شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اقتصادی
ساعت: 08:12 منتشر شده در مورخ: 1398/11/27 شناسه خبر: 1582415
دانا گزارش می‌دهد؛

خروج ال‌جی و سامسونگ از ایران؛ تهدیدی که می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد

خروج ال‌جی و سامسونگ از ایران؛ تهدیدی که می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد
خروج برندهای خارجی از یک سو، نیاز بازار به تأمین لوازم خانگی از سوی دیگر باعث رشد صنعت تولید این محصولات در کشور می شود که لازمه آن افزایش کیفیت این محصولات از سوی تولیدکنندگان و برطرف کردن نیازها و مشکلات آنها از سوی وزارت صنعت و نهادهای متولی در کشور است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اردیبهشت ماه امسال مطالبی مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم خانگی کره‌ای از ایران منتشر شد،‌ ال جی و سامسونگ که در ایران مونتاژ می شدند اعلام کردند که دیگر قادر به ادامه همکاری و تولید در ایران نیستند. اما بلافاصله یکی از مقامات مسئول این ادعا را تکذیب کرد.

با ادامه یافتن فشارها بر ایران از سوی غربی ها و همچنین قطع همکاری شرکت های تولیدی با ایران، زمزمه های خروج ایران توسط این شرکت ها هم بالا رفت. در همین راستا مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام کرده بود که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند.

این وعده کمتر از 9 ماه عمر داشت و روز گذشته اخباری مبنی بر جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها منتشر شد.

در این رابطه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند،گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ندادند.

این در حالی بود که در سال های گذشته بارها شاهد تبلیغات گسترده محصولات این دو برند در کشور بودیم ولی غزنوی می گوید که طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.

 

گارانتی هایی که همچنان فعالیت می کنند

اما واقعیت تبلیغات دو ساله برندهای ال جی و سامسونگ در شرایط خروج از ایران چه بوده است که در این راستا سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.

خروج سامسونگ و ال جی نگرانی هایی را برای مردم در پی داشته است؛ اول اینکه بعد از گستردگی این محصولات در کشور و ارائه خدمات از سوی آنها به مشتریان ایرانی اکنون تکلیف گارانتی های طولانی مدت این دو شرکت که به مشتریان داده اند و به خاطر آن میلیون ها تومان هزینه اضافی دریافت کرده اند چه می شود.

در همین راستا «سیدعلیرضا موسوی‌مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان‌کرد:‌ مشتریان محصولات سامسونگ نگرانی نداشته باشند، زیرا خدمت گارانتی را تا ۱۸ ماه پس از تاریخ نصب و خدمات پس از فروش را تا ۱۰ سال پس از خرید دریافت خواهند کرد.

 

کارگران به کار باز می گردند

در دو سال گذشته و با کاهش تولید این محصولات در کشور، قیمت آنها یکباره افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر کارگران زیادی از خط تولید و مونتاژ این محصولات در کشور از کار بیکار شده اند اما نکته قابل توجه این است که موسوی‌ مجد می گوید که در هفته های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود.

به گفته این مقام صنفی، اکنون کارهای مقدماتی انجام و تولیدات آزمایشی آغاز شده است و تا پایان سال تلویزیون و مانیتور و از سال ۹۹ لباسشویی و یخچال تولیدی این شرکت به بازار عرضه خواهند شد.

وی بیان‌داشت: زیرساخت‌های تولید محصولات جدید همان زیرساخت‌هایی است که در زمان همکاری با این شرکت کره‌ای به ایران آورده شده بود و اکنون حدود ۳۰ درصد نیرویی که در پی تبعیت کره‌ای‌ها از تحریم‌های آمریکایی به ناچار تعدیل یا بیکار شده بودند به‌تدریج در حال بازگشت به کار هستند.

 

افزایش گرایش مردم به خرید کالاهای ایرانی

در سال های گذشته و با ورود برندهای خارجی به کشور، شرکت های تولید لوازم خانگی ایرانی در یک رقابت نا برابر قرار گرفته و به خاطر عدم اقبال مردم به خرید این محصولات و تبلیغات سوء علیه آنها، تقریباً این شرکت ها تا مرز ورشکستگی پیش رفته بودند.

با این حساب خروج رقیب های خارجی محصولات لوازم خانگی ایرانی می تواند فرصت را برای آنها به وجود آورد که بتوانند بازار نیاز مردم را به دست بگیرند که لازمه این اتفاق افزایش کیفیت محصولات داخلی در کنار ممانعت از ورود لواز خانگی قاچاق به کشور است؛

رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: شرکت‌های ایرانی با همه قدرت در راستای سیاست‌های کشور در حرکتند تا خلاهای بازار لوازم‌خانگی پوشش داده شود.

وی تاکیدکرد:‌ هرچند حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود و محصولات یاد شده از طریق منابع تامین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می‌شوند.

در همین راستا بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۴۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۳.۹ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

سید مرتصی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران در این خصوص می گوید: «برپایه این آمارها، در این مدت ۴۸۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد ۲۴.۲ درصدی در مقایسه با ۹ ماهه پارسال داشته است.»

همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۶۳۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۲.۷ درصدی نشان می دهد و علاوه براین تولید انواع تلویزیون در این مدت با افت ۸.۸ درصدی همراه شد و به ۵۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

 

خروج برندهای خارجی از یک سو، نیاز بازار به تأمین لوازم خانگی از سوی دیگر باعث رشد صنعت تولید این محصولات در کشور می شود که لازمه آن افزایش کیفیت این محصولات از سوی تولیدکنندگان و برطرف کردن نیازها و مشکلات آنها از سوی وزارت صنعت و نهادهای متولی در کشور است.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1582415
ارسال نظر
نظرات