اخبار داغ

گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی در سیستان وبلوچستان

گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی در سیستان وبلوچستان
مسجد جامع زاهدان نقطه ثقل مرکزی شهر و نقطه اوج تظاهرات و حضور دسته جمعی مردم شیعه و سنی برای راهپیمایی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، یکی از جاذبه‌های دهه فجر در طول 41 سالی که از عمر پربرکت انقلاب می گذرد نقل خاطرات و حال و هوای بهمن57 از زبان شخصیت‌های مختلف و حتی شهروندان عادی یا انقلابیون است که با مرور برگ های خاطرات از روزهایی که مردم با پشتوانه رهبری، انقلابی بزرگ رقم زده و ماندگار کردند، نسل امروز را آگاه می کنند.

سیستان وبلوچستان هم مانند بسیاری از شهرهای بزرگ ایران، ریشه در سال‌های قبل از ۵۷ دارد. مردم این استان اعم از شیعه و سنی با وجود فاصله زیاد تا مرکز کشور همگام با سایر هموطنان علیه رژیم حاکم پهلوی قیام کردند.

پیش از انقلاب استان پهناور سیستان و بلوچستان تبعیدگاه برخی روحانیون، علما و افراد مبارز بود. این علما با بهره جستن از فضای انقلابی و ارتباط با برخی روحانیون برجسته و نیروهای مسلمان انقلابی شیعه و سنی سیستان و بلوچستان، زمینه رشد فکری و آگاهسازی جوانان و مردم را از فضای کفرآمیز و جور حکومت جبار شاهنشاهی فراهم می کردند.

بر اساس اسناد موجود، "حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله طالقانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی و فاضل هرندی" از جمله علمای مبارزی بودند که در مدت زمان تبعیدشان در سیستان و بلوچستان با ایراد سخنرانی و دیگر فعالیت های دینی و سیاسی، جوانان و سایر گروه های مردمی این استان را از اوضاع کشور و وضعیت رژیم شاهنشاهی آگاه می کردند.

علمای شیعه و سنی استان نیز بویژه 'آیت الله کفعمی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی حسینی طباطبایی و مولوی عبدالعزیز ملازاده و شماری دیگر از روحانیون منطقه' با ارتباط و هماهنگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و سایر انقلابیون در آگاهی مردم از وقایع کشور و برپایی تظاهرات نقش مهمی ایفا کردند.

با اوج گیری انقلاب رفته رفته تظاهرات مردمی و مبارزات علنی انقلابیون در این استان نیز شکل گرفت و به لایه های مختلف اجتماع سرایت کرد. مبارزات علنی مردم سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرهای زاهدان و زابل از اواخر سال 56 و اوایل 57 با برگزاری تظاهرات و تعطیلی برخی اماکن کسب و اعتصاب کارکنان بعضی از ادارات آغاز شد و با شدت گرفتن راهپیمایی های اعتراض آمیز در سایر نقاط کشور، در این منطقه نیز جوش و خروش انقلابی در حال اوج گیری بود.

آیت الله کفعمی و مولوی عبدالعزیز نقش بزرگی در حمایت مردم داشتند
 
سلیمان جاویدنیا یکی از مبارزین انقلابی شهرستان زاهدان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون به بیان خاطراتی از حال و هوای بهمن 57 در این منطقه اشاره کرد و گفت: به یاد دارم هنگامی که هواپیمای حامل امام راحل در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست تصویر ایشان را از تلویزیون سیاه سفید کوچک در دفتر امام جمعه که کنار مسجد جامع  زاهدان بود مشاهده کردیم در آن روز همه خوشحال بوده و مى‌خندیدند.
 
وی با بیان اینکه مسجد جامع نقطه ثقل مرکزی شهر و نقطه اوج تظاهرات و حضور دسته جمعی مردم برای راهپیمایی بود، افزود: در آن ایام دو عالم اهل سنت و تشیع شهر آیت الله کفعمی و مولوی عبدالعزیز نقش بسیار بزرگی در حمایت مردم و راهنمایی دسته های پیاده روی داشتند و برنامه ها را مدیریت می کردند.
 
این فرد انقلابی که در آن دوران جوانی  18 ساله بود به توزیع عکس حضرت امام(ره) به شکل خیلی محرمانه در مسجد جامع اشاره کرد و ادامه داد: عکس ها و بیانیه های ایشان شبانه در خانه ها و حاشیه های خیابان ها یا مدارس و ادارات توزیع می  شد، بارها پیش آمده بود چندین روز در مسجد می ماندیم زیرا از لحاظ مسائل امنیتی که مسجد محاصره می شد کسی اجازه ورود و خروج نداشت.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با امداد غیبی الهی به پیروزی رسید، مردم به صحبت های امام توجه وافری داشتند گفته های ایشان را با دل و جان گوش داده و به آن عمل می کردند کافی بود امام(ره) اشاره ای کنند تا مردم جان خود را نثار کنند هنوز هم با گذشت بیش از 41 سال مردم ولایت مدار ایران اسلامی همچنان در کنار مقام معظم رهبری بوده و گوش به فرمان ولی امر مسلمین هستند.


تاریخ، ظلم و ستم استکباررا در دل خود ثبت کرده است
 
شجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر بیان کرد: ورود حضرت امام خمینی(ره) در۱۲بهمن به ایران نقطه عطفی را در انقلاب اسلامی به وجود آورد، با آمدن امام پیروزی انقلاب به قطعیت رسید در آن روزها حال و هوای خاصی در کشور حکم فرما بود مردم به وضوح منتظر رسیدن امام راحل (ره) بودند.

وی با بیان اینکه در آن زمان مردم به امکانات دسترسی نداشتند و اخبار هم دیر به گوش آنان می رسید، افزود: در سال ۵۷ من نوجوان بودم و سایه شوم آمریکا بر ملت ایران کاملا مشاهده می شد، از طرفی هم افراد انقلابی و روحانیون، علماء با روشنگری مردم را هدایت و به انقلاب دعوت می کردند و مفاسد دوران طاغوت را یادآور می شدند.

ابطحی با اشاره به این که مردم قبل از پیروزی انقلاب دارای مشکلات فراوان و کمبود امکانات از جمله نبود برق در روستاها و مورد ظلم و ستم قرار گرفتن از سوی رژیم شاهنشاهی بودند، گفت: در بسیاری کشورها انقلاب های متعددی به وجود آمده که پس از مدتی منحل شد اما تنها انقلابی که تاکنون توانسته مسیر و هدف اصلی خود را ادامه دهد انقلاب اسلامی ایران می باشد.

وی عنوان کرد: یکی از برکات خون شهداء و شهیدان سرافراز پیشرفت و بالندگی هر روز شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران است.
 
روحانیون اهل سنت در کنار برادران تشیع فعالیت های انقلابی داشتند

محمد میهنی یکی دیگر از انقلابیون با بیان اینکه از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب روحانیون اهل سنت در کنار برادران اهل تشیع فعالیت های انقلابی چشمگیری داشتند، افزود: اوایل انقلاب در مقطع پنجم دبستان در بمپور مشغول به تحصیل بودم و از نزدیک شاهد فعالیت های حزبی دانش آموزان در مدرسه بودم.

وی با بیان اینکه مردم علاقه زیادی به انقلاب داشتند، گفت: مولوی عبدالعزیز در فضای انقلابی آن روزها از طریق سخنرانی رادیویی در هماهنگی و همگرایی مردم با انقلاب بسیار تاثیرگذار بود و در اولین دوره انتخابات مجلس یک روحانی نماینده مردم ایرانشهر شد.

وی با بیان اینکه میزان عمران و آبادانی قبل از انقلاب با بعد از آن قابل مقایسه نیست، ادامه داد: محرومیت های زیادی در زمان پهلوی در استان سیستان و بلوچستان وجود داشت، قبل از انقلاب به جز مراکز شهرستان ها که چند ساعتی با موتور برق روشنایی داشتند بقیه بخش ها و مناطق روستایی از نعمت برق محروم بودند، وضعیت راه ها اسفناک بود و این محرومیت ها باعث شد تا مردم قیام کنند و میزان خدمات و عمران و آبادانی پس از انقلاب قابل قیاس با زمان پهلوی نیست و محرومیت آن زمان برای نسل فعلی قابل تصور نیست.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آیت الله کفعمی و مولوی عبدالعزیز نقش بزرگی در حمایت مردم داشتند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تاریخ، ظلم و ستم استکباررا در دل خود ثبت کرده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, روحانیون اهل سنت در کنار برادران تشیع فعالیت های انقلابی داشتند,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه