اخبار داغ

با بررسی مشکلات تولید در قطب دامپروری کشور مطرح شد؛

تسهیلات ارزان در جیب دلال‌ها؛ وام 19 درصدی برای تولیدکننده

تسهیلات ارزان در جیب دلال‌ها؛ وام 19 درصدی برای تولیدکننده
تولیدکنندگان قطب دامپروری کشور می گویند به جای تسهیلات ارزان قیمت تولید مجبورند از وامهای با سود 19 درصدی استفاده کنند و این مشکلات واحدها را به تعطیلی می کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز استان کرمانشاه یکی ازشاخص ترین استان های کشور در زمینه دامپروری است به طوری که  به دلیل تنوع آب و هوایی، وجود مراتع وسیع، مناطق ییلاقی، موقعیت جغرافیایی و سرزمینی از شرایط مناسب و ظرفیت‌های بالایی براى دامدارى و دامپروری در کشور برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

اگر چه شیوه دامدارى در استان بیشتر سنتى بوده اما با پیشرفت صنعت و رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم از سنتی به ماشینی مجتمع‌هاى دامدارى صنعتى و نیمه صنعتى نیز در این استان رونق یافته و فعالیت‌هاى دامدارى برای نگهدارى و پرورش انواع گاو و گوساله، گوسفند، بز و بزغاله، پرورش انواع مرغ گوشتى، مرغ تخمگذار و بومى گسترش است.

,

امروزه صنعت دامپروری به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان کرمانشاه برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی محسوب می‌شود که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات دامداران استان با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکل نقدینگی، تأمین نهاده‌ها و غیره همراه هستند تا جا یی که به دلیل مسائل مدیریتی و نگاه تنگ‌نظری مدیران استان کرمانشاه به بخش دامپروری مسائل و مشکلات زیادی برای دامپروران به وجود آمده است و تولید کنندگان زیادی در بخش دامپروری تعطیل و نیمه تعطیل شدند و سر مایه گزاران در این بخش از استان های دیگر به دلیل موقعیت خوب استان در این بخش سو استفاده کرده و از دیگر استان ها برای فعالیت در بخش دامپروری به کرمانشاه کوچ کردند.

,

این در حالی است که مسئولان صدای دامپروران را نمی شنوند و آنها برای مطالبات خود به دانشجویان بسیجی روی اوردند، اما این مساله به اینجا ختم نشد، دانشجویان بسیجی مصر در پیگیری مشکلات دامپروران بودند و تحقیقات گسترده ای نیز در این زمینه انجام دادند که با راهکار خواستار ارائه آن به مسئولان استانی بودند که تاکنون این جلسه محقق نشده است.

,

مسئولان برنامه جامعی برای رفع مشکلات ندارند

, مسئولان برنامه جامعی برای رفع مشکلات ندارند,

مرتضی منتصری، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرغ تخمگذار استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلات همیشه وجود دارد، اما به نظرم مشکلات در استان چند برابر شده است چون مسئولان برنامه جامع و کاملی برای رفع مشکلات در استان ندارند.

,

وی افزود: اتاق فکری توسط تولیدکننده های استان با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه در بحث مشکلات تولیدی برگزار شد که ۵۲ عارضه در بخش تولید مشخص شد.

,

منتصری تصریح کرد: چندین واحد تولیدی در استان تعطیل و نیمه فعال شده است اما همینطور رها شده و مسئولان استانی رسیدگی نمی کنند و یک واحد جدید دیگری احداث می‌کنند. 

,

ا

, ا,


مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرغ تخمگذار استان کرمانشاه بیان داشت: مشکلات دامپروران بسیار بالاست و ظرفیت سازی نشده است و تسهیلاتی که به دامپروران می‌دهند با سود بالاست که از عهده آن بر نمی آیند.

,
,

وی خاطرنشان کرد: صنایع جانبی تاثیرگذار در بخش تولید در استان نداریم و همه وابسته به قم، تهران، قزوین و استان های دیگر هستیم چون صنایع جانبی نداریم و هرچه پیگیر شدیم به نتیجه نرسیدیم.

,

به تولیدکنندگان وام 19 درصدی می دهند

, به تولیدکنندگان وام 19 درصدی می دهند,

منتصری بیان داشت:  وقتی تولید کنندگان درخواست وام می کنند با وام ۱۹ درصدی مواجه می شوند، مسئولان جواب دهند وام های مربوط به دامپرور ان و تولید کنندگان کنده با سود ۶ درصدی به چه کسی و کجا هزینه شده است؟!

,

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ تخمگذار استان کرمانشاه افزود: اگر وام های ۶ درصدی را به تولید کننده ها و دامپروران داده اند، اسم بیاورند تا ما بدانیم به چه کسی داده شده است، زیرا از هرکسی می پرسیم می گویند به ما داده نشده است.

,

وی عنوان کرد: مسئولان به تعهدات خود عمل نمی کنند حتی در مواردی که قانون هایی برای تولید کننده ها و دامپروران در بخش وام مصوب شده است، در صورتی که باید مقررات زائد و موانعی را در بخش تولید گذاشتند توسط مسئولان رفع شود.

,

منتصری اظهار داشت: مسئولان در بخش تولید نباید  فرصت را از دست دهند، اما متأسفانه می بینیم که در بخش تولیدات مسئولان کمک کار نیستند و بیشتر سنگ اندازی می کنند.

,

وی گفت: مسئولان در اتاق خود نشسته و میز خود را محکم گرفته اند که خدای نکرده کسی آنها را از دستشان نگیرد ، اما به فکر تولیدکننده ها و مشکلات آنها نیستند.

,

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرغ تخمگذار استان کرمانشاه بیان داشت: برای خودم در بحث وام، مصوبه به کارگروه رفته اما یکبار می گویند چون بدهکاری به تو تعلق نمی گیرد، یکبار می گویند بدهکار نیستی به تو تعلق نمی گیرد و... این مشکلات تا جایی است که تولید کننده و دامپرور را کلافه و از کار خود پشیمان می کنند. 

,

منتصری عنوان کرد: وقتی که مسئولان طرح موانع تولید را تصویب می کنند، پس چرا آن را در استان اجرا نمی کنند و هیچ کس نیست که پیگیری کند که چرا  تولیدکنندگان وام های مربوط به تولیدکنندگان را دریافت نمی‌کنند و اصلا چه کسی آن را دریافت کرده است.

,

تعاون روستایی با دخالت مستقیم تیشه به ریشه تولید می زند

, تعاون روستایی با دخالت مستقیم تیشه به ریشه تولید می زند,

بهمن احمدی، یک کارشناس تولید در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهارداشت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی یکی از اولویت‌های مهم و کلیدی است تا تولید کننده ها ضمن حضور خود در تمام جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بتوانند امورات جاری کار تولید، فرآوری، قیمت‌گذاری ، بسته بندی و بازار رسانی از مزرعه تا سفره را با احتساب قیمت تمام شده و سود واقعی به دست مصرف کننده نهایی برسانند.

,

این کارشناس بخش تولید افزود: همچنین زمان دفاع حقوق خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند که این مهم در تمام ممالک دنیا جاری و ساری است و نتیجه آن نیز بر همگان روشن است و دولت یا دولت ها فقط کار کلان سیاست‌گذاری را انجام می دهد و بر اساس برنامه مدون دولت نماینده تولیدکننده و یا تشکل تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار می کنند تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر نشوند، اما متاسفانه در حال حاضر این مهم برای تولید کننده ما محقق نشده و در کشور برای تولید کننده دو مشکل حاد و اساسی وجود دارد.

,

وی گفت: یکی از مشکلات ساختاری و دیگری مشکلات مدیریتی است و در بخش مشکلات ساختاری تولیدکننده هیچ نقشی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد و حتی قیمت‌گذاری به صورت دستوری و توسط بخش دولتی تبیین و ابلاغ می‌شود و در بعضی از موارد توسط دستگاه های غیر مرتبط این عمل اتفاق می افتد.

,

 احمدی تصریح کرد: بعضی اقلام و نهاده های مورد نیاز دام و طیور توسط دستگاه‌ها و سازمان‌ها و حتی شرکت های دولتی و خصوصی غیر از تولید کننده وارد می شود.

,

این کارشناس تولید بیان داشت: مدیریت بر تشکل ها برعهده سازمان تعاون روستایی و خرید و ذخیره سازی توسط شرکت پشتیبانی امور دام است.

,

وی افزود: در نهایت تصمیم‌گیر اصلی که حق وتو تمام امورات را دارد معاونت امور دام است از همه مهمتر صدور پروانه بهره برداری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی ، صدور پروانه فعالیت صنفی توسط نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی و پروانه بهره برداری بهداشتی توسط سازمان نظام دامپزشکی صادر می‌شود .

,

ا

, ا,

احمدی گفت: اگر تولید کننده قصد عرضه مستقیم مثلاً گوشت مرغ و یا ماهی را داشته باشد باید از اتحادیه مرغ و ماهی و پرنده فروش ها پروانه کسب بگیرد و چنانچه قصد عرضه گوشت قرمز را داشته باشد باید از صنف قصابان پروانه کسب گیرد و تمام مواردی که عنوان شد غیر از حضور و تاثیرگذاری دلالها و بخش کشتارگاهی و کارخانه های فرآوری و شبکه توزیع است که نتیجه کار به کام این ها و به ضرر تولید کننده و مصرف کننده رقم می خورد.

,

 این کارشناس بخش تولید تصریح کرد:  تازه عنوان کردن نام صنایع مرغ مادر و کارخانه جوجه یک روزه و کارخانه های خوراک دام و طیور صنایع دارویی نیز که جایگاه تاثیرگذاری در قیمت تمام شده محصول را دارند نباید نادیده گرفت. 

,

احمدی بیان داشت: اگر برگردیم سرخط سکان دار و راهنمای تولیدکننده تشکل ها است، وقتی اسم تشکل به میان می آید نام شرکت های تعاونی و اتحادیه در ذهن متبادر می شود تمام اعضای شرکت ها بدون شک باید تولید کننده باشند و به همین ترتیب اعضای اتحادیه ها که از مجموعه اعضای تعاونی ها تشکیل شده اند حتماً باید تولید کننده همان صنف باشند.

,

وی گفت:  نقش و رسالت سازمان تعاون روستایی هدایت ، حمایت و نظارت است که سازمان تعاون روستایی استان متاسفانه با فراموش کردن رسالت خود با دخالت مستقیم تیشه بر ریشه تمام تشکلها زده مخصوصاً طی یک و نیم سال گذشته و به منظور سرپوش گذاشتن بر ضعف مدیریتی خود به جای تعمیم و تقویت تشکلهای ضعیف اقدام به نابودی و انحلال و پاک کردن صورت مسئله را کرده که تمام تشکلها با تنظیم شکوائیه از تمام دستگاه‌های نظارتی استان استمداد کمک و رسیدگی را کرده‌اند.

,

این کارشناس بخش تولید تصریح کرد: حال سوال اینجاست آیا تولیدکننده بی‌پناه با این همه این مشکلات ساختاری می‌تواند محصولی مناسب با قیمتی درخور شأن مصرف کننده که مخاطب اصلی تولید کننده است را تولید کند؟

,

احمدی عنوان کرد: حالا بعد از عنوان مشکلات ساختاری بحث مشکلات مدیریتی عنوان می‌شود چنانچه تولید کننده در قالب شرکت های زنجیره ای با اینتگریشن یا هلدینگ کار تولید را انجام دهد که متاسفانه در استان ما وجود ندارد و در سال های گذشته به صورت شانتاژ های مدیریتی دو تا زنجیره به قول خودشان راه اندازی کردند و مبالغ زیادی از  منابع وام های ارزان قیمت بخش تولید را به بخش خدمات و دلالی که حق قانونی تولید کننده ها بود تزریق کردند و زنجیره ها نیز بعد از مدت کوتاهی تعطیل شدند و حتی تغییر ماهیت کاری دادند.

,

وی افزود: و چون امکان سیستم یکپارچه و اینتگریشن  برای تولیدکننده ها وجود ندارد خودبه خود مسئله مدیریت تولید تحت‌الشعاع مشکلات ساختاری قرار می‌گیرد لذا تا مشکلات ساختاری حل نشود مشکل مدیریت تولید نیز برطرف نخواهد

,

این کارشناس بیان داشت:  توزیع نهاده ها در بخش مرغ گوشتی به دلیل بی مدیریتی سازمان تعاون روستایی استان چون اتحادیه ای وجود ندارد اکثر تولید کننده ها ناراضی هستند و  کم کاری و عدم همکاری بانکها یکی از معضلات اصلی تولید کننده‌ها است.
وی گفت:  امید است روزی با واگذاری دقیق و قانونی تمام امورات به خود تولید کننده از افراد مدیر و توانمند بر مسند تشکل ها شاهد شکوفایی و رونق تولید و اشتغال پایدار در بخش صنعت دام و طیور باشیم.

,
,

بر اساس این گزارش، قطب دامپروری کشور درگیر مشکلات عدیده ای است که واحدهای تولیدی را یکی پس از دیگری به تعطیلی می کشاند و عدم ارائه راهکار برای رفع مسائل آنها قطعا مشکلات بیشتری را پیش روی این صنعت و مصرف‌کنندگان آن قرار می دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه