اخبار داغ

بیانیه گام دوم و چند پرسش ـ بخش سوم

با رشد فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چقدر فاصله داریم؟

با رشد فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چقدر فاصله داریم؟
ما بی‌تردید نسبت به چهل‌سال قبل، با گونه‌هایی از رشد فرهنگی مواجه بوده‌ایم اما با رشد فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چقدر فاصله داریم؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اکاوی سیر تطور فرهنگ در ایران و نیز یافتن مرتبت ایران در حوزه‌های فرهنگی، کاری بس دشوار است. این دشواری بدوا از خود مفهوم «فرهنگ» ناشی می‌شود. «فرهنگ» از یک‌سو معنایی چنان وسیع دارد که در شمار آوردن تمامی مولفه‌های آن ملالت‌آور می‌نماید و از سوی دیگر چندان با دیگر مقولات درپیچیده است که نگاه مستقل به آن، اگر غیرعلمی نباشد، دست‌کم مفید نیست؛ راهبرد درست‌تر البته پذیرفتن این درهم‌پیچیدگی‌هاست. با این تفاسیر، می‌توان حدس زد که در سخن گفتن از مفهوم «رشد فرهنگی در ایران» با چه چالش‌هایی روبرو خواهیم شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فارغ از تکانه‌های شدیدی که بر سیستم سیاسی مستقر وارد کرد، چتری از فرهنگ را نیز بر سر هم‌دلان انقلاب از ملل مختلف گستراند. در این میان، شاید به تعداد 15 هزار روز گذشته از انقلاب، تحلیل‌هایی در دست باشد که در آن، در مدح و ذم وضعیت فرهنگی ایران سخن رفته باشد. روشن است که انقلاب اسلامی، ایران را از یک «انحطاط فرهنگی» رهایی بخشید اما هدف‌گذاری فرهنگی یا دست‌کم انتظارات فرهنگیِ زاده شده با انقلاب، با آن‌چه که واقع شده است، فاصله معناداری دارد.

,

از طرفی واگرایی دیدگاه‌ها در خصوص اوضاع فرهنگی ایران، نکته‌ای است که باید در آن اندیشید. شاید نقطه اشتراک این دیدگاه‌های واگرا، ضعف سنجه‌ها و بعضا نگاه فرمالیستی به مقوله رشد یا پس‌رفت فرهنگی باشد. لازم به تأکید است که به رغم رهایی از انحطاطِ پیش‌گفته، «فرهنگ» همان مقوله‌ای است که نابسامانی آن، در سال‌هایی نه‌چندان دور خواب را از چشمان رهبر انقلاب ربوده بود.

,

ما بی‌تردید نسبت به چهل‌سال قبل، با گونه‌هایی از رشد فرهنگی مواجه بوده‌ایم اما با رشد فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چقدر فاصله داریم؟ آیا اندیشمندان کوشش خود را مصروف معرفی سنجه‌هایی دقیق برای پایش اوضاع فرهنگی ایران خواهند کرد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه