اخبار داغ

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف دیدار کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف دیدار کرد
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و به گفتگو نشست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در اولین سفرش پس از تصدی به این سمت به تهران آمده، دقایقی قبل با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیدار و گفتگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
در این دیدار هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، غلامحسین دهقانی سفیر جدید ایران در بروکسل و سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز حضور داشتند.
,
 
,
او قرار است در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.
,
 
,
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: بورل راجع به تحولات برجامی و روابط ایران و اتحادیه اروپا و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی با ظریف، روحانی و رئیس مجلس دیدار و گفتگو می کند.
,
 
,
موسوی با بیان اینکه رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با برخی مواضع اتحادیه اروپا ندارد و از این رفت و آمدها استقبال می کنیم، خاطرنشان کرد: سفر ایشان را مهم ارزیابی می کنیم و امیدواریم در گفتگوهایی که با ایران دارند ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و استدلالات ایران را بشنوند و اگر حسن نیتی در آنهاست، برای کاهش تنش ها اقدام جدی صورت دهند.
,
 
,
وی همچنین گفت که پیش بینی می کنم گفتگوهای امروز با بورل صریح خواهد بود و افزود: چند هفته پیش ظریف و بورل در هند دیدار و گفتگوی شفاف و صریحی داشتند و این صراحت و شفافیت در گفتگوهای امروز نیز خواهد بود. ما دلخوری های شدیدی از اروپا داریم که بعد از نقض آمریکا، همراهی کردند و با بی عملی خودشان نشان دادند که نمی توانند کاری از پیش ببرند یا اراده و توان لازم را ندارند و تصمیم فشارهای آمریکایی ها شدند.
,
 
,
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ابتکاراتی که ایران در قالب برجام به اروپا داده است و ارزیابی از سفر امروز بورل به تهران گفت: ابتکارات را به آنها ارائه کردیم و در هند ظریف گفتگوی صریحی با بورل داشت و امروز هم که ایران آمد اگرچه اولین سفر ایشان است، ولی با دیدگاه های ایران بیشتر آشنا خواهد شد، کلیات موضوع برایش روشن است، یکسری جزییات درباره ادامه حیات برجام و تعهدات اروپا به وضوح به ایشان گفته خواهد شد.
,
 
,
وی عنوان کرد: اتحادیه اروپا علاوه بر اینکه نقش هماهنگ کنندگی در قالب برجام دارد، خودش یک طرف است علاوه بر سه کشور عضو برجام، اتحادیه اروپا هم نقش هماهنگ کنندگی و محوری دارد. فکر می کنم که امروز به جمع بندی های خوبی برسیم و اگر این اتفاق بیفتد می تواند برای گام های بعدی مدنظر طرفین باشد.
,
 
,
ظریف و جوزپ بورل پیش از این در حاشیه نشست گفتگوهای رایسینا در هند دیدار و گفتگو کردند. در آن زمان ظریف درباره به کارگیری مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام با بورل گفتگو کرد.
,
 
,
اتحادیه اروپا نیز پیش از این سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و دیدارهایش با مقام‌های ایران، «فرصتی برای رایزنی در خصوص تحولات جاری فراهم خواهد کرد».
,
 
,
براساس بیانیه‌ای که بدین منظور صادر شد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا به او برای انجام مذاکرات دیپلماتیک با شرکای منطقه‌ای، کاستن از تنش‌ها و تلاش برای حصول به راه‌حل‌های سیاسی ماموریت و اختیار مهمی داده‌اند.
,
 
,
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «سفر (بورل به تهران) همچنین فرصتی برای تاکید بر تعهد قوی اتحادیه اروپا به حفظ برجام و صحبت درباره روابط دوجانبه و همکاری بین اتحادیه اروپا و ایران خواهد بود».
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه