدلال های قرآنی ۱۳. نکوهش از سستی انصار ۱۴. دادخواهی از مسلمانان ۱۵. علل سستی مردم ۱۶. رویگردانی مردم از قرآن ۱۷. تبیین علل سیر ارتجاعی مردم برای مردم خواند که چشم های سر آنها می گریست و چشم بصیرت شان اعمی به خنجر مصلحبت بینی و دنیاطلبی و حب قدرت شده بود.
,
 
,
هر چه فاطمه سلام الله علیها بعد از حمد و ثنای خداوند، از کتاب خدا و سیره پیامبر می گفت و تاریخ انبیاء را تورق می کرد و تاریخ سراسر جاهلیت عرب را به رخ آنها می کشید و انصار را مخاطب قرار می داد گویی افرادی که پس پرده با صدای بلندا می گریستند، نه بغضی ترکیده از غم داشتند و نه گریه ای از سر ناتوانی در احقاق حق دختر پیامبر، بلکه می گریستند به حال خود که نمی توانستند در برهه تأثیرگذار تاریخ اسلام در پس شناخت حق، آن را به محق بازگردانند!
,
 
,
آنجا که حضرت مردم را خطاب قرار داده و فرمودند فرمودند: آگاه باشید می‌‏بینم که به تن‏آسائی جاودانه دل داده، و کسی را که سزاوار زمامداری بود را دور ساخته‏‌اید، با راحت‌‏طلبی خلوت کرده، و از تنگنای زندگی به فراخنای آن رسیده‏‌اید، در اثر آن آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید، و آنچه را فروبرده بودید را بازگرداندند، پس بدانید اگر شما و هرکه در زمین است کافر شوید، خدای بزرگ از همگان بی‌‏نیاز و ستوده است. آگاه باشید آنچه گفتم با شناخت کاملم بود، به سستی پدید آمده در اخلاق شما، و بی‏‌وفائی و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما، و لیکن اینها جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نیست، و جوشش سینه‏‌ام و بیان دلیل و برهان، پس خلافت را بگیرید، ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است، و پای آن سوراخ و تاول‏‌دار، عار و ننگش باقی و نشان از غضب خدا و ننگ ابدی دارد، و به آتش شعله‌‏ور خدا که بر قلبها احاطه می‌‏یابد متصل است. آنچه می‌‏کنید در برابر چشم بینای خداوند قرار داشته، و آنانکه ستم کردند به زودی می‌‏دانند که به کدام بازگشتگاهی بازخواهند گشت، و من دختر کسی هستم که شما را از عذاب دردناک الهی که در پیش دارید خبر داد، پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کار خود را می‏‌کنیم، و شما منتظر بمانید و ما هم در انتظار بسر می‌‏بریم.
,
 
,
فاطمه سلام الله علیها بعد از قرائت این خطبه تاریخی که ادبیاتی دینی – حماسی داشت، به خانه برگشت در حالی که فتنه گر همچنان بر موضع خود، حامی فتنه گران در تدارک خشمی دیگر و خواص بی بصیرت همچنان در مسجد در حال اشک ریختن بودند! و تاریخ فدک در عاشوراهای بر اثر همین بی بصیرتی بارها و بارها تکرار شد هر چند خطبه فدیکه فراتر از زمان می تواند روشنگر راه و تبیین کننده چرایی و چگونگی رخ داد فتنه ها و برخورد با آنها باشد.
,
منبع: طنین یاس
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه