اخبار داغ

با اجرای پروژه‌های منابع آب توسط بسیج سازندگی؛

امید به زندگی در روستاهای خراسان‌جنوبی جان گرفت/ 735 قنات احیا شد

امید به زندگی در روستاهای خراسان‌جنوبی جان گرفت/ 735 قنات احیا شد
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: بسیج سازندگی برای ماندگاری مردم در روستاها با توجه به این‌که شغل اغلب روستائیان کشاورزی و دامداری است بیشترین تمرکز خود را روی برنامه‌های بهره‌وری منابع آب گذاشته و هم‌اکنون شاهد توفیقات خوبی در این زمینه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: از سال 1384 که خراسان‌جنوبی استان شده است بسیج سازندگی در روستاهای استان در بخشهای مختلف اقدامات بسیار زیادی انجام داده است. طی سالهای گذشته در سطح روستاها بررسی‌هایی انجام شد و مشاهده کردیم بیشترین مسئله‌ای که زندگی مردم روستایی را تحت‌تأثیر قرار داده و به نوعی باعث مهاجرت مردم به شهر شده بحث خشکسالی و کم‌آبی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , خاورستان، , خاورستان، ,
وی افزود: در این راستا طبق بررسی‌های صورت گرفته در روستاها با توجه به این‌که شغل عمده مردم در روستاها کشاورزی و دامداری است بیشترین تمرکز خود را روی برنامه‌های بهره‌وری منابع آب در روستاها گذاشتیم.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ابتدا با همکاری جهاد کشاورزی در بحث انتقال آب از قنوات تا مزارع برای این‌که از هدررفت آب جلوگیری شود کار لوله‌گذاری را با همکاری جهاد کشاورزی طبق تفاهماتی که داشتیم انجام دادیم. در این راستا از منابع اعتباری جهاد کشاورزی و قرارگاه‌های محرومت‌زدایی سپاه به صورت مشارکتی جهت اجرای پروژه‌ها اعتبار در نظر گرفته و کار انجام شد.
,
 
,
هنری عنوان کرد: تمرکز ما بر اجرای پروژه در مناطق محروم، روستاهای مرزی و نقاط شرق استان است.
,
 
,
وی اظهار کرد: پس از بحث انتقال آب از قنوات تا مزارع بر اساس اعلام نیاز جهاد کشاورزی در بحث مرمت احیای قنوات که کاری پرریسک و با پیمانکار کم است تمرکز کرده و حدود 735 قنات در سطح استان با مرمت شد.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: توجه به منابع آبی در روستاها در مباحث امنیتی، اشتغال و اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار است.
,
 
,
هنری از ارسال طرح از "آبخیز تا جالیز" توسط بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی به سپاه کشور خبر داد و افزود: این طرح مصوب قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه شد و بعد از این اعتباراتی که اختصاص داده می‌شود در حوزه منابع آب بالادست و پایین دست قنوات جهت آبدهی، ذخیره و بهره‌وری بالای 70 درصدی منابع آبی باشد.
,
 
,
وی ادامه داد: این مسئله در افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورز و روستا تأثیرگذار است و در بسیاری از روستاهایی که این طرح اجرا شده شاهد مهاجرت معکوس به روستا و رونق گرفتن کار کشاورزی بودیم.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در برخی از روستاها در بحث تغییر الگوی کشت، کشت محصولات مزیت‌دار اقداماتی انجام شده است.
,
 
,
هنری اظهار کرد: طی پروژه‌های اجرا شده در روستاها به طور میانگین حدود 50 خانوار از برکات پروژه‌های بخش آب و احیای قنوات بهره‌مند می‌شوند.
,
 
,
وی افزود: خوشبختانه با اجرای پروژه‌های منابع آبی در بسیاری از روستاها سطح زیر کشت محصولات کشاورزی افزایش داشته یا حتی اگر محصولی برای چند سال به دلیل بی‌آبی در روستایی کشت نشده پس از اجرای پروژه‌های منابع آبی مجدد کشت آن آغاز شده است.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که توجه به روستاهای استان مهم است، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای مخصوص روستاها تشکیل شود و اعتباراتی که قرار است برای هر روستا در نظر گرفته شود بر اساس اولویت‌هایی که مردم به آن نیازمند هستند، باشد. 
,
 
,
هنری ادامه داد: اگر تخصیص منابع اعتباری بر اساس اولویت‌های مهم هر روستا در بخش عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، درمانی، اجتماعی و ... باشد سریع‌تر و بهتر مشکلات روستاها مرتفع می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه