اخبار داغ

تکاپو برای الحاق یک باغ دیگر به پرونده ثبت‌جهانی باغ‌های ایرانی؛

پروپوزال اولیه الحاق «چشمه‌علی» تا پایان فوریه به یونسکو ارسال می‌شود

پروپوزال اولیه الحاق «چشمه‌علی» تا پایان فوریه به یونسکو ارسال می‌شود
با ارسال پروپوزال اولیه الحاق چشمه‌علی به پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی، زمینه‌های ثبت‌جهانی چشمه‌علی تا پایان تابستان سال آینده فراهم می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اگر فکر می‌کنید که استان سمنان با تقدیم دو رئیس‌جمهور به کشور فقط 16 سال در تاریخ سیاسی ایران سهم دارد سخت در اشتباهید! از قضا، فتحعلی‌شاه قاجار هم دامغانی است! طبعا نوه او محمدشاه و فرزند محمد، ناصرالدین‌شاه هم رگ و ریشه دامغانی پیدا می‌کنند. فتحعلی‌شاه وقتی برای جلوگیری از پیشرفت‌های شاهرخ نادری به مشهد می‌رفت، در مسیر در دامغان توقف کرد و دستور داد عمارت چشمه‌علی را بنا کنند! بگذریم!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اما از این‌ها گذشته در هجدهم دی‌ماه سال گذشته، سه روز پس از آن که محمد جهانشاهی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از سمت خود کناره‌گیری کرد، یادداشتی به قلم وی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن ضمن برشمردن اهم اقدامات خود، اعلام کرده بود که پرونده ثبت جهانی چشمه‌علی دامغان، سال آینده به یونسکو ارسال خواهد شد.

,

با گذشت بیش از یکسال از این وعده، همچنان خبری از تحقق این وعده نیست. خبرنگار مرآت به همین بهانه، این پرسش را پیش روی مسئولان ذیربط نهاده است که پرونده ثبت جهانی چشمه‌علی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

,

مدیرکل میراث استان می‌گوید اقدامات مربوط به ثبت جهانی چشمه‌علی در دست انجام است.

,

جمال با اشاره به این که ایران سالانه یک سهمیه برای ثبت‌جهانی یک اثر در یونسکو دارد گفت: امسال با کمک معاون وزیر میراث فرهنگی اعتبار مطلوبی برای ساماندهی و نقشه‌برداری چشمه‌علی اخذ کرده‌ایم و پرونده این اثر فاخر به زودی به یونسکو ارسال می‌شود.

,

هانی رستگاران مسئول دفتر ثبت حریم آثار ملی اداره‌کل میراث، ثبت جهانی چشمه‌علی را در واقع الحاق به پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی عنوان می‌کند و می‌گوید: «شماری از باغ‌‌های ایرانی در سال 2013 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است؛ مطابق قانون یونسکو امکان الحاق سالانه یک پرونده به پرونده‌هایی که به صورت زنجیره‌ای در یونسکو ثبت می‌شوند وجود دارد و بر همین اساس از سال گذشته مطالعات پایه مربوط به پرونده الحاق چشمه‌علی به پرونده باغ‌های ایرانی را آغاز کرده‌ایم.»

,

رستگاران از انجام ارزیابی‌های اولیه برای مطرح کردن موضوع ثبت جهانی چشمه‌علی خبر داد گفت:«در مهرماه سال جاری پروپوزال اولیه تهیه و ترجمه شد تا در لیست موقت قرار بگیرد؛ این پروپوزال تا اواخر ماه جاری میلادی به مجمع یونسکو ارسال خواهد شد و با نظر مثبت ارزیابان یونسکو در فهرست موقت قرار خواهد گرفت.»

,

وی تهیه مفاد اصلی پرونده را اقدام بعدی پس از قرار گرفتن چشمه علی در فهرست موقت ثبت جهانی دانست و گفت:«بر این اساس، لازم است ما برخی اصلاحات را در مجموعه چشمه‌علی اعمال کنیم تا بتوانیم زمینه‌های گردشگری و تاریخی-فرهنگی مجموعه را تقویت کنیم.»

,

مسئول دفتر ثبت حریم آثار ملی اداره‌کل میراث اصلاح ساختار سنتی تقسیم و انتقال آب به باغات در مجموعه چشمه‌علی را از جمله اصلاحات ساختاری پیش‌گفته عنوان کرد و گفت:«این ساختارها در حال حاضر قدری دچار آسیب شده است؛ از طرفی در سنوات گذشته بسیاری از درختان مجموعه خشکیده بود و ما آن‌چه که از دست رفته بود را احیاء کردیم.»

,

رستگاران همچنین جابجایی برخی کانکس‌های موجود در چشمه‌علی را از جمله الزامات اصلاح منظری چشمه‌علی برشمرد و گفت:«مجموعه این اقدامات قدری زمان‌بر است؛ اما خوشبختانه امسال وزارتخانه اعتبارات بسیار خوبی برای انجام این اقدامات درنظر گرفته است.»

,

وی با اشاره به تلاش‌های در دست انجام برای اعمال اصلاحات لازم و تکمیل پرونده ثبت جهانی چشمه‌علی گفت:«برآورد من این است که با انجام اقدامات مذکور، بتوانیم در اواخر تابستان سال آینده خبر الحاق مجموعه چشمه‌علی به پرونده باغ‌های ایرانی را اطلاع‌رسانی کنیم.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه