اخبار داغ

گزارش دانا از رمزسازهای پولی برای فعالسازی رمز دوم؛

هزینه‌هایی که مشتریان «بانک انصار» باید برای فعال‌سازی «رمز پویا» بدهند/ لزوم نظارت بیشتر بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها

هزینه‌هایی که مشتریان «بانک انصار» باید برای فعال‌سازی «رمز پویا» بدهند/ لزوم نظارت بیشتر بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها
بانک انصار بر خلاف دستور بانک مرکزی نه‌تنها همه راه‌ها برای دریافت رمز پویا را فراهم نکرده است، بلکه مشتریان این بانک برای نصب برنامه رمز ساز حق اشتراک و هزینه پرداخت کنند که این هم بر خلاف گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس اعلام و تصمیم بانک مرکزی در جهت افزایش امنیت انجام تراکنش‌های بدون کارت و اینترنتی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه قرار شد رمز پویا جایگزین رمز دوم ایستا شود و این امر با فعال سازی رمز پویا آغاز شد و از نیمه دوم بهمن ماه امسال (هفته جاری) رمز دوم ایستا (رمز دوم فعلی کارت بانکی) برای همه بانک‌ها قطع شد و دیگر امکان انجام تراکنش از طریق رمز دوم ثابت وجود ندارد.

, پایگاه اطلاع رسانی راه دانا؛, پایگاه, اطلاع رسانی راه دانا,

البته فعلاً تراکنش‌های زیر ۱۰۰هزار تومان در هر ۲۴ ساعت به رمز دوم پویا نیاز ندارند و با همان رمز دوم قبلی امکان پذیر است ولی افراد باید از طریق راه‌هایی که هر بانک فراهم کرده، نسبت به دریافت رمز پویا کارت خود اقدام کند.

,

براساس این گزارش و اطلاعیه‌های بانک مرکزی، در گام اول اجرای رمز دوم پویا، بانک مرکزی، بانک‌ها را ملزم کرده بود که از طریق اپلیکیشن رمز دوم پویای کارت‌های بانکی (رمز ساز) خود را ارائه دهند ولی پس از ایجاد مشکلاتی امکان استفاده از پیامک نیز برای دریافت رمز دوم پویا فعال و فراهم شده و مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای فعال‌سازی آن به‌ویژه از طریق روش دریافت پیامک با مراجعه به وب‌سایت بانک یا خودپرداز و یا شعبه اقدام کنند که لازمه آن تایید شماره همراه خودشان توسط بانک است.

,

براساس این گزارش و دستور بانک مرکزی، بانک ها و موسسات باید متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، سازوکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا مانند نرم افزارهای رمز ساز، پیامک و کدهای دستوری(USSD) فراهم کنند.

,
لازم به ذکر از براساس اطلاعیه‌های بانک مرکزی دریافت رمز دوم از طریق پیامک از روز 17دی ماه امسال اجرایی شده تا مشتریان بانکی‌ در زمان انجام پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنند.
,
 
,
نکته قابل توجه این بود که طبق اعلام بانک مرکزی، هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری است همانطور که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم در ابتدای امسال با اشاره به فعال شدن رمز پویا تاکید کرده بود در قضیه تبدیل رمز دوم به رمز یکبار مصرف، بانک ها نباید هیچ هزینه ای به مشتریان خود تحمیل کنند.
, در قضیه تبدیل رمز دوم به رمز یکبار مصرف، بانک ها نباید هیچ هزینه ای به مشتریان خود تحمیل کنند. ,

اکثر بانک‌ها نسبت به فعال شدن ارائه رمز پویا از طریق پیامک و سایر موارد اقدام کردند و مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب و یا سایت بانک‌ها می‌توانند نرم افزار رمزساز را دانلود و یا سامانه پیامک فعال کنند ولی همچنان برخی بانک‌ها در این زمینه ضعف دارند و مشتریان این بانک‌ها با سردرگمی مواجه هستند بخصوص برای کسانی که گوشی سیستم عامل Ios است.

, اکثر بانک‌ها نسبت به فعال شدن ارائه رمز پویا از طریق پیامک و سایر موارد اقدام کردند و مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب و یا سایت بانک‌ها می‌توانند نرم افزار رمزساز را دانلود و یا سامانه پیامک فعال کنند ولی همچنان برخی بانک‌ها در این زمینه ضعف دارند و مشتریان این بانک‌ها با سردرگمی مواجه هستند بخصوص برای کسانی که گوشی سیستم عامل , Ios است.,

یکی از این بانک‌ها، بانک انصار است که نرم افزار رمز ساز آپان را در روی سایت خود قرار داده است که کسانی که گوشی اندروید دارند مشکلی نداشته ولی آن دسته از مشتریان با سیستم عامل IOS مشکل دارند و برای نصب این نرم افزار به برخی درگاه‌ها هدایت می‌شوند.

, یکی از این بانک‌ها، بانک انصار است که نرم افزار رمز ساز,

استفاده از نرم افزار جایگزین با توجه به هدایت فرد متقاضی به درگاه های پرداخت برای این است که فرد متقاضی باید برای دریافت این نرم افزار جایگزین، حق اشتراک پرداخت کنند.

, استفاده از نرم افزار جایگزین با توجه به هدایت فرد متقاضی به درگاه های پرداخت برای این است که فرد متقاضی باید برای دریافت این نرم افزار جایگزین، حق اشتراک پرداخت کنند.,

براساس پیگیری خبرنگار دانا، مسئولان این بانک عنوان کردند به خاطر تحریم و محدودیت‌هایی که برای سیستم عامل IOS به دلیل تحریم وجود دارد، ایرانی‌ها نمی‌توانند هیچ برنامه‌ داخلی روی آن نصب کنند و رمزسازهایی که برای رمز دوم تدارک دیده شده اند با مشکل نصب بر روی گوشی های IOS  مواجه شده اند.

,

از طرف دیگر براساس دستور بانک مرکزی بانک‌های می‌بایست راه‌های فعال شدن و گرفتن رمز پویا از جمله پیامک را فعال کنند ولی بانک انصار با توجه به محدودیت رمز ساز آپان بر روی گوشی های دارای سیستم عامل IOS هنوز سامانه پیامکی خود را برای اجرای طرح رمز پویا فعال نکرده است و مشتریانی که از گوشی های IOS استفاده می‌کنند به مشکلات زیادی برخورد کرده اند.

,

بانک انصار که برای فعال سازی رمز پویا به جز نرم افزار رمز ساز (با محدودیت نصب بر روی گوشی های IOS) هیچ اقدام دیگری انجام نداده و بهانه مسئولان این بانک طرح ادغام این بانک بوده که چندین ماه است از سوی بانک مرکزی پیگیری می شود.

,

در کشاکش میان بانک مرکزی و بانک انصار متضرران اصلی، مشتریان این بانک هستند که از یک طرف امکان نصب رمزساز بر روی گوشی های IOS خود را نداشته و از طرف دوم هیچ راه دیگری برای بهره مندی از رمز پویا برای آنها در نظر گرفته نشده است.

,

به نظر می رسد موضوع بانک مرکزی هم در قبال بانک هایی نظیر بانک انصار که به جز رمز ساز راه دیگری پیش پای مشتریان خود قرار نداده اند تا کنون خنثی بوده و اگر نظارت ها بر روی عملکرد بانک ها نباشد پروژه رمز یک بار مصرف در نهایت هزینه های جدیدتری برای مشتریان به بار خواهد آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه