اخبار داغ

رئیس منطقه‌ای حزب عدالت و آزادی خراسان رضوی:

تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم انتخابات نیستند/ علت عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها به‌صورت عمومی انتشار یابد

تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم انتخابات نیستند/ علت عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها به‌صورت عمومی انتشار یابد
رئیس منطقه‌ای حزب عدالت و آزادی خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی تحریم انتخابات اصلاً به نفع هیچ گروه یا حزبی نیست زیرا معنای تحریم این است که به هواداران خود بگوییم که در انتخابات شرکت نکنند و تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم انتخابات نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناصر آملی، رئیس منطقه‌ای حزب عدالت و آزادی خراسان رضوی و سردبیر سابق روزنامه خراسان در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، اظهار کرد: به دلیل اینکه در گذشته چند مرتبه برای مجلس و شوراها کاملاً به‌صورت آزمایشی ثبت‌نام کردم ولی رد صلاحیت شدم، قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را ندارم و پس از تصویب قانون حداقل مدرک کارشناسی ارشد برای نماینده مجلس نیز به دلیل اینکه مدرک بنده کارشناسی هست، امکان حضور در رقابت‌ها از این طریق دیگر غیرممکن شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه ورود به انتخابات دو سطح دارد که یکی ورود تشکل‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و سطح دیگر مردم است، ادامه داد: طبق پایش‌هایی که پیش از شروع زمان تبلیغات کاندیداها در سطح مردم انجام شد، فضا خیلی سرد بود ولی هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم از این یخ‌زدگی خارج می‌شویم با این حال حتماً از وضعیت فعلی خارج می‌شویم.

,

اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی دارای مشکلات بسیاری هستند

, اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی دارای مشکلات بسیاری هستند,

رئیس منطقه‌ای حزب عدالت و آزادی خراسان رضوی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی دارای مشکلات بسیاری هستند و یکی از این مشکلات مسئله تعلیق است، یعنی اصلاح‌طلبان نمی‌دانند کاندیداهایی که می‌خواهند سمت آن‌ها بروند، شورای نگهبان چه رفتاری را با آن‌ها خواهد داشت و همواره در تمامی انتخابات‌ گذشته به‌ویژه در انتخابات مجلس با این موضوع درگیری داشتیم اما در انتخابات ریاست جمهوری در سطحی حاضر می‌شوند که تا حد زیادی تکلیف همه مشخص است، هرچند به اندازه اصول‌گرایان این تکلیف برای ما مشخص نیست.

,

وی تصریح کرد: مثلاً در سال 88 ابتدا قرار بود آقای خاتمی کاندیدا شود اما جریاناتی رخ داد که ورود وی نیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و برای همین وقتی میرحسین موسوی ثبت‌نام کرد مطمئن شدیم که حتماً صلاحیتش تأیید می‌شود ولی برای آقای خاتمی هر لحظه امکان رد صلاحیت وجود داشت.

,

آملی خاطرنشان کرد: وقتی کسی می‌گوید قانون اساسی را قبول دارم پس اصل 110 آن را نیز قبول دارد چراکه مسئله قانونی التزام به قانون اساسی است و نه اعتقاد قلبی نسبت به آن از طرف دیگر قانون موضوع اعتقاد نیست بلکه مسئله التزام است، مثلاً من خیابانی را یک طرفه وارد می‌شوم با این تصور که سازمان ترافیک اشتباه این خیابان را یک طرفه کرده است، در این شرایط من حق ندارم کار غیرقانونی انجام دهم چراکه قانون است و همه باید به قانون ملزم باشند.

,

, ,

کسی که قانون اساسی را قبول ندارد حق شرکت در صحنه انتخابات را ندارد

, کسی که قانون اساسی را قبول ندارد حق شرکت در صحنه انتخابات را ندارد,

سردبیر سابق روزنامه خراسان ادامه داد: از این رو کسی نمی‌تواند به من بگوید تو قانون اساسی را قبول داری یا نه؟ بلکه باید بگویند چقدر به این قانون، خود را ملزم می‌دانی؟ از طرف دیگر کسی که قانون اساسی را قبول ندارد حق شرکت در صحنه انتخابات را ندارد و این حرف صحیح است چراکه پایه قوانین مجلس، قانون اساسی است و نماینده‌ای که به قانون اساسی التزام ندارد بر چه اساسی می‌خواهد قوانین را طرح کند.

,

وی خاطر نشان کرد: در انتخابات 4 سال گذشته مجلس، تا دو سه روز مانده به بستن لیست نمی‌دانستیم که افراد حاضر در لیست تأیید می‌شوند یا نه البته در انتخابات مجلس همان ابتدا سراغ نامزدهایی که می‌دانستیم رأی می‌آورند، رفتیم و خاطرم نیست که در مجلس گذشته کسی را در لیست آورده باشیم و صلاحیت او احراز نشده باشد.

,

آملی با بیان اینکه در طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان سه گرایش برای حضور در انتخابات وجود دارد، گفت: گرایش اول می‌گوید در هر شرایطی باید شرکت کنیم، حرف گرایش دوم این است که باید مشروط شرکت کنیم و گرایش سوم نیز تأکید دارد که اصلاً نباید شرکت کرد!.

,

تحریم انتخابات کار معقول و مشروعی نیست/ تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم انتخابات نیستند

, تحریم انتخابات کار معقول و مشروعی نیست/, تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم انتخابات نیستند,

وی تأکید کرد: ما نمی‌گوییم تحریم انتخابات، چراکه تحریم انتخابات نه کار معقولی است و نه مشروع، به‌ویژه در شرایط فعلی کشور که تحریم‌های درنده‌ای مثل ترامپ به ما تحمیل شده است، از طرف دیگر در مقابل این چنین تهدیداتی که کیان ملی را به خطر می‌اندازد وقتی می‌گوییم تحریم، تنازعی با نظام موجود مندرج و مفروض است که در شرایط فعلی اصلاً به نفع هیچ گروه یا حزبی نیست؛ معنای تحریم این است که به هواداران خود می‌گویید که در انتخابات شرکت نکنید و تندروترین اصلاح‌طلبان نیز اهل تحریم نیستند.

,

آملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حضور حداکثری در انتخابات را ملاک می‌دانید، حتی اگر کاندیدای مدنظر شما رأی نیاورد؟، گفت: مسئولیت حضور حداقلی و حداکثری مردم در انتخابات به عهده حکومت است یعنی تمام ارکان نظام از رهبری تا پایین‌ترین مسئولیت‌های نظام باید این اطمینان را به مردم دهند که اراده شما اعمال می‌شود که بخشی به عهده احزاب است اما احزاب بر حسب اساس‌نامه، مرام‌نامه و ساختار تشکیل‌دهنده آن‌ها مسئولیت دارند.

,

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: در جمهوری اسلامی که ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت است، هرکدام از این دو بخش تضعیف شود کل نظام تضعیف می‌شود و حکومت وظیفه دارد که هر دو وجه را حفظ کند، حال اگر اتفاقی افتاد و یا کاری کرد که به نحوی از انگیزه حضور مردم در انتخابات کاسته شود مسئولیت دارد به هر حال این مسئولیت به عهده حکومت است که فضا را طوری باز بگذارد که نمایندگان مردم به مجلس بروند.

,

وی خاطر نشان کرد: تجربیات مختلفی را در انتخابات گوناگون داشتیم یعنی دائماً خود را با شرایط وفق دادیم مثلاً خاتمی دولتی را با 34میلیارد دلار بدهی و نفت بشکه‌ای 18دلار و بعد از 8سال با 35میلیارد دلار ذخیره ارزی و رشد اقتصادی بین 6تا8درصدی دولت را به آقای احمدی‌نژاد تحویل داده است از طرف دیگر در آخر دولت آقای خاتمی دیدیم که ایشان نتوانستند بخشی از وعده‌های خود را محقق کند و برای همین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آن روزها گامی تندتر از آقای خاتمی برداشتیم برای همین آقای دکتر معین را جدی‌تر از آقای خاتمی یافتیم.

,

آملی یادآور شد: منتها برای صرفاً روی طیف خودمان سرمایه‌گذاری کردیم و آراء ما متلاشی شد و از این بین آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد و آنجا تندروی کردیم و نباید می‌گفتیم که فقط خود ما باشیم برای همین در سال 88 به این نتیجه رسیدیم اجماع و جبهه‌ای را تشکیل دهیم که همه طیف‌ها از جمله اصلاح‌طلبان میانه‌رو یا رادیکال و حتی میانه‌روها و راست میانه نیز باشند که کاندیدایی را مطرح کنیم که مورد وثوق این طیف‌های سیاسی باشد و به کسی رأی دادیم که اصالت اصول‌گرایانه و اصالت چپ سنتی داشت که از دل آن اصلاح‌طلبان درآمده بودند و در سال 92 خواستیم یک قدم دیگر به سمت حکومت برداریم برای همین به سراغ آقای روحانی رفتیم.

,

, ,

آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران در منطقه بیرق مقاومت باقی بماند

, آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران در منطقه بیرق مقاومت باقی بماند,

این فعال اصلاح‌طلب گفت: ما از دشمن توقعی نداریم، دشمن اگر دشمنی نکند که دشمن نیست و باید بدانیم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در منطقه ایران بیرق مقاومت باقی بماند، من در این تردیدی ندارم و آمریکایی‌ها می‌گویند برای خواباندن جنبش‌های اسلامی در جهان اسلام باید سر این مار را بزنیم و سر این مار ایران است و این اصل نئوکانت‌های آمریکا است و اگر مذاکره‌ای هم صورت می‌گیرد مذاکره با دشمن صورت می‌گیرد نه مذاکره با فردی که ما به او اعتماد داریم.

,

بخشی از مخاطبان اصلاحات به سمت براندازان رفته‌اند

, بخشی از مخاطبان اصلاحات به سمت براندازان رفته‌اند,

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان دنبال این هستند که حُسن نیت خود را به حاکمیت اثبات کنند که ما دنبال دعوا نیستیم و فقط به کاندیدای خود رأی دهیم، حتی حاضریم به عنصر راست میانه مثل آقای روحانی یا به یک اصول‌گرای اصلاح‌طلب رأی دهیم و اصلاحات الآن در شرایط سختی قرار داریم و واقعاً ماندیم که به طرفداران خود چه بگوییم؛ بخشی از مخاطبان ما ریزش کردند و متأسفانه سمت براندازان رفته‌اند و امیدوارم در تله آنان گیر نکنند.

,

آملی بیان کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که در تله گیر نکنیم ولی باید بدانیم که این تله وجود دارد و من شرمم می‌آید که 40سال پس از پیروزی انقلابی که آن همه امید را دل‌های نه‌تنها ایرانیان بلکه در وجود تمام آزادی‌خواهان جهان ایجاد کرد، نام رضا پهلوی در دهان‌های برخی می‌آید، من به عنوان یکی از فرزندان انقلاب با خود می‌گویم که ما چه کردیم که یک بچه مزلّف بی‌هویت مثل فرزند شاه مخلوع که یک روز سابقه یا خدمت ندارد، به سمت این مرزوبوم طمع کرده است.

,

رئیس منطقه‌ای حزب عدالت و آزادی خراسان رضوی اظهار کرد: کلیپی را دیدم که همین فرد به سفارت اسرائیلی‌ها می‌رود و از آن‌ها تقاضای کمک می‌کنند و متأسفانه مردم عده‌ای این‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و تمام تلاش ما این بوده است که نشان دهیم جمهوری اسلامی حاصل یک انقلاب مردمی هست و از ولی‌فقیه گرفته تا فلان وزیر یا وکیل با واسطه یا بی‌واسطه نتیجه انتخاب مردم هستند.

,

, ,

کسی که با براندازان رابطه داشته باشد به درد هیچ حکومتی نمی‌خورد

, کسی که با براندازان رابطه داشته باشد به درد هیچ حکومتی نمی‌خورد,

وی با تأکید بر اینکه اگر کسی با براندازان رابطه مسالمت‌آمیز داشته باشد به درد هیچ حکومتی نمی‌خورد، گفت: در همین آمریکا مگر کسی که دنبال شکستن نظام سیاسی ایالات متحده باشد را می‌گذارد به کنگره راه یابد، پس اگر کسی گفت من قانون اساسی را قبول دارم و هیچ مفسده‌ای نداشت باید بتواند به مجلس برود و در معرض رأی مردم قرار گیرد.

,

می‌خواهیم مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد

, می‌خواهیم مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد,

این فعال اصلاح‌طلب بیان کرد: ما می‌خواهیم مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد، می‌دانید چرا؟ چون دموکراسی بدون مشارکت حداکثری امکان ندارد چون تحقق قانون اساسی و جمهوریت نظام بدون حضور مردم امکان ندارد، ولو اینکه ما رأی نیاوریم بنابراین ما دنبال مشارکت حداکثری مردم در یک بازه قانونی هستیم یعنی سلایق مختلف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و همه تمام کسانی که ملتزم قانون هستند وارد عرصه رقابت شوند خودبه‌خود حضور حداکثری رخ می‌دهد.

,

آملی افزود: به هر حال سه گرایش اول که عرض کردم حرف‌هایشان را به کنگره‌های حزبی خود می‌برند و آنجا مشخص می‌شود که بدون شرط یا مشروط شرکت کنیم و یا اصلاً کاندیدا معرفی نکنیم، بعد از مشخص شدن این مرحله، نظرات این احزاب به شورای عالی اصلاح‌طلبان فرستاده می‌شود که این شورای عالی اصلاح‌طلبان زیر نظر مجمع مشورتی آقای خاتمی (البته آقای خاتمی را نیز خود اصلاح‌طلبان انتخاب کرده‌اند و ممکن است که فردا به شخص دیگری رأی دهند) هست و در نهایت شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گیرد که چه راهبردی را اتخاذ کنیم.

,

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فرآیند انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب چگونه است؟، گفت: در دوره گذشته در مشهد فراخوان دادیم و گفتیم افرادی که می‌خواهند به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند سابقه خود را به شورای اصلاح‌طلبان ارسال کنند، در مشهد هم یک شورای هماهنگی داریم و ذیل شورای هماهنگی یک شورای اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد که از احزاب اصلاحی و شخصیت‌های شاخص اصلاح‌طلب که عضو احزاب نیستند ولی خود وزنه‌ای در فضای سیاسی مشهد هستند، تشکیل می‌شود.

,

این فعال اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: آن شورا متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌داد، فرض کنید 100نفر می‌آمدند و امکان دارد و مثلاً از این تعداد 50 نفر انتخاب شدند و بعد جلساتی را تشکیل دادیم تا یک‌به‌یک این افراد از سابقه خود به‌صورت حضوری دفاع کنند و سپس امتیاز کسب می‌کردند و از بالاترین امتیاز به عنوان اولین نفر تا آخرین فرد در لیست حضور می‌یافتند و بقیه علی‌البدل می‌شدند و بعد ما این اسامی را به شورای نگهبان می‌دادیم و شورای نگهبان اولین نفری را که خط می‌زد اولین علی‌البدل را جایگزین می‌کردیم و این منطقی بود که در شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی از آن استفاده می‌کردیم.

,

, ,

باید علت عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها به‌صورت عمومی انتشار یابد

, باید علت عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها به‌صورت عمومی انتشار یابد,

آملی در خصوص انتشار علت عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها به‌صورت عمومی، عنوان کرد: این کار خوبی است و از قبل به کاندیداها اعلام کنند شما که می‌خواهید به عرصه انتخابات ورود کنید اگر ریگی به کفش دارید از فساد اخلاقی تا فساد مالی، حضور نیابید؛ از طرف دیگر اگر این اتفاق بیفتد به نفع ماست چراکه ما از ریز عملکرد رفقای خودمان اطلاع نداریم و با این شفافیت این مهم محقق می‌شود.

,

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر شایسته‌سالاری شما را به این نتیجه برساند که به کاندیدایی غیر از طیف سیاسی خود رأی دهید، این کار را انجام می‌دهید؟، گفت: ما این کار انجام دادیم، مثلاً در لیست شورای شهر که همه اصلاح‌طلب نیستند، مثل مهندس مهدی‌نیا یا مهندس ریاضی این عزیزان کلاً در کارهای سیاسی مداخله‌ای نداشته‌اند منتهی وقتی لیست می‌بندیدم این لیست کف و سقف توقعات دارد ممکن است که ما در گزینش‌ها به اصول‌گرای شریفی برسیم که او کف و سقف توقعات رأی‌دهندگان را قبول کند و ما او را آدم معتمد و معتبری می‌دانیم ولی به شرط رعایت همان کف و سقف.

,

ضرورت نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مسئولان

, ضرورت نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مسئولان,

این فعال اصلاح‌طلب گفت: امکان فاسدشدن هر فردی وجود دارد لذا دستگاه‌های نظارتی باید دقیق نظارت کنند، خیلی از این کسانی که ما امروز به آن‌ها می‌گوییم فاسد مگر از کودکی فاسد بودند و متأسفانه خیلی از این‌ها اهل جبهه و جنگ بودند بنابراین عدم نظارت باعث فساد می‌شود؛ شما فرد را روی یخ لغزنده بگذارید کفش اسکیت هم پای او نکنید و به او بگویید مراقبت باش زمین نخوری! عدم نظارت یعنی اسکی بر روی زمین لغزنده بدون ادوات لازم.

,

آملی در پایان تصریح کرد: اگر کسی به دنبال تغییر قانون اساسی بدون نگاه به قانون اساسی باشد ما به او برانداز می‌گوییم و با او کاری نداریم بنابراین کسی که به حق حاکمیت ملی باور نداشته باشد، خط قرمز ماست و با هم همکاری نخواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه