اخبار داغ

در گفتگوی سخنگوی کمیسیون صنایع با دانا مطرح شد؛

اعتراف وزیر صمت به شکست سیاست‌های خودرویی دولت/ دولت در افزایش قیمت خودرو فقط نظاره‌گر است

اعتراف وزیر صمت به شکست سیاست‌های خودرویی دولت/ دولت در افزایش قیمت خودرو فقط نظاره‌گر است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سازمان حمایت در بحث بازار خودرو، مردم و مصرف کننده را فراموش کرده و بازار همچنان مسیر افزایش قیمت را ادامه خواهد داد، گفت: دولت و وزارت صمت بیشتر نظارگر هستند تا سیاست گذار و وزیر صمت هم چند روز پیش اعلام کرد که طرح 5درصد حاشیه بازار جواب نداد.
[

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد افزایش دوباره قیمت خودرو و نبود نظارت در بازار، اظهار کرد: نظارت بر بازار و قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده واگذار شده و متولی بازار خودرو این سازمان است، البته مجلس خیلی موافق نبود و همچنان معتقدیم شورای رقابت باید مسئول قیمت گذاری خودرو باشد نه سازمان حمایت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره افزایش دوباره قیمت خودرو افزود: سازمان حمایت دو وجه حمایت از مصرف کننده و حمایت از تولیدکننده را دارد که در حوزه بازار خودرو، مصرف کننده را فراموش کرده است.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد چرایی افزایش قیمت خودرو، گفت: این اتفاق یک ریشه دارد که علت آن به مسائل مالی و اقتصادی مربوط می‌شود به طوری که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار آزاد باعث افزایش تقاضا شده و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و دولت باید با سیاست گذاری صحیح، خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای خارج کند.

, ,

 

,

باستانی با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث ایجاد رانتی بسیار بزرگی شده است، تصریح کرد: اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث ایجاد یک رانت بزرگ شده، مثلا در یک پژو پارس برای کسی که بتواند ثبت نام کند و تحویل بگیرد 50میلیون تومان سود وجود دارد و دولتمردان باید برای موضوع اقدام کنند زیرا در غیر این صورت قیمت خودرو باز هم بالا خواهد رفت به طوری که هیچ حدی برای وجود ندارد.

,

 

,

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه دولت و خودروسازان از این وضعتت افزایش قیمت‌ها بدشان نمی‌آید، بیان کرد: افزایش قیمت و بالا رفتن اختلاف کارخانه و بازار بهانه‌ای برای خودروساز است و آنها می‌گویند چون دلال‌ها سود خودرو را می‌برند بایستی مثلا قیمت کارخانه را 15 میلیون تومان گران کنیم تا اختلاف کاهش یابد.

,

 

,

وی اضافه کرد: تقاضا همیشه در بازار وجود دراد و تاز زمانی که عرضه و تقاضا کنترل نشود، بازار خودرو همین مسیر ادامه می‌دهد و وزارت صمت باید برای ساماندهی بازار اقدام کند نه نظاره گر باشد زیرا با تماشا کردن بازار خودرو سامان نمی‌یابد زیرا افزایش قیمت در این شرای و قیمت‌هایی مانند پراید 62میلیونی، پژو 120میلیونی، ال نود 200 میلیونی و ساندرو 241 میلیونی هیچ چیزی سنخیتی با وضعیت موجود ندارد.

,

 

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر از خودروسازان، مسوولان وزارت صمت و سازمان حمایت بپرسید می‌گویند این قیمت‌های بازار، قیمت ما نیست و قیمت پژو پارس را 80میلیون تومان اعلام می‌کنند که راست هم می‌گویند، ولی مردم چی؟ خودرو با چه قیمتی به دست مردم می‌رسد؟ در حالی که سازمان حمایت از مصرف کننده باید این کار را انجام دهد در حالی که دود این افزایش قیمت فقط به چشم مردم می‌رود.

,

, ,

باستانی در مورد اینکه مردم نمی‌توانند برای خرید خودرو در سایت خودرو سازان ثبت نام کنند، گفت: یکی دیگر از ایرادها همین است البته ما پیشنهاد قرعه کشی را مطرح کردیم ولی قبول نکردند و امروز مردم نمی‌توانند ثبت نام کنند. یک سری ربات در کافی نت‌ها طراحی شده که می‌توانند ثبت نام کنند و برای هم ثبت از فرد متقاضی 10 میلیون تومان می‌گیرند که این فقط سهم کافی نت‌هاست.

,

وی در مورد فروش خودرو با 5 ردصد حاشیه بازار که وزارت صمت سال گذشته مطرح و اجرایی کرد را ناکارآمد دانست و گفت: زمانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت این طرح را در کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد گفتیم جواب نخواهد داد هر چند این طرح در سال 91 هم اجرا شد و جواب داد ولی شرایط الان با آن زمان متفاوت است و در آن سال خودروسازان مشکلات امروز مانند بدهی به قطعه سازان وکمبود قطعه، تهیه مواد اولیه و مشکل مالی را نداشتند ولی امروز مشکلات زیادی وجود دارد.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: 5درصد حاشیه بازار جواب نمی‌دهد و وزیر صنعت هم که چند روز پیش به کمیسیون صنایع آمده بود خودش اذان کرد و گفت 5 درصد حاشیه بازار جواب نداد در حالی که همان روز نخست هم مشخص بود جواب نمی‌دهد.

,

باستانی در پایان گفت: باید مشکل بازار خودرو را ریشه‌ای حل کرد؛ دولت باید به جای تماشا، سیاست گذاری و برنامه داشته باشد، زیرا ممکن است قیمت همچنان بالا برود و ناسامانی‌ها وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه