اخبار داغ

آمریکا:

روسیه و چین در خاورمیانه هستند، ما نمی‌رویم!

روسیه و چین در خاورمیانه هستند، ما نمی‌رویم!
وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که واشنگتن با اقدامات ضدایرانی خود توانسته در برابر جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه مدعی شد که واشنگتن توانسته در برابر ایران در غرب آسیا بازدارندگی ایجاد کند.

اسپر که در دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه «جان هاپکینز» صحبت می‌کرد، در تشریح تهدیدهای پیش روی آمریکا، از چین و روسیه به عنوان «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» یاد کرد و سپس گفت: «ما همچنین با تهدید مداوم علیه کشورهای سرکشی مانند ایران و کره شمالی روبرو هستیم، که این امر هوشیاری مداوم ما را می‌طلبد. به عنوان نمونه، اقدامات اخیر ما علیه رژیم ایران، بازدارندگی را در آن منطقه احیا کرد و این پیام را فرستاد که ایالات متحده در برابر تهدید شدن نیروها و منافعش بیکار نمی‌نشیند.»

در بخش دیگری از این نشست، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره نحوه برخورد با چالش‌های پیش روی آمریکا در غرب آسیا در عین تمرکز بر مقابله با روسیه و چین، گفت: «همانطور که وزیر [دفاع اسبق] [دونالد] رامسفلد گفته، شما با جهانی آنطور که هست سر و کار دارید، نه جهانی که می‌خواهید باشد. و جهانی که من با آن روبرو هستم، ایران را هم شامل می‌شود. [ایرانی] که از زمان انقلاب در ۴۰ سال گذشته پشتیبان فعالیت‌های شرارت‌بار در سرتاسر خاورمیانه بوده است.»

متحدان ایران در سرتاسر جهان حضور دارند

وی با بیان اینکه ایران و متحدانش از آفریقا گرفته تا افغانستان و «قطعا در سرتاسر جهان» حضور دارند، گفت: «آن‌ها دارند ما را می‌آزمایند و بسیار فعال هستند و در سرتاسر خاورمیانه آشوب ایجاد می‌کنند. بنابراین، چالش من آنجا این است که [اولا] ما به شرکا و متحدان خود اطمینان دهیم، [ثانیا] به شکست پایدار داعش در سوریه و مناطق دیگر ادامه دهیم و شماره سه، اینکه ما در برابر رفتار بد ایران، بازدارندگی ایجاد کنیم.»

اسپر گفت او تلاش می‌کند تا ضمن حفظ «تعداد صحیح نیرو» در غرب آسیا، به سمت تحقق اهداف راهبرد دفاع ملی آمریکا که از چین و روسیه به عنوان تهدیدات اصلی یاد کرده، حرکت کند. وی افزود: «علاوه بر این، باید اشاره کنم که روسیه و چین در خاورمیانه هم حضور دارند، بنابراین یک عنصر رقابت نیز در آن منطقه وجود دارد که من باید به دقت به آن توجه داشته باشم.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه چین را به «سرقت معنوی» و روسیه را به راه انداختن «جنگ ترکیبی» متهم کرد و مدعی شد که این دو کشور با هدف افزایش نفوذ خود در جهان، «آن هم به هزینه کشورهایی که به قانون پایبند هستند»، حاکمیت کشورهای همسایه خود را نقض می‌کنند.

وی گفت پنتاگون برای مقابله با تهدیدات، همزمان سه هدف را پیگیری می‌کند: ۱. تبدیل نیروهای نظامی ایالات متحده به یک نیروی نظامی مرگ‌آورتر؛ ۲. گفت‌وگو با کشورها و خلق شرکای تازه و ۳. اعمال اصلاحات با هدف افزایش کارایی و پاسخگویی.

اسپر همچنین از فناوری هایپرسونیک، فناوری ابری، اینترنت نسل پنجم، برنامه‌های دفاعی و تهاجمی سایبری و نیروی فضایی، به عنوان ابزارهایی یاد کرد که واشنگتن تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در آن‌ها، توان نظامی خود را بیش از پیش افزایش داده و با روسیه و چین که در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رقابت کند.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه