اخبار داغ

چگونه ظرفیت‌های معدنی استان کردستان بعد از انقلاب شکوفا شد؛

قُروه؛ از بی نام و نشانی در زمان طاغوت تا قطب معادن کشور بعد از انقلاب

قُروه؛ از بی نام و نشانی در زمان طاغوت تا قطب معادن کشور بعد از انقلاب
شهرستان قروه که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با تعدادی معادن محدود در سطح کشور هیچ گونه نام و نشانی از یک شهر معدنی نداشت هم اکنون به عنوان یکی از قطب‌های اصلی معادن کشور شناخته می شود به گونه ای که بیش از 50 درصد از طلای کشور از معدن ساریگونی این شهرستان استخراج می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 57 چرخ توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور به حرکت درآمد و هم اکنون با گذشت 41 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می بینیم که کشور ایران در حوزه های مختلف ورزشی، فناوری، هسته ای ، نانوتکنولوژی ، پزشکی و ... در میان کشورهای برتر جهان قرار گرفته است و مسیر رشد و بالندگی آن همچنان ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

اما در این میان خوب است نگاهی به وضعیت معادن و ظرفیت هایی نظیر آن در نقاط مختلف کشور انداخته شود.

,

صنایع و معادن به دلیل تأثیر چشمگیری که بر متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید، اشتغال، صادرات، بازار مصرف و سرمایه گذاری دارند، از بخش های کلیدی اقتصاد بوده و بزرگترین بخش مولد کشور  محسوب می شوند.

,

, ,

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57، آغاز فصل نوینی در شکوفایی صنعت و معدن کشور بود و خودباوری و اتکا به ظرفیت و توان داخلی و قطع وابستگی به خارج از کشور و تغییر نگاه مصرفی به نگاه مولد در تولید محصولات صنعتی و معدنی، سبب پیشرفت قابل توجهی در بخش صنعت و معدن کشور در چهاردهه ای شد که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد.

,

کاهش وابستگی شدید به واردات مواد اولیه، کاهش وابستگی به کالاهای سرمایه ای خارجی و کاهش وابستگی به تخصص های فنی و اطلاعات و دانش فنی خارجی را می توان از نتایج خودباوری در بخش صنعت و معدن دانست که تبلور آن در افزایش ظرفیت تولید مواد اولیه صنایع کشور و رونق صنعت و بومی سازی تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز بخش صنعت و معدن قابل مشاهده است.

,

, ,

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت و معدن را باید پیشرفت های مرتبط با حوزه فناوری و مهندسی در این بخش دانست که اغلب این پیشرفت ها به صورت ابتکارات مهندسان داخلی و یا بومی سازی فناوری های وارداتی بوده است.

,

ساخت کارخانه ها، راه اندازی بنگاه های اقتصادی، بهره برداری از ظرفیت های معدنی و صنعتی کشور و رشد تولید در این دو بخش که در نتیجه پیشرفت های تکنولوژیک و با خودباوری و تکیه بر ظرفیت های داخلی رقم خورده است، سبب شده تا تأثیر بخش صنعت و معدن در اقتصاد کشور به عنوان مهم‌ترین بخش مولد اقتصاد ایران اسلامی، رشد چشمگیری داشته باشد.

,

صنایع و معادن در قروه

, صنایع و معادن در قروه,

 شهرستان قروه که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با تعدادی معادن محدود در سطح کشور هیچ گونه نام و نشانی از یک شهر معدنی نداشت هم اکنون به عنوان یکی از قطب های اصلی معادن کشور شناخته می شود به گونه ای که بیش از 50 درصد از طلای کشور از معدن ساریگونی این شهرستان استخراج می شود.

,

, ,

همچنین معادن سنگ این شهرستان در شهر سریش آباد هم اکنون یکی از محورهای اصلی تولید سنگ در جهان را تشکیل می دهند که نمونه های آن را در سنگ های مرمر و گرانیت این شهرستان می توان یافت.

,

علی منتشلو رییس اداره صنعت معدن و تجارت (صمت) شهرستان قروه در گفتگو با کردتودی، با اشاره به شکوفایی بخش صنایع و معادن کشور با پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در شهرستان قروه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما تنها دارای 3 پروانه بهره برداری آن هم در زمینه سنگ های تزئینی مرمر و مرمریت بودیم اما با پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تعداد پروانه های بهره برداری معادن هم اکنون در شهرستان قروه به رقم قابل توجه 67 رسیده است.

, رییس اداره صنعت معدن و تجارت (صمت) شهرستان قروه در گفتگو با ,

, ,

وی با اشاره به استخراج مواد معدنی از این شهرستان افزود: هم اکنون استخراج در شهرستان قروه شامل سنگ های تزئینی، مرمر ، مرمریت، تراورتن، گرانیت سنگ لاشه و شن و ماسه و سنگ آهن است.

,

منتشلو ادامه داد: طلا، سیلیس، فلدسپات و پوکه معدنی نیز از دیگر مواد قابل توجهی هستند که در شهرستان قروه استخراج می شوند.

,

وی با اشاره به آمار شاغلین در معادن شهرستان قروه خاطر نشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بهترین شرایط ممکن تنها 35 نفر در معادن شهرستان قروه شاغل بوده اند اما هم اکنون بیش از هزار و 470 نفر در معادن این شهرستان دارای اشتغال مستقیم هستند.

,

به گفته وی آمار اشتغال غیر مستقیم نیز تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 20 نفر بوده و هم اکنون به بیش از 650 نفر رسیده است.

,

منتشلو همچنین به تعداد بهره برداران معادن اشاره نمود و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 نفر بهره بردار در معادن شهرستان قروه حضور داشتند اما هم اکنون معادن این شهرستان دارای 53 نفر شخصیت حقوقی و حقیقی به عنوان بهره بردار هستند.

,

کمبودها و کاستی ها

, کمبودها و کاستی ها,

با وجود رشد چشمگیر کشور در حوزه معادن و صنایع و در شرایطی که شهرستان قروه نیز در این میزان پیشرفت و بالندگی سهم بسزایی داشته است اما متاسفانه در بسیاری از موارد بی توجهی ها به ظرفیت معادن سبب شده است که حجم کلانی از سرمایه این معادن به صورت خام فروشی از شهرستان خارج شود و نبود صنایع تبدیلی و صنعتی همیشه یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهرستان در حمایت از معادن آن بوده است که روند رشد و توسعه منطقه را با کندی مواجه نموده است.

,

نامشخص ماندن سهم استان کردستان و شهرستان قروه از معادن آن یکی دیگر از ابهاماتی است که در زمینه معادن خودنمایی می کند.

,

بیکاری، فقر، اعتیاد و طلاق از جمله معضلاتی هستند که شاید با تزریق بخش کوچکی از درآمدهای معادن استان کردستان به شهرستان های ان بتوان از آمار رو به رشد آنها در منطقه جلوگیری نمود.

,

بدون شک برخورداری مردم از درآمد معادن و محسوس بودن منافع آن برای مردم نقش بی بدیلی در کاهش مشکلات اقتصادی نیز خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه