اخبار داغ

گزارشی از روز سوم «موسیقی فجر»؛

نکوداشتی موسیقایی برای روز مادر/ نادر مشایخی در رودکی تجلیل شد

نکوداشتی موسیقایی برای روز مادر/ نادر مشایخی در رودکی تجلیل شد
سومین از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان مخاطبان بود که نحوه حضور رهبر ارکستر «فرهنگ و هنر» در کنسرت این مجموعه و نکوداشت روز مادر توسط هنرمندان از نکات جالب توجه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمعه بیست و پنجم بهمن ماه و درسومین از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان تماشاگران بود که نحوه حضور رهبر ارکستر فرهنگ و هنر در کنسرت این مجموعه و نکوداشت روز مادر توسط هنرمندان شرکت کننده از نکات جالب توجه برنامه‌ها و اجراهای به صحنه رفته بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تشکر یک رهبر ارکستر از پدر و مادرها

, تشکر یک رهبر ارکستر از پدر و مادرها, تشکر یک رهبر ارکستر از پدر و مادرها,

ارکستر «پارس» به مدیریت هنری ناصر نظر اولین کنسرت سومین روز جشنواره در تالار وحدت را تشکیل می‌داد. در این کنسرت که به رهبری حسین شریفی از نوازندگان مطرح سازهای بادی روی صحنه رفت تعدادی از نوازندگان نوجوان و جوان حوزه سازهای بادی که در مجموعه آموزشی ارکستر پارس به فراگیری موسیقی مشغول بودند با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده کشورمان از ارکستر سازهای بادی پارس رونمایی کردند.

, ارکستر «پارس» به مدیریت هنری ناصر نظر اولین کنسرت سومین روز جشنواره در تالار وحدت را تشکیل می‌داد. در این کنسرت که به رهبری حسین شریفی از نوازندگان مطرح سازهای بادی روی صحنه رفت تعدادی از نوازندگان نوجوان و جوان حوزه سازهای بادی که در مجموعه آموزشی ارکستر پارس به فراگیری موسیقی مشغول بودند با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده کشورمان از ارکستر سازهای بادی پارس رونمایی کردند.,

در این کنسرت «اورتور کارمن» جرج بیزه، «پتری گون» هنری مانجی، «پرواز به ماه» برت هاوارد، «کاراوان» دوک النگتون، «رودخانه ماه» هنری مانجی، «احساس خوب»، آنتونی نیولی، «نوسان» حسین شریفی، «پایلون» جری گلداسمیت، «ال دیابولو» منوچهر اسماعیلی، «تاریخ آمور» محلی اسپانیایی، «مارش ترک» موتسارت، «سوئت کارمن برای کوارتت» جرج بینزه، «رودسکی مارش» اشتراوس و «تیک تیک» حسین شریفی قطعاتی بودند که پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

, در این کنسرت «اورتور کارمن» جرج بیزه، «پتری گون» هنری مانجی، «پرواز به ماه» برت هاوارد، «کاراوان» دوک النگتون، «رودخانه ماه» هنری مانجی، «احساس خوب»، آنتونی نیولی، «نوسان» حسین شریفی، «پایلون» جری گلداسمیت، «ال دیابولو» منوچهر اسماعیلی، «تاریخ آمور» محلی اسپانیایی، «مارش ترک» موتسارت، «سوئت کارمن برای کوارتت» جرج بینزه، «رودسکی مارش» اشتراوس و «تیک تیک» حسین شریفی قطعاتی بودند که پیش روی مخاطبان قرار گرفت.,

ناصر نظر مدرس موسیقی و مدیر مجموعه ارکستر «پارس» حین اجرای این کنسرت روی صحنه آمد و خطاب به تماشاگران حاضر در تالار گفت: ارکستری که امشب پیش روی شما مخاطبان عزیز قرار گرفته حاصل تمرین شبانه روزی گروهی از نوازندگان نوجوان، جوان و حرفه‌ای کشورمان است که توانستند بعد از مدت‌ها از ارکستر سازهای بادی پارس رونمایی کنند. قطعاتی که امشب برای شما مخاطبان اجرا شد آثار بسیار سختی بودند که شاید به گوش برخی از شما مخاطبان آشنا باشد اما عمدتاً آثاری هستند که تاکنون کمتر اجرا شده اند. به هر حال امروز شاهد رونمایی از ارکستری هستیم که تعدادی از نوازندگان آن کودکان هنرمندی بودند که در مجموعه ما موسیقی را آموزش دیدند و اکنون در مرحله جوانی این آثار ارزشمند را برای شما اجرا کردند. من همین جا از همه پدر ومادرهایی که اجازه دادند این کودکان را با موسیقی آشنا کنیم ممنون هستم. به اعتقاد من این بچه‌ها هنرمندانی هستند که می‌توانند نگهبان موسیقی این سرزمین باشند که من به همه آنها افتخار می‌کنم.

, ناصر نظر مدرس موسیقی و مدیر مجموعه ارکستر «پارس» حین اجرای این کنسرت روی صحنه آمد و خطاب به تماشاگران حاضر در تالار گفت: ارکستری که امشب پیش روی شما مخاطبان عزیز قرار گرفته حاصل تمرین شبانه روزی گروهی از نوازندگان نوجوان، جوان و حرفه‌ای کشورمان است که توانستند بعد از مدت‌ها از ارکستر سازهای بادی پارس رونمایی کنند. قطعاتی که امشب برای شما مخاطبان اجرا شد آثار بسیار سختی بودند که شاید به گوش برخی از شما مخاطبان آشنا باشد اما عمدتاً آثاری هستند که تاکنون کمتر اجرا شده اند. به هر حال امروز شاهد رونمایی از ارکستری هستیم که تعدادی از نوازندگان آن کودکان هنرمندی بودند که در مجموعه ما موسیقی را آموزش دیدند و اکنون در مرحله جوانی این آثار ارزشمند را برای شما اجرا کردند. من همین جا از همه پدر ومادرهایی که اجازه دادند این کودکان را با موسیقی آشنا کنیم ممنون هستم. به اعتقاد من این بچه‌ها هنرمندانی هستند که می‌توانند نگهبان موسیقی این سرزمین باشند که من به همه آنها افتخار می‌کنم.,

, ,

تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودکی

, تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودکی, تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودکی,

اولین اجرای تالار رودکی در روز سوم جشنواره موسیقی فجر نیز اختصاص به کنسرت ارکستر «فرهنگ و هنر» به رهبری نادر مشایخی بود که حین اجرای برنامه مستندی هم از این هنرمند برای مخاطبان پخش شد. نادر مشایخی از جمله هنرمندانی است که در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر نیز از او قدردانی خواهد شد.

,

ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور (رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده و علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

,

دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از نادر مشایخی اعضای ارکستر فرهنگ و هنر به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند. این در حالی است که نادر مشایخی به دلیل کسالت تمام قطعات را رهبری نکرد و شهرام توکلی رهبر ثابت ارکستر تا نیمه‌های اجرا اعضای ارکستر را رهبری کرد. نادر مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان ارکستر فرهنگ و هنر را همراهی کرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

,

این هنرمند ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل کسالتش رو به حاضران گفت: قطعات امشب متعلق به دوره‌های مختلف است و برایم مهم بود که قطعات کمتر شنیده شده توسط نوازندگان جوان ارکستر اجرا شود. در ادامه نادر مشایخی به اتفاق اعضای ارکستر قطعه صلح را اجرا کرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آنها توضیحاتی داد.

,

, ,

بداهه نوازی نوازنده تار در حضور سخنگوی دولت

, بداهه نوازی نوازنده تار در حضور سخنگوی دولت, بداهه نوازی نوازنده تار در حضور سخنگوی دولت,

دومین اجرای تالار رودکی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر بهکنسرت گروه «نواساز» به سرپرستی علی اصغر عربشاهی اختصاص داشت که در این کنسرت محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره و علی ربیعی سخنگوی دولت همراه با علاقمندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه «نواساز» نشستند.

,

گروه «نواساز» در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای کنسرت «کوارتت تار» پرداخت که بخش اول کنسرت به بداهه‌نوازی اختصاص داشت. این در حالی است که قطعات «رهگذار»، تک نوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علی‌اصغر عربشاهی، «ضربی غوغا»، «مقدمه هنگامه» در هنگام و ضربی سبکبار بخش دوم کنسرت بودند.

,

«نواساز» گروهی به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی است که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

,

علی‌اصغر عربشاهی، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (نوازنده تار)، سهیل کاکاوند (نوازنده بم تار)، اعضای ارکستر «نواساز» هستند.

,

, ,

از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار

, از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار, از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار,

اجراهای گروه «میسان» خوزستان و گروه کردی «هاوار» آذربایجان غربی هم یکی از اجراهای مهم روز سوم جشنواره در بخش موسیقی نواحی بود که این کنسرت‌ها در تالار سوره حوزه هنری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

,

اعضای گروه «میسان» در اولین نوبتن از دومین شب جشنواره با دشداشه‌های سفید به صحنه رفتند. در این اجرا گروه میسان قطعه «انا اشمالنی اصغیرون» (قسمت نبود) به عنوان قطعه آغازین برنامه خود اجرا کرد. این قطعه در کنار قطعات شاد دیگری نظیر «هیه قسمه» (تا ب کی)، «ساعت السوده» (همه چیز تمام شد)، «الی وین» (روزگارم سیاه) برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سی‌و پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند. که این اجرا با استقبال پرشور حاضران در سالن روبرو شد.

,

گروه میسان که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد از ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و سابقه حضور و اجرا در کشورهای قطر، لبنان، کویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌کند.

,

علی نیری، رشید حربی، علی عموری، علی معاوی، سجاد حلاس، احمد سلامی، خلیل قالی‌پور، باسم حمادی، مجتبی سواری اعضای گروه میسان خوزستان بودند که به سرپرستی مهدی سواری به صحنه رفتند.

,

در بخش دوم نیز گروه «هاوار» با لباس‌های کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند. این گروه که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند. مقام «قطار»، مقام «گلو»، قطعه «باران» یا «بارانه»، مقام «سوار سوار» به معنی سوارکار اسب، قطعه «گَریان» به معنی چرخش رقص کردی از مهم‌ترین قطعاتی بودند که اجرا شدند.

,

گروه «هاوار» فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرده و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند. اعضای این گروه بین ۱۹ تا ۳۵ سال هستند.

,

فواد یاره، آروین و امید دباغی به سرپرستی ناصح بهرام بیگی از اعضای گروه «هاوار» بودند. به گفته سرپرست این گروه، تعداد اعضای گروه هشت نفر است که به دلیل اجراهای دیگر، این تعداد روی صحنه رفتند و در نهایت اجرای خودشان را با دونوازی نرمه نای و ضرب به پایان رساندند.

,

, ,

طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی

, طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی, طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی,

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سوم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در نخستین نوبت خود به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. در شب بیست و پنجم بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه مندان این سبک موسیقی رساندند.

,

«تصنیف منگر این چنین» آغازگر این اجرا بود و مقدمه مناسبی برای جذب مخاطبان حاضر در سالن شد. بعد از آن نوبت به تکنوازی رسید تا صدای سنتور گوش نواز شود و مهارت نوازندگان که در کل اجرا مشهود بود، بیشتر نمایان شود. «ضربی بیداد» در امتداد «تصنیف خیال» قرارگرفت و پس از آن «ضربی بوسلیک»، «سوز و گداز» و «غبار» هر یک به نوبت اجرا شدند.

,

«تصنیف شعر زن» بعد از «غبار» ادامه دهنده اجرا بود. سپس «ضربی نوازی»، «ضربی دشتی»، «ساز و آواز دشتی»، «تصنیف رویا» و «رنگ دشتی» نواخته شدند و همراهی منظم اعضای گروه با یکدیگر رقم خورد.

,

نسترن هاشمی، سرپرست، نوازنده سنتور و همخوان، مهیار شادروان، خواننده، امیرعلی لطفی، نوازنده تار، میلاد قریشی، نوازنده کمانچه، عرفان کنعانی، نوازنده عود، سام خواجه وند، نوازنده دف، آذین یوسفان، نوازنده کمانچه، سمر عراقی، نوازنده بم تار و کوروش کشاورز، نوازنده ویولنسل، اعضای گروه «بانگ نو» را تشکیل می‌دادند. حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و پیمان خازنی، آهنگساز و نوازنده تار، از مهمانان اجرایی از این گروه بودند که باید آنرا بعنوان یک امتیاز مثبت در کارنامه هنری گروه ثبت کرد.

,

, ,

گروه «اقبال آذر» به سرپرستی سبحان مهدی پور، گروه «خنیاگران خیام» به سرپرستی صمد برقی در تالار سوره حوزه هنری، گروه موسیقی «اَش» به سرپرستی علیرضا اشرف پور در برج آزادی نیز از جمله گروه‌هایی بودند که در سومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه