اخبار داغ

بیم و امیدها از پیشرفت مذاکرات صلح در آذربایجان؛

ابهام در امکان آزادی اطراف قره‌باغ

ابهام در امکان آزادی اطراف قره‌باغ
رسانه های ارمنی گفته اند از این پس، اطلاعات مذاکرات صلح بین دو کشور بصورت محرمانه باقی خواهد ماند و این مساله را در آذربایجان به احتمال آمادگی ارامنه به واگذاری مناطق اشغالی تعبیر کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ایده‌ واگذاری پنج شهر از هفت شهر اشغال شده در اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان از حدود سه سال پیش مطرح شد. بعد از دیدار روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در سال 2016 اعلام شد گروه مینسک به اتفاق موافق است تا وضعیت موجود (Status quo) باید تغییر یابد و اصلی ترین قدم برای تغییر این وضعیت، آزاد شدن مرحله‌ای اراضی اشغالی از نیروهای نظامی ارمنستان و حل کامل این مناقشه بصورت مرحله به مرحله است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعدها برخی سیاسیون در جمهوری آذربایجان اعلام کردند که این ایده فقط برای اتلاف وقت مطرح شده و هیچگاه ارمنستان بخش هایی از خاک آذربایجان را تسلیم نخواهد کرد.

,

ولی در ماه های اخیر، پالس های مختلفی درباره فشار ایروان برای واگذاری بخشی از زمین های اشغالی منطقه به جمهوری آذربایجان شنیده می شود و کارشناسان آذری از این مساله تعابیر مختلفی می کنند.

,

"ویتالی بالاسانیان" رئیس شورای امنیت ملی قره‌باغ برای اولین بار در مصاحبه با نشریه 168 Jam به صراحت اعلام کرد که ما با پاشینیان مشکلی نداشتیم تا وقتی که وی در سفر آخر خود به خانکندی گفت: برای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی باید بخشی از خاک این منطقه را تحویل آذربایجان دهیم.

,

هرچند این مصاحبه و اظهارنظر بالاسانیان باعث شد تا وی به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد و برخی دیگر از سیاسیون ارمنی نیز این موضوع را رد کردند اما در واقع این مساله حکایت از عزم پاشینیان برای واگذاری بخشی از اراضی اشغال شده به آذربایجان دارد.

,

این موضوع به دقت در رسانه های جمهوری آذربایجان نیز دنبال می شود. در بیانیه پایانی دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان گفته شده بود که اطلاعات مذاکره بین دو کشور از این پس بصورت محرمانه باقی خواهد ماند و بصورت محدود منتشرخواهد شد.

,

 قابیل حسینلی کارشناس سیاسی آذربایجانی درمصاحبه با سایت تلگراف، فشار  افکار عمومی ارامنستان بر روی دولت این کشور و عدم آمادگی دولت برای مذاکرات منطقی را علت اعمال طبقه بندی اطلاعات مذاکره اعلام کرده است.

,

قابیل حسینلی می‌گوید دولت ارمنستان از جامعه این کشور می‌ترسد و نمی‌خواهد که اخبار در رابطه با قره باغ منتشر شود.

,

کارشناسان سیاسی در آذربایجان معتقدند موضع تهران در رابطه با مناقشه قره باغ مشخص است چون ایران همیشه اعلام کرده است که طرفدار حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است اما مسکو درعین حالی که از آزادی پنج منطقه حمایت می کند ولی در موضوع استقرار نیروهای حافظ صلح در این مناطق صداقت ندارد و منظورش استقرار نیروهای مسلح خود در این مناطق است که آذربایجان و غرب موافق این مساله نیستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه