اخبار داغ

یادداشت روز؛

انگیزه‌های الهی، رمز پیروزی انقلاب تصورناپذیر ایران بود

انگیزه‌های الهی، رمز پیروزی انقلاب تصورناپذیر ایران بود
در اندیشه امامین انقلاب، آن چیز که موجب پیشی گرفتن انقلاب اسلامی در ایران از سایر انقلاب‌ها و جنبش‌های آزادی بخش عالم بود و هنوز هم مهمترین عامل بقا، گسترش و صدور و پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی ایران است، عنصر «مبارزه و باور به قدرت الهی» بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح قزوین؛سال 42 همزمان با تبعید حضرت امام روح الله، کمتر کسی فکر می‌کرد این تبعید سرآغاز یک تغییر و دگرگونی بزرگ در عصر حاضر باشد. امام روح الله ظاهراً به تبعید می‌رفت ولی زمان او را به نقطه رهایی و سعادت انسان رهنمون می‌کرد تا با شکستن بُتِ نَفس و به تصویرکشیدن عبودیت و بندگی، نقشه رهایی بشریت از چنگال استکبار را ترسیم کند و این مهم 15 سال بعد، در بهمن 1357 جلوه بیرونی پیدا کرد و انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران به خواست خدا و رهبری امام روح الله و باور، پذیرش و هزینه دادن ملت ایران به پیروزی رسید؛ اتفاقی که کمتر کسی در عالم آن را با این وسعت و سرعت پیش‌بینی می‌کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

"انتظار می‌رود که شاه تا ۱۰ سال آینده فعالانه در قدرت باقی بماند!!! این نتیجه گیری گزارشی کاملاً سری درباره آینده سیاسی ایران بود که تحلیلگران سازمان cia در آبان ماه سال 1357 به دولت ایالات متحده ارائه کردند. یکصد روز بعد از تنظیم این گزارش، پادشاهی 37ساله محمدرضا پهلوی سقوط کرد! انقلاب اسلامی ایران از همان لحظه پیروزی، چالشی دشوار پیش پای تحلیلگرانی گذاشت که وضعیت ایران را مطالعه می‌کردند، چرا هیچ کس نتوانسته بود انقلابی چنین سهمگین را پیش‌بینی کند؟)1

,

پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، جامعه شناسان متعددی به مطالعه این اتفاق تصورناپذیر می‌پردازند و تلاش می‌کنند با کنارزدن تحلیل‌های رایج درباره دیگر انقلاب‌ها در دنیا، عوامل پیش‌بینی ناپذیری وقایع رخ داده در سال 1357 ایران را به تصویر بکشند.

,

گرچه تلاش‌های جامعه شناسان و مستشرقین پیرامون علل پیروزی انقلاب اسلامی برای فهم بهتر این واقعه مهم و درک زوایای پنهان آن موثر بوده ولی آنچه به حقیقت می‌انجامد نظر معمار این انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و تفسیر رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) است، فلذا در اندیشه امامین انقلاب، آن چیز که موجب پیشی گرفتن انقلاب اسلامی در ایران از سایر انقلاب‌ها و جنبش‌های آزادی بخش عالم بود و هنوز هم مهمترین عامل بقا، گسترش و صدور و پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی ایران است، عنصر «مبارزه و باور به قدرت الهی» بوده است.

,

فلذا برای درک بهتر زوایای آشکار و پنهان این انقلاب، لاجرم کاوش‌های نظری هم می‌بایست بر پایه باورهای دینی و اسلامی مبتنی بر فطرت پاک انسانی باشد.

,

انقلاب اسلامی ایران در شرایطی متولد شد که دنیای دو قطبی زاییده افکار و اندیشه‌های مارکسیست و سوسیالیست، انسان را به مِثابه یک ابزارِ درآمد و عنصری بی ارزش و محوِ در انگیزه‌های مادی، به اسارت ابدی برده بود و جهان سرتاپا شاهد انحطاط اخلاق و سقوط انسانیت و به یغما رفتن باورهای دینی و انگیزه‌های الهی بود، تا جائیکه تصور تولد یک نظام حکومتی مبتنی بر انگیزه‌های الهی و باورهای آسمانی در دنیای آن روز تقریبا محال بنظر می‌رسید.

,

مانیفست نهضت جهانی اسلام برپایه مفاهیم الهی ترسیم شده است

, مانیفست نهضت جهانی اسلام برپایه مفاهیم الهی ترسیم شده است,

امام خمینی(ره) با ارائه موفق الگوی اسلامی تشکیل یک حکومت فراتر از مکاتب مادی و محدود بشری، آنچنان بابی به سوی بشریت گشود که برکات و نفَحات بی بدیل آن، تمام جانها و قلوب آزادیخواهان عالم را دربرگرفته است و کمتر کسی در دنیای امروز می‌تواند از آزادگی و رادمردی و ایستادگی و مبارزه با بردگی فکری حرفی به میان آورد ولی اسمی از انقلاب و امام انقلابی ما مطرح نکند.

,

این حجم از تاثیرپذیری تنها مرهون نگاه قرآنی و انگیزه‌های الهی امام روح الله بود و یقیناً بسط و گسترش همین نگاه و انگیزه در جامعه امروزی می‌تواند ضامن بقا و بالندگی انقلاب ما و نیز عامل غلبه بر همه سختی‌ها و شدائد زمانه باشد و این وعده الهی است.

,

امام خمینی(ره)، با تمام وجود کوشید تا با احیای انگیزه‌های الهی مانیفست نهضت جهانی اسلام را بر پایه مفاهیم عالیه اسلامی از جمله تقوا، ولایت، ایثار و شهادت و خداباوری و خدامحوری بنا نهد و باید اعتراف کرد که در این مهم به اندازه‌ای موفق بود که امروز پس از گذشت چهل و یک سال از طلوع خورشید انقلاب اسلامی در ایران، تنها گوشه‌ای از برکات و توفیقات ناشی از این باورها در تولد جنبش‌های آزادیخواه عالم از حماس فلسطین تا حزب الله لبنان و از حشدالشعبی عراق تا انصارالله یمن ظهور و بروز پیدا کرده است.

,

امام خمینی(ره)، با ارائه گفتمان مترقی ولایت فقیه و تبیین آن در سال‌های تبعید، تشکیل تمدن نوین اسلامی را بنا نهاد و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران سرآغاز عصر جدیدی برای مسلمانان عالم بود و اتفاقات و دگرگونی‌های دنیای اسلام و موج اسلام خواهی و عدالت خواهی در سرتاسر گیتی، نویدبخش تحقق قریب الوقوع این وعده الهی است که به یاری خدا دیری نمی‌پاید که با تشکیل امت واحده اسلام و ایجاد تمدن نوین اسلامی، قله‌های رفیع انسانیت و پیشرفت به دست مجاهدان و انقلابیون و رهروان خمینی کبیر و سربازان امام خامنه‌ای عزیز فتح و آرزوی دیرینه انبیاء و اولیاء الهی برای به اهتزاز در آمدن پرچم «لا اله الا الله» بر قلل رفیع عالم محقق شود.

,

امام خمینی(ره) در باب آمادگی امت اسلامی برای تحقق این وعده حق الهی می‌فرمایند: "ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه‌ی متحد شرق و غرب، جبهه‌ی قدرتمند اسلامی - انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود و مطمئن باشید قدرت‌های شرق و غرب، همان مظاهر بی‌محتوای دنیای مادی‌اند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزش‌های معنوی قابل ذکر نیستند."2

,

مبارزه و تلاش برای از میان برداشتن مظاهر ظلم در عالم به شکل روشنی برتارک انقلاب اسلامی مان می‌درخشد. امام روح الله با تمام وجود برای زنده کردن باور توانستن در دل‌های مسلمانان عالم کوشید و در طول حیات نورانی و پربرکت خود لحظه‌ای از مبارزه با ظلم و ظالم دست نکشید و انقلابی گری و انقلابی ماندن در مُختصّات مبارزه عملی و در چارچوب باورهای الهی را به بهترین وجه ممکن به مَنصه ظهور گذاشت و نسخه شفابخش رهایی از اسارت طاغوت را به رخ جهانیان کشید.

,

ما غیر از خدا کسی را نداریم / شهادت و غلبه بر دشمن هردو پیروزی است

, ما غیر از خدا کسی را نداریم / شهادت و غلبه بر دشمن هردو پیروزی است,

در جایی دیگر، امام روح الله انگیزه‌های مبارزه در انقلابیون را اینگونه توصیف می‌فرمایند: "ما مظلومین همیشه‌ی تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم! ما غیراز خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم برنمی‌داریم....، راهی جز مبارزه نمانده است و باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصاً امریکا را شکست و الزاماً یکی از دو راه (شهادت یا غلبه بر دشمنان) را انتخاب نمود که در مکتب ما هردوی آنها پیروزی است."3

,

امروز در چهل و یکمین فجر انقلاب اسلامی بدیهی است برای نیل به این هدف بزرگ، متعالی، دست یافتنی و نزدیک، می‌بایست شاه بیت و نقطه عطف انقلاب امام خمینی(ره)، که همان اعتقاد و اتصال و اتّکا به قدرت لایزال و مطلق الهی است را باور داشت و بر همین صراط استوار ماند و به تبعیت از اراده الهی و آیه شریفه (واَعِدُوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَه...)4، خود را برای مواجه با قدرت‌های انسانی و رو به زوال و زیاده خواه مادی دنیا تجهیز و آماده کرد.

,

طبیعی است که این آمادگی باید در همه سطوح و به اَحسنِ وَجه باشد. امانت گرانبهایی که امروز به برکت نثار خون هزاران شهید به دست ما رسیده است نباید طعمه دست دنیاطلبان و سازش کاران و بیگانگان با فرهنگ قرآن و اهل بیت(س) بیافتد!

,

یادمان باشد پیام آفتاب / دست نااهلان نیفتد انقلاب

, یادمان باشد پیام آفتاب / دست نااهلان نیفتد انقلاب,

در روزهای آینده، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. انتخابات، یکی از مظاهر مردم سالاری دینی و شکل جدی و حقیقی سهیم بودن مردم در آینده سیاسی انقلاب و کشور و دنیای اسلام است، لذا سم پاشی‌ها و لجن پراکنی خناسان و بددلان داخلی و دشمنان خارجی انقلاب، هرگز از اهمیت و جایگاه و نقش آن در آبادی دنیا و آخرتمان نمی‌کاهد.

,

امروز حُجَّت بر هر ایرانی آزاده و حامی پیشرفت کشور تمام شده است که برای بقای عزت و سربلندی در سایه سارِ رضایت و رحمت الهی می‌بایست امانت مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی را به اهلش سپرد و مراقب نفوذ بیگانگان و نامحرمان به حریم اسلام و انقلاب بود.

,

انتظار می‌رود ملت قهرمان ایران اسلامی بار دیگر در انتخابات آینده، با برگزیدن وکلایی خدوم و مومن و انقلابی و معتقد به مبانی انقلاب امام(ره)، قدمی استوار در مسیر سراسر سعادت عزت اسلام و مسلمین بردارند.

,

منابع:
1) کتاب «انقلاب تصورناپذیر در ایران» نوشته: چارلز کورزمن، انتشارات ترجمان
2) پیام 29 تیرماه 1367 امام خمینی(ره) در پی حادثه کشتار حجاج بیت الله الحرام
3) همان
4) آیه 60 سوره مبارکه انفال

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه