اخبار داغ

مدیر شبکه صدای استان قزوین:

رادیو؛ لالایی هر شب من بود/ کار رسانه تغذیه‌ی روحی و فکری مردم است

رادیو؛ لالایی هر شب من بود/ کار رسانه تغذیه‌ی روحی و فکری مردم است
مدیر شبکه صدای استان قزوین گفت: کار رسانه تغذیه‌ی روحی و فکری مردم است شاید ظاهر رسانه‌های خارجی جذاب باشد اما با روح مردم ما سازگار نیست؛ پس اگر لازم است تغذیه‌ی روح صورت بگیرد بهتر است این تغذیه داخلی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح‌قزوین؛ پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات در عرصه‌ی رسانه اگرچه این روزها سیر تکاملی خود را طی می‌کند اما هنوز هم صدای دلنشین سلام و صبح‌بخیرهای رادیویی، طنین دلنواز بسیاری از شهروندان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌قزوین,

در همین راستا سری به مرکز تولید رادیویی استان قزوین زدیم و این‌بار میهمان مدیر شبکه‌ی صدای استان شدیم.

,

علیرضا گوهری سال 57 در شهرستان شاهرود استان سمنان متولد شده و در سال 75 نیز به عنوان گزارشگر رادیوی استان سمنان فعالیت خود را آغاز کرده است. وی در کنار اشتغال، تحصیلات خود را در رشته‌ی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی به پایان رسانده و هم‌اکنون به عنوان مدیر شبکه‌ی استانی صدا در قزوین مشغول فعالیت است.

,

در ادامه‌ی مصاحبه‌ای با وی انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

,

 

,

صبح قزوین: از چه سالی و چگونه وارد عرصه‌ رسانه‌ی رادیو شدید؟

, صبح قزوین: از چه سالی و چگونه وارد عرصه‌ رسانه‌ی رادیو شدید؟,

گوهری: علاقه‌ی شدیدم به رادیو و گویندگی، مرا ساعت‌ها پای امواج صوتی رادیو نگه می‌داشت، می‌توانم بگویم رادیو لالایی هرشبم پیش از خواب بود. در سن 18 سالگی بعد از دریافت مدرک دیپلم، تصمیم گرفتم تا برای رسیدن به آرزوهایم راهی سمنان شوم، تست گویندگی دادم و در مرکز سمنان به عنوان گزارشگر رادیو مشغول فعالیت شدم.

,

سال 77 به اصفهان سفر کردم و در آنجا به عنوان گوینده‌ی برنامه نوجوان، گزارشگر رادیو و مجری برنامه جوان به فعالیت خود ادامه دادم و سال 79 در تهران به عنوان گزارشگر شبکه‌ی رادیو جوان و سردبیر برنامه‌های رادیو در شبکه‌ی جوان مشغول فعالیت شدم.

,

سال 87 مجدد به سمنان بازگشتم و به کار گویندگی و تهیه کنندگی در مرکز سمنان مشغول شدم. از سال 89 مدیر تولید رادیو سمنان بودم و در سال 93 چندماهی در قالب مدیر پخش صدا فعالیت کردم و از مهرماه سال 93 به استان قزوین آمدم و فعالیت خود را به عنوان مدیر شبکه‌ی استانی ادامه دادم.

,

صبح قزوین: تجربه‌ی کاری در استان‌های مختلف دلیل خاصی داشت؟

, صبح قزوین: تجربه‌ی کاری در استان‌های مختلف دلیل خاصی داشت؟,

گوهری: کمی به مارکوپولو شباهت دارم و مهاجرت کردن را دوست دارم اما اگر بخواهم از زاویه‌ی شغلی به آن نگاه کنم باید بگویم که حضورم در استان‌های مختلف در راستای کسب تجربه و مهارت بود از سوی دیگر استان‌هایی مانند تهران و اصفهان به مراتب شرایط کاری خوبی داشت.

,

تجربه کاری در استان اصفهان به مراتب بیشتر از استان‌های دیگر برایم لذت بخش بود. قزوین نیز از شرایط آب‌وهوایی و فرهنگ خوبی برخوردار است. ضمن اینکه فرهنگ و آب‌وهوای شهر قزوین مشابه به زادگاهم بود و بیشتر از استان‌های دیگر میزبان من بوده‌است.

,

صبح قزوین: چقدر به شغلتان علاقه مندید؟

, صبح قزوین: چقدر به شغلتان علاقه مندید؟,

گوهری: علاقه‌ی من به رادیو به میزانی است که مرا از هجده سالگی از کانون خانواده‌ام جدا کرد؛ البته در این میان باید از خانواده‌ام قدردانی ویژه داشته باشم که با حمایت خود مسیر رسیدن به آرزوهایم را هموار کردند. زندگی مستقل برای یک جوان 18 ساله کار آسانی نبود اما علاقه‌ی من به رسانه‌ی رادیو، توانست تحمل مشکلات را برایم آسان کند از سوی دیگر دست‌یافتن به خواسته‌هایم لذت دیگری داشت.

,

صبح قزوین: آیا به خواسته‎هایتان رسیده‌اید؟

, صبح قزوین: آیا به خواسته‎هایتان رسیده‌اید؟,

گوهری: خیر. نهایت رسیدن به موفقیت برای افرادی که در عرصه‌ی رسانه مشغول فعالیت هستند وجود ندارد، در مسیر رسانه راه‌های زیادی وجود دارد که ما هنوز به آنها نرسیده‌ایم.

,

افرادی که در حوزه‌ی رسانه مشغول فعالیت هستند هرروز به یک نقطه‌ی خاصی با عناوینی مانند "نمیدانم" یا " چه کنم؟" می‌رسند و این عناوین هر روز درهای جدیدی برای رسیدن به داستان‌های مختلف را برای آنان باز می‌کند.

,

وجود رقابت بین رسانه‌ها یکی دیگر از دلایلی است که رسیدن به موفقیت را محدود به جایگاه خاصی نمی‌کند. افزایش تعداد و تنوع رسانه‌ها ناخودآگاه انسان را مبتکر و خلاق می‌کند که این مسئله در دهه‌ی هفتاد خیلی کمرنگ‌تر بود. رسانه دهه‌ی هفتاد در چند برنامه‌ی تلویزیونی و رادیویی خلاصه می‌شد.

,

صبح قزوین: حجم زیاد رسانه‌ها را در فضای امروز چطور می‌بینید؟

, صبح قزوین: حجم زیاد رسانه‌ها را در فضای امروز چطور می‌بینید؟,

گوهری: محدودیت رسانه‌ای افراد را خیلی زودتر از زمان حال معروف می‌کرد و من در طی زمان‌هایی که در عرصه‌ی تلویزیون و رادیو جوان حضور داشتم با افراد سرشناس بسیاری تجربه‌ی همکاری داشتم که این مسائل خواه یا ناخواه انسان را مشهور می‌کرد.

,

حجم انبوه رسانه‌ها در زمان حال متاسفانه بسیاری از افراد باتجربه، بااستعداد و موفق را هم گمنام کرده‌است البته این افزایش تعداد رسانه‌ها  

,

درصد تلاش و خلاقیت انسان را بالا می‌برد و باعث می‌شود افراد رسانه‌ای برای حفظ و جذب مخاطب خود برنامه‌های ویژه‌ای برای مخاطبین طراحی کنند.

,

صبح قزوین: معایب و مزیت‌های شغلی شما چیست؟

, صبح قزوین: معایب و مزیت‌های شغلی شما چیست؟,

گوهری: مزیت حضور در رسانه‌ای مانند رادیو این است که انسان می‌تواند همراه و همگام با جامعه حرکت کند. رسانه یک تریبون برای بیان افکار و ایده است، از سوی دیگر افراد رسانه‌ای مشتاق، همیشه در حال بروز شدن هستند و این قدرت رسانه است که انسان‌های خلاق را مجبور به استفاده از خلاقیت می‌کند به معنای دیگر می‌توان گفت رسانه انسان‌ها را خلاق بار می‌آورد.

,

علاقه من به رسانه باعث می‌شود کمتر به معایب آن توجه کنم اما اگر بخواهم به دور از احساس به ماجرا نگاه کنم باید بگویم شنیدن دردها، دغدغه‌های مردم، پیگیری برای حل مشکلات آن‌ها و بیان این مشکلات که یکی از وظایف ماست گاهی به نتیجه منتهی نمی‌شود؛ چراکه ما تنها در قالب انعکاس دردها و مشکلات مردم نقش ایفا می‌کنیم که این مسئله گاهی ناراحت کننده‌است.

,

یکی دیگر از معایب رسانه‌ای بودن از دیدگاه خانواده‌ها، حضور کم در کانون خانواده ‌است. خانواده‌ها تمایل دارند که همه افراد خانواده در مسافرت‌ها و مهمانی‌های خانوادگی حضور داشته باشند که این مسئله برای افراد رسانه‌ای بویژه رسانه‌ی رادیو کمی مشکل است؛ زیرا ایام تعطیلات نقطه‌ی اوج این افراد است؛ البته ارائه‌ی خدمات رسانه‌ای در ایام تعطیلات راهم می‌توان به گونه‌ای مزیت این شغل دانست.

,

 

,

صبح قزوین: هم اکنون مشغول چه فعالیتی در رادیو هستید؟

, صبح قزوین: هم اکنون مشغول چه فعالیتی در رادیو هستید؟,

گوهری: تولید برنامه‌های رادیویی از نظر ساختار، محتوا و راهبری آنها را به عهده دارم؛ اما اگر گاهی شرایط اضطراری پیش آید در حوزه‌ی گویندگی و تهیه کنندگی هم وارد کار می‌شوم که آخرین نمونه‌ی فعالیت من در حوزه‌ی گویندگی در 13دیماه سال جاری و روز شهادت سردار سلیمانی بود.

,

روز شهادت سردار، زمانی برای هماهنگی و اجرای برنامه‌ی اعلام شهادت سردار وجود نداشت که من در آن روز همزمان با تغییر جدول پخش برنامه‌ها، طراحی محتوای ویژه برنامه و اجرای برنامه را به عهده گرفتم که البته این مسئله تا یک هفته ادامه داشت.

,

صبح قزوین: ویژگی یک گوینده‌ی خوب چیست؟

, صبح قزوین: ویژگی یک گوینده‌ی خوب چیست؟,

گوهری: اولین ویژگی یک گوینده داشتن صدای استاندارد است. داشتن قدرت بیان، قدرت تلفظ کامل تمامی حروف، توانایی در بداهه گویی، تسلط به ادبیات، توانایی متن‌خوانی و شعرخوانی، تسلط به متون کهن و توانایی برقراری ارتباط با مخاطب از دیگر ویژگی‌های مهم یک گوینده است که البته توانایی برقراری ارتباط با مخاطب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است زیرا تنها ابزار ارتباط با مخاطب در رادیو صدا است.

,

بیان، صدا و اجرای یک گوینده باید به قدری خوب باشد که بتواند مخاطب را از راه شنیدن جذب کند. مجموعه‌ی ویژگی‌های قید شده در حد متوسط می‌تواند ویژگی یک گوینده‌ی خوب باشد و اگر یکی از ویژگی های ذکر شده در فردی وجود نداشته باشد ما نمی‌توانیم اجازه‌ی اجرای برنامه‌ی رادیو را به وی بدهیم.

,

داشتن دانش عمومی فرد گوینده نسبت به مخاطب، ویژگی مهم دیگری است که تاثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد یعنی یک گوینده‌ باید در حوزه‌ها و موضوعات مختلف توانایی ارتباط‌گیری با مخاطب را داشته باشد.

,

صبح قزوین: عملکرد رادیوی استان قزوین را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, صبح قزوین: عملکرد رادیوی استان قزوین را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

گوهری: اگر بخواهیم رسانه‌ی رادیویی استان قزوین را با رادیوهای هم سطح خود مقایسه کنیم عمق مطلب و پیامی که به مخاطب منتقل می‌کند یک رسانه‌ی قابل قبول است؛ اما اگر بخواهیم رسانه‌ی رادیویی استان قزوین را در سطح جهانی مقایسه کنیم باید بگویم رسانه‌ی رادیویی ایران نیازمند تلاش‌های بی‌وقفه است.

,

با توجه به شرایط کاری و رقبای رسانه‌ای، من رفتار رسانه‌ی رادیویی استان قزوین را خوب ارزیابی می‌کنم؛ البته از نظر من لزومی برای قیاس رسانه‌های رادیویی بین استان‌ها وجود ندارد زیرا هر استان اهداف و مخاطبین خاص خود را دارد.

,

رادیویی ملی و استانی را هیچگاه نباید باهم مقایسه کرد زیرا تفاوت در اهداف و مخاطبی که بین دو رسانه وجود دارد ممکن است برای برخی رسانه‌ها آزادی و برای برخی محدودیت‌هایی داشته باشد.

,

صبح قزوین: در عصر کنونی آیا همچنان رادیو می‌تواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند؟

, صبح قزوین: در عصر کنونی آیا همچنان رادیو می‌تواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند؟,

گوهری: رادیو به عنوان یک رسانه‌ی گرم همچنان مطرح است و در تمامی مکان‌ها با کمترین هزینه و امکانات قابل دسترس است، شاید رسانه‌های دیگر خیلی پرسرعت‌تر و مجهزتر باشند اما اگر روزی اینترنت به هر دلیلی قطع شود یا شرایط محیطی برای اینترنت وجود نداشته باشد این رادیو است که می‌تواند نقش آفرینی کند.

,

رادیو فراگیری بسیاری دارد و استفاده از خدمات رسانه‌ی آن محدودیت سنی، تحصیلی و علمی ندارد در صورتی که برای دسترسی به اینترنت افرادی باید علم و اطلاعات لازم را بدست 

,

بیاورند؛ اما رادیو از نظر جذابیت برای مخاطب هم‌اکنون با رقبای سرسختی مواجه است.

,

صبح قزوین: خاطره‌ی شیرین یا تلخ از دوران فعالیت خود دارید؟

, صبح قزوین: خاطره‌ی شیرین یا تلخ از دوران فعالیت خود دارید؟,

گوهری: بهترین خاطرات من در عرصه‌ی رسانه همان روزی بود که از شاهرود به سمت سمنان حرکت کردم، وقتی وارد مرکز رادیوی سمنان شدم گفتم که می‌خواهم گوینده شوم، مسئولی که در آنجا حضور داشت گفت به همین راحتی که نمی‌توان گوینده شد. با اصرارهای من با مدیریت تماس گرفت و از من تست صدا گرفتند، متنی در اختیارم گذاشتند و از من خواستند در استودیو بخوانم و درباره‌ی چند مناسبت صحبت کنم.

,

 

,

گفتند که اگر به من نیاز داشتند با من تماس می‌گیرند، مدتی گذشت اما کسی با من تماس نگرفت. پیش از رفتن به شاهرود وقتی خودم ناامیدانه با مرکز رادیوی سمنان تماس گرفتم، گفتند که از من هیچ شماره‌ی تماسی نداشتند و می‌خواهند که من به عنوان گزارشگر رادیو فعالیت کنم من هم پذیرفتم و بعدازظهر همان روز اولین کار گزارشگری خود را انجام دادم.

,

صبح قزوین: و اما سخن پایانی؟

, صبح قزوین: و اما سخن پایانی؟,

گوهری: به علت گستردگی بالای رسانه‌ها سطح توقع مردم هم افزایش یافته و سلیقه‌ی مخاطب نیز وجهه‌ی ارزشمند دیگری پیدا کرده‌است.

,

دوست داریم مردم بدانند ما در شرایط بسیار سختی فعالیت می‌کنیم، همانطور که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ی اقتصاد به این نتیجه رسیدیم که باید به تولیدات داخلی تکیه کنیم باید در حوزه‌ی رسانه‌ای هم از مردم بخواهیم رسانه‌های داخلی را رها نکنند.

,

مردم در این رقابت‌های شدید رسانه‌ای باید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به ما منتقل کنند و حامی رسانه‌های داخلی باشند زیرا این حمایت و توجه می‌تواند تولید رسانه‌های داخلی را رونق ببخشد. رسانه‌های کشور جزئی از خود مردم هستند و در کنار مردم زندگی می‌کنند، پس بهتر از هر رسانه‌ی دیگری به خوراک فکری و روحی مخاطبین خود آگاهند.

,

کار رسانه تغذیه‌ی روحی و فکری مردم است شاید ظاهر رسانه‌های خارجی جذاب باشد اما با روح مردم ما سازگار نیست؛ پس اگر لازم است تغذیه‌ی روح صورت بگیرد بهتر است این تغذیه داخلی باشد.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه