اخبار داغ

اما و اگرهای ایجاد سایت دفن زباله در الیگودرز؛

مردم به احداث کارخانه دفن زباله صنعتی و شیمیایی «نه» گفتند

مردم به احداث کارخانه دفن زباله صنعتی و شیمیایی «نه» گفتند
موضوع احداث سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در شهرستان الیگودرز این روزها واکنش‌های زیادی در پی داشته و هرچه برنامه اجرای این طرح قوت می‌گیرد، مخالفت مردم و حامیان محیط زیست نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، احداث سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در شهرستان الیگودرز موضوعی است که این روزها در فضای واقعی و مجازی مطرح می شود و علی رغم اینکه واکنش‌های زیادی در پی داشته ولی روز به روز برنامه اجرای این طرح قوت می‌گیرد و از طرفی مخالفت مردم و حامیان محیط زیست نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

پیش از این بنا بود سایت دفن زباله در ازنا و در منطقه مرزیان این شهرستان احداث شود اما با مخالفت امام جمعه، فرماندار، انجمن اوج سبز ازنا و مردم این شهرستان دست رد بر سینه این طرح زده شد و با گفتن یک «نه» محکم این موضوع در ازنا فیصله پیدا کرد.

,

پس از ماجراهایی که در ازنا بود، خبرها به این سمت رفت که سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در شهرستان الیگودرز جانمایی شده تا آنجا که زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در زون صنعتی و در جوار شهرک صنعتی الیگودرز برای آن در نظر گرفته شده است.

,

جانمایی سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در الیگودرز

, جانمایی سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در الیگودرز, جانمایی سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در الیگودرز,

با جدی شدن موضوع احداث سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در الیگودرز اینبار امام جمعه این شهرستان، حامیان محیط زیست و مردم الیگودرز مخالفت خود را اعلام کردند اما برخی از مسئولان مربوطه علی‌رغم مخالفت‌های شدید دوست داران محیط زیست و مردم اعلام کردند که احداث سایت بازیافت پسماند در الیگودرز سلامت مردم را تهدید نمی‌کند بلکه زمینه اشتغال ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را در این شهرستان فراهم می‌کند!

,

اما بسیاری از کارشناسان وضعیت را اینگونه خوشایند نمی‌بینند تا آنجا که از این طرح به عنوان یک «فاجعه زیست محیطی» یاد کرده‌اند چون معتقدند جانمایی اشتباه و غیراصولی این طرح خود تهدید جدی برای نسل‌های آینده است و از آنجا که زباله کارخانه مذکور حاوی فلزات سنگین و خطرناکی است با نفوذ به سفره‌های آب‌های زیرزمینی، سبب آلودگی آب، خاک و کشاورزی این منطقه می‌شود.

,

, ,

,

, ,

برای باز کردن بیشتر ماجرای احداث این کارخانه پر حاشیه در ادامه به صحبت‌های مسئولان این حوزه و فعالان عرصه محیط زیست می‌پردازیم.

,

محیط زیست لرستان در اطلاعیه در رابطه با احداث این کارخانه اعلام کرد که «در راستای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر مدیریت اصولی پسماند برای حفظ محیط زیست و سلامت جامعه هر استان باید تا پایان سال ۹۸ دارای یک مرکز  بازیافت، بی خطر سازی و امحاء پسماند های صنعتی و ویژه باشد که در این راستا سرمایه گذاری بخش خصوصی قصد انجام  این پروژه را در استان لرستان دارد.

,

ایجاد سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جوار شهرک صنعتی الیگودرز

, ایجاد سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جوار شهرک صنعتی الیگودرز, ایجاد سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جوار شهرک صنعتی الیگودرز,

بر اساس نظر شرکت های تخصصی مشاور در زمینه مکان یابی محل های احداث پروژه مذکور و با توجه به تمام پارامترهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی که براساس توان اکولوژیکی مناطق بهترین مکان موجود را انتخاب می‌کنند و همچنین با توجه به اینکه بیشترین واحدهای تولیدی فعال در این زمینه در شرق استان قرار دارد، مکان مورد نظر در شهرستان الیگودرز انتخاب شده است که این سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در زون صنعتی و در جوار شهرک صنعتی الیگودرز واقع شده است.

,

انجام آن ضمن رفع مشکل پسماندهای صنعتی استان به ویژه شهرهای صنعتی شرق استان و شهرستان الیگودرز  زمینه اشتغال ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را به طور مستقیم فراهم می آورد.

,

جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات سایت

, جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات سایت, جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات سایت,

بی شک خط قرمز اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، جلوگیری از تهدیدات و مخاطراتی است که سلامت آحاد جامعه را با چالش روبه رو می کند و به هر حال نظارت دقیق بر حسن اجرای این طرح، اولویت کاری محسوب و در این مسیر با احدی مماشات نخواهد شد و این اطمینان خاطر به مردم شریف الیگودرز داده می شود که اجرای آن نه تنها خطری نداشته و ندارد بلکه با رعایت تمام موازین شرعی، قانونی، زیست محیطی و بهداشتی صورت خواهد گرفت.»

,

, ,

,

, ,

اما برخی از وعده‌های توخالی ثابت کرده که به این دست وعده‌ها نمی‌توان اعتماد کرد؛ نمونه مشابه این طرح در سایر مناطق کشور از جمله سایت محمد آباد قزوین که با بالاترین استانداردهای ارزیابی و پایش زیست محیطی از نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده که در ابتدای صدور مجوز این سایت نیز به مردم قزوین برای نظارت دقیق بر حسن اجرای طرح اطمینان خاطر دادند اما بعدها دیدیم که امروز به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده و حتی استاندار قزوین از روند غیراصولی بازیافت و دفن زباله‌ها ابراز نگرانی کرده است.

,

قبرستان پسماندهای صنعتی در الیگودرز

, قبرستان پسماندهای صنعتی در الیگودرز, قبرستان پسماندهای صنعتی در الیگودرز,

احسان پارسا عضو شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک ضمن انتقاد احداث سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» در شهرستان الیگودرز اظهارداشت: چندین روز است که بحث انتقال و ایجاد تاسیسات پسماندهای صنعتی در شهر الیگودرز نَقل محافل شده و موجی از نگرانی و نارضایتی را در میان مردم این شهر محروم ایجاد کرده است.

,

وی افزود: طرح سایت «دفن زباله صنعتی و شیمیایی» علی‌رغم تذکرات امام جمعه شهرستان الیگودرز و تبیین خطرات ویرانگر آن از سوی فعالان محیط زیست استان اما با فشار برخی جریانات خاص سعی در اجرای آن دارند.

,

عضو شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی لرستان عنوان کرد: برخی  چگونه از میان این همه طرح و پروژه‌های اشتغال‌زا و ثروت آفرین به دنبال پروژه واپس زده پسماندهای زباله‌های شیمیایی آنهم از یک استان دیگر شده اند؟!

,

, ,

,

, ,

وی بیان کرد: در پی انتقاد به احداث این کارخانه که واقعا سلامتی مردم و محیط زیست را به مخاطره می اندازد متاسفانه برخی از دست اندرکاران گفتند فعالان محیط زیست در لوای فعالیت خود به (طبیعت فروشی) اشتغال دارند و از این راه ارتزاق می‌کنند اگر بر فرض محال اینچنین خطایی هم رخ داده پس شما کجا بودید؟ چرا سکوت کردید و در حق مردم و طبیعت خدادای جفا کردید؟

,

پارسا گفت: اگر این پروژه اشتغال‌زا و جزء صنایع سبز و حافظ محیط زیست است چرا مانند دوره گردی بی خانمان از استان مرکزی به استان لرستان از اراک به ازنا سپس الیگودرز این سو و آنسو می‌شود و با تقابل و مخالفت عمومی مواجه می‌شود؟

,

احداث سایت دفن زباله در بهترین اراضی کشاورزی الیگودرز

, احداث سایت دفن زباله در بهترین اراضی کشاورزی الیگودرز, احداث سایت دفن زباله در بهترین اراضی کشاورزی الیگودرز,

محسن گلپایگانی دکترای محیط زیست و مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد زیست‌پویان زاگرس نیز ضمن واکنش به اظهارات مدیرکل محیط زیست نسبت به ایجاد سایت دفن زباله در الیگودرز  اظهارداشت: اداره کل محیط زیست لرستان می‌خواهد در بهترین اراضی کشاورزی شهرستان الیگودرز و در مجاورت استقرار مراکز جمعیتی روستایی و نزدیک به شهر الیگودرز سایت دفن زباله راه‌اندازی کند که اجرای این پروژه برای مردم بسیار خطرناک است.

,

وی افزود: مسئولان محیط زیست مدعی اند که محل انتخاب این سایت شده بر اساس توان اکولوژیک مناطق، بهترین مکان موجود است در حالی که مکان‌یابی چنین سایتی باید به دور از مراکز جمعیت شهری و روستایی و اراضی کشاورزی باشد.

,

, ,

,

, ,

مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد زیست‌پویان زاگرس عنوان کرد: در چنین وضعیتی مسیر وزش باد نباید به سمت مراکز استقرار جمعیت باشد و با فاصله بسیار زیادی از آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد شود و از همه مهمتر در مجاورت مناطق صنعتی استان باشد که هیچ‌ کدام از این شرایط در ایجاد سایت مورد نظر لحاظ نشده است.

,

احداث سایت و آلودگی آبهای زیر زمینی

, احداث سایت و آلودگی آبهای زیر زمینی, احداث سایت و آلودگی آبهای زیر زمینی,

وی با اشاره به اینکه مکان جانمایی شده از نظر آب و هوایی تحت بارش‌های فصلی قرار دارد گفت: نفوذپذیری خاک در این مکان بالاست و سفره‌های آب زیرزمینی نزدیک به سطح زمین قرار دارند که نشان می‌دهد محل انتخاب شده برای احداث سایت دفن زباله اصلاً مناسب نیست.

,

گلپایگانی  تصریح کرد: وجود فلزات سنگین و خطرناکی از جمله «جیوه»، «سرب»، «آرسنیک»، «نیکل»، «کادمیوم» و «انادیوم» در پسماندهای صنعتی و نفوذ آن به آبهای سطحی و زیرزمینی سبب آلودگی محیط زیست و عامل انتشار آلودگی‌های جدید و ناشناخته، شیوع انواع مواد سمی و سرطانزا در محیط می‌شود و اگر تنها چهار دهم ppm فلز «جیوه» وارد بدن انسان شود حتما به مروز زمان منجر به مرگ می‌شود.

,

رضا کریوند از دیگر فعالان زیست محیطی لرستان نیز عنوان کرد: سایت ازنا قرار بود در منطقه مرزیان و کنار جاده پرتردد اراک – ازنا راه اندازی شود که کنسل شد و محل احداث سایت الیگودرز را هم در نزدیکی جاده الیگودرز – ازنا و کنار روستای محمودآباد و شریف آباد در نظر گرفته اند یعنی اولویت سرمایه گذار، سهولت دسترسی و نزدیکی به جاده ترانزیتی بوده تا جایی که برای تحقق این موضوع، حتی فاصله استاندار سایت تا مناطق مسکونی را رعایت نکرده است.

,

, ,

سایتی برای دفن پسماندهای شیمایی و مضر پتروشیمی

, سایتی برای دفن پسماندهای شیمایی و مضر پتروشیمی, سایتی برای دفن پسماندهای شیمایی و مضر پتروشیمی,

وی تصریح کرد: زباله‌هایی که بناست در لرستان دفن شود، پسماندهای شیمایی و مضر پتروشیمی «ماهشهر» و «اراک» و پالایشگاه «اصفهان» است و گرنه لرستان صنعت چشمگیری ندارد که بخواهد برای امحای پسماندهای آن سایت دفن زباله ایجاد کند.

,

وی با بیان اینکه بسیاری از این  پسماندها غیرقابل بازیافت‌اند گفت: دشت الیگودرز یکی از مراکز عمده تولیدات کشاورزی و دامی استان است که احداث این سایت به طور یقین سبب دریافت سفارش‌های زیادی از شهرهای صنعتی اطراف خواهد شد و بدین ترتیب الیگودرز به قبرستان زباله سایر مناطق کشور تبدیل می‌شود.

,

به جای اینکه سایت‌های دفن زباله را در بهترین، آبادترین و سرسبزترین منابع طبیعی ایران احداث شود شاید بهتر باشد از ظرفیت کویرهای خالی از سکنه برای امحای زباله ها استفاده شود.

,

به هر حال بعد از اجرای پروژه قمرود که بیش از ۴۰ روستای الیگورز متضرر و خالی از سکنه شد حالا مردم حساسیت بیشتری برای این قبیل پروژه ها دارند و حق دارند که در تصمیمات سرنوشت ساز شهر خود دخیل باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه