اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به مواضع اخیر ظریف:

متأسفانه اغلب مواضع وزیر خارجه از موضع ضعف بوده است

متأسفانه اغلب مواضع وزیر خارجه از موضع ضعف بوده است
اسماعیل حشمتی عنوان کرد: متأسفانه تمام زمان‌هایی که وزیر خارجه در حوزه دیپلماسی صحبت کرده غالبا از موضع ضعف بوده و نه تنها از حوزه ضعف بوده است بلکه تضعیف درونی سیاست خارجی ما را هم به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اسماعیل حشمتی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به اظهارات اخیر ظریف که گفته بود «اگر امروز کسی به عربستان سعودی حمله کند، ما حاضریم به کمک آن‌ها برویم» اظهار داشت: اطرافیان آقای ظریف نقطه قوت وی را این می‌دانند که چون در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تحصیل کرده است، فضا را می‌شناسد و بر اساس شناخت فضا اقدام می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

وی افزود: اما من به عنوان دانش‌آموخته‌ای که در همین رشته تحصیل کرده‌ام، می‌گویم که تمام مکاتب حوزه روابط بین‌الملل به این اذعان دارند که اگر در حوزه دیپلماسی قرار است اقدامی صورت بگیرد و مؤثر باشد باید از حوزه قدرت باشد حتی اگر قدرت واقعی‌اش هم موجود نباشد.

,

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این در حالی است که ما پشتوانه قدرت را هم به واسطه پیشرفت‌های نظامی‌مان هم انسجام و وحدت ملی و پشتوانه مردمی‌مان داریم و باید با زبان قدرت با ابرقدرت‌ها و استکبار صحبت کنیم.

,

حشمتی اضافه کرد: اما متأسفانه تمام زمان‌هایی که وزیر خارجه در حوزه دیپلماسی صحبت کرده غالبا از موضع ضعف بوده و نه تنها از حوزه ضعف بوده است بلکه تضعیف درونی سیاست خارجی ما را هم به دنبال داشته، که مثال بارزش همین مطلبی است که او گفته بود اگر امریکا یک دکمه را فشار دهد تمام تجهیزات نظامی ما را نابود می‌کند؛ در حالی که هیچ سیاستمدار کلاس ابتدایی و آماتوری هم چنین حرفی نمی‌زند و البته موارد بی‌شماری از این دست مواضعی که تا به امروز متأسفانه اتخاذ شده است وجود دارد.

,

وی عنوان کرد: این نکته مهمی است و از اصول ماست و رهبر انقلاب هم در بیانیه گام دوم فرمودند که ما 300 میلیون ظرفیت داریم در منطقه خودمان یعنی همسایه‌ها و سابقه این را هم داریم که حسن همجواری را نشان داده‌ایم اما نمی‌توانیم نسبت به یک واقعیت بی‌توجه باشیم و آن هم این است که عربستان -به ویژه از زمانی که بن‌سلمان آمد- - راهبردی نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به آمریکا را دنبال کرد و این راهبرد را هم به واسطه افزایش امتیازاتی که برای آمریکا در نظر گرفت و پول‌هایی که در این حوزه داد و خرید تسلیحاتی که داشت اجرا کرد به‌طوری‌که کار به جایی رسید که ترامپ شفاف گفت ما عربستان را داریم می دوشیم.

,

تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: عربستان در حوزه یمن نیز دقیقا مبتنی بر سیاست آمریکا عمل می‌کند، همچنین نسبت به ایران در حوزه‌های سیاسی دیگری که از نوع اجتماعی است مثل ورزش بر اساس خواست آمریکا عمل می‌کند و مثلا اعلام می‌کند که ایران امن نیست و موارد مشابهی که زیاد صورت گرفت.

,

حشمتی خاطرنشان کرد: البته این رویکر سعودی‌ها به بن بست خورده‌ و به بن‌بست هم می‌خورند و حتی پیام‌هایی هم با واسطه به ایران داده‌اند اما زمانی این اتفاق می‌تواند رقم بخورد که ایران عربستان را بپذیرد به عنوان کشوری که حسن هم‌جواری را باهاش رعایت کند  و از این مواضع همسو با آمریکا دست بکشد و تا زمانی که دست نکشد هر حرفی که نشان بدهد ما با عربستان مشکلی نداریم یعنی با واسطه ما داریم با آمریکا دست دوستی دراز می‌کنیم، آمریکایی که دست از دشمنی‌اش برنداشت و برنخواهد داشت.

,

وی تأکید کرد: امیدواریم در این مدتی که از عمر دولت باقی مانده در رویکردشان یک تجدیدنظری کنند و حداقل حتی اگر آن اصولی که با همان محتوای غربی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی خوانده‌اند را هم رعایت کنند وضع ما این نخواهد بود.

,

حشمتی گفت: البته من فکر می کنم این نوع اظهارات ظریف یک بخشی‌اش ناشی از نشناختن هویت انقلابی جمهوری اسلامی است و باید بگویم متأسفانه وزیر یک کشور هویت انقلابی آن کشور را نمی‌شناسد.

,

وی در پایان اظهار داشت: در سیاست خارجی ما سه تا اصل کلیدی عزت، حکمت و مصلحت تعریف شده است، حال ببینید چندتا از اظهارنظرهای وی این اصول را خدشه‌دار کرده است و چه میزان اظهارات او با این اصول همخوانی داشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه