اخبار داغ

اما و اگرهای طرح توسعه حرم امامزادگان محمد(ع) و جعفر(ع) دامغان؛

چرا شورا، شهرداری و اوقاف طرح مصوب میراث را اجرا نمی‌کنند؟

چرا شورا، شهرداری و اوقاف طرح مصوب میراث را اجرا نمی‌کنند؟
پرونده تخریب‌های صورت‌گرفته در محوطه تاریخی امامزادگان محمد(ع) و جعفر(ع) دامغان به دادستانی ارائه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، برخی اقدامات عمرانی در محوطه تاریخی امامزاده محمد(ع) و جعفر(ع) دامغان در سال جاری به دغدغه بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی در استان سمنان تبدیل شده است. هرچند شورای شهر دامغان از این اقدامات دفاع کرده است اما ظاهرا این دفاعیه‌ها برای طرف‌های این دعوای میراثی قانع‌کننده نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در مهرماه امسال مدیرکل اوقاف و امور خیریه اعلام کرد که در طرح توسعه حرم امامزادگان حتما باید ضوابط میراث رعایت شود و به هیچ‌وجه به دنبال ایجاد مراکزی مثل سالن اجتماعات در محوطه حرم امامزادگان نیستیم. در همین ماه و البته در پی طرح انتقادات پرشمار پیرامون طرح توسعه مذکور، طرح جدیدی در کمیته فنی میراث فرهنگی به تصویب رسید و به شهرداری دامغان سپرده شد؛ هرچند شهرداری دامغان اقدامات عمرانی خود را بر مبنای آن پیش نبرد!

,

ادامه انتقادات، واکنش زارع‌زاده رئیس شورای شهر دامغان را به دنبال داشت. او در مطلبی یادداشت‌گونه، به منتقدان پاسخ داد که پروژه توسعه حرم امامزادگان مسیر قانونی خود را طی کرده و اگر کسی ابهامی دارد، موضوع را از طریق دستگاه قضائی پیگیری کند! منتقدان به این یادداشت هم واکنش نشان دادند و نوشتند که از قضا شکایت میراث فرهنگی در دادگاه ویژه روحانیت در حال رسیدگی است.

,

خبرنگار مرآت به تازگی، آخرین موضع اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در قبال وقایع پیش‌گفته جویا شده است.

,

مهدی جمال در پاسخ به پرسش خبرنگار مرآت گفت:«من با توسعه گردشگری حول حرم امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) کاملا موافقم اما انتظار داشتیم به گونه‌ای دیگر عمل شود.»

,

جمال با تأکید بر این که هیأت امنای امامزادگان، شورای شهر و اوقاف بارها به ما گفته بودند که طرح مصوب میراث را اجرا خواهند کرد گفت: گلایه ما از این نهادها، عدم اجرای این طرح است و اکنون نیز انتظار داریم طرحی که وزیر میراث فرهنگی درباره آن دستور ویژه‌ای صادر کرده است اجرا شود تا با چالش مواجه نشویم.

,

وی با بیان این که درباره تخریب‌های صورت‌گرفته در محوطه تاریخی حرم امامزادگان، نامه‌نگاری‌هایی با دادستانی داشته‌ایم گفت: از رئیس وقت اوقاف نیز در این خصوص شکایت بعمل آمده است چراکه مطابق قانون ضوابط میراث فرهنگی به هیچ وجه نباید مغفول واقع شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان ابراز امیدواری کرد میراث بجا مانده از گذشتگان در محوطه حرم امامزادگان، به سلامت باقی بماند.

,

امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) و امام موسی کاظم(ع) هستند. چنان‌که برخی منابع ذکر کرده‌اند واقف بنای حرم امامزادگان، سیف‌الدین علی کیا از امرای سلسله کارکیای گیلان بوده است. پیش‌تر اوقاف و شورای شهر دامغان در اندیشه اجرای طرح توسعه حرم این امامزادگان در مساحت 4 هزار و 500 متر مربع بودند که این امر مخالفت منتقدان را برانگیخت.

,

باید دید محکمه در خصوص این اختلافات چگونه داوری خواهد کرد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه