اخبار داغ

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد؛

تشدید مقابله با آفت مگس میوه از اسفندماه/ درختان نارنج میزبانان بی‌سروصدا!

تشدید مقابله با آفت مگس میوه از اسفندماه/ درختان نارنج میزبانان بی‌سروصدا!
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای سال جدید و مقابله با آفت مگس میوه در باغ‌ها، فعالیت‌ها از اسفندماه امسال با شدت بیشتری انجام خواهد شد تا به محصولات تابستانه خسارت وارد نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مجید بهادری صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات و جلوگیری از آفت میوه در سال زراعی جدید با اعلام اینکه مگس میوه در باغات استان مازندران کمترین خسارت را به محصولات باغی وارد کرد به گونه‌ای که خسارت به یک تا دو درصد هم نرسید و به خوبی توانستیم این آفت را کنترل و مهار کنیم، گفت: برای مقابله با این آفت، 6 هزار برنامه آموزشی و ترویجی برای باغداران استان برگزار شد.
 
وی ابلاغ دستورالعمل فنی برای مقابله با آفت مگس میوه را بسیار مهم دانست و افزود: 130 هزار هکتار باغ با 285 ایستگاه پیش آگاهی در استان برای بررسی جمعیت مگس میوه و زاد و ولد آن پایش می‌شوند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تا نیمه اول دی ماه امسال از غرب تا شرق استان در تله‌ها شکار مگس میوه مدیترانه‌ای به صورت محدود مشاهده شد، ادامه داد: از نیمه دوم دی ماه در مناطق غرب شکار مگس میوه به حداقل و حتی به صفر رسید.
 
بهادری اضافه کرد: شهرستان‌های ساری، بهشهر و قائم‌شهر بیشترین شکار مگس میوه را در تله‌های فرمونی داشتند.
 
وی بیان کرد: برای سال جدید و مقابله با آفت مگس میوه در باغ‌ها، فعالیت‌ها از اسفندماه امسال با شدت بیشتری انجام خواهد شد تا به محصولات تابستانه خسارت وارد نشود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: چند میزبانه بودن این آفت یکی از مواردی است که مقابله با مگس میوه مدیترانه ای را سخت می‌کند.
 
این مسؤول اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم نارنج همچنان روی درخت باقی مانده است و عدم برداشت این محصول سبب گسترش آفت مگس میوه خواهد شد.
 
بهادری ادامه داد: با توجه به اینکه طرح‌های مختلفی از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در زمینه کنترل و مقابله با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تهیه و به نهادهای مربوطه ارائه شد؛ اما تاکنون هیچ اعتباری برای این امر در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز درخصوص مقابله با آفت مگس میوه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بحران‌ها مربوط به بخش کشاورزی است که اقدامات موثری را از متولیان مربوطه می‌طلبد، گفت: مازندران با تولید بیش از دو و نیم میلیون تن مرکبات توانسته گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی زیادی را در استان به همراه داشته باشد و نباید کوتاهی در کنترل و مبارزه با آفت های این محصول بویژه مگس میوه داشته باشیم.
 
عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: باید از اکنون نسبت به تامین امکانات و تدابیر لازم برای کنترل و مهار آفت مگس میوه برای سال آینده اقدام و بتوانیم این آفت را به خوبی مدیریت کنیم.
 
فعالیت 500 واحد سورتینگ در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه 500 واحد سورتینگ فعال در استان وجود دارد که اقدام به اشتغالزایی فراوانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: سورتینگ‌ها از زمان فعالیت تا فصل بهار اشتغال زیادی را در خود ایجاد می‌کنند.
 
شهیدی‌فر اظهار کرد: تمامی میوه‌هایی که بر روی درخت و کف باغ مانده است باید برداشت و در عمق 50 سانتی متری خاک دفن شود تا از بروز آفت مگس میوه جلوگیری شود.
 
وی افزود: مدیریت در باغ‌های والنسیا باید تا اردیبهشت ماه انجام شود و تله گذاری‌هایی در این باغ‌ها صورت گیرد و در برداشت محصول والنسیا نیز تسریع شود.
 
نارنج‌های سطح شهر میزبانان مگس میوه

علی اصغر محمودی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در این رابطه ضمن تاکید بر مکلف شدن همه شهرداری‌ها نسبت به برداشت نارنج‌های سطح شهر، گفت: نارنج به عنوان یکی از میزبان‌های آفت مگس میوه است اما متاسفانه در سطح شهرها شاهد هستیم هنوز این محصول بر روی درخت باقی مانده است.
 
احمدی اضافه کرد: مازندران دائما در حال تغییرات اقلیمی است و همین امر سبب بروز آفت‌های مختلفی به‌ویژه در بخش کشاورزی می‌شود و خسارت‌هایی را به محصولات کشاورزی استان وارد می‌کند.
 
وی بیان کرد: اگر آمادگی برای مقابله با آفت وجود داشته باشد شاهد به بار آمدن خسارت کمتری خواهیم بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فعالیت 500 واحد سورتینگ در مازندران,
,
,
,
,
,
,
,
, نارنج‌های سطح شهر میزبانان مگس میوه,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه