اخبار داغ

استقبال دیده‌بان حقوق‌بشر از توافق برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه

استقبال دیده‌بان حقوق‌بشر از توافق برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه
دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از تصمیم شورای حاکمیت سودان برای تحویل عمر البشیر رییس جمهوری سابق این کشور به دادگاه کیفری بین المللی لاهه استقبال کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: تحویل عمر البشیر رییس جمهوری برکنار شده سودان به دادگاه لاهه، گامی مثبت در مسیری صحیح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, حقوق بشر,

پیش‌تر محمد حسن التعایشی سخنگوی هیأت دولت در مذاکرات صلح سودان، بدون اشاره به نام البشیر به روزنامه عکاظ عربستان گفت که توافق بر سر تحویل افرادی که حکم بازداشت آنها در دادگاه بین المللی لاهه صادر شده، صورت گرفته است.

,

وی با اشاره به این توافق که نشأت گرفته از باور آنها برای اجرای عدالت است، افزود که طرفین برای ایجاد یک دادگاه ویژه در دارفور نیز به توافق رسیده‌اند.

,

تصمیم سودانی‌ها بر خلاف اظهارات پیشین شورای نظامی انتقالی سودان در آوریل سال گذشته است که در آن تأکید شد؛ البشیر را به هیچ سازمان خارجی تحویل نمی‌دهند و وی را در خاک خود محاکمه خواهند کرد.

,

دادگاه بین المللی لاهه پیش‌تر البشیر را  به نسل کشی، کشتار سودانی‌های غیر عرب در دارفور (واقع در جنوب این کشور) و جنایت علیه بشریت متهم و در سال ۲۰۰۹ حکم بازداشت وی را صادر کرد.

,

طبق گزارش سازمان ملل در پرونده نسل کشی دارفور، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ بین نیروهای دولت سودان و نیروهای شبه نظامی متحد آنها در یک سو و نیروهای شورشی در سوی دیگر بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و دست کم ۲ میلیون نفر دیگر بی خانمان شدند.

,

عواد محمد احمد ابن عوف وزیر دفاع سودان ساعاتی پس از سقوط رژیم ۲۶ ساله البشیر به عنوان رییس شورای نظامی انتقالی سودان سوگند یاد کرد.

,

منبع: ایرنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه