اخبار داغ

غفلت‌هایی که دست دلالان مرزی را بازتر می‌کند؛

رونق بازار کشورهای همسایه با خام فروشی محصول قطب سنگ کشور

رونق بازار کشورهای همسایه با خام فروشی محصول قطب سنگ کشور
در میان شهرستان‌های استان کردستان، شهرستان قروه از دیرباز به قطب سنگ کشور شناخته‌ می‌شد و هر زمان نام ظرفیت اقتصادی در این منطقه بر زبان جاری ‌شده یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها در کنار این عنوان، توانایی‌هایی این شهرستان در زمینه سنگ‌های ساختمانی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اشاره‌ای به خاطرات گذشته های نه چندان دور و حال و هوای خانه های قدیمی مادربزرگ ها با حوض های کوک وسط حیاط و با دیوارهای گلی  ذهن ها را دور و دورتر می کند، چرا که امروزه اگر به نمای خانه ها نگاه کنید همه آپارتمانی و نمایی از سنگ های رومی شده اند که هیچ نوع معماری با بافت های ایرانی ندارد اما چه بسا باید قبول کرد، گذر زمان و بعضی از تغییرات را.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , کُردتودی،,

در میان شهرستان های استان کردستان،  شهرستان قروه از دیرباز به قطب سنگ کشور شناخته‌می شد و هر زمان نام ظرفیت اقتصادی در این منطقه بر زبان جاری ‌شده یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها در کنار این عنوان، توانایی‌های شهرستان در زمینه سنگ‌های ساختمانی بوده است.

,

, ,

عصر یک روز زمستانی عازم شهرک صنعتی چنو شهرستان سنندج می شویم، به کارگاه مقصد که می رسیم مدیر کارگاه با روی خوش به استقبالم می آید و از همان ابتدای ورود همراهم می شود برای بازدید از کارگاه و خود سکوت می کند تا که من دیده هایم را برداشت کرده و به ذهن بسپارم.

,

, ,

صدا، دود، گرد و غبار و ... اولین مسئله ای است که توجهم را به خود جلب می کند، عوامل سخت و زیان آوری که برای کارگران این مکان نمود پیدا می کند. تراش سنگ، برش سنگ، صیقل دادن آن، لعاب کاری و ... تمامی کارهایی است که کارگران با عشق و علاقه به آن می پردازند و محصول را برای فروش به واحد مربوطه ارائه می دهند.

,

, , ,

فروش سنگ از متری 40 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان

, فروش سنگ از متری 40 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان,

سعید نادری نماینده فروش سنگ نماهای ساختمانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: متاسفانه قیمت سنگ افزایش پیدا کرده است چرا که ما هم سنگ را به قیمت 20 هزار تومان کمتر از فروش آن از معدن های سنگ خریداری می کنیم و با افزایش کرایه حمل سود آنچنانی نیز برای ما ندارد.

,

وی گفت: قیمت سنگ از متری 60 هزار تومان شروع می شود و تا متری یک میلیون و 800 هزار تومان نیز ادامه دارد.

,

, ,

وی افزود: قیمت سنگ در این شهرک صنعتی نسبت به بازار آزاد فروش آن متری حدود 20 هزار تومان تفاوت دارد و اگر مردم مستقیما به کارخانه ها مراجعه کنند سود خوبی برایشان دارد.

,

نادری با اشاره به نوع یکی از سنگ ها که در شهرستان قروه تولید می شود گفت: در شهرستان قروه سنگ تراورتن یک نوع سنگ طبیعی رسوبی است که به دلیل داشتن رنگ‌های متنوع، در زمره سنگ‌های تزیینی به شمار می‌آید. این سنگ تخلخل بالایی دارد و در نتیجه عایق صوتی و عایق حرارتی خوبی است و به ملات سیمانی، به خوبی چسبیده می‌شود. 

,

وی گفت: به دنبال کاهش ارزش پول کشور، دلالان عراقی بیشترین خریداران سنگ از کردستان هستند.

,

 

,

, ,

نادری افزود: از تراورتن برای نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، سنگفرش‌ها و نمای اطراف استخرها استفاده می‌شود. در مقایسه با بسیاری از سنگ‌های دیگر، تراورتن دارای وزن مخصوص کم‌تری است که موجب اعمال بار کمتری به ساختمان می‌شود. از طرف دیگر، خاصیت برش‌پذیری و صیقل‌پذیری بالایی هم دارد. عیب این سنگ، جذب آب بسیار بالای آن است که امروزه استفاده از مواد پوششی به هنگام فرآوری سنگ، این مشکل را تقریبا حل کرده است. 

,

 وی در پایان عنوان کرد: برای حفظ صنعت و جلوگیری از تعطیلی بیشتر واحدها گسترش بازارهای صادراتی تنها گزینه پیش روی خواهد بود و در این راستا حمایت بیش از پیش متولیان بخش صنعت و معدن را طلب می‌کند.

,

 بنابراین گزارش، کردستان با میزان ۷۰ میلیون تُن ذخیره معادن، چهارمین استان کشور است که 101 معدن فعال، 269 معدن غیرفعال و 5 معدن در حال تجهیز را داراست و شهرستان قروه یکی از مهمترین شهرستان های کردستان از لحاظ ذخایر مواد معدنی گوناگون از سنگ گرفته تا طلا است و در کل می توان گفت که گنجینه‌ای از انواع سنگ هاست.

,

, ,

دولت برای قانون ممنوعیت خام فروشی، جامه عمل بپوشاند

, دولت برای قانون ممنوعیت خام فروشی، جامه عمل بپوشاند,

یکی از معدن کاران استان کردستان می گوید: ضعف صنایع فرآوری، فقدان قابلیت برنامه ریزی برای فرآوری برخی مواد معدنی، مغایرت نرخ خرید صنایع داخلی از معدنکاران با قیمت جهانی مواد خام معدنی، فراهم نبودن زمینه برای فروش داخلی مواد خام معدنی، معضل تسهیلات بانکی و نرخ سود بالا، غفلت از بخش فرآوری مواد معدنی، تاثیر ظرفیت استخراج معدن بر موضوع خام فروشی، بی ثباتی در برنامه ریزی برای بهره برداری و تولید در بخش معدن و خام فروشی برخی سنگ‌ها توسط معدن داران و فعالان بخش صنایع معدنی از جمله آسیب‌های فعلی در حوزه معادن سنگ است.

,

وی گفت: تمامی این آسیب ها، مواردی هستند که باید دولت برای آنها چاره اندیشی کرده و در راستای رفع این موانع قدم بردارد تا بتوان به قانون ممنوعیت خام فروشی، جامه عمل پوشانید.

,

این تولید مصنوعات سنگی می‌گوید: بیشتر محصولاتی که در این کارگاه‎ها تولید می ‌شود به صورت دستی و با بهره گیری از ماشین آلات نیمه صنعتی تولید می شود که این رویه موجب کاهش تولید و افزایش قیمت برخی محصولات شده است.

,

جواد اشکان می‎ گوید: در صورت خرید تجهیزات صنعتی و ماشین آلات به روز دنیا می توان علاوه بر افزایش تولید روزانه، قیمت محصولاترا تا یک پنجم کاهش داد.

,

این فرآیند علاوه بر صادرات، زمینه ورود به بازارهای شهرهای کم درآمد استان را فراهم خواهد ساخت چرا که یک محصول متری 50 هزار تومانی به راحتی با قیمت کمتر می توان در اختیار مصرف کننده قرار داد.

,

وی ادامه می دهد: خرید تجهیزات فرآوری مصنوعات سنگی(CNC) نیازمند اعتبار یکی میلیارد تومانی است که از طریق جذب سرمایه ‎گذار بخش خصوصی می توان به آن دست پیدا کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه