اخبار داغ

فواد ایزدی در گفتگو با دانا؛

وزارت خارجه هیچ ابزاری جز مذاکره در جعبه ابزار سیاست خارجی اش ندارد/ حل مشکلات کشور با مذاکره امکان پذیر نیست

وزارت خارجه هیچ ابزاری جز مذاکره در جعبه ابزار سیاست خارجی اش ندارد/ حل مشکلات کشور با مذاکره امکان پذیر نیست
کارشناس مسائل آمریکا به مصاحبه ظریف با نشریه آلمانی اشپیگل اشاره کرد و گفت: زمانی که وزارت خارجه می داند آمریکا آمادگی مذاکره ندارد و اصرار بر مذاکره می کند، در واقع جایگاه خودش را در دنیا پایین می آورد و از طرفی ترامپ را گستاخ تر می کند زیرا در زمین ترامپ بازی می کند.
[

«فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به مصاحبه آقای ظریف با نشریه آلمانی اشپیگل که در آن گفته بود «مذاکره با آمریکا غیرمحتمل نیست» اظهار داشت: از زمانی که دولت یازدهم و دوازدهم شروع به کار کرده است، راهبرد سیاست خارجی دولت به نوعی طراحی شده است که انگار به غیر از مذاکره هیچ ابزار دیگری در سیاست خارجی وجود ندارد، یعنی سیاست خارجی دولت آقای روحانی تک ابزاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: در سیاست خارجی یک سری ابزار وجود دارد؛ یک ابزار مذاکره است، البته ابزارهای دیگری هم در سیاست خارجی وجود دارد. یک زمانی استفاده از ابزار مذاکره خوب است زمانی هم ممکن است این ابزار، ابزار خوبی نباشد و در واقع این مشکل سیاست خارجی دولت آقای روحانی است که دولت در حوزه سیاست خارجی تک بعدی است.

,

این کارشناس با بیان این که نگاه دولت برای حل مشکلات معطوف به مذاکره است گفت: مثل این که دولت بر این باور است که در سیاست خارجی هیچ کاری نمی شود کرد جز این که با آمریکا مذاکره کند، در صورتی که آمریکایی ها می گویند ما آمادگی مذاکره نداریم.

,

ایزدی خاطر نشان کرد: اگر در طول این شش سال هم از این مسئله غفلت شده است، حداقل بعد از اظهارات اخیر ترامپ که گفته است علاقه ای به مذاکره نداریم، باید این مسئله برای وزیر امور خارجه جا بیافتد.

,

وی نگاه تک بعدی دولت روحانی برای حل مشکلات دیپلماسی را مشکل ریشه ای در سیاست خارجی دولت دانست و افزود: مشکل وزارت خارجه این است که هیچ ابزاری جز مذاکره در جعبه ابزار سیاست خارجی اش ندارد، یعنی یک آچار به اسم مذاکره دارد که می خواهد چالش های کشور و اهداف سیاست خارجی را با این آچار حل مسئله کند که حل مشکل با آن آچار امکان پذیر نیست.

,

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که "آیا ارسال پالس مذاکره از طرف وزرات خارجه باعث گستاخ تر شدن آمریکا برای انجام اقدامات ضد ایرانی بیش تری نمی شود؟" گفت: زمانی که وزارت خارجه می داند آمریکا آمادگی مذاکره ندارد و اصرار بر مذاکره می کند، در واقع جایگاه خودش را در دنیا پایین می آورد و از طرفی ترامپ را گستاخ تر می کند و در زمین ترامپ بازی می کند.

,

ایزدی ادامه داد: بحثی که طرف آمریکایی دارد این است که سیاست ما سیاست فشار حداکثری است تا ایران بیاید و به دستورات ما عمل کند و زمانی که طرف ایرانی صحبت از مذاکره می کند آمریکا احساس می کند که  سیاست فشار حداکثری جواب داده و ایران آماده است پای میز تسلیم بیاید.

,

وی در پایان گفت: هر وقت ایران و دستگاه دیپلماسی صحبت از مذاکره می کنند، در واقع نگاه تندروترین آدم ها در آمریکا را تائید می کنند. همانطور که تاریخ در چند سال گذشته نشان داده است راهبرد دولت در حوزه سیاست خارجی موجب تشدید تحریم ها علیه ایران شده است.

,

انتهای پیام/ رستمی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه