اخبار داغ

یادداشت/

معامله قرن؛ اهداف ترامپ از یک طرح شکست خورده

معامله قرن؛ اهداف ترامپ از یک طرح شکست خورده
آمریکا و اسرائیل علیرغم تلاش‌های گسترده و اطلاع رسانی قطره چکانی و شعبده بازی های رسانه ای برای کادوپیچی این طرح در دو سال گذشته، موفق نشده اند کشورهای مهم دیگری مثل اردن، ترکیه، کویت، و.. را با خود همراه و هم‌صدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عبدالهی در یادداشتی نوشت: بیش از دو سال است که  آمریکایی ها با «هدیه کردن  قدس و  جولان به  اسرائیل » هیاهوی تبلیغاتی  معامله قرن را به راه انداخته اند و اینک پس از دوسال بدون حضور فلسطینی ها برای آنها تصمیم می گیرند. طرحی با هویج هایی مثل: ایجاد یک محور اتصال بین  غزه و کرانه باختری، و اعطای چند تکه از بیابانهای اطراف غزه و در قبالش آنچه برای همیشه از فلسطینی ها گرفته می شود: پایان آرمان کشور  فلسطین از نهر تا بحر، فلسطینی ها حق  استقلال سیاسی و تشکیل  کشور مستقل با  ارتش و نیروی دفاعی را برای همیشه از دست می دهند، حق بازگشت  آوارگان (نیمی از فلسطینیان آواره اند) منتفی می شود، شهرک‌سازی‌های  صهیونیست های افراطی در سرزمینهای 1967 قانونی و تثبیت می شود.  قدس که در منابع حقوقی بین المللی به عنوان شهری اشغال شده شناخته می شود، رسما متعلق به اسرائیل می شود و در آخر: سلاح مقاومت از فلسطینی ها گرفته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما طرح معامله قرن از پیش طرحی کاملا  شکست خورده و ناکام است. این طرح نه بین فلسطینیان با اسرائیل که طرفین آن کشورهای «عربی عبری» (عربستان، امارات، بحرین، عمان) با اسرائیل و  آمریکا هستند. نه مردم فلسطین نه هیچ یک از سازمان های فلسطینی کوچکترین موافقتی حتی لفظی را به همراه نداشته است. حتی دولت خودگردان فلسطین و محمود عباس حاضر به پذیرش این طرح نشده و آن را به جهنم حواله کرده است. آمریکا و اسرائیل علیرغم تلاش های گسترده و اطلاع رسانی قطره چکانی و شعبده بازی های  رسانه ای برای کادوپیچی این طرح در دو سال گذشته، موفق نشده اند کشورهای مهم دیگری مثل اردن، ترکیه، کویت، و.. را با خود همراه و همصدا کنند و این کشورها علاوه بر محور مقاومت (ایران، لبنان، سوریه، عراق، یمن و..) از مخالفان جدی طرح مذکور هستند.

,

شکست طرح چنان آشکار است که اسرائیلی ها خود به آن اذعان دارند.

,

پس هدف ترامپ و داماد یهودی اش از این طرح از پیش شکست خورده چیست؟

,

این طرح از پیش شکست خورده چند هدف دارد:

,

1. مشروعیت دادن و توجیه تجاوزات بیشتر اسرائیل و ارائه چهره ای صلح ستیز از فلسطینی ها

,

در دو سال گذشته به دنبال راهپیمایی های  بازگشت چهره اسرائیل در افکار عمومی جهان روزبه روز منفورتر شده. تا پایان سال 2019 ، 215 فلسطینی در راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره غزه به شهادت رسیده‌اند که در بین آنها 47 کودک وجود دارد. اسرائیل بیش از 30 هزار نفر را زخمی کرده و تحت فشارهای رسانه ای مجبور به گشایش نسبی حصر غزه شده و اینک به دنبال راهی برای فرار از فشار افکار عمومی جهانی است. گمان آنها این است که مخالفت فلسطینیان با طرحی با رنگ و لعاب «صلح و رفاه و رفع حصر غزه و..» به آنها مشروعیت برای سرکوب بیشتر خواهد داد. اما فلسطینی ها در این 71 سال آنقدر اندوخته اند و جهان دیده اند که بفهمند هر طرح سازشی صرفا برای  اشغالگری و جنایت بیشتر خواهد بود، نه  رفاه و  امنیت شان.

,

2. تامین امنیت اسرائیل

,

اسرائیلی ها از پیشرفت های نظامی  حماس در وحشت و اضطراب دائمی اند. نیروهای مقاومت در یک جنگ 24 ساعته حدود 400 بار گنبد آهنین اسرائیل را سوراخ کرده اند و امنیت پوشالی اسرائیلی ها را به بازی گرفته اند.

,

3. ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان

,

ترامپ تاجری خسیس و بخیل است. طی دو سال گذشته به دنبال مخالفت فلسطینیان با «هدیه قدس به اسرائیل» کمک های ظاهرا بشردوستانه خود به دولت خودگردان را قطع کرده و به دنبال تحریم کامل مالی فلسطینیان توسط دیگر کشورهاست.

,

4. بهانه برای تشدید حملات و کشتار فلسطینیان

,

آمریکایی ها بر این باورند مخالفت قاطعانه رهبران و مردم فلسطین با طرح تبلیغاتی «صلح و رفاه» و وانمایی چهره ای  صلح ستیز از فلسطینیان، می تواند مشروعیتی برای حملات بیشتر اسرائیل علیه آنان باشد و توجیهی رسانه‌ای برای سرکوب بیشتر.

,

5. ترمیم چهره داخلی ترامپ برای انتخابات بعدی

,

ترامپ به دنبال عملیات روانی و کسب پرستیژ داخلی است. او در همه وعده های انتخاباتی اش از جمله حل مناقشات آمریکا با دیگر کشورها از کره شمالی، تا  ونزوئلا،  ایران، و حتی روابط تجاری با  چین و.. ناکام مانده یا به خواسته های اصلی خود نرسیده است. حتی طرح انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس نیز که با سرو صدا و هیاهو آن را به عنوان یک پیروزی سیاسی بزرگ برای آمریکا! قلمداد می کرد، در عمل هیچ آورده ای نداشته و حتی ده کشور در کل دنیا حاضر به همراهی با آمریکا نشدند.

,

معامله قرن همچون «هدیه قدس و جولان» صرفا نوعی واکنش انفعالی و تبلیغاتی به شکست های جریان عبری – عربی – آمریکایی در منطقه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه