اخبار داغ

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد؛

آماده‌سازی یک سلول برای درمان پارکینسون توسط مؤسسه رویان

آماده‌سازی یک سلول برای درمان پارکینسون توسط مؤسسه رویان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است بدین معنی که اگر فرد در آینده به بیماری‌هایی همچون برخی انواع سرطان‌ها مبتلا شود می‌تواند به واسطه این سلول‌ها درمان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، استفاده از سلول درمانی یکی از مباحث جذابی است که امروز علم پزشکی را دچار تغییر و تحولی عظیم کرده است، تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

,

هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

,

عباس پرداختی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سلول بنیادی سلولی است که از نظر عملکردی افتراق پیدا نکرده و هنوز عملکرد ویژه ای برای آن مشخص نشده است، از بخش های مختلف بدن همچون بافت چربی، گردش خون و دندان های شیری می توان این سلول ها را جدا کرد.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: مزیت سلول های بنیادی این است که با قرار گرفتن در شرایط خاص به سلول های محیط اطراف خود تبدیل می شوند به عنوان مثال اگر سلول های بنیادی که از ریشه دندان استخراج شده اند در جایی که مفصل دچار ضایعه شده است تزریق شوند، سلول بنیادی به سلول غضروف ساز تبدیل شده و مفصل آسیب دیده را ترمیم می کند.

,

وی مطرح کرد: تا چند دهه گذشته بحث استفاده از سلول های بنیادی تنها در رابطه با گیاهان مطرح بود، از آن استفاده های مختلفی همچون تولید ترکیبات دارویی با استفاده از مواد استخراج شده از گیاهان در حجم بالا می شد.

,

پرداختی ابراز کرد: از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی بحث استفاده از سلول های بنیادی در انسان مطرح شد و تاکنون کاربردهای متعددی از آن شناخته شده است، دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کشور جزء استان های پیشرو در این حوزه است.

,

آغاز به کار مرکز سلول درمانی و پزشکی باز ساختی در کرمان

, آغاز به کار مرکز سلول درمانی و پزشکی باز ساختی در کرمان,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرونده استفاده از سلول های بنیادی مفتوح است، مرکز سلول درمانی و پزشکی بازساختی در چهارراه شفا شهر کرمان راه اندازی شده و فعالیت های درمانی مختلف در این مرکز در حال انجام است.

,

وی با اشاره به موارد کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف بیان کرد: استفاده از سلول های بنیادی در درمان سرطان های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد به عنوان مثال در درمان سرطان خون از سلول های سالم مغز استخوان استفاده می شود.

,

سلول درمانی راهکار مقابله و درمان بیماری ایدز

, سلول درمانی راهکار مقابله و درمان بیماری ایدز,

پرداختی ادامه داد: در تکنیکی دیگر دو سلول با یک دیگر ادغام شده و سلول جدیدی به نام کارتی سل را ایجاد می کند، کارتی سل در درمان برخی سرطان ها و حتی بیماری هایی همچون ایدز در سطح تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفته است.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان کرد: استفاده از سلول های بنیادی در پزشکی بازساختی شامل درمان بیماری هایی همچون ترمیم آسیب های وارده به قرنیه چشم، ترمیم آسیب های مفصل به ویژه در افرادی که زیر ۴۰ سال سن دارند، درمان برخی اختلالات قلبی، بافت عضلانی، کبد و بافت عصبی است.

,

وی تصریح کرد: قلبی که دچار سکته شده است بخشی از سلول های آن فعالیت خود را از دست می دهند، تزریق سلول های بنیادی سبب ترمیم این سلول ها می شوند.

,

سلول درمانی تسخیر کننده بخش مهمی از آینده علم پزشکی در جهان

, سلول درمانی تسخیر کننده بخش مهمی از آینده علم پزشکی در جهان,

پرداختی یادآور شد: آنچه که در حال حاضر مطرح شده این است که سلول درمانی بخش مهمی از آینده پزشکی را در سطح دنیا به خود اختصاص می دهد، باید توجه داشت در حال حاضر پروتوکل یا شیوه نامه درمانی مورد تایید در بسیاری از موارد اجرا نشده است.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: همه مراکزی که در این زمینه در حال فعالیت هستند باید مجوزهای اخلاقی و علمی وزارت بهداشت را کسب کنند، تایید کننده نهایی این امر سازمان غذا و دارو است که مجوز هرگونه شیوه درمانی را صادر می کند.

,

وی افزود: در موارد متعددی که از این روش استفاده شده نتیجه نهایی حاصل شده و آزمایش با موفقیت انجام شده است، این آزمایشات با هماهنگی کمیته ملی اخلاق در وزارت بهداشت انجام شده چرا که بیمار برای انجام آزمایشات باید رضایت آگاهانه داشته باشد.

,

پرداختی تشریح کرد: در حال حاضر این نوع از پاسخ درمانی هنوز ۱۰۰ درصد مورد تایید نیست از این رو باید پیش از انجام آزمایش تمام خصوصیات سلول درمانی به بیمار توضیح داده شود.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ارتباط با بانکی که سلول های بنیادی در آن نگهداری می شود گفت: تاکنون در کرمان مقدمات راه اندازی و آغاز فعالیت آن در دانشگاه علوم پزشکی و یکی از شرکت های دانش بنیان وابسته آغاز شده است.

,

هدف اصلی انیسیتو کرمان ذخیره سازی سلول های بنیادی دندان شیری است

, هدف اصلی انیسیتو کرمان ذخیره سازی سلول های بنیادی دندان شیری است,

وی ابراز کرد: در این بانک ها بیشتر تلاش بر ذخیره سازی سلول های بنیادی دندان های شیری کودکان است، این نوع از سلول ها قابلیت تبدیل به انواع سلول های بافت های مختلف را دارند.

,

پرداختی توضیح داد: برای ذخیره سازی ایمن، سلول های مذکور در نیتروژن مایع به حالت فریز شده نگه داری می شوند و در زمان نیاز با خروج این سلول ها از حالت فریز، کشت و تکثیر آن ها برای درمان فرد استفاده می شود.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره سلول های بنیادی از بند ناف صورت می گیرد و بر اساس شیوه نامه سازمان انتقال خون این ذخیره سازی در حال انجام است.

,

وی ادامه داد: استفاده از سلول های بنیادی بافت های دیگر همچون دندان شیری موضوع جدیدی است که امیدوار هستیم با موفقیت و قدرت کامل محقق شود.

,

پرداختی اظهار کرد: ۴ انیسیتو سلول درمانی در چهار شهر تهران، تبریز، شیراز و کرمان راه اندازی شده است که تاثیر مثبتی بر جذب گردشگر حوزه سلامت دارد.

,

ذخیره سازی سلول های بنیادی نیازمند شرایطی کاملا استریل است

, ذخیره سازی سلول های بنیادی نیازمند شرایطی کاملا استریل است,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ارتباط با نحوه ذخیره سازی این سلول ها و شرایط سنی افراد توضیح داد: برداشت و ذخیره سازی سلول های بنیادی نیازمند شرایط کاملا استریل است از این رو باید این ذخیره سازی در بانک های مذکور انجام شود.

,

وی تصریح کرد: سلول های بنیادی که از ریشه دندان کشیده شده جداسازی و تکثیر می شوند، زمانی که چرخه سلولی آن ها به میزان مشخصی رسید، در نیتروژن مایع با دمای ۱۷۰- درجه سانتی گراد ذخیره سازی می شوند، این عمل اقدامی خانگی نیست و نیازمند تجهیزات زیادی است.

,

پرداختی گفت: در انیسیتو کرمان چندین نمونه آزمایشی نگه داری شده، مرحله کشت اولیه آن ها با موفقیت انجام شده است و زودی اطلاعات جامع در این خصوص به مردم ارائه می شود.

,

آماده سازی یک سلول برای درمان پارکینسون توسط موسسه رویان

, آماده سازی یک سلول برای درمان پارکینسون توسط موسسه رویان,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ارتباط با اهداف اقتصادی و تجاری این طرح به خبرنگار ما گفت: شرکت های بزرگی در دنیا وجود دارند که تمرکز آن ها بر روی موضوع سلول درمانی است، به عنوان مثال موسسه رویان در ایران سلولی را برای درمان بیماری پارکینسون آماده کرده است و در حال حاضر در مراحل نهایی اخذ مجوز قرار دارد.

,

وی افزود: هزینه های هنگفت زیادی مصرف شده است تا ما بتوانیم در دنیا با استفاده از این روش پیشرفته و نوین به عنوان درمانگر این بیماری معرفی شویم.

,

بازگشت سرمایه اعجاب انگیز به دنبال تایید روش سلول درمانی

, بازگشت سرمایه اعجاب انگیز به دنبال تایید روش سلول درمانی,

پرداختی ابراز کرد: بنابراین اگر این طرح به عنوان یک روش درمانگر مورد تایید و تصویب قرار گیرد بازگشت سرمایه فوق العاده ای به همراه خواهد داشت و به جای استفاده از بسیاری داروهای گران قیمت و کمیابی که سال ها بیمار باید آن ها را مصرف کند، برای درمان به کار می رود.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: با این نگاه که برای اجرای این طرح هزینه شده و اقدام مذکور طرحی نوین و جدید است، مجموعه هایی همچون موسسه رویان می توانند این سلول را فروخته و در اختیار بیماران قرار دهند و به دنبال آن هزینه های مصرف شده باز گردد.

,

وی گفت: البته صادرات در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و در صورت صدور مجوزهای لازم میزان گردشگری سلامت نه فقط برای بیمارستان ها و مراکز درمانی بلکه برای هتل ها و سایر خدمات رفاهی جمعی درآمد زایی ایجاد می کند و رونق اقتصادی شهر را به دنبال دارد.

,

تولید ثروت از دانش یکی از اهداف علم آموزی در دانشگاه ها است

, تولید ثروت از دانش یکی از اهداف علم آموزی در دانشگاه ها است,

پرداختی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها هدف ما این است که دانش از نسل ۲ به نسل های ۳ و ۴ ارتقا یابد بدین معنی که از دانش تولید ثروت کنیم و به دنبال آن رفاه بیشتری برای جامعه به ارمغان آوریم.

,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص هزینه ذخیره سازی سلول های بنیادی عنوان کرد: هزینه ابتدایی برای انجام آزمایشاتی که با ارزیابی سلول ها مشخص می کند آیا سلول قابل ذخیره سازی است یا خیر، حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

,

وی ادامه داد: در صورتی که کشت سلول های بنیادی موفق باشد مبلغی حدود یک میلیون تومان اخذ می شود و سالانه شارژ مشخصی از سوی فرد اهدا کننده باید پرداخت شود که مبلغ آن هنوز مشخص نیست.

,

پرداختی تاکید کرد: این ذخیره سازی نوعی سرمایه گذاری در حوزه سلامت است بدین معنی که اگر فرد در آینده به بیماری هایی همچون برخی انواع سرطان ها مبتلا شود می تواند به واسطه این سلول ها درمان شود.

,

ایران با تکیه بر توان علمی قابلیت تبدیل شدن به قطبی درمانی را دارد

, ایران با تکیه بر توان علمی قابلیت تبدیل شدن به قطبی درمانی را دارد,

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان توضیح داد: البته تفاهم نامه ای در این بین امضا می شود و بانک ذخیره سازی موظف به دادن ضمانتی است که بر اجرای صحیح ذخیره سازی و نگه داری این سلول ها تاکید می کند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این علم در کشور ما ناشناخته است و لازم است که مسئولان توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند، ایران با استفاده از توان علمی که در این حوزه دارد می تواند به یک قطب درمانی تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه