اخبار داغ

روایت روحانی مبارز لرستانی از دوران انقلاب؛

از پخش اعلامیه در شهر و روستا تا حکم اعدامی که اجرا نشد

از پخش اعلامیه در شهر و روستا تا حکم اعدامی که اجرا نشد
سید تاج الدین طاهری یکی از روحانیون لرستانی است که در دوران انقلاب همراه و همگام با شهید سید نورالدین رحیمی به مبارزه علیه ررژیم پهلوی پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، نام مبارزان دوران انقلاب اسلامی  را باید باصلابت بر زبان راند چرا که سال‌ها رنج زندان و شکنجه را با صبر و اقتدار تحمل کرده اند، سید تاج الدین طاهری یکی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی در استان لرستان بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

سید تاج الدین طاهری که متولد یکم شهریور ماه ۱۳۳۰ است در روستای سراب چنگایی خرم آباد در خانواده ای سادات به دنیا آمده است وبعد از سالها در جریان انقلاب با همراهی روحانیون مبارز لرستانی به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت. متن زیر گفت و گو با این مبارز انقلابی است از بدین شرح آمده است.

,

سید تاج الدین طاهری این مبارز دوران انقلاب اظهارداشت: دوران ابتدایی خود را در مدرسه مولوی روستای چنگایی و دوران دبیرستان را در دبیرستان ملک الشعرای بهار  گذراندم و سرانجام در سال ۱۳۴۰ مقلد آیت الله العظمی بروجردی شدم و از همان سن ۱۰ سالگی لطف الهی شامل بنده شد و توانسته ام تا امروزه روزه خود را کامل بگیرم.

,

شاگردی در محضر آیت الله شهید سید نورالدین رحیمی

, شاگردی در محضر آیت الله شهید سید نورالدین رحیمی, شاگردی در محضر آیت الله شهید سید نورالدین رحیمی,

وی افزود: در سال ۱۳۴۱به تشویق پدر و مادرم و همراه آن دو بزرگوار  به حوزه علمیه کمالیه خرم آباد رفتم و به خاطر دارم پدر و مادرم دستم را گرفتند و در ورودی حوزه علمیه  دست من را در دستان  آیت الله شهید سید نورالدین رحیمی که پسر عموی مادرم بود گذاشتند و پدرم  به ایشان گفتند تا الان ولایت و سرپرستی این پسر به عهده ما بوده از این لحظه به بعد کل مسئولیت به عهده شماست و واقعا نسبت به تربیت، مسائل عرفان و درسی تا قبل از شهادتشان ارتباط استادی و پدری با بنده داشتند.

,

این مبارز دوران انقلاب عنوان کرد: بنده تحصیلات  علمی خود را درحوزه  محضر  اساتیدی همچون آیت سید نورالدین رحیمی، شیخ  عباس فرج الهی، درس فقه و اصول را مرحوم آیت الله سید مصطفی موسوی خرم آبادی، درس  فلسفه و منطق را نزد اساتیدی همچون شیخ علی داوری، آیت الله شیخ محمد تقی مجلسی  و همچنین آیت الله شیخ اسدالله مدنی، آیت الله هاشم نیازی که در حال حاضر نماینده مردم لرستان در مجلس خبر گان هستند و علمای بزرگ دیگری  گذراندم.

,

وی گفت: از روز اول نهضت تا پس از شهادت آیت العظمی بروجردی چون خانواده ما  از طریق  ایشان و آیت الله  شیخ روح الله کمالوند، آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی، آیت الله علامه طباطبایی با امام (ره) مرتبط بودند و حتی در نوشتن رساله امام(ره) نیز آقایان نقش داشتند بر همین اساس از سال ۱۳۴۲ قبل از مرجعیت امام و پس از آن ما از طریق این علما با امام (ره) در ارتباط بودیم .

,

همراهی علمای لرستان با امام (ره)

, همراهی علمای لرستان با امام (ره), همراهی علمای لرستان با امام (ره),

طاهری تصریح کرد: به خاطر دارم وقتی امام (ره) می خواستند نهضت را آغاز کنند حدود ۱۲ سال داشتم که مرحوم آیت الله محقق داماد تماس گرفتند و ما نیز به همراه آیت الله شیخ روح الله کمالوند در منزل  مرحوم  آیت الله سید احمد طاهری خرم آبادی بودیم که ایشان گفتند سید روح الله موسوی خمینی با شما کار دارند که امام گفتند من می خواهم با شاه مبارزه کنم آیا علمای لرستان با من هستید یا نه که این دو عالم بزرگوار به امام گفتند همه ما جان بر کف از شما حمایت می کنیم.

,

وی خاطر نشان کرد: علما، سران و عشایر لرستان از همان روزهای اول نهضت در خط انقلاب  پرچم داری برای امام و سربازی جان بر کفی بوده و هستند.

,

این مبارز دوران انقلاب اظهار داشت: بنده نیز به عنوان سربازی اقدام به پخش اعلامیه، رساله امام (ره) می‌کردیم و همه علمای بزرگ استان چون با تفکر، راه و اهداف امام(ره)  هماهنگ بودند سبب شده بود لرستان همه مقید امام راحل شوند.

,

انتشار رساله امام(ره)

, انتشار رساله امام(ره), انتشار رساله امام(ره),

وی افزود: بنده پس از آغاز نهضت سال ۱۳۴۵ که  اولین سال تبلیغی بنده بود به منطقه زاغه رفتم و اولین اقدام بنده انتشار رساله امام (ره) و جمع آوری رساله شریعتمدار بود که در آن زمان ساواک و ژاندارم بسیار بنده را تهدید می کردند ولی چون منطقه ای که بنده بودم هوا بسیار سرد بود و برف گیر نمی توانستند برای دستگیری بنده به منطقه بیایند.

,

طاهری عنوان کرد: پس از آغاز نهضت رساله و اعلامیه هایم امام (ره) را از مشهد، قم و تهران به وسیله آیت الله سید حسن، آیت الله سید مبلغی طاهری از طریق ماشین، قطار و مسافران برای ما می فرستاد و ما نیز پس از دریافت بین مردم توزیع می‌کردیم.

,

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات روحانیون مبارز در استان لرستان دعوت از علمای بزرگی همچون آیت الله مطهری، شهید هاشمی نژاد، آیت الله مکارم شیرازی،آیت الله سبحانی بود و با آنها همفکری می کردند و در استان بر منبر می رفتند.

,

این مبارز دوران انقلاب تصریح کرد: پس از شهادت آیت الله مصطفی خمینی  مراسم  هفتم در خوزه علمیه برگزار کردیم و آیت الله هاشم نیازی منبر رفتند که ساواک به حوزه علمیه آمدند بنده و چند نفر دیگر را دستگیر کردند و به شهربانی بردند و ناجی ما یک سرباز انقلابی بود که کتاب، نوار، اعلامیه های امام (ره) و انقلابیون را که از منزل ما گرفته بودند به پدرم داد که در جایی دفن کنند که مشکلی برای ما پیش نیاید و حتی از نظر حکومت بنده و آیت الله سید فخرالدین رحیمی در لیست اعدامی ها بودیم که گفته بودند این دو روحانی به وسیله شیخ مهدی قاصی از سرمایه داران لرستان اسلحه در اختیار مردم می گذارند و لرستان را مسلح علیه پهلوی کرده اند.

,

وی گفت:حکم اعدام ما اجرا نشد و وقتی ما را به شهربانی بردند سرگرد صبا به ما گفت ما از دست شما چه کنیم تبعیدتان می‌کنیم به شهرها و روستاها می روید و تبلیغ می کنید و مردم را علیه شاه بیدار می کنید، زندانیان می کنیم بزرگ می شوید، اعدامتان کنیم مملکت به هم می‌ریزد واقعا گرفتار شدیم و نمی دانیم با شما چکار کنیم.

,

طاهری با اشاره به ورود امام به میهن خاطرنشان کرد: وقتی شاه فرار کرد و قرار شد پرواز انقلاب شروع شود و امام(ره) از پاریس به تهران هجرت کنند جلوی پرواز امام را گرفته بودند یک هفته در دانشگاه تهران تحصن کردیم وپس از آمدن انقلاب از دانشگاه تهران تا فرودگاه امام (ره) حرکت کردیم ولی جمعیت به حدی زیاد بود که بعد از دو کیلومتر که به طرف فرودگاه می رفتیم موج جمعیت دوباره ما را به دانشگاه برمی گرداند.

,

وی اظهارداشت: از افتخارات بنده این است که جز اولین روحانیونی بودم که با امام (ره) در محل اسکان امام همراه با آیت  الله مطهری، آیت الله صدوقی، آیت الله شهید مفتح و علمای بزرگ دیگری از نزدیک با امام ملاقات کردم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه