اخبار داغ

ناگفته‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی سردار مقاومت؛

«حاج قاسم» نگاه رسانه‌ای و پیوست فرهنگی داشت/ تأکید سردارِ شهید بر ساخت مستند درباره شهدای فاطمیون

«حاج قاسم» نگاه رسانه‌ای و پیوست فرهنگی داشت/ تأکید سردارِ شهید بر ساخت مستند درباره شهدای فاطمیون
خانه مستند انقلاب اسلامی، حدود 7 سال است که تولید مستند در راستای انقلاب اسلامی را آغاز کرده است، مهدی مطهر، یکی از اعضا این خانه و مستندساز است که با وی به گفتگو نشستیم.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خانه مستند انقلاب اسلامی، حدود 7 سال است که تولید مستند در راستای انقلاب اسلامی را آغاز کرده است، مهدی مطهر، یکی از اعضا این خانه و مستندساز است، در طی هفته‌های اخیر تعدادی از مستندهای برون مرزی و مقاومت با موضوع فرماندهان مقاومت از جمله ابوضرغام از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد که مهدی مطهر تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است، به همین دلیل به سراغ مطهر رفتیم تا در رابطه با این مستندها با وی گفتگوی کوتاهی داشته باشیم؛ متن زیر شرحی است بر این گفتگو:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از اهداف مجموعه‌تان را فعالیت در راستای انقلاب می خوانید. یعنی کارهایی که تولید می‌شود تنها در این راستا است؟

, یکی از اهداف مجموعه‌تان را فعالیت در راستای انقلاب می خوانید. یعنی کارهایی که تولید می‌شود تنها در این راستا است؟,

قطعا همین طور است، همه فعالیت‌هایمان در راستای انقلاب اسلامی است اما یک بعدی نگاه نمی کنیم، به طور مثال من این را به جمله حاج قاسم سلیمانی ارجاع می‌دهم که فرمودند مدافع حرم همین بچه‌هایی هستند که در بین سیل‌زده‌ها کمک می‌کنند، یعنی نگاه ایشان منحصر به این نمی‌شود که هر کسی در سوریه و عراق برود و جهاد کند مدافع حرم محسوب می‌شود و کسی که برای کارآفرینی و روشنگری و برای مردم خودش هم فعالیت کند مدافع حرم محسوب می‌شوند. بنظر مجموعه مستند انقلاب اسلامی، موضوعاتی که درباره کارآفرینی باشد اگر انقلابی‌تر از موضوعات مرتبط با تاریخ انقلاب نباشد، کمتر هم نیستند.

,

به خصوص در شرایط کنونی که جنگ اقتصادی و رسانه‌ای همزمان وجود دارد.

, به خصوص در شرایط کنونی که جنگ اقتصادی و رسانه‌ای همزمان وجود دارد.,

بله. همان طور که دشمنان سوژه‌های ترور را از سیاستمداران به نظامی‌های ما و از نظامی‌ها به دانشمندهای ما شیفت کردند. این بدین معنی است که الان جبهه در حال تغییر است.

,

الان در بحث کارآفرینی و آسیب‌های اجتماعی باید نیروهای فعال حضور پررنگ‌تر، امیدوارکننده‌تر و تمدنی داشته باشند. لذا همیشه این پسوند را با افتخار یدک کشیدیم و برای ما نام مستند انقلاب اسلامی افتخار است اما در همین راستا در موضوعات مختلف کار می‌کنیم. سال‌های اولیه با صراحت لهجه و آشکاراتر درباره موضوعاتی که مستقیم به این مفاهیم ربط داشت فیلم می ساختیم ولی الان احساس می‌کنیم محتوایی‌تر، مفهومی‌تر و با ظرافت بیشتر به این مفاهیم می‌پردازیم.

,

از فعالیت‌های مجموعه‌تان تعدادی مستندهای برون مرزی در ماه‌‍‌های اخیر از رسانه ملی پخش شد. قطعا این مستندها در سال‌های پیش ساخته شده است، درست است؟

, از فعالیت‌های مجموعه‌تان تعدادی مستندهای برون مرزی در ماه‌‍‌های اخیر از رسانه ملی پخش شد. قطعا این مستندها در سال‌های پیش ساخته شده است، درست است؟,

بله، ما سال‌های مختلف دقیقاً با همان سیاستِ خود که قدم نهادن در راستای اهداف انقلاب اسلامی است، درباره موضوعات مرتبط با بحث‌های برون مرزی و عراق و سوریه فیلم ساختیم ولی هیچ وقت در این ماجرا جانماز آب نکشیدیم اما زمان نشان داد که فیلم‌هایی که در این موارد ساخته شده است، ارزش پخش و بازپخش‌های مجدد را خواهد داشت.

,

برخی از فیلم‌هایتان در ایام پس از شهادت سردار سلیمانی از رسانه‌های خارجی نیز پخش شد

, برخی از فیلم‌هایتان در ایام پس از شهادت سردار سلیمانی از رسانه‌های خارجی نیز پخش شد,

بله، بیش از 10 تا از فیلم‌های ما در این ایام از شبکه‌های مختلف و حتی از شبکه‌های من و تو و BBC پخش شد، زیرا آن‌ها نیز سندی غیر از فیلم‌هایی که ما تولید کردیم، در دست نداشتند. فیلم سلفی با ابومهدی و شیخ‌المجاهدین که درباره هادی عامری است، فیلم بازگرد، فیلم ابوضرغام، فیلم روایت فتح بیجی و فیلم‌های دیگر در این ایام بازپخش شد که به برکت شهادت حاج قاسم دوباره در تلویزیون از شبکه‌های مختلف دیده شد که البته دوستان زیادی تولید را بر عهده داشتند اما خانه مستند مرجع اصلی تولید این فیلم‌ها بودند.

, BBC,

کارآفرینی و محرومیت‌زدایی، دغدغه اصلی مستندسازان انقلابی است

,

از نظر شما در حال حاضر در رابطه با موضوعات برون مرزی و حوزه مقاومت چه چیزی باید اولویت اصلی تیم‌های تولیدی و رسانه ملی باشد.

, از نظر شما در حال حاضر در رابطه با موضوعات برون مرزی و حوزه مقاومت چه چیزی باید اولویت اصلی تیم‌های تولیدی و رسانه ملی باشد.,

به نظر من قصه شهادت حاج قاسم سلیمانی هیچ چیزی را در این موضوع عوض نکرده است یعنی قبلاً اولویت بود و الان هم اولویت است. من ترسی که اغلب اوقات دارم این است که همان اتفاقی که در حوزه کشاورزی شاهد آن هستیم در حوزه مستند و رسانه نیز اتفاق بیفتد، در حوزه کشاورزی برخی سال‌ها کشاورزان به یکباره همگی تصمیم می گیرند محصولی را بیشتر کشت کنند، این در حالی است که محصول دیگری نیز مورد نیاز است، اما کشاورزان از آن غافل می شوند. ترس ما این است که در حوزه مستند نیز این گونه شود، یعنی همگی به سمت تولید یک سری از محصولات بروند و از مابقی غافل شوند.

,

اما در خانه مستند، این اطمینان را می‌دهیم که اولویت عوض نمی‌شود. بنابراین در گذشته نیز به تولید فیلم‌های برون مرزی اهتمام داشتیم و این نبود که فیلم‌ها را به واسطه شهادت شهید سلیمانی تولید کرده باشیم و یا تولید کنیم، بلکه قبلاً هم تولید این محصولات جزو سیاست‌های ما بود و تولید کردیم. الان هم با همان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی که داشتیم به این موضوعات می‌پردازیم و در کنار آن همچنان در بحث علم، تمدن، محرومیت‌زدایی، کارآفرینی و غیره تولیدات خود را خواهیم داشت.

,

 

,

سردارِ شهید، جلوی دوربین نمی آمدند اما آدم‌های زیادی را جلوی دوربین فرستادند

,

آیا به طور مستقیم موضوعاتی در رابطه با سردار سلیمانی نیز ساخته‌اید و یا مشورتی با ایشان در رابطه با ساخت مستندهای مقاومت داشته‌اید؟

, آیا به طور مستقیم موضوعاتی در رابطه با سردار سلیمانی نیز ساخته‌اید و یا مشورتی با ایشان در رابطه با ساخت مستندهای مقاومت داشته‌اید؟,

بله، دو سه فیلم بود، که یکی از آن‌ها "سلفی با ابومهدی" و "شیخ المجاهدین" و فیلم‌های دیگری هم ساخته شد که هر چند آوردن چهره حاج قاسم در تصاویر ممنوع بود ولی در فیلم "سلفی با ابومهدی" خیلی درباره این شهید بزرگوار که البته آن زمان به شهادت نرسیده بودند، صحبت شد، و یا در فیلم ابوضرغام که درباره یکی از فرماندهان میدانی پلیس عراق بود.

,

خود ایشان نظرشان در رابطه با تولید مستندهایی در حوزه مقاومت چه بود؟

, خود ایشان نظرشان در رابطه با تولید مستندهایی در حوزه مقاومت چه بود؟,

در جبهه اصحاب رسانه همه افراد بر این موضوع اجماع داشتند که حاج قاسم صرفاً یک فرمانده میدانی و عملیاتی نیست بلکه شخصیتی است که پیوست فرهنگی دارد. می‌توانم بگویم یکی از دلایلی که اساساً قصه حاج قاسم نیز برای همه این چنین دردناک بود، همین پیوست فرهنگی شخصیت ایشان است. ایشان پیگیری می‌کردند و دغدغه ایشان بود. ایشان نظرهای بسیار خوبی حتی در حوزه ساخت مستند داشتند درباره خیلی کاراکترها می‌گفتند چرا فیلم نساختید، می‌گفتند چرا درباره فلان شهید فیلم نمی‌سازید؟ چرا برای مردم عراق فیلم نساختید؟ مثلا نمونه‌ای از پیشنهاداتی که ایشان داد ساخت مستند از تیپ فاطمیون بود که وقتی گفتیم دوستان و ما مستندهایی ساختیم فرمودند باز هم کم است و بچه های فاطمیون مظلوم هستند.

,

البته خودشان جلوی دوربین نمی‌آمدند ولی خیلی آدم‌ها را جلوی دوربین می‌فرستادند و برای ایشان این موضوع، مهم بود. بسیاری از فیلم‌ها را هم خودشان قبل از پخش می دیدند و اصلاحاتی می‌زدند. یک فیلمی بود هر چند فیلم بدی هم نیست ولی به دلایلی شرایط پخش آن را حاج قاسم مساعد نمی‌دانستند و گفتند این فیلم فعلاً پخش نشود.

,

 در واقع می توان گفت که خودشان یک نگاه مستقل رسانه‌ای داشتند

,  در واقع می توان گفت که خودشان یک نگاه مستقل رسانه‌ای داشتند,

بله. همین طور است، خود ایشان با تمام دغدغه‌هایی که داشتند فیلم‌ها را می‌دیدند و دقیقاً نکته می‌گفتند که فلان مطلب را بدان اضافه کنید و این را کم کنید. این که فردی با تمام دغدغه‌ها وقت بگذارد و این چنین با جزئیات نکته‌ها را یادآوری کند نشان می‌دهد برای او رسانه مهم است.

,

اگر دقت کرده باشید یادمانی نبود که در بزرگداشت شهدای استان‌های مختلف باشد و ایشان وقت داشته باشند اما حضور پیدا نکنند. در معرکه جهاد، ویدئو از ایشان کم است، زیرا عمده وقت خود را در معرکه بوده است. عمده صحبت هایی که از ایشان می‌شنویم در همین یادمان‌های شهدا است، یعنی علی رغم این که عمده وقت شهید در میدان جهاد بوده است اما در زمانی که ایران بودند، یادمان‌هایی را که دعوت می شدند و زمان داشتند را می رفتند. بچه‌های زیادی در ایران فعالیت فرهنگی می‌کنند و یاد و خاطره شهدا را زنده نگه می‌دارند و حضرت آقا بیان داشتند این کار کمتر از جهاد نیست، حاج قاسم هم همین اعتقاد را داشتند و برای این بچه‌ها و فعالیت‌هایشان وقت می گذاشتند.

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه