شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان مرکزی
ساعت: 16:26 منتشر شده در مورخ: 1398/11/27 شناسه خبر: 1582674
نماینده قشر فرهنگیان در میزگرد «مطالبات از مجلس آینده» مطرح کرد؛

آماده‌سازی بستر مطالبه گری مردمی، اصلی‌ترین کار مجلس انقلابی/ شفافیت کلیدی‌ترین لازمه شکل‌گیری مطالبه مردمی

آماده‌سازی بستر مطالبه گری مردمی، اصلی‌ترین کار مجلس انقلابی/ شفافیت کلیدی‌ترین لازمه شکل‌گیری مطالبه مردمی
نماینده قشر فرهنگیان گفت: اگر مجلس آینده مجلسی انقلابی باشد، باید یکی از کارهایش آماده‌سازی بستر مطالبه گری باشد که مطالبه گری مردمی در یک چارچوب قانونی اتفاق بیفتد تا اگر فعالیت جریان مطالبه گر برای مسئولی که نفوذ زیادی هم دارد خیلی خوش نیامد و پاپوش درست کرد، بقیه را متوقف نکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ با توجه به فرارسیدن ایام پر جنب‌وجوش انتخابات، اولین میزگرد تخصصی انتخابات با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد.

میزگرد با حضور آقایان مجللی فعال رسانه ای، جیریایی فعال فرهنگی و خلجی فعال دانشجویی برگزار شد و هر کدام از اعضا به بیان مطالبات و درخواست های خود از نمایندگان مجلس یازدهم پرداختند.

اسماعیل جیریایی، نماینده قشر فرهنگیان در این میزگرد؛ شاخصه مجلس کارآمد و در رأس امور را رعایت تقوا دانست و گفت: مقوله تقوا می تواند بسط پیدا کند و قابل توضیح است که این تقوا چگونه باید رعایت شود. تقوا به عنوان یک نکته کلیدی در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته است اما سؤال مهم این جاست که چگونه ضمانت اجرایی پیدا می کند. دین برای رعایت یا عدم رعایت آن پاداش و یا مجازات در نظر گرفته و حتی لیبرالیست ها هم دنیا را دار مکافات می دانند. این یعنی همه افکار، نظام پاداش و تنبیه را پذیرفتند و براساس آن حرکت می کنند اما متاسفانه ما مقداری در این حوزه ضعیف عمل می کنیم.

مجلس محلی برای اصلاح قوانین خاک گرفته

جیریایی با تاکید بر اینکه نظارتی بر رعایت تقوا نداریم، عنوان کرد: ساز و کار دقیقی برای اینکه ببینیم چه کسانی مستحق پاداش و چه کسانی مستحق تنبیه هستند، وجود ندارد. البته این دست قوانین نظارتی در قانون اساسی دیده شده است اما در دو مورد می توان به آن ایراد وارد کرد. اولا؛ قانون های نظارتی از ابتدا رعایت نمی شود و وقتی فردی به نهایت انحراف می رسد، پیگیر او می شویم. ثانیا، متاسفانه قوانین نظارتی در مجلس به روز نشده است. به عنوان نمونه در قانون گمرک کسی که تخلفی انجام می داد و میلیاردها تومان سود می بُرد تنها ۲۰ هزار تومان جریمه پرداخت می کرد؛ مطمئنا اصلاح این موارد مرتبط با مجلس است.

وی با اشاره به ضعف نظارتی حاکم بر حوزه های مختلف، بیان کرد: مجلسی در رأس امور است که در حوزه نظارتی از عملکرد قوی ای برخوردار باشد. جلوی انحراف هر نماینده مجلسی از همان ابتدا بایستد و همه افراد مجموعه را به رعایت تقوای مورد نظر سوق دهد. ما اسم این را می گذاریم تقوا و در نظام های مختلف همین مسئله به صورت سازوکاری در جهت کنترل و مدیریت افراد تعریف شده است که متاسفانه این در کشور ما برقرار نیست.

نماینده فرهنگیان ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس را مهم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر چه نظام ارزیابی برقرار است که ببینیم کدام یک از نمایندگانِ فعلی موفق عمل کردند و یا این که کدام ضعیف؟ از طرفی آیا فرآیند مستمری برای نظارت بر یک نماینده داریم که اگر چهارسالش تمام شد گزارشی به مردم ارائه دهد و بگوید که این نماینده در چارچوب قانون تا این حد به وظایفش عمل کرده است.

وی ضمن بیان اینکه عدم نظارت دقیق را می توان به کلیت جامعه نیز نسبت داد، عنوان کرد: کلیت جامعه علاقه ای به نظارت ندارد و هر کس دوست دارد بدون نظارت پیش روی کند و به عبارتی علاقه ای به حضور آقابالاسر نداریم. این در حالی است که این نظارت است که می تواند مانع انحرافات شود.

نظارت مردمی اصلی ترین شاخه سیستم های نظارتی

جیریایی نظارت مردمی را یکی از اصلی ترین شاخه های نظارتی دانست و با تاکید بر اهمیت آن، عنوان کرد: تشکیل نظارت مردمی نیازمند پیش زمینه هایی است. ابتدا اینکه مردم به حقوق‌شان آگاه باشند و بدانند اگر جایی خواستند نظارت کنند اولا اینکه قانون چه می گوید و دوما، فرد مسئول چه کاری را باید انجام دهد که انجام نداده است. همچنین بعد از آن باید به حقوق عمومی خود نیز مسلط باشند که متاسفانه سطح تسلط حقوقی جامعه پایین است و می توان ابتدائیات مبانی حقوقی را به افراد آموزش داد.

وی لازمه فراگیر شدن مطالبه گری مردمی و اصولی از مجلس در جامعه را، برقراری امید دانست و اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در همه سخنرانی ها خطاب به جوانان از امید می گویند. باید گفت که به عنوان نمونه، یک معلم، چون امیدی به اصلاح ندارد وارد فاز مطالبه‌گری و فعالیت نمی شود. حتی اگر درصد کمی هم امید داشته باشد که این مطالبه گری، مسئله ای که با آن درگیر است را اصلاح می کند وارد این فضا خواهد شد. متاسفانه عملکرد مسئولین در چند سال گذشته و سم پاشی رسانه های غربی و بعضا خودی منجر به از بین رفتن این امید در جامعه شده است.

نماینده فرهنگیان نقش رسانه ها در امید آفرینی را مهم ارزیابی کرد و افزود: توقع این است که صدا وسیما به عنوان راهبر و هدایت گر مجموعه رسانه ای کشور در این امید آفرینی نقش ایفا کند که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. باید بدانیم که در جنگ فرهنگی فعلی، سرباز فرهنگی ما در صدا و سیما مستقر است اما متاسفانه گاهی از اوقات این موضوع در نظر گرفته نمی شود. این درحالی است که حضور متخصصین حوزه رسانه می تواند از ظرفیت های موجود در آن بهره برداری کند.

وی نقش مسئولین در برقراری امید در جامعه را مهم دانست و گفت: همانطور که مسئولین تا به حال در از بین بردن این امید نقش پررنگی ایفا کرده اند در حال حاضر هم، این مسئولین هستند که باید امید را به مردم برگردانند. البته این سخن به معنای سلب مسئولیت از نهاد های فرهنگی فعال در جامعه نیست. افراد فعال در حوزه فرهنگی باید با هدایت نهادهای انقلابی در این زمینه حرکت کنند. دولت که در اختیار جریانی غیر انقلابی است پس این نهادهای انقلابی هستند که در این زمینه می توانند موثر باشند.

گروه های سیاسی تشکیل شده در هر انتخابات بهترین بستر سازان مطالبه گری

جیریایی با تاکید براینکه گروه های انقلابی شکل گرفته در هر انتخابات باید به سمت بسترسازی مطالبه گری حرکت کنند، تصریح کرد: به جای اینکه مجموعه ای را دور هم جمع کنیم و خروجی آن تنها لیست و یا اشخاصی باشد می توان از همین مجموعه‌ی ایجاد شده بستری را فراهم و در بلند مدت حفظش کرد تا اگر مردم کسی را انتخاب کردند و در این جایگاه قرار گرفت، این مجموعه نظارتش کند و مشاوره بدهد. منتهی نمی دانیم چرا این انگیزه وجود ندارد. متاسفانه شب امتحان که می شود فقط لیستی را ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: چرا مجموعه ای(جمنا) که قبل از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت از هم پاشید و به سمت ایجاد تشکیلات دیگر حرکت کردند. چرا همان به حرکت خودش با همان ظرفیتی که ایجاد کرده بود ادامه نداد. درست است که گزینه مورد نظر آنها در انتخابات رأی نیاورده بود اما می توانستند از گزینه ای که رای آورده بود مطالبه گری کنند. آن تشکیلات از همه قشرهای جامعه بود و ۲۲ کانون داشت. آیا این کانون ها نمی توانستند به صورت تشکیلاتی مطالبه گری را ادامه دهند؟ منتهی حتی برخی از جمع های به اصطلاح انقلابی هم درگیر این زد و بندها شده اند.

آماده سازی بستر مطالبه گری مردمی، اصلی ترین کار مجلس انقلابی

نماینده فرهنگیان در این میزگرد ضمن تاکید بر لزوم کادرسازی در سیستم مطالبه مردمی، بیان کرد: اگر مجلس آینده مجلسی انقلابی باشد، باید یکی از کارهایش آماده سازی بستر مطالبه گری باشد که مطالبه گری مردمی در یک چارچوب قانونی اتفاق بیفتد تا اگر فعالیت جریان مطالبه گر برای مسئولی که نفوذ زیادی هم دارد خیلی خوش نیامد و پاپوش درست کرد، بقیه را متوقف نکند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد بستر قانونی برای ترویج مطالبه گری عمومی تشریح کرد: این حرکت نباید تنها قائم به شخص باشد چرا که با عدم حضورش متزلزل می شود.

شفافیت کلیدی ترین لازمه شکل گیری مطالبه مردمی

جیریایی کلیدی ترین لازمه مطالبه گری مردمی را شفافیت برشمرد و بیان کرد: اگر ما بتوانیم همه دستگاه ها را به درجه ای از شفافیت برسانیم این مطالبه گری هم شکل می گیرد. شفافیت اصلی ترین اهرمی است که به رعایت تقوا برای مسئولین کمک می کند منتهی متاسفانه، نمایندگان مجلسی هم که باید این را از طرف مردم مطالبه کنند خودشان به این شفافیت تن نمی دهند.

کلیدِ قفل شوراهای عالی در مجلس

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشکیل شوراهای عالی مختلف و نقش مجلس در بررسی مشکلات آنان اشاره کرد و افزود: قانون پیش بینی کرده است که شوراهای عالی برقرار باشد ولی متاسفانه قانون زیر نظام های این شوراها و ضمانت اجرایی مصوبات این ها را آن طور که باید ندیده است. از طرفی برای شورای های عالی فعال، جایگاه نظارتی دیده نشده است. به عنوان نمونه آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند به مصوبات خودش که برای دستگاه های مختلف تدوین کرده است، نظارت کند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در همان شورا تدوین شده و چند سال است که این سند در حال خاک خوردن است. هر سال رهبری در دیدار با فرهنگیان این را مطرح می کنند. در پاسخ یک بار می گویند زیر نظام ها تدوین نشده است، یک بار می گویند بودجه تامین نشده است، یک بار می گویند ساختار آموزش و پرورش برای اجرای سند مناسب نیست. تا کی قرار است این مسیر ادامه پیدا کند. این همه هزینه گذاشته شده است چرا نباید این سند اجرا شود. خواست همه اقشار هست ولی انجام نمی شود. وقتی مشکلات را ریشه یابی می کنیم می بینیم که همه این مشکلات باید در مجلس کارآمد و در رأس امور حل شود.

همه از جایگاه معلمی می گویند اما هیچ کس اعتقاد و باور به آن ندارد

جیریایی به بیان برخی از مطالبات فرهنگیان پرداخت و علی رغم اشاره به مطالبات معیشتی این قشر، مطالبات فرهنگی فرهنگیان را بیشتر از مطالبات معیشتی دانست و عنوان کرد: متاسفانه به خاطر کلیشه معیشتی که در جامعه درست شده است تا نام مطالبات فرهنگیان می آید همه ذهن‌ها به سمت مطالبات معیشتی می رود.

وی با اشاره به اینکه ساختار نظارتی درستی بر عملکرد فرهنگیان وجود ندارد، ادامه داد: با تغییر هر وزیر نظام های ارزشیابی و نظارتی تغییر می کند. باید پرسید  چه کسی چنین قدرتی را به وزیر داده است که با تغییرش، در سیستم ارزشیابی معلم هم وارد می شود. آیا با این مسیر انگیزه ای برای آن معلمی که واقعا دلسوزانه در حال فعالیت است باقی می ماند و ضربه ای به انگیزه او وارد نمی شود؟

نماینده قشر فرهنگیان در این میزگرد با انتقاد از عملکرد رسانه ها در نشان دادن معلم، اظهار کرد: در روز معلم حتی رسانه ها هم آن طور که باید و شاید به این موضوع نمی پردازند، آیا این انگیزه را از بین نمی برد؟ ترسیمی که رسانه از معلم در اذهان مردم به واسطه سریال ها دارد چگونه است؟ شأن و منزلت معلم را در جامعه پایین می آورد و به دلیل اینکه قشر فرهنگیان تریبون ندارد و نمی تواند مطالبه کند هر وقت صحبت از مطالبات فرهنگیان صورت می گیرد بحث معیشتی مطرح می شود. به عبارتی همه از جایگاه معلمی می گویند اما هیچ کس اعتقاد و باور به آن ندارد.

تاثیر نظام تعلیم و تربیت بر تربیت افراد مطالبه گر

وی با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت در راستای تربیت افراد مطالبه گر موثر است، اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت فوندانسیون جامعه آینده را شکل می دهد. اگر فکری برای نظام تربیتی نکرده باشیم نتیجه این می شود که نوجوان نسبت به باید های ملی هم ارقی ندارد. البته یکی از دلایل آن هم این است که چون انگیزه را از معلم گرفتیم نتوانسته است رسالت خودش را درست ایفا کند.

جیریایی تشریح کرد: نظام آموزش و پرورش در حال حاضر درگیر روزمرگی شده است. یعنی حتی مسئولین ارشد آموزش و پرورش هم می گویند فقط یک جایی باشد و معلمی هم سر کلاس باشد که خانواده بگویند دانش آموز در حال حاضر، مدرسه است. یعنی کارایی آموزش و پرورش تا این حد تنزل پیدا کرده است چون نگاه درستی به آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم که مردم هوشمند هستند و حواسشان جمع است و داوری و قضاوتی که در مورد مردم می شود که آنها عوام هستند را نمی پذیرم. مردم خیلی وقت ها حواسشان از بعضی از مسئولین و حتی برخی از نخبگان بیشتر جمع است و می دانند چه می کنند. اگر نهادی بتواند برادری خود را اثبات کند و تقوا را رعایت کرده باشد مطمئنا مردم به سمت آن حرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

https://www.dana.ir/1582674
ارسال نظر
نظرات