اخبار داغ

"انقلاب"، در عرصه‌های عمرانی کشور با انقلاب اسلامی؛

۹۹ درصد روستاهای کشور بعد از انقلاب اسلامی به شبکه برق سراسری متصل شد

۹۹ درصد روستاهای کشور بعد از انقلاب اسلامی به شبکه برق سراسری متصل شد
انقلاب اسلامی ثمرات و برکات بسیاری در پی داشته که موجب شگفتی تمام کشورهای جهان شده و هیچ کشوری باور نمی‌کرد که انقلاب 57 ایران موجب تحول و شکوفایی کشورمان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، انقلاب اسلامی ثمرات و برکات بسیاری در پی داشته که موجب شگفتی تمام کشورهای جهان شده و هیچ کشوری باور نمی‌کرد که انقلاب ۵۷ ایران موجب تحول و شکوفایی کشورمان شود. این تحول و پیشرفت در تمامی حوزه‌ها ملموس و محسوس است که بنا داریم تنها به بخشی از آنها اشاره کنیم که در ادامه مشاهده می‌کنید، البته این آمارها با در نظر داشتن اینکه جمعیت ایران قبل از انقلاب ۳۰ میلیون نفر بوده و اکنون بیش از ۸۰ میلیون نفر است تدوین و استخراج شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
در حوزه برق روستایی قبل از انقلاب تنها ۳ هزار روستا از سیم‌کشی برق برخوردار برودند، اما بعد از انقلاب حدود ۵۸ هزار (۹۹ درصد روستاها) از خدمات سیم‌کشی برق برخوردارند. همچنین در خصوص تلفن روستایی، قبل از انقلاب تنها ۳۱۲ روستا تلفن داشتند، اما امروز بیش از ۵۳ هزار روستا از تلفن برخوردارند.
,
 
,
پیش از انقلاب اسلامی ۱۱/۷ درصد از روستاهای کشور از نعمت آب لوله‌کشی برخوردار نبودند، اما بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد روستاها از نعمت آب لوله‌کشی بهره‌مند هستند و این مهم در خصوص لوله‌کشی گاز روستایی هم صدق می‌کند؛ چون قبل از انقلاب هیچ‌کدام از روستاها از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار نبودند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۶ هزار روستا از لوله‌کشی گاز بهره‌مند هستند و لوله‌کشی خطوط گاز روستایی در مابقی روستاها هم در دست احداث است.
,
 
,
این پیشرفت‌ها تنها محدود به این موارد نمی‌شود؛ زیرا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲۵ درصد از روستاهای کشور از راه مناسب روستایی برخوردار بودند، اما امروز بیش از ۹۰ روستاها از راه مناسب برخوردار هستند و همچنین در بخش تولیدات کشاورزی اگر نگاهی کوتاه بیندازیم،به این حقیقت پی خواهیم برد که قبل از انقلاب تنها ۲۰ میلیون تُن در سال تولید محصولات کشاورزی داشتیم، اما بعد از انقلاب این آمار به ۱۲۰ میلیون تُن در سال رسید.
,
 
,
شاید یکی از بخش‌هایی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد با وجود شدیدترین تحریم‌ها به پیشرفت و توسعه در آن بخش دست یابیم، حوزه فناوری هسته‌ای است؛ چون پیش از انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی در این حوزه نداشتیم، اما بعد از انقلاب به هشتمین کشور دنیا در دستیابی به چرخه کامل سوخت هسته ای و ساخت موتور بومی سانتریفیوژ با توان ۱۲۰ هزار rpm مورد استفاده در سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته IR8 با قابلیت ۲۴ سو (در حالی‌که تولید اورانیوم غنی شده ۳/۶۷ درصد توسط IR1 تنها یک سو در سال است) تبدیل شدیم.
,
 
,
همچنین در حوزه فناوری هوا و فضا، قبل از انقلاب اسلامی حتی یک درصد هم در این حوزه صاحب دانش و فناوری نبودیم، اما بعد از انقلاب پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در این حوزه با وجود تحریم‌ها داشتیم؛ به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران جزء ۱۲ کشور دنیا در ساخت ماهواره است و نیز ماهواره‌های دوستی شریف و ظفر علم و صنعت در نوبت پرتاب به مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دارند. همچنین هفتمین کشور دنیا در سامانه موشکی پرتاب ماهواره هستیم و  ایران جزء چهار کشور جهان در دارا بودن چرخه کامل این فناوری است.
,
 
,
یکی از حوزه‌های مهم که همیشه جزء شاخص‌های قدرت ملی محسوب می‌شود، حوزه ساخت تجهیزات نظامی است. در بخش نظامی هم پیش از انقلاب اسلامی، تمامی تجهیزات نظامی وارد می‌شدند و هیچ‌کدام از آنها تولید بومی و متکی بر دانش داخلی نبودند، اما بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های چشم‌گیری در این حوزه داشتیم؛ به‌گونه‌ای که بعد از انقلاب به خودکفایی کامل در ساخت تجهیزات و ادوات نظامی همچون:
,
 
,
– ساخت ناوهای جنگی جماران۱، جماران۲، دماوند و سهند؛
,
– ساخت انواع موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با برد ۳ هزار کیلومتر؛
,
– ساخت انواع زیر دریایی در کلاس‌های متفاوت، همچون ساخت ۲۱ زیردریایی غدیر با وزن هر یک برابر با ۱۲۰ تن و ساخت زیردریایی فاتح با وزن ۶۰۰ تن؛
,
– ساخت هواپیماهای جنگنده صاعقه ۱ و ۲ و ساخت اولین هواپیمای جنگنده بمب‌افکن تمام بومی کوثر با موتور ساخت ایران؛
,
– ساخت سریع‌ترین اژدر دریایی در جهان به نام حوت؛
,
– ساخت تانک‌های بومی ذوالفقار ۳، ۲، ۱ و ساخت تانک تمام‌بومی و پیشرفته کرار؛
,
– جزو چهار کشور اول جهان در ساخت پهپادهای رزمی پیشرفته؛
,
– ساخت صدها گونه دیگر از تجهیزات نظامی که ایران را به خودکفایی کامل رسانده است، دست یافته‌ایم.
,
 
,
در حوزه صنعت نفت هم که پیش از انقلاب تنها چهار درصد خودکفایی داشتیم، امروز بعد از ۴۱ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد در آستانه خودکفایی ۱۰۰ درصدی قرار داریم و به تبع آن، پیش از انقلاب در حوزه صنعت پتروشیمی چهار میلیون تُن تولید در سال داشتیم، اما جمهوری اسلامی ایران این رقم را به ۳۸ میلیون تُن در سال رساند.
,
 
,
انقلاب اسلامی موجب انقلاب در تولید صنعت فولاد کشور شد؛ چون قبل از انقلاب ۰.۵ میلیون تُن فولاد در کشور به طور سالیانه تولید می‌شد، اما بعد از انقلاب ۱۵ میلیون تن در سال تولید می‌شود و نیز در حوزه صنعت سیمان هم قبل از انقلاب، ۶.۳ میلیون تن در سال سیمان تولید می‌شد، اما بعد از انقلاب با رشد هشت برابری این رقم به ۴۸ میلیون تُن در سال افزایش یافت.
,
 
,
در حوزه تولیدات معدنی، آمارها نشان‌دهنده این است که قبل از انقلاب حدود ۲۰  میلیون تُن در سال تولیدات معدنی وجود داشت، اما بعد از انقلاب این رقم با رشد چشم‌گیری به ۲۲۰ میلیون تُن در سال رسید.
,
 
,
همچنین قبل از انقلاب اسلامی، تنها پنج شهر و ۵۰ هزار انشعاب گاز طبیعی وجود داشت، اما بعد از پیروزی انقلاب ۵۷، حدود ۷۰۰ شهر و حدود ۱۴ میلیون انشعاب در کشور وجود دارد و نیز در خصوص تولید برق هم باید تأکید کرد که قبل از انقلاب تنها ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال تولید برق انجام می‌شد، اما بعد از انقلاب ۱۹۲ میلیار کیلووات ساعت در سال برق تولید می‌شود و مهمتر اینکه ۱۰۰ درصد توربین و ژنراتورهای نیروگاه‌های گازی و بخار در داخل کشور تولید می‌شود.
,
 
,
تعداد مشترکین برق در کشور، قبل از انقلاب ۳.۳ میلیون نفر بود، اما بعد از انقلاب ۲۱ میلیون نفر مشترک برق در کشور وجود دارد و نیز قبل از انقلاب تنها چهار هزار کیلومتر ریل راه‌آهن ساخته شده بود که این امروز به ۱۱ هزار کیلومتر رسیده و علاوه بر آن حدود ۹ هزار کیلومتر ریل راه‌آهن هم در دست ساخت
,
است.
,
 
,
با بررسی تعداد فرودگاه‌های کشور، تعداد فرودگاه‌های ساخته‌شده پیش از انقلاب با بعد از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست؛ چون قبل از انقلاب ۲۲ فرودگاه ساخته شده بود، اما بعد از انقلاب ۸۲ فرودگاه ساخته شده است و اینکه تعداد کل دانشجویان کشور تا سال ۵۷، حداکثر ۱۵۷ هزار نفر بود، اما بعد از انقلاب چهار میلیون و ۳۲۰ هزار نفر دانشجو در حال تحصیل هستند که از این تعداد، ۲۵ درصد دانشجویان ارشد و دکتری هستند.
,
 
,
امید به زندگی در قبل از انقلاب در زنان ۵۴ سال و در مردان ۵۲ سال بود که بعد از انقلاب امید به زندگی در زنان به ۷۸ سال و در مردان به ۷۵ سال رسیده است و نیز سازمان ملل میانگین امید به زندگی مردان و زنان ایرانی را برای سال ۲۰۱۷ برابر با ۷۶/۶ اعلام کرده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه