اخبار داغ

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان استان سمنان

از رشد 7 برابری پزشکان تا افزایش امید به زندگی

از رشد 7 برابری پزشکان تا افزایش امید به زندگی
پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در ۴۰ سال اخیر در همه زمینه‌ها، چشمگیر بوده است؛ یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب، شاهد تحولی شگرف بود، حوزه بهداشت و سلامت و درمان در استان سمنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن 57، در همه زمینه‌ها باعث ارتقا و پیشرفت شد که یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شد که نسبت به دوران حاکمیت رژیم پهلوی از رشد کمی و کیفی فراوانی برخوردار بود. بهبود وضعیت سلامت عمومی شهروندان، افزایش محصولات درمانی و پزشکی در نقاط مختلف کشور، افزایش سطح امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از جمله مواردی است که نشان دهنده رشد و پیشرفت در حوزه سلامت است.

,

استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی دهه های اخیر پیشرفت ها و دستاوردهای فراوانی را در این حوزه داشته است.

,

افزایش امید به زندگی در میان مردم، گسترش شبکه‌ها و زیرساخت‌های نظام سلامت، کاهش نرخ مرگ و میر مادران و کودکان، افزایش تعداد کل پزشکان دارای کارت نظام پزشکی، افزایش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان، پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه‌کن کردن بعضی از بیماری‌ها، توجه ویژه به مهندسی پزشکی از جمله پیشرفت‌های استان سمنان در حوزه سلامت عمومی بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

,

مرآت در این نوشتار به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت می‌پردازد.

,

افزایش امید به زندگی سمنانی ها به 79 سال

, افزایش امید به زندگی سمنانی ها به 79 سال,

امید به زندگی قبل از انقلاب برای مردان در کشور 57 و برای زنان 54 سال بوده است و این رقم در حال حاضر در کشور برای مردان به 73.8 و برای زنان 78.4 رسیده است.

,

این در حالی است که امید به زندگی در استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است و در حال حاضر امید به زندگی در استان سمنان 79 سال است.

,

رشد 7 برابری پزشکان استان سمنان پس از انقلاب

, رشد 7 برابری پزشکان استان سمنان پس از انقلاب,

طبق آمار مقایسه‌ای تعداد پزشکان پیش از انقلاب در سطح استان ۷۴ پزشک بوده که امروز این رقم به  ۵۰۰ پزشک می‌رسد.در دوران

,

بعد از انقلاب اسلامی، ۱۸۰ پزشک عمومی و ۳۶۰ متخصص و تعدادی زیادی دندان‌پزشک و داروساز در استان مشغول به فعالیت هستند که شاهد رشد چشمگیری در این عرصه بوده‌ایم.

,

مرگ و میر مادران باردار: صفر

, مرگ و میر مادران باردار: صفر,

دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان استان سمنان با ضرب آهنگی ملایم اما مداوم، پله‌های این تحولات را یکی پس از دیگری طی کرده و مسیری روشن را در این حوزه به شهروندان این استان هبه کرده‌اند.

,

تا پیش از انقلاب ما در بسیاری از بخش‌های حوزه سلامت حرفی برای گفتن نداشتیم . تا قبل از انقلاب در استان ب ازای هر 1000 تولد، مرگ و میر 110 نوزاد را داشته‌ایم این رقم امروز در کشور به 11 نوزاد به ازای هر 1000 تولد رسیده و در استان سمنان به ازای از یک‌هزار تولد به 6 نفر رسیده و استان سمنان یکی از پیشروترین استان‌های کشور در کاهش مرگ و میر نوزان است.

,

قبل از انقلاب میزان مرگ و میر مادران باردار 130 مادر به ازای هر 100هزار تولد زنده بوده اما این رقم امروز به برکت انقلاب در کشور به زیر 10 نفر رسیده و در استان سمنان این رقم کمتر از میانگین کشوری است.

,

آهنگ رو به رشد مراکز بهداشت و درمان استان

, آهنگ رو به رشد مراکز بهداشت و درمان استان,

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان می گوید قبل از انقلاب هیچ پایگاه سلامتی فعال نبوده و در حال حاضر 17 پایگاه سلامت در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان فعال است.

,

در حال حاضر 36 مرکز جامع سلامت، 6 مرکز بهداشت و 70 خانه بهداشت به مردم استان سمنان خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند.

,

همچنین به گفته اکرم، مدیر درمان تامین اجتماعی سمنان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در استان سمنان چهار درمانگاه وجود داشت اما به برکت انقلاب اسلامی تعداد درمانگاه های تحت پوشش تامین اجتماعی این استان 2 برابر شده و اکنون 8 درمانگاه به بیماران این استان خدمات ارائه می دهند.

,

در استان سمنان 500 تخت بیمارستانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی این استان خدمات بستری به صورت رایگان ارائه می دهند و ارائه خدمات به صورت رایگان از دستاوردهای انقلاب است.

,

افزایش پوشش واکسیناسیون و ریشه کنی فلج اطفال

, افزایش پوشش واکسیناسیون و ریشه کنی فلج اطفال,

 تا پیش از انقلاب بیماری‌های واگیردار یکی از مهمترین عوامل موثر در مرگ و میر در این استان بودند. قبل از انقلاب اسلامی پوشش واکسیناسیون در استان سمنان 30 درصد بود اما در حال حاضر این میزان 100درصد است.

,

به دنبال افزایش پوشش واکسیناسیون در استان، بیماری هایی مثل فلج اطفال نیز در این استان ریشه کن شده است.

,

تحول در میزان دسترسی به آب سالم و دفع زباله ها

, تحول در میزان دسترسی به آب سالم و دفع زباله ها,

قبل از انقلاب دسترسی روستاها به آب سالم و بهداشتی 52 درصد بود که در حال حاضر این رقم به 99.9 درصد رسیده است.

,

همچنین میزان دفع بهداشتی زباله‌ها در روستاها نیز در قبل از انقلاب 25 درصد بوده که بعد از انقلاب به 98 درصد رسیده است.

,

جهش چشمگیر آموزش عالی علوم پزشکی در سمنان پس از انقلاب

, جهش چشمگیر آموزش عالی علوم پزشکی در سمنان پس از انقلاب,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه آموزش این دانشگاه نیز گفت: در قبل از انقلاب تنها یک مدرسه عالی پرستاری فعال بود و امروز دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان  دارای  8 دانشکده گروه پزشکی و 2 هزار و 632 دانشجو، 912 دانش آموخته دکتری، 3495 دانش آموخته لیسانس، 2063دانش آموخته کاردانی  است.

,

دانایی با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان در حوزه‌های توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، دانشجویی فرهنگی و تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان رتبه 21 پژوهش را در بین 55 دانشگاه کشور دارد.

,

به گفته وی چاپ 173 مقاله در مجلات isi ، ثبت 16 اختراع، چاپ 192 مقاله در سایت pub med، از دیگر موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در حوزه تحقیقات و فناوری است.

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: در راستای برنامه تحول، خدمات سلامت دهان و دندان به گروه‌های هدف زیر 14 سال و همچنین مادران باردار و شیرده در تمام مراکز دولتی ارائه می‌شود.

,

دانایی درباره وضعیت پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی نیز گفت: قبل از انقلاب این پایگاه‌ها وجود نداشت ولی در حال حاضر 29 پایگاه با 30 دستگاه آمبولانس به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

,

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اورژانس هوایی وجود نداشت اما امروز در این دانشگاه هلی‌کوپتر اورژانس مستقر بوده و در مناطق صعب‌العبور و جاده‌های استان مأموریت انجام می‌دهد.

,

نگاهی دیگر به دستاوردهای حوزه درمان

, نگاهی دیگر به دستاوردهای حوزه درمان,

کسب رتبه برتر کشوری در کاهش سزارین و افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی، کسب رتبه برتر کشوری در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بیمارستانی، بهره برداری از خدمات هتل بیمارستان برای نخستین بار در استان سمنان و ارائه خدمات درمانی و رفاهی ۱۰۰درصدی به مراجعین مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی امیرالمومنین(ع) هم چنین بهره برداری از  داشبورد آماری نرم افزار مدیریت اطلاعات بیمارستانی برای اولین بار در کشور دستاوردهای حوزه درمان در دولت تدبیر و امید در سمنان است.

,

دستاوردهای حوزه بهداشت

, دستاوردهای حوزه بهداشت,

ارتقای شاخص‌های بهداشتی ازجمله کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر یک سال و کودکان زیر پنج سال (کسب رتبه اول کشوری)، پوشش مراقبت دوران بارداری ۹۱ درصد، میزان پوشش برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان ۱۰۰درصد و کسب مجوز راه‌اندازی ۷ پایگاه شهر و روستایی و ۲ مرکز شهری و روستایی در حاشیه شهرها و بهره‌برداری از این مراکز و پایگاه‌ها دستاوردهای مهم در حوزه بهداشت هستند.

,

حوزه فناوری و تحقیقات

, حوزه فناوری و تحقیقات,

ارتقای جایگاه شاخص‌های پژوهشی دانشگاه در خصوص ثبت مقالات در مجلات و سایت‌های معتبر بین‌المللی و تولیدات علمی، کسب موافقت اصولی و راه‌اندازی ۸ مرکز تحقیقاتی و ۶ مرکز تحقیقاتی دانشگاهی، تجهیز و بهره‌برداری از مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه و جذب ۱۷ واحد فناوری در مرکز رشد فناوری سلامت، ارائه خدمات پژوهشی و دستگاهی در سطح تخصصی و خدمات آزمایشگاهی به محققین این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها

,

موفقیت در کسب رتبه اول در میان آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات ۲۳ دانشگاه سراسر کشور در ارزشیابی سالانه انجام شده از سوی وزارت متبوع نیز جملگی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در حوزه فناوری و تحقیات برشمرده می‌شوند. 

,

حوزه توسعه

, حوزه توسعه,

احداث، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از  ۱۳۲  طرح از زیرساخت‌های اساسی حوزه سلامت بالغ‌ بر یک هزار و ۷۵۰  میلیارد ریال تا هفته دولت ۹۸، آغاز ساخت ۵۵ طرح جدید حوزه سلامت و بهره‌برداری از این طرح‌ها تا هفته دولت ۹۸  بالغ‌بر ۶۶۰  میلیارد ریال، احداث، تجهیز و بهره‌برداری از مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی با مشارکت خیرین سلامت بالغ‌بر ۹۸۰  میلیارد ریال و افزایش بیش از ۳۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال دستاوردهای حوزه توسعه هستند.

,

چنان که آمار نشان می‌دهد، وضعیت سلامت و بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم پهلوی رشد کمی و کیفی داشته و وضعیت رفاهی، سلامت و بهداشت مردم بهبود یافته است. در حوزه خدمات درمانی، افزایش سطح کیفی پزشکان، افزایش تعداد پزشکان و پرستاران، تامین داروهای مورد نیاز، گسترش تامین اجتماعی و پروژه‌های حمایتی، کاهش دادن هزینه‌های درمانی، کاهش مرگ و میر، افزایش سطح امید به زندگی و... در استان سمنان پس از پیروزی انقلاب دستاوردهای فراوانی قابل لمس و رویت است.

,

این ها گوشه ای از دستاوردها و پیشرفت های حوز بهداشت و درمان در استان سمنان است که پس از انقلاباسلامی به دست آمده است. این پیشرفت ها با تلاش و همت مسئولین و مطالبه مردم با وجود فشارهای دشمنان متوقف نخواهد شد و امیدوارانه برای دستیابی به ایرانی اباد و سربلند تلاش خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه