اخبار داغ

گزارش دانا از دلایل نوسانات اخیر بازار بورس؛

نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در بورس باید رعایت کرد/ بازار سرمایه؛ حبابی یا غیرحبابی؟

نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در بورس باید رعایت کرد/ بازار سرمایه؛ حبابی یا غیرحبابی؟
شاخص بورس هر روز با رشد خود رکود جدیدی ثبت می‌کند و مردم را به سمت خود می‌کشاند که سرمایه گذاران می‌بایست در این بازار با احتیاط اقدام کنند با این حال یک کارشناس معتقد است که قیمت 90درصد سهام در بازار سرمایه رشد خودش را کرده و پول جدید فقط دست به دست و عامل افزایش قیمت می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن نظری؛ پس از افزایش 400 درصدی نرخ دلار و پنج برابر شدن قیمت سکه و طلا، این روزها بورس یا همان بازار سهام ایران مورد توجه قرار گرفته است و این روزها سر کارگزران بورسی بسیار شلوغ است به طوری که اول صبح کاری هر روزشان با مراجعه کنندگان بسیاری که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند مواجه‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محسن نظری؛,

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم کل نقدینگی در کشور ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومان است که از آذر سال گذشته 28.2 درصد افزایش یافته است  و دولت می‌خواهد نقدینگی بخصوص سرگردان را به بورس هدایت کند تا بازار ارز، سکه، خودرو و... تا تاثیر قرار ندهد و از سوی دیگر بازار هم هر روز با رکورد شکنی شاخص همراه بود تا این نماگر اقتصادی به یک قدمی 467 هزار واحد رسیده است

,

هر چند سخن گفتن و یا نوشتن در مورد روند بازار و پیش بینی بورس یکی از سخت ترین کارهای این روزهاست، چراکه با رشد زیاد قیمت‌ها از یک طرف و افزایش ورود به بازار باعث رشد ورود نقدینگی به بورس در دوران رکود بازارهای موازی آن هم به صورت هیجانی شده است.

,

مردم با رشد قیمت‌های سهام بخصوص در 2 ماه اخیر و بازدهی که این بازار داشته تمایل دارند تا پول‌های خود بخصوص خرد را وارد بورس کنند. سرمایه گذاری در بورس نسبت به سایر بازارها داری ریسک کمتری است و مردم می‌توانند حتی با 100 هزار تومان هم سهام خریده و سرمایه گذاری کنند.

,

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در نخستین روز کاری امسال، عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد را نشان می‌داد هم اکنون به ۴۵۹ هزار و ۸۰ واحد رسیده است که حکایت از رشدی ۱۵۷ درصدی دارد. طی ۲۱۴ روز معاملاتی سال ۹۸، تعداد ۹۶۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۹۶۰ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال در ۹۰ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۶۸ دفعه در بورس اوراق بهادار دادوستد شد.

,

, ,

, ,

چرایی افزایش قیمت سهام؟

, چرایی افزایش قیمت سهام؟, چرایی افزایش قیمت سهام؟,

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رشد شاخص بورس، گفت: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد کشور است اما علت اصلی افزایش شاخص سهام در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.

وی تاکید کرد: سهامداران باید هنگام خرید سهام نسبت به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند؛ بهتر است مردم سودآور بودن شرکت‌ها را ملاک خرید سهام قرار دهد زیرا افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها تکمیل شده و مردم سبدی از سهام خریداری کنند به گونه‌ای که سهام آنها شامل صنایع مختلف از جمله صنایع مادر و پایه باشد.

,
,
,

براساس این گزارش برخی از سرمایه گذاران در بورس که آشنایی زیادی با بازار سرمایه ندارند و از سوی دیگر فرهنگ سهامداری هم در بین سهامدارام جا نیفتاده است باعث شده برخی وقتی سهام شرکتی را می‌خرند تا این سهام در روز بعدی با افت قیمت مواجه می‌شود سریعا سهام خود را می‌فروشند و به صف فروش می‌روند و بهتر است هیجانی تصمیم نگیرند و با تحقیق اقدام به خرید سهم کنند.

,


عامل جهش نامتعارف بورس ار نگاه یک پژوهشگر

,
, عامل جهش نامتعارف بورس ار نگاه یک پژوهشگر, عامل جهش نامتعارف بورس ار نگاه یک پژوهشگر,

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی معتقد است حباب‌های سفته بازانه صنایع رانتی، عامل جهش نامتعارف بورس شده به طوری که در دی ۱۳۹۸ نسبت به شهریور ۱۳۹۶، ارزش جاری (بازار) بورس اوراق بهادار تهران، ۳۳۹ درصد و بهای دلار بازار آزاد ۲۳۶ درصد افزایش یافت.

,

وی تاکید می‌کند در این دوره ارزش جاری پنج رشته متکی به رانت منابع (معدنی، نفتی، گازی و انرژی) ۴۱۷ درصد و مجموع سایر رشته های بورسی ۲۶۹ درصد بالا رفت. در دوره شهریور ۱۳۹۶ تا دی ۱۳۹۸، ارزش بازار (براساس بهای دلار بازار آزاد) کل بورس اوراق تهران ۳۱درصد، پنج رشته متکی به رانت (محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی و سیمان) ۵۴ درصد و مجموع سایر رشته های بورسی ۱۰ درصد بالا رفت.در این دوره سهم این پنج رشته از کل ارزش بورس با ۱۸ درصد افزایش به ۵۶ درصد بالغ شده است.

,

این پژوهشکر اقتصادی عنوان می‌کند با مهندسی افکار عمومی و موجه سازی نحله‌های دلواپس یارانه ها، شوک ارزی و رانتها و معافیت های اعطا شده به صنایع خصولتی-رانتی سودها و منافع کلانی ایجاد می کند که در سفته بازی روی سهام این صنایع منعکس می شود، آن هم در اقتصادی که دچار شدیدترین تحریمها، نااطمینانی بالا، رشد اقتصادی منفی و رکود-تورمی سنگین است.

,



برخی قیمت 90درصد سهم ها به ارزش ذاتی خودش رسیده

, ,
,
, برخی قیمت 90درصد سهم ها به ارزش ذاتی خودش رسیده, برخی قیمت 90درصد سهم ها به ارزش ذاتی خودش رسیده,

سید حمید میرمعینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص افزایش شاخص بازار سهام، اظهار کرد: نقدینگی بخصوص خرد به سمت بازار سرمایه روانه شده و دولت هم از ورود این پول‌ها و رشد بورس استقبال می‌کند زیرا این نقدینگی خرد و پراکنده ای می‌تواند باعث التنهابی آفرینی در سایر بازارهای موازی شود و هدفش هدایت باین پول‌ها به سمت بازار سرمایه است تا دیگر بازارهای موازی را تحت تاثیر قرار ندهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: ورود نقدینگی به بازار سهام باعث افزایش ارزش برخی از سهم‌ها نسبت به ارزش ذاتی‌شان شده و حتی در برخی موارد بالاتر هم رفته است که از آن با عنوان و مصداق حباب یاد می‌شود. علیرغم سهم‌های خوب و ارزنده در بازار سرمایه ولی بیش از 90درصد سهم‌های موجود به ارزش ذاتی خود رسیدن و شاید فقط قیمت 10درصد سهام شرکت‌ها جای رشد به میزان ارزش ذاتی خود نسبت به سهم‌های سایر بازار را دارند.

,

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ورود نقدینگی جدید با بورس با توجه به شرایط  اقتصاد ایران، به مست و صرف تولید نمی‌رود  زیرا عمدتا  پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود صرف سفته بازی و اعداد و ارقام روی تابلوی بورس شدو از این پول خیلی کم وارد بازار اولیه و  عرضه‌های اولیه یا افزایش سرمایه شرکت‌های و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آنها شده است.

,

میرمعینی تاکید کرد: شاید به دلیل بی‌برنامگی سازمان بورس بوده که  آمادیگی لازم را برای ورود این حجم از جریان نقدینگی به بازار سرمایه را نداشت در حالی که سال‌ها تاکید می‌کردیم که باید برنامه جامع 5 الی 10ساله داشته باشد و هدفمند رفتار کند تا بتواند نقدینگی که به سمت بازار سرمایه می‌آید را هم حفظ کرده و هم به سمت تقویت بنیه مالی بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده بورس ببرد.

,

به گفته وی، باید تامین مالی مناسب از طریق بازار سرمایه انجام شود اما این اتفاق خیلی ضعیف رخ داده در حالی که بازار سرمایه ایران پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی دارد و همین الان هم اگر بازده خوب نصیب مردم کند حتما از آن استقبال می‌شود زیرا نقدینگی در جامعه وجود دارد باید این نقدینگی به سمت بورس هدایت شود البته در بازار سهام هم ریسک کم نیست و همیشه مولفه‌های آن وجود داشته و دارد.

,

 

,

نقدینگی جدید وارد شده به بورس به شرکت‌ها کمک نمی‌کند، فقط دست به دست می‌شود

, نقدینگی جدید وارد شده به بورس به شرکت‌ها کمک نمی‌کند، فقط دست به دست می‌شود, نقدینگی جدید وارد شده به بورس به شرکت‌ها کمک نمی‌کند، فقط دست به دست می‌شود,

وی توضیح داد: نقدینگی وارد شده به بازار با خرید و فروش، فقط سهام  دست به یک دست می‌چرخد ولی پولی وارد شرکت نمی‌شود. خرید و فروش با توجه به عرضه کمتر و تقاضا بیشتر باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند؛ البته می‌تواند با عرضه اولیه‌ها و ورود شرکت‌های جدید به بورس این پول‌ها را هدایت کرد تا بنگاه‌ها هم منتفع شوند ولی خرید و فروش سهام هیچگونه انتفاعی برای شرکت‌ها ندارد مگر در بلند مدت.

,

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر آموزش افراد (سهامداران) ورود الجدید به بورس، گفت: فرهنگ سهامداری باید آموزش داده و فرهنگ سازی شود زیرا متاسفانه مردم انتظار دارند با ورود به بورس در کمتر از مدت کوتاهی حتی چند روز به سودآوری و بازدهی بسیار خوبی و فوق العاده‌ای دست‌یابند البته این در ذات همه انسان‌ها وجود دارد که در زمانی کمی به هدفشان برسد.

,

میرمعینی با بیان اینکه سبز بودن و رشد شاخص بازار سهام همیهشگی نیست و دوره‌های رکود و رونق دارد، اظهار داشت: ممکن است در آینده بازار با افت نیز مواجه شود و همیشه نباید انتظار افزایش قیمت سهام را داشت و صحیح نیست زیرا اقتصاد ایران با مشکلات و تنگن‌هایی مواجه است.

,

وی اضافه کرد: رشد قیمتی سهام در بازار سرمایه به دلیل افزایش رشد نرخ تورم و یا بالا رفتن نرخ دلار و یا افزایش قیمت‌های جهانی بود که این‌ها اینها خارج از اختیار بنگاه‌ها بوده و افزایش قیمت‌ها حاصل بهبود عملیات شرکت‌ها، افزایش تولید، افزایش بهره‌وری و یا سودآوری آنها نبوده و عمدتا ناشی از عوامل بیرونی بوده که در نهایت قیمت سهام شرکت‌ها افزایش یافته است.

, ,

این کارشناس ارشد بازار سرمایه  تصریح کرد: رشد قیمت سهام براساس اثر گذاری مولفه‌های تورم، افزایش دارایی‌ها و... بالاخر در جایی تمام شود نباید انتظار داشت.

,

وی با اشاره میزان بازدهی بازار سرمایه، گفت: در تحقیقات انجام شده برای مقایسه بازده بازارها در اقتصاد ایران در 15 سال اخیر، نشان داد که بازده بازار سرمایه بالاتر از همه بازارها از جمله مسکن، خودرو، طلا بود و حتی این بازده نسبت به این بازارها دو برابر بیشتر بوده است.

,

 

,

از نوسان گیری بپرهیزید/ نگاه بلند مدت داشته باشید

, از نوسان گیری بپرهیزید/ نگاه بلند مدت داشته باشید, از نوسان گیری بپرهیزید/ نگاه بلند مدت داشته باشید,

میرمعینی در توصیه با سرمایه گذاران در بورس، گفت: اگر سرمایه گذاران، سهامداری و سرمایه گذاری بلند مدت کنند و نه نوسان گیری، مطمئنا در بلند مدت بازده بسیار خوبی حتی بالاتر از سایر بازارها خواهند گرفت و از سوی دیگر کمکی به اقتصاد کشور می‌کنند و می‌تواند در تولید و افزایش سرمایه  شرکت‌ها هم مشارکت داشته باشند البته به شرطی که سهام خوبی انتخاب کنند.

,

این کارشناس اقتصادی در مورد افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند ولی اطلاعات و شناخت کافی ندارند ،گفت: این افراد می‌توانند سرمایه و پول خود را به صندوق‌ها بسپارند و افرادی هم که خودشان به خرید و فروش سهام روی می‌آورند تاکید می‌کنم به دنبال نوسان گیری  و کسب سود آنی نباشند بلکه با هدف لحاظ تورم و کسب بازده خوب سرمایه گذاری کنند و سهم‌هایی با ریسک پایین، بازده بالایی و با ثبات‌تر انتخاب کنند. 

,

وی در پایان عنوان کرد: سازمان بورس باید با ایجاد زیرساخت، انتشار و افشای اطلاعات به صورت متقارن و در یک زمان برای همه اقدام کند تا امنیت سرمایه گذاری را بالا ببرد هر چند در بحث افشای اطلاعات اقدامان بسیار خوبی شده ولی بورس ایران همچنان جاری رشد دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه