اخبار داغ

گفتگو خواندنی با مبارز انقلابی هرمزگان؛

هرمزگانی ها پیشتاز در مبارزه با رژیم ستم شاهی/ نمایندگان مجلس انقلابی بودن را سرلوحه خود قرار دهند

هرمزگانی ها پیشتاز در مبارزه با رژیم ستم شاهی/ نمایندگان مجلس انقلابی بودن را سرلوحه خود قرار دهند
سالاری از فعالیت های مبارزاتی خود درآن زمان می گوید: دانش آموز بودم و و پدرم در روستای سیرمند از توابع حاجی آباد زندگی می کرد چون این روستا به عنوان یکی ازمحل های تبعید انقلابیون بود با این که محصل بودم نقش انتقال و پخش بیانیه ها و اعلامیه ها را به این روستا داشتم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل هرمز، پرویز سالاری ازمبارزین هرمزگانی دوران انقلاب است که بارها و بارها در در پست‌های اجرایی در این استان فعالیت داشته او زاده روستای سیرمند از توابع حاجی آباد است و تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان سنایی محله ی پشت شهر، دوره راهنمایی را در مدرسه شهید عباسپور محله سید کامل و دوره ی متوسطه را در دبیرستان ابن سینا بندرعباس گذرانده است و درزمان مبارزه با رژیم شاه او دانش آموز بوده و تحصیلات را تا مقطع فوق لیسانس در رشته‌ های مدیریت شهری و جامعه‌شناسی به انجام رسانیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هرمزگانی ها پیشتاز در مبارزه با رژیم ستم شاهی 

, هرمزگانی ها پیشتاز در مبارزه با رژیم ستم شاهی ,

سالاری با گلایه از بعضی از افرادی که شایعه می کند که مردم هرمزگان در مبارزه با رژیم ستم شاهی دیرتر از دیگر استان ها اقدام کردند، گفت: این حرف خلاف واقع است ومن با افتخار می گویم که هرمزگانی ها پیشتاز تر از خیلی از استان ها در مبارزات با رژیم ستم شاهی و حضور در تظاهرات داشته اند.

,

در آن زمان بندرعباس یک شهر کپرنشین بود و فقط بخش کوچکی از شهر که مربوط به مسئولین خاص بود خانه و آب و برق وجود داشت،محرومیت هرمزگان باعث شد بودکه به عنوان یکی از تبعیدگاه ها برای مبارزین انقلاب باشد،از افرادی مشهوری که دراین استان دوران تبعید خود را سپری کردند آیت الله خلخالی و دری نجف‌آبادی را می توان اسم برد .

,

وجود این مبارزین در استان هرمزگان با محوریت عباس عباسی و حاج علی مظفری ودیگر مبارزین مانند،حجت الاسلام غفوری و درویشی باعث شد همگام با سراسر کشور هم بیانیه ها و هم اطلاعیه های مربوط به انقلاب وهمچنین کتابهای دکتر شریعتی و شهید مطهری در بین انقلابیون استان فراوان به چشم بخورد.

,

« اعوذبالله من شر شاه» «بسم رب روح الله»

, « اعوذبالله من شر شاه» «بسم رب روح الله»,

پرویز سالاری از فعالیت های مبارزاتی خود درآن زمان می گوید: دانش آموز بودم و وپدرم در روستای سیرمند از توابع حاجی آباد زندگی می کرد چون این روستا به عنوان یکی ازمحل های تبعید انقلابیون بود با این که محصل بودم نقش انتقال و پخش بیانیه ها و اعلامیه ها را به این روستا داشتم.

,

سالاری از خاطره‌ای از برگزاری چهلمین روز از شهادت آقا مصطفی خمینی در بندرعباس می گوید:حاج آقا عباسی و دیگر مبارزین اسرار فراوانی داشتند که ما هم باید در استان هرمزگان همانند قم برای چهلم  آقا مصطفی برنامه ریزی کنیم.

,

حاج آقای عباسی در مسجد کوفه که مملو از نیروهای لباس شخصی ساواک و نیروهای شهربانی بود سخنرانی کرد و در نطق اولیه خود این را گفتند« اعوذبالله من شر شاه» «بسم رب روح الله» با بیان این جمله ناخواسته عده‌ای از نیروهای ساواکی از جای خود بلند شده و قصد دستگیری حاج آقای عباسی کردند؛ اما مردم نگذاشتند که ایشان را دستگیر کند و با شلوغ کردن مسجد توسط مردان و زنان حاج آقا عباسی عمامه خود را از بدنشان بیرون آوردند و با لباس معمولی از معرکه مامورین فرار کردند.

,

«هم شیعه و هم سنی رهبرشان خمینی»

, «هم شیعه و هم سنی رهبرشان خمینی»,

این را پرویز سالاری از وحدت شعیه وسنی در زمان مبارزه با رژیم شاه بریمان تعریف می کند: بعضی از گروه هایی که مخالف انقلاب بودند شایعه می کردند که خمینی می خواهد حکومت شیعه تشکیل دهد و سنی ها را نابود می کند؛ اما مردم آگاه بندرعباس درهمین حین  علمای اهل سنت و شیعه تدارک یک راهپیمایی را از محله اوزیها که محله سنی نشین  بود فراهم کردند و این شعار را می‌دادند «هم شیعه و هم سنی رهبرشان خمینی» این راهپیمایی ادامه پیدا کرد تا جایی که مأمورین شهربانی برای  پراکنده کردند مردم از تیرهوای استفاده کردند و متاسفانه یکی از این تیر ها به نونهال بی گناهی که در بالای پشت بام یک خانه بود اصابت می کند و به شهادت می رسد اسم او مژگان خضری بود و شهادت او اتحاد و انسجام بین شعیه و اهل سنت در مبارزه با رژیم شاه بیشتر کرد.

,

به بهانه کلاس قرآن اعلامیه پخش می کردیم

, به بهانه کلاس قرآن اعلامیه پخش می کردیم,

سالاری می گوید: مرکز علمی مبارزات علیه رژیم ستم شاهی در بندرعباس دبیرستان ابن سینا و مسجد فاطمیه بود که در آن روزها به بهانه کلاس حاج آقای متین که مدرس قرآن بود به آنجا می رفتیم و ازنحوه مبارزه و آشنایی با اعلامیه ها و رهنمودهای حضرت امام و پخش آن در بین مبارزین آگاه می شدیم.

,

ساواکی های بندرعباس یکی از بدترین شکنجه گر ها بودند

, ساواکی های بندرعباس یکی از بدترین شکنجه گر ها بودند,

حس حال پرویز سالاری بعد از شهادت همکاسی او به دست ساواک و از آن روزها می گوید:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان ساواک به دست مبارزین افتاد و به اتفاق آنها به سمت این ساختمان که دارای اتاق های مخوف و تاریکی بود حرکت کردیم ،در بازدید از این ساختمان ناخن‌های زیادی در اطراف و درون آن دیدم که نشان می داد ناخن های زیادی از مبارزین کشیدند این شدت شکنجه معلوم می کرد که ساواکی های بندرعباس یکی از بدترین شکنجه گر ها بودند، ساواکی ها همکلاسی من که یکی از مبارزین بود به طرز بسیار فجیع با وسیله اسیدبه شهادت رساندند.

,

از مسئولین میخواهیم همانند موزه عبرت تهران چنین موزه در هرمزگان تدارک شود؛ متاسفانه یکی از هم کلاسی های من که توسط نیروهای ساواک به صورت فجیع وبا ریختن اسیدبربدن بزرگوارش به شهادت رسید.

,

نمایندگان مجلس انقلابی بودن را سرلوحه خود قرار دهند

, نمایندگان مجلس انقلابی بودن را سرلوحه خود قرار دهند,

سالاری با توجه به نزدیک انتخابات مجلس از بعضی از فعالیت های مجلس فعلی گله کرد و گفت: بعد پیروزی انقلاب اولین مجلس شواری اسلامی تشکیل شده که اعضای آن افراد مختلفی از حزب نهضت آزادی  و جبهه ملی بودند و روحیه انقلابی وعظمت و اقتدار خود را حفظ کردند و شهادت 72 تن از این نمایندگان نشان ازانقلابی بودن آنها می دهد.

,

اگر امروزیک فلش بک به مجلس اول بزنیم و این مجلس را با اولین مجلس انقلاب مقایسه کنیم ازروحیه انقلابی فاصله بسیاری گرفتند و برجام را که طرحی ملی در سرنوشت انقلاب و مردم بود،متاسفانه ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردند انتظار ما از مجلس که در راس امور است کسانی انتخاب شوند که این عزت، اقتدارو انقلابی بودن را سرلوحه خود قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه