اخبار داغ

کارشناس بازرگانی خارجی خراسان شمالی تشریح کرد؛

ضرورت تولید محصولات متنوع صادرت‌گرا/ بازرگان‌پروری در سند تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد

ضرورت تولید محصولات متنوع صادرت‌گرا/ بازرگان‌پروری در سند تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد
کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی با اشاره به اینکه عمده محصول صادراتی استان بر تولیدات پتروشیمی خراسان است بر لزوم هدایت استان بر تولید محصولات متنوع صادرات گرا در استان تاکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا زمانی، کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال به ارزش 87 میلیون دلار و به وزن 289 هزار تن کالا از خراسان شمالی به 24 کشور صادر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

زمانی افزود: ارزش و وزن صادرات کالا از استان طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به لحاظ ارزشی 15.5 درصد و از لحاظ وزنی نیز 2.4 درصد رشد یافته است.

,

وی در ادامه با بیان اینکه محصولات پتروشیمی ( اوره، آمونیاک، ملامین)، محصولات پلاستیکی، محصولات فولادی، برخی از محصولات غذایی و کشاورزی، دستگاه های بسته بندی و پرکن عمده کالاهای صادراتی استان بوده اند که امسال صادر شده اند، گفت: عمده کالاهای صادراتی استان به کشورهای افغانستان، هند، چین و ترکیه بوده است.

,

76 درصد از ارزش صادراتی استان بر دوش پتروشیمی استان

, 76 درصد از ارزش صادراتی استان بر دوش پتروشیمی استان, 76 درصد از ارزش صادراتی استان بر دوش پتروشیمی استان,

کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی همچنین با یادآوری این مطلب که عمده ترین کالایی که طی 9 ماهه امسال از استان صادر شد محصولات پتروشیمی ( اوره، آمونیاک، ملامین) به ارزش 66.5 میلیون دلار بود، تصریح کرد: در شرایط تحریمی و اقتصادی کنونی کشور، استان خراسان شمالی که به صورت بالقوه مستعد تقویت تولید کالاهای صادراتی است باید تولیدات صادرات گرا داشته باشد و تعداد کالاهای صادراتی خود را متنوع کند.

,

زمانی درباره وضعیت توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی اظهار کرد: هر چند خراسان شمالی تا به کنون سند جامعی برای انجام توسعه تجارت خارجی نداشته است، با این وجود، خراسان شمالی در زمینه توسعه تجارت خارجی هر ساله از برنامه های سازمان توسعه تجارت خارجی کشور تبعیت کرده و نسبت به اعزام و یا پذیرش هیات های تجاری به استان، شرکت صادرکنندگان استان در نمایشگاه های بین المللی همچنین در زمینه برگزاری نمایشگاه های معرفی ظرفیت های صادراتی ایران در کشورهای هدف صادراتی فعالیت داشته است.

,

سند توسعه تجارت خارجی استان منتظر اخذ مصوبه از شورای برنامه ریزی استان

, سند توسعه تجارت خارجی استان منتظر اخذ مصوبه از شورای برنامه ریزی استان, سند توسعه تجارت خارجی استان منتظر اخذ مصوبه از شورای برنامه ریزی استان,

کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی گفت: با این وجود، در سال جاری، استاندار خراسان شمالی بر لزوم تدوین برنامه ای جامع به نام سند توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی به منظور مشخص کردن بازارهای هدف صادراتی، تقویت تولیدات صادرات گرا و تسهیل شرایط برای تقویت مراودات تجاری با کشورهایی که هدف صادرات کالاهای خراسان شمالی شناخته می شوند، تاکید کرد که البته تدوین سند آغاز و انجام شده است و در حال حاضر نیز منتظر تصویب آن در جلسه استانی شورای برنامه ریزی و توسعه استان هستیم.

,

زمانی پیشگیری از جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی و صادرکنندگان استان همچنین همگرایی میان طرفین را از مهمترین دست آوردهای تدوین این سند برشمرد و افزود: صادرکنندگان استان نیز از تدوین این سند استقبال کردند.

,

وی خاطر نشان کرد: با تدوین این سند، استان بر تولید محصولات دانش بنیان نیز معطوف خواهد شد و بر برگزاری دوره های تخصصی آموزش بازرگانی توجه جدی خواهد داشت.

,

تشکیل انجمن صادراتی زعفران در خراسان شمالی

, تشکیل انجمن صادراتی زعفران در خراسان شمالی, تشکیل انجمن صادراتی زعفران در خراسان شمالی,

در عین حال، کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی خاطر نشان کرد: هر چند که هنوز این سند به مرحله اخذ مصوبه از شورای برنامه ریزی و توسعه استان نرسیده است، با این وجود، استاندار خراسان شمالی انجام اقداماتی اورژانسی در زمینه تقویت توسعه تجارت خارجی استان را دستور داده است که تشکیل شرکت های مدیریت صادرات و ایجاد دفاتر تجارت خارجی در کشورهای صادراتی از آن جمله هستند.

,

وی در ادامه به بحران فروش زعفران تولیدی در استان طی سال جاری که محصول صادرات گرا است، اشاره کرد و گفت: تا به کنون، استان برای توسعه کشت این محصول صادرات گرا هیچ برنامه ریزی ای نداشته است که در همین راستا، اتاق بازرگانی استان در راستای تقویت توسعه صادرات استان در سال جاری نسبت به تشکیل انجمن های تخصصی کالایی ورود کرده است تا روند تولید و صادرات محصولات صادرات گرای استان ساماندهی و تخصصی شوند که محصول زعفران نیز از آن جمله هستند.

,

زمانی در بخش دیگری از سخن خود درباره برخی از گلایه های صادرکنندگان از جمله نبود رایزن اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی، ابلاغ بخش نامه های صادراتی خلق الساعه، تحویل ارز به دولت از طریق سامانه نیمایی، اجاره بهای بالای غرفه ها در نمایشگاه های بین المللی، بسته بندی ضعیف کالاهای صادراتی و صادرات گرا نبودن کالاهای تولیدی صادراتی نیز پاسخ داد: در گذشته وزارت صمت رایزن های اقتصادی در تعدادی از کشورهای داشته است که طی سال های اخیر تعداد آنان به طور چشمگیری کاهش یافته اند.

,

وی افزود: با این وجود، سازمان توسعه تجارت خارجی کشور دوباره برنامه ای مبنی بر افزایش تعداد این رایزن ها را در دستور کار قرار داده است که استقرار رایزن های اقتصادی وزارت صمت در کشورهای هدف صادراتی دوباره انجام شوند.

,

انتخاب رایزن های اقتصادی از خراسان شمالی برای کمک صادرکنندگان

, انتخاب رایزن های اقتصادی از خراسان شمالی برای کمک صادرکنندگان, انتخاب رایزن های اقتصادی از خراسان شمالی برای کمک صادرکنندگان,

کارشناس مسئول بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی نیز انتخاب و استقرار تعدادی رایزن اقتصادی برای کشورهای هدف را مد نظر قرار خواهد داد تا این رایزن ها در زمینه برگشت ارز، معرفی محصولات استان به بازارهای هدف صادراتی همچنین ایجاد دفاتر صادراتی استان در کشورهای هدف کمک کنند.

,

وی درباره حل دغدغه بسته بندی و کیفیت کالاهای صادراتی نیز بیان کرد: پس از تصویب سند توسعه تجارت خارجی، برگزاری میز کالایی برای رفع مشکلات تولیدات صادرات گرا و پیشرفت در آماده سازی زیر ساخت های تولیدی و توسعه تجارت خارجی انجام خواهند شد.

,

زمانی همچنین عنوان کرد: دغدغه و ابلاغ بخش نامه های صادراتی خلق الساعه توسط دولت و مشکلات تعهدات ارزی برای صادرکنندگان نیز به وزارت صمت انعکاس یافته تا در این زمینه تدبیری منطقی اتخاذ شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه