اخبار داغ

گزارش دانا از اظهارات دوگانه مسئولان نفتی در کشور؛

دلیل کمبود LPG چیست، صادرات یا استفاده خودروها؟

دلیل کمبود LPG چیست، صادرات یا استفاده خودروها؟
در حالی که وزیر نفت مدعی شده است علت کاهش سوخت مایع استفاده مردم از این سوخت به عنوان سوخت خودرو بوده، بسیاری از کارشناسان انرژی، شرکت­‌های پخش LPG و جایگاه داران علت کمبود گازمایع را صادرات زیاد LPG و کاهش سهمیه مصرف داخل می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه های اخیر مشکلاتی در توزیع گاز مایع در کشور به وجود آمده است؛ از جمله این­که در مناطق فاقد شبکه خط لوله گاز طبیعی، دسترسی مردم به LPG نیز بسیار سخت شده و برای تهیه این سوخت در بعضی مناطق باید پس از ثبت نام، در صف­‌های طولانی دریافت کپسول گاز مایع بایستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, LPG,

در همین راستا چند دلیل برای کاهش LPG در داخل کشور وجود دارد که باید نقش هر کدام از آن‌ها در ایجاد این ناهماهنگی بررسی شود.

, LPG,

بیژن زنگنه وزیر نفت و برخی از مسئولان وزارت نفت دلیل کاهش گاز مایع را استفاده از این سوخت در خودروهای LPG سوز می­‌دانند؛ تا جایی که اخیرا زنگنه در مصاحبه­‌ای این مطلب را عنوان کرده و مدعی شده است که «مردم کپسول‌های LPG را به عنوان سوخت خودرو مصرف می‌کنند... .»

, LPG, LPG ,

اما بسیاری از کارشناسان انرژی، شرکت­‌های پخش LPG و جایگاه داران علت کمبود گازمایع را چیز دیگری می­‌دانند، و آن هم صادرات زیاد LPG و کاهش سهمیه مصرف داخل است.

, LPG, LPG,

به گفته رییس انجمن جایگاه داران گاز مایع اصفهان، سهمیه LPG این استان از مهر ماه سال جاری 20 درصد کاهش یافته است؛ همچنین بنابر اظهارات علی کرد، نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه و کورین، "اخیراً مسئولان ارشد شرکت ملی گاز سهمیه گاز مایع مردم شهرستان‌های خاش و میرجاوه را هم کاهش داده اند".

, LPG, علی کرد،, علی کرد،,

از سوی دیگر خبرها و پیگیری‌ها حاکی از آن است که در مهرماه سال جاری نامه ای از سمت وزارت نفت به تمام شرکت های توزیع گاز مایع ارسال شده و در آن بیان شده است که به دلیل رویکرد صادراتی و افزایش ارز آوری برای کشور، سهمیه هر یک از شرکت های داخلی توزیع گاز مایع به اندازه 20 درصد کاهش می یابد.

,

بنابراین می توان گفت که در مرحله اول دلیل کمبود گاز مایع فقط مصرف آن در خودروها نیست و صادرات زیاد و کاهش سهمیه مناطق نیز در تشدید این مشکل موثر است.

,

از طرف دیگر در اکثر کشورهای پیشرفته جهان سوخت گازمایع به عنوان سوخت پاک در خودروها استفاده می شود و به نام اتوگاز معروف است؛ اتوگاز عموما به صورت خیلی ایمن، شکیل و محترمانه در جایگاه هایی مشابه پمپ بنزین ها در این کشورها توزیع می شود و همین امر سبب می شود هیچ خودرویی گازمایع را از داخل کپسول های گرمایش روستایی به داخل خودرو تخلیه نکند.

,

حتی در کشورهایی مثل روسیه که صاحب ذخایر عظیم گاز طبیعی هستند و از سوخت CNG در خودروها استفاده می کنند، در کنار آن LPG نیز به عنوان یکی از سوخت های ایمن، به صرفه و با ارزش حرارتی بالا شناخته می‌شود که می تواند تنوع سبد سوخت را بالاتر ببرد و جایگزین بنزین شود.

, CNG, LPG,

پس بنابراین به نظر می آید که به رسمیت نشناختن اتوگاز در ایران، موجب شده است که کپسول‌های این ماده در ایران نایاب و کمیاب شود؛ این در حالی است که تعداد 1.5 میلیون خودرو در کشور از گازمایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده می­‌کنند و اگرچه صاحبان این خودروها به صورت غیر رسمی و شاید حتی غیر قانونی به دوگانه سوز کردن خودروی خود مبادرت ورزیده اند اما به هر حال اکنون دیگر نمی توان آنها را نادیده گرفت و باید به آن­ها نیز توجه ویژه­‌ای شود.

, به نظر می آید که به رسمیت نشناختن اتوگاز در ایران، موجب شده است که کپسول‌های این ماده در ایران نایاب و کمیاب شود؛ این در حالی است که تعداد 1.5 میلیون خودرو در کشور از گازمایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده می­‌کنند و اگرچه صاحبان این خودروها به صورت غیر رسمی و شاید حتی غیر قانونی به دوگانه سوز کردن خودروی خود مبادرت ورزیده اند اما به هر حال اکنون دیگر نمی توان آنها را نادیده گرفت و باید به آن­ها نیز توجه ویژه­‌ای شود., به نظر می آید که به رسمیت نشناختن اتوگاز در ایران، موجب شده است که کپسول‌های این ماده در ایران نایاب و کمیاب شود؛ این در حالی است که تعداد 1.5 میلیون خودرو در کشور از گازمایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده می­‌کنند و اگرچه صاحبان این خودروها به صورت غیر رسمی و شاید حتی غیر قانونی به دوگانه سوز کردن خودروی خود مبادرت ورزیده اند اما به هر حال اکنون دیگر نمی توان آنها را نادیده گرفت و باید به آن­ها نیز توجه ویژه­‌ای شود.,

البته قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوده­‌های نفتی اظهار کرده­ است که با اتصال سهمیه گازمایع به کارت بانکی سرپرستان خانوار، مشکل توزیع گاز مایع حل شده و توزیع هدفمند این گاز آغاز خواهد شد.

,

این در حالی است که در صورت رسمی کردن سوخت و جایگاه LPG برای خودروها و اختصاص سهمیه برای این بخش، دیگر مشکلی برای تأمین گازمایع مناطق فاقد گاز طبیعی نخواهد بود و هر بخش از سهمیه خود استفاده کرده و باعث برهم خوردن برنامه ریزی در مدیریت پخش نخواهد شد.

, LPG,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه