شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان گلستان
ساعت: 14:53 منتشر شده در مورخ: 1398/11/21 شناسه خبر: 1581151
نتیجه شتابزدگی رئیس جمهور در افتتاح راه آهن شرق خزر؛

احداث بوژی در ترکمنستان و از دست رفتن فرصت اقتصادی بزرگ برای ایران

احداث بوژی در ترکمنستان و از دست رفتن فرصت اقتصادی بزرگ برای ایران
فقدان احداث بوژی حاصل شتابزدگی دولت در افتتاح راه آهن شرق خزر در سال ۹۳ باعث از دست رفتن یک فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور و به ویژه استان گلستان شد، حال این روزها برخی مسئولان دوباره به فکر احداث بوژی در خاک ایران افتاده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ یکی از فرصت های مهم درآمدزایی برای کشور، ترانزیت کالا از طریق خاک است که این مهم باید با برنامه ریزی های کارشناسانه و سرمایه گذاری های هدفمند(که در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه توسعه چهارم است) انجام شود و بتواند سهم صنعت حمل و نقل ریلی و به ویژه ترانزیت را بالا ببرد که در پایان برنامه چهارم توسعه نیز بتواند به رشد سالانه 8 درصدی کمک کند.

در جهت گسترش هر چه بیشتر ترانزیت کالا می باید به نکاتی از جمله بین المللی بودن ترانزیت، مقرون به صرفه بودن، وجود تسهیلات و امکانات لازم و مناسب بودن وضعیت حمل و نقل توجه داشت تا جریان ترانزیت کالا با موفقیت همراه باشد.

ایران به لحاظ شکل خاص شبکه راه آهن خود و اتصال آن در مرز رازی، از طریق راه آهن ترکیه به شبکه راه آهن های خاورمیانه و اروپا اتصال می یابد. شبکه ریلی ایران در مرز جلفا از طریق راه آهن جمهوری های آذربایجان به شبکه سراسری راه آهن های قفقاز و ماورای قفقاز و نهایتا به راه آهن روسیه متصل است و در مرز سرخس از طریق راه آهن پاکستان، پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب ایران کامل می شود.

پس برای اینکه گامی بلند در عرصه ترانزیت کالا برداریم و به این افق نزدیک و نزدیکتر شویم لازم است کانتینریزاسیون در ترانزیت کالا و به طور کلی در عرصه مبادلات تجاری جهان را به طور کامل در کشور پیاده کنیم.

بوژی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم بوژی چیست و آن را بشناسیم، بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است و در لغت به معنای محور یا چرخ است و  برخلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می‎شود.

آنچه به عنوان ایستگاه تعویض بوژی در مورد ریل اینچه‎برون مطرح می‎شود، از آن جهت است که فاصله عرضی ریل‎ کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوری یا همان آسیای میانه فعلی با دنیا به میزان حدود 10 سانتی‎متر متفاوت است و بر همین اساس باید چرخ‎های قطار یا همان بوژی تعویض شود، تا قابلیت حرکت دوباره به واگن‎های قطار داده شود.

شهر مرزی اینچه برون از توابع شهرستان گنبدکاووس در استان گلستان و همسایگی ترکمنستان در سال ۹۳ با حضور روسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان از طریق راه آهن به این کشورها متصل شد .

 منطقه مرزی اینچه برون در استان گلستان فرصتی برای تقویت روابط تجاری - اقتصادی با کشورهای حوزه خزر است اما اینچه برون برای توسعه همه جانبه نیازمند طرحی پیوسته و یکپارچه می باشد.

اینچه برون نقطه ای استراتژیک در شمال شرق ایران است که با بهره مندی از ظرفیت های مختلف مانند راه آهن، بندرخشک و نظایر آن باید در همه زمینه ها توسعه یابد به طوری که روستاهای منطقه هم از آن بهره مند شوند، ظرفیت تالاب ها و تجارت بین الملل در اینچه برون هم می تواند این منطقه را به یک مکان گردشگری تبدیل و پشتیبان کسب وکار و زندگی متفاوت مردم باشد.

بی توجهی به نظرات رسانه ها و منتقدین دلسوز

یکی از مشکلات اساسی منطقه آزاد تجاری اینچه برون و بندرخشک اینست که ایستگاه بوژی در سال 93 که پروژه راه آهن شرق خزر که با حضور سه رئیس جمهور ایران ، قزاقستان و ترکمنستان افتتاح شد ، در خاک ایران اجرا نشد .

 در آن زمان این پایگاه خبری با مشاوره برخی کارشناسان اقتصادی به مسئولان کشوری و استانی در مطلبی هشدار داده بود که "اگر ایستگاه بوژی در خاک ایران نباشد این طرح دو ریال هم نمی ارزد" اما رئیس ارشد دولت با خوشحالی وشتابزدگی این طرح را افتتاح کرد .

آن زمان رسانه ها و کارشناسان اقتصادی و دلسوزان استان و کشور گفته بودند که فقدان تاسیس ایستگاه بوژی در گلستان به معنای این است که دولت جمهوری اسلامی یک فرصت بزرگ اقتصادی را از دست داده‎است.

اما مروتی معاون عمرانی وقت استانداری گلستان از جمله مدیرانی بود که از احداث بوژی در ترکمنستان استقبال می کرد، او مدعی بود: در احداث این ایستگاه به دنبال حفظ منافع ملی بودیم و با تکیه بر همین موضوع تصمیم گرفته شد، موضوع بر عهده کشور دوست و همسایه ترکمنستان باشد .

مروتی افزود :  هزینه احداث ایستگاه بوژی بالغ بر 260 میلیارد تومان است که با توجه به این هزینه بالا، حتی با درآمدزایی حاصل از جابه‎جایی واگن هم که مبلغ قابل توجهی نیست، ساخت این پروژه به هیچ‎وجه در کشور دارای صرفه اقتصادی نیست ، این موضوع را برای برخی از مدیران استانی از جمله نمایندگان استان توضیح داده شد و آنان نیز به این نتیجه رسیدند که احداث بوژی به کشور همسایه سپرده شده است.

همین امر باعث شد تا امروز برای احداث 200 متر خط عریض یا یاستگاه بوژی دولت ترکمنستان از این امر امتناع کند و سالهاست که روی کاغذ درخواستهایی می شود اما کاری انجام نشده است تا اینکه برخی مسئولان بعد از مدتی به اشتباه خود پی برده و به دنبال رایزنی برای احداث بوژی در خاک ایران افتادند .

محمدرضا قربانی مدیرکل وقت راه‌آهن شمال شرق در تیرماه 94 گفت: یک تیم کارشناسی از کشور اتریش برای بازبینی و اعلام طرح ایجاد ایستگاه تعویض بوژی در اینچه برون وارد استان گلستان شده و در یک ماه آینده طرح خود را اعلام می‌کنند.

مناف هاشمی استاندار سابق گلستان نیز در 31 خرداد ماه 97 گفت : اتصال خط عریض راه آهن اینچه برون به ترکمنستان در خاک کشور همسایه که نیاز به پیگیری جدی دو وزارتخانه امور خارجه و راه و شهرسازی دارد .

هادی حق شناس استاندار گلستان نیز هفته گذشته با اشاره به اتصال جمهوری اسلامی ایران به بلوک اوراسیا اظهار کرد: اگر چنانچه اقدامات خط عریض در ترکمنستان زودتر انجام شود ، نقطه اتصال ما به قزاقستان سریعتر انجام می شود و موجب کاهش هزینه ها و افزایش ضریب ایمنی تردد می گردد.

حال باید دید مذاکرات ایران و ترکمنستان برای احداث بوژی در ایران به سرانجام می رسد یا نه ؛ از زرنگی های دولت ترکمنستان این بود که هنگام اتصال راه آهن خود به ایران برای اینکه از منافع ایستگاه بوژی بهره ببرد حدود 200 متر مانده به مرز ایران را ریل گذاری نکرد ، بخاطر همین 200 متر ، چند سال است که دنبال ترکمنستان هستیم تا پای کار بیاید اما هر بار بهانه ای می آورد .

ای کاش قبل از افتتاح این طرح بزرگ که ایران را به کشورهای اوراسیا و حوزه CIS وصل می کند و نقش بزرگی در توزیع بار و جابجایی کالا و صادرات و واردات و اتصال شمال به جنوب دارد ، منافع اقتصادی کشور را لحاظ می کردیم تا امروز گرفتار چنین مسائلی نشویم .

انتهای پیام /

https://www.dana.ir/1581151
ارسال نظر
نظرات