اخبار داغ

سال‌های عاشقی در موزه شهدای قراخیل قائم‌شهر؛

خاطره بازی با شهدا در دل یک روستا/ اینجا پاتوق دوست‌داران شهداست

خاطره بازی با شهدا در دل یک روستا/ اینجا پاتوق دوست‌داران شهداست
موزه شهدای روستای قراخیل قائم‌شهر در مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل واقع شده که علاوه بر ماکت‌های منطقه جنگی و عملیاتی (به ویژه مناطق مرتبط با لشکر 25 کربلای مازندران)، عکس‌های خاطره انگیز، لوازم شخصی، لباس، دست نوشته‌ها و اسناد مربوط به شهیدان روستای قراخیل به چشم می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در تمام دنیا و کشور‌هایی که در آنها جنگی روی داده، مکانی را به جمع‌آوری و نگه‌داری آثار سربازان و فرماندهان و حتی ادوات جنگی اختصاص داده‌اند، مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همت مردم و خانواده شهدا موزه شهدای دفاع مقدس روستای قراخیل شهرستان قائمشهر در راستای اجر نهادن به مقام شامخ شهدا و فرماندهان دفاع مقدس ساخته شد.

هستند کسانی که هنوز دغدغه‌های‌شان همان دغدغه‌های ناب و بکر است و خالصانه و بی‌شائبه عمر و زندگی خود را در طبق اخلاص نهاده که یاد و خاطره این مردان مرد برای همیشه تاریخ ماندگار بماند و پشتوانه‌ای شود که هویت‌بخش روزهای تهاجم ما شود و اتکایی برای بر خود بالیدن و افتخار کردن.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,



قراخیل روستایی است در منتهی‌الیه شمال غربی شهرستان قائمشهر که از شمال به جاده بابل- قائمشهر، از جنوب و شرق به روستاهای دهستان بالاتجن و از  غرب با روستاهای شهرستان بابل هم‌جوار است و دارای 5 هزار نفر جمعیت و یهکزار و 100 خانوار روستایی است.

قراخیل از روستاهای صاحب‌نام کشور در عرصه‌هایی مانند اقامه نماز جمعه، تعداد مسجد و حسینیه، تعداد شهدا و ایثارگر، تعداد پایگاه‌های بسیج، اجرای اولین طرح هادی مردمی، توسعه اقتصادی درزمینهٔ کشاورزی و ... است.


موزه شهدای دفاع مقدس روستای قراخیل

در این یادمان شهدا که در مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل واقع شده، علاوه بر ماکت‌های منطقه جنگی و عملیاتی (بویژه مناطق مرتبط با لشکر 25 کربلای مازندران)، عکس‌های خاطره انگیز، لوازم شخصی، لباس، دست نوشته‌ها و اسناد مربوط به شهیدان روستای قراخیل نیز به چشم می‌خورد.

موزه شهدای قراخیل باهدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل جوان با جنگ تحمیلی تأسیس‌شده است.
 

, ,
,
,
,
,
,
,
, موزه شهدای دفاع مقدس روستای قراخیل,
,
,
,
,
,

*سندی از خاطرات شهدا

این موزه شهدا سندی است زنده از خاطرات شهدایی که روز در همین منطقه درس می‌خواندند و راه می‌رفتند و حمایت مسئولان از این گونه موزه‌ها می‌تواند ترویج فرهنگ شهید و شهادت را به همراه داشته باشد.



عباس علیجان‌زاده معروف به حاج عباس قراخیل به‌عنوان مدیر موزه شهدا در روستای قراخیل قائمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص چگونگی احداث و برشمردن اهداف احداث این مکان، اظهار کرد: هدف از احداث موزه شهدا در این روستای شهیدپرور این بود که برای شهدا یک کار ماندگار انجام بدهیم به طوری که آنچه را که از شهیدان به جای مانده را جمع‌آوری کنیم.
 
علیجان‌زاده افزود: در ابتدا این مکان را با زیربنای 400 متری خریداری کردیم ولی در حال حاضر مساحت این مکان به هزار و 200 متر مربع رسیده است، دلیلش هم این است که همسایه‌ها با عقب‌نشینی زمین خود را به این مکان هدیه کردند.
 
مدیر موزه شهدای قراخیل خاطرنشان کرد: در سال 1358 در این مکان کتابخانه «گران» ساخته شده بود که پس از شروع آن را به پایگاه بسیج تبدیل کردیم تا سال 1365 پس از آن، حاج محمد مهدی‌پور قراخیلی که کشاورز این محل بوده و فرزندی نداشت در اثر تصادف فوت کرد که دیه این‌ شخص به مبلغ 36 میلیون تومان به این مکان اهدا شد.


 
وی تصریح کرد: در سال 1387 شروع به احداث این مجموعه کردیم که در نهایت در سال 1395 افتتاح رسمی این مجموعه را آغاز کردیم، سپس با کتابخانه‌های عمومی استان مازندران هماهنگی شد تا مدیریت آن را بر عهده بگیرند.
 
* 44 آثار برای 44 شهید

علیجان‌زاده خاطرنشان کرد: در اینجا با مراجعه به دوستان‌ شهدا و بچه‌های رزمنده روستا به جمع آوری خاطرات عکس و دست نوشته شهدا پرداختیم که تاکنون 2 هزار صفحه دست‌نوشته شهدا جمع‌آوری شد و قسمت عمده آثار در حال دسته‌بندی و تدوین است تا برای هر شهید آثاری تدوین و نشر داده شود و حداقل 44 آثار از 44 شهید قراخیل آماده کنیم.
 

, *سندی از خاطرات شهدا,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, * 44 آثار برای 44 شهید,
,
,
,
, ,

این رزمنده دفاع مقدس گفت: در پارک موزه شهدا کارهای فرهنگی ورزشی انجام می‌شود در این محیط حال و هوای دفاع مقدس تازگی دارد و مکانی برای پیوند شهدا با مردم خواهد بود، ‌ما بسیجیان و ایثارگران وظیفه انتقال خاطرات و فرهنگ شهدایی به نسل جدید را داریم.


*جمع‌آوری‌ خاطرات 150 نفر از رزمندگان روستا

برادر شهیدان علیجان‌زاده افزود: طی گفتگوهای صورت گرفته با 150 نفر از رزمندگان روستای قراخیل خاطرات بسیاری از شهدای هشت سال دفاع مقدس این منطقه جمع‌آوری‌ شده است.



وی اضافه کرد: در جامعه امروز شاید برخی جوانان به این مباحث علاقه‌ای نداشته باشند ولی اگر اقداماتی انجام بدهیم تا کودکان و نوجوان با هدف شهیدان آشنا شوند، به این‌ سمت حرکت کنند در این راه نباید منتظر اقدام مسئولان می‌ماندیم.

 *برنامه‌های قرآنی هر ماه به نیت یک شهید

علیجان‌زاده با بیان اینکه سخت‌افزارهای جنگی قابل توجه کودکان و نوجوانان است، اگر در این محیط باشد جلب توجه خواهد کرد، افزود: در این موزه برنامه‌های مذهبی و قرآنی هر ماه به نیت یک شهید انجام می‌شود و همچنین سه شنبه شب‌ها زیارت عاشورا می‌خوانیم.

وی با تاکید بر اینکه در ماه گذشته این‌ موزه هزار و 260 نفر بازدید کننده داشت، آن هم در حالی که بسیاری از مردم از وجود این موزه بی‌خبرند، تصریح کرد: برای شناسایی این مکان به مردم رسانه‌ها باید حمایت کنند چرا که موزه شهدا گام بلندی برای زنده ماندن نام شهید و فرهنگ‌ جهاد است.


 
مدیر مجتمع فرهنگی ثارالله قراخیل اظهار کرد: حضور من و همکارانم در این مکان کاملا دلی است و براساس تکلیف و توان کار می‌کنیم، ما سلامت از جنگ برگشتیم ولی این شهدا جان خود را گذاشتند، ما با این شهدا خاطره داریم، خانواده‌های شهدا فرزندان بسیجیان کمک بسیاری به این موزه کردند همه اینجا گردهم می‌آیند و جمع ما جمع است.

وی تصریح کرد: مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل که عمدتا با کمک مردمی ساخته شده، علاوه بر موزه شهدا، در طبقات فوقانی از دفتر، کتابخانه و سالن اجتماعات نیز تشکیل می‌شود.

قراخیل به‌عنوان یکی از روستاهای بزرگ منطقه بالاتجن شهرستان قائم‌شهر در دوران دفاع مقدس شور و حال خاصی در اعزام نیروهای رزمنده به مناطق جنگی داشته است و این یادمان، ادای دینی به تمامی شهیدان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنان است که به ندای امام و انقلاب لبیک گفتند و در این راه بی‌ادعا جانفشانی کردند.

انتهای پیام/

,
,
,
, *جمع‌آوری‌ خاطرات 150 نفر از رزمندگان روستا,
,
,
,
, ,
,
,
,
,  *برنامه‌های قرآنی هر ماه به نیت یک شهید,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه