اخبار داغ

وقتی روستایی از توابع شهرستان بهار ترند جهانی توئیتر می شود

وقتی روستایی از توابع شهرستان بهار ترند جهانی توئیتر می شود
روستای رسول آباد سفلی یکی از روستاهای قدیمی شهرستان بهار است که به دلیل نامگذاری معابر و کوچه ها به نام کتاب های نویسندگان برتر دنیا خبر ساز و ترند جهانی توئیتر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ روستای تاج آباد سفلی در غرب استان همدان و شهرستان بهار است و در مسیر جاده همدان – کرمانشاه قرار گرفته و گویش مردم این روستا کردی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

کاروانسرای شاه عباسی تاج آباد از جاذبه های دیدنی شهرستان بهار بوده و شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامداری است.

,

قباد یاری عضو شورای روستای رسول آباد سفلی یا تاجی آباد سفلی است که موفق شده با ابتکار عمل خود نام این روستا را بین المللی کند.

,

نامگذاری کوچه ها و معابر به نام کتاب های بزرگ دنیا

, نامگذاری کوچه ها و معابر به نام کتاب های بزرگ دنیا, نامگذاری کوچه ها و معابر به نام کتاب های بزرگ دنیا,

ابتکار عمل قباد یاری در جهانی کردن این روستا و نامگذاری کوچه ها و معابر روستا به نام کتاب های بزرگ دنیاست.

,

او در آخرین دوره هفته کتاب و کتابخوانی به عنوان برترین مروج کتاب کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

,

در گفتگویی که با وی داشتیم خود را عضو شورای روستای تاجی آباد سفلی معرفی کرد و گفت: با تلاش هایی که کردیم یک کتابخانه کوچک ۲۰ متری برای روستا تدارک دیدیم که تا قبل از فرماندار فعلی هیچ نهادی آن را به رسمیت نشناخت.

,

یاری گفت: هم اکنون کتابخانه ما ۶۰۰۰ جلد کتاب اهدایی و ۴۵۰ عضو دارد و الان تمرکزمان روی مدارس ابتدایی دوم تا ششم است به طوری که مرتب کتاب تهیه می کنیم و در مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا با فرهنگ کتاب و کتابخوانی مانوس شوند و اعتقاد مان این است که تا یکی دو سال اول اگر بتوانیم کودکان را با کتاب مانوس کنیم بعد از آن دیگر نمی توان کتاب را از کودک جدا کرد.

,

 بعد از نامگذاری کوچه ها و معابر ترند جهانی توئیتر شدیم

,  بعد از نامگذاری کوچه ها و معابر ترند جهانی توئیتر شدیم,  , بعد از نامگذاری کوچه ها و معابر ترند جهانی توئیتر شدیم,

یاری در خصوص کتابخانه روستا گفت: محل کتابخانه قبلا اجاره ای بود که همان کتابخانه در سال ۹۴ به عنوان کتابخانه نمونه روستایی انتخاب شد و بعد از اینکه نام کوچه هایمان را به نام کتاب تغییر دادیم، نقل محافل مجازی کشور شدیم.

,

وی ادامه داد: این حرکت باعث شد که  در توئیتر ترند جهانی شویم، روزنامه های مختلف مصاحبه کردند و ۳ شبکه رادیویی به طور زنده با من مصاحبه کردند و تاکنون چندین بار تلویزیون مصاحبه و گزارش از روستا تهیه کرده و همین باعث شد که ما کانون خبر شویم.

,

یاری در خصوص علت انتخاب وی به عنوان مروج کتاب گفت: وقتی که برای دریافت جایزه از وزیر ارشاد و مدیر کل کتابخانه های کشور در یزد حاضر شدم دلیل این انتخاب را پرسیدم و در جواب گفتند که اثرگذارترین کار در ترویج کتاب کار شما بود که باعث شد این همه خبرساز شوید و باعث نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی شدید.

,

چوپان های روستا لیسانس دارند و اهل کتاب هستند

, چوپان های روستا لیسانس دارند و اهل کتاب هستند, چوپان های روستا لیسانس دارند و اهل کتاب هستند,

مروج نمونه کتاب به سرانه بالای مطالعه در تاجی آباد اشاره کرد و نمونه آن را لیسانس مدیریت و مدیریت صنعتی دو تن از چوپان های روستا و مطالعه ۱۵۰ جلدی کتاب توسط دختربچه کلاس دوم این روستا ظرف مدت ۴ ماه عنوان کرد.

,

وی گفت: تاجی آباد  ۲۰۷۰ نفر جمعیت و ۴۵۰ نفر عضو کتابخانه دارد اما در مکان های عمومی مثل دفتر بانک یا محلات عمومی کتاب گذاشته ایم و افرادی هم که عضو کتابخانه نیستند از آنها استفاده می کنند.

,

یاری به میهمانان این روستا از کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: ما میهمانان گرانسنگی در روستا داریم که نمونه آن خانم آسالین  است و به سفارتخانه برخی کشورها ایمیل زدیم ونام پیشنهادی آنها را در نامگذاری استفاده کردیم.

,

وی دلیل فراگیری نام این روستا به نام کتاب را تشریح کرد و گفت: وقتی که من نام کوچه ها را می گذاشتم به سفارت خانه های کشورهای دنیا ایمیل زدم و خواستم که نام کتاب شاخص خود را به ما بدهند از این میان اتریش، سوئد ، سوئیس و هلند پیشنهاد ما را پذیرفتند و نام هایی به ما پیشنهاد دادند.

,

یاری ادامه داد: سفارت سوئد با پیشنهاد استکهلم نام آستریدلینگرن را که نام یک زن نویسنده است که سابقه ۹۶ سال مبارزه با خشونت علیه کودکان را داشته و تعداد زیادی کتاب در این مورد نوشته به ما داد و ما نیز با موافقت شورا از همین نام در نامگذاری یکی از معابر استفاده کردیم و نتیجه را به سفارت بازخورد دادیم.

,

وی اظهار داشت: این حرکت در محافل سوئد مطرح شد و خانم آسالین که عضو آکادمی کتاب کودک سوئد بوده و نویسنده مطرح در این زمینه است ابزار تمایل کرد که به ایران و روستای تاجی آباد بیاید که قرار بود ۳ خرداد ۹۸ وارد روستا شود اما این اتفاق رخ نداد.

,

بخشدار بهار با آمدن نویسنده مطرح سوئدی مخالفت کرد

, بخشدار بهار با آمدن نویسنده مطرح سوئدی مخالفت کرد, بخشدار بهار با آمدن نویسنده مطرح سوئدی مخالفت کرد,

نویسنده مطرح سوئدی برای بازدید از تاجی آباد تا تهران آمد اما نگذاشتند وارد روستا شود یاری علت را مخالفت بخشداری شهر بهار عنوان کرد و گفت: خان آسالین یک خانم بالای هفتاد سال است که شش روز به ایران آمد و در تهران مستقر شد و با اجازه وزیر امور خارجه و دیگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مقرر شد که ایشان از تهران به بهار بیاید اما بخشدار بهار مخالفت کرد و گفت اگر وارد بهار شود دستگیر می شود به همین دلیل این سفر نیمه تمام ماند و نتوانست وارد روستا شود.

,

یاری با گلایه از برخی ناملایمات گفت: من به کمک هیچ نهادی احتیاج ندارم. اگر مزاحم من نشوند خودم می توانم تاجی آباد را آباد کنم.

,

معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان بهار روستای رسول آباد سفلی را یکی از روستاهای نمونه در زمینه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: کتابخانه این روستا زیر نظر نهاد کتابخانه ها قرار ندارد و ما با جلساتی که برگزار کرده ایم درخواست قرار گرفتن کتابخانه این روستا زیر نظر اداره کتابخانه ها را داده ایم و در این جهت حمام قدیمی این شهر تملک و بازسازی شده تا به عنوان کتابخانه روستا ثبت شود.

,

نامگذاری کوچه های روستا به نام کتاب های بزرگ دنیا در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است

, نامگذاری کوچه های روستا به نام کتاب های بزرگ دنیا در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است, نامگذاری کوچه های روستا به نام کتاب های بزرگ دنیا در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است,

فزونی به برگزاری شورای اداری استان در کتابخانه روستا اشاره کرد و گفت: نهاد کتابخانه نگاه ویژه ای به این روستا دارد و تلاشمان این است که شرایط لازم فراهم شود تا کتابخانه روستای تاجی آباد زیر نظر نهاد کتابخانه ها قرار گیرد.

,

وی نامگذاری معابر و کوچه های روستا به نام کتاب های بزرگ دنیا را یکی از حرکات جالب توجه و اثرگذار در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: شورای این روستا در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش زیادی انجام داده و این قابل ستایش است.

,

فزونی همچنین گفت: با توجه به عملکرد مثبت قباد یاری شورای روستای رسول آباد و انتخاب وی به عنوان مروج برتر کتاب برتر در سطح کشور، در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان بهار در حضور فرماندار و مدیر کل نهاد کتابخانه ها از وی تقدیر شد.

,

به گزارش خبرنگار ما؛ در عصر کنونی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حال گسترش است، ترویج کتاب و کتابخوانی به امری بسیار دشوار خصوصا بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است؛ اما اگر حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به صورت هدفمند باشد همین می تواند ابزاری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود.

,

حرکت سنجیده و جالب قباد یاری در نامگذاری کوچه ها با نام نویسندگان بزرگ دنیا اگر بدون اطلاع آن کشورها بود شاید این روستا تا این حد خبرساز نمی شد و همین امر به مدد استفاده مفید از شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی دقیق انجام شد و می تواند سرآغازی جهانی شدن شهرستان باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه