اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سردرگمی سیمرغ‌ها در اختتامیه جشنواره سی و هشتم

سردرگمی سیمرغ‌ها در اختتامیه جشنواره سی و هشتم
اختتامیه امسال جشنواره فیلم «فجر» هم گذشت، مثل همیشه با حاشیه، با سر و صدا و شاید حتی بیشتر از سال‌های قبل! چراکه از ابتدای امسال، جشنواره با حاشیه‌های زیادی روبرو بود، از تحریم عده‌ای پیش از شروع تا قهر کردن‌ها و نیامدن‌ها!
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با همه این اوصاف جشنواره تمام شد، اما حاشیه‌هایش همچنان باقی است، و دست به دست در فضای مجازی می چرخد، از عکس صندلی های خالیِ عوامل "روز صفر" که جوایز امسال را درو کرد، تا پخش پیغام «پیمان معادی» به صورت غیرمستقیم!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
عوامل "روز صفر" در جشنواره حاضر نشدند و به دادن بیانیه‌ای اکتفا کردند که بنظر می رسد تنها خود عوامل می توانند از مضمون آن سر دربیاورند و بس! چراکه هیچ اشاره مستقیمی به دلیل نیامدنشان نشده است و هر کس می تواند از ظن خود یار این گروه باشد.
,
 
,
در بخشی از بیانیه عوامل این فیلم آمده است: «با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده شدن در ۵ رشته ترجیح دادیم در مراسمِ اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریکِ این بی‌فرهنگی‌ها و ترویجِ رویه‌هایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم‌شدنی نیستند»!
,
 
,
مهر سیمرغ،  عنوان بسته خبری تحلیلی روزانه‌ای که طی برگزاری سی و ‌هشتمین جشنواره فیلم فجر به مرور متن و حاشیه این رویداد ملی می‌پرداخت، درباره این بیانیه نوشته است؛ "هرچند اعلام موضع اعتراضی سعید ملکان و تیمش به ‌شدت «محافظه‌کارانه» است و اشاره مستقیمی به «موضوع اعتراض» در آن نیست، اما اگر بخواهیم سراغ احتمالات برویم، با مرور حواشی روزهای اخیر جشنواره فیلم فجر نزدیک‌ترین مصداق برای این «باج‌دهی» احتمالاً برگزاری نشست رسانه‌ای برای فیلم خارج از مسابقه «شین» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی است و مصداق «پنجه کشیدن به صورت سینما» که «باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند»، لابد اظهارات شهاب حسینی علیه مسعود کیمیایی است."
,
 
,
«ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر جشنواره هم نیز در حساب خود در توئیتر در پاسخ به یک منتقد سینما درباره «چرایی حضور نیافتن عوامل فیلم سینمایی «روز صفر» در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر» نوشت: «آقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشت و اختتامیه فیلم فجر را تحریم کرد؛ 1-معتقد بود نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده‌اند و یا افرادی که در نشست رسانه‌ای اعتراض کرده‌اند داور و کاندیدا می‌شدند، 2- پذیرش فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن به جشنواره فجر.»
,
 
,
موضوع دیگری که سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان و مردم ایجاد کرد؛ این است که چرا دست‌اندرکاران این جشنواره همیشه با ژست بی‌طرفی تلاش می کنند تا جشنواره را به پایان برسانند حتی به قیمت بی‌احترامی به سینمای ایران!
,
 
,
اصلا پیمان معادی، بازی‌اش خوب و عالی است و بهتر از این بازیگری نداریم، اما خودش برای حضور در جشنواره امسال فجر هیچ گونه تمایلی نداشته، چه طور ممکن است که جشنواره ای را تحریم کنند آن هم از ابتدا، حاضر نباشند در اختتامیه هم با وجود اعلام نامش در اسامی نامزدها شرکت کنند و باز هم داوران دلشان بخواهد و دوست داشته باشند، او جایزه را ببرد؟!
,
 
,
چند روز پیش بود که جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت در مصاحبه با دانا، بیان کرده بود که "عده بسیاری با این بازی که من قهر می کنم، از آقایان بیشترین امکانات را گرفته و دوباره مجدد بازگشته‌اند و باز دوباره قهر کرده و مجددا امکانات بیشتری گرفته‌اند و این به یک بازی نادرست تبدیل شده است و این یک نوع نادانی و ناآگاهی است."
,
 
,
حالا انگار همین اتفاق رخ داده، جشنواره را تحریم می‌کنی و می روی و جایزه می‌گیری؟ 
,
 
,
مسئولان فرهنگی با این کارشان نشان دادند که از این به بعد بود و نبود، تکریم نهادن و یا تحریم کردن جشنواره و یا هر رویداد فرهنگی دیگر برای مدیران فرهنگی ما اهمیتی ندارد، آن چه اهمیت دارد این است که دمِ نازکرده‌ها را ببینند تا به آن‌ها برنخورد!
,
 
,
بحث دیگری که باعث شد تا حاشیه‌های اختتامیه بیش از گذشته شود، رویکردِ غیرکارشناسانه رسانه ملی است، رسانه ای که با غفلت و فاصله گرفتن از شجاعت رسانه‌ای، با شروع صحبتِ هر یک از هنرمندان و با استفاده از ترفند اجرای یک مجری، از پوشش صحبت بازیگران و هنرمندان خودداری کرده است، این در حالی است که هنوز نیم ساعت از اختتامیه نگذشته است که فضای مجازی از حذفیاتِ رسانه ملی پر شده است.
,
 
,
در واقع پس از روندِ حذف برنامه های زنده از شبکه های مختلف سیما، به نظر می‌رسد که صدا و سیما قرار است این نهضت را ادامه داده و هر طور شده است در پوشش برنامه های زنده نیز دخل و تصرف داشته باشد و اینطور تیشه به ریشه اعتماد مردم نسبت به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بزند!
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه