اخبار داغ

آخرین وضعیت انتخابات در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی؛

دوئل دوقطبی‌ها در انتخابات/ لاریجانی‌طور در بناب، بستان‌آباد و سراب

دوئل دوقطبی‌ها در انتخابات/ لاریجانی‌طور در بناب، بستان‌آباد و سراب
گزارشی تحلیلی از آخرین وضعیت انتخابات و کاندیداهای حوزه‌های انتخابی استان آذربایجان شرقی نشان از تنور داغ رقابتها در شهرستان ها را می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج تب و تاب انتخابات در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌شرقی، روز به روز بیشتر می‌شود. کمتر از پنج روز به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و این روزها به معنای واقعی کلمه، زمان مرگ و زندگی کاندیداها و طرفدارانشان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تب و تاب انتخابات در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌شرقی، روز به روز بیشتر می‌شود. کمتر از پنج روز به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و این روزها به معنای واقعی کلمه، زمان مرگ و زندگی کاندیداها و طرفدارانشان است.,

وضعیت انتخابات در حوزه انتخابی تبریز، آذرشهر و اسکو طبق معمول با دیگر حوزه‌های انتخابی متفاوت است اما به هرحال کاندیداهای دیگر شهرستان‌ها نیز در تلاشند تا شانس خود را برای جلب اعتماد مردم و راهیابی و نشستن بر روی صندلی‌های سبز بهارستان امتحان کنند.

,

هرچه باشد، از 19 نماینده استان، 13نماینده به شهرستان‌های آذربایجان شرقی اختصاص دارد و این تعداد در مقایسه با جمعیت و وسعت آذربایجان‌شرقی با دیگر استان‌‌ها، عدد قابل توجهی است.

,

یخبندان تبلیغات در تبریز!

, یخبندان تبلیغات در تبریز!, یخبندان تبلیغات در تبریز!,

در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، برخلاف دور قبل انتخابات، شور و نشاط چندانی در بین مردم و کاندیداها وجود ندارد. با وجود گذشت سه روز از آغاز تبلیغات مجلس، شیوه تبلیغ 139 کاندیدای تایید صلاحیت شده بسیار محدود بوده و به غیر از چهار یا پنج کاندیدای مطرح و سرشناس، دیگر کاندیداها، تبلیغات میدانی خود را آغاز نکرده‌اند!

, در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو،,

ظاهرا اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره یازدهم مجلس از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو قرار نیست لیست انتخاباتی بدهند و تنها کاندیدای سرشناس خود را مسعود پزشکیان می‌دانند اما در عوض طیف موسوم به اصول گرایان که نام ائتلاف نیروهای انقلاب بر خود نهاده‌اند، شش نفر خود را معرفی کرده و امیدوارند از 6 نماینده تبریز، حداقل 4 نماینده از این لیست باشند.

,

تبریز شهر پدیده‌ها

, تبریز شهر پدیده‌ها, تبریز شهر پدیده‌ها,

طیف دیگری از کاندیداهای مطرح و صاحب ثروت در تبریز حضور دارند که به دلیل عدم حضور در لیست‌های انتخاباتی به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده و تلاش فراوانی برای انتخاب و حضور در مجلس دارند.

,

نظرسنجی‌ها و برآوردهای تحلیلی نشان می‌دهد، مسعود پزشکیان و احمدعلیرضا بیگی و تاحدودی فرهنگی می‌توانند بدون هیچ مشکلی به مجلس راه یابند و شاید رقابت اصلی بین 4 سهمیه دیگر باشد که در این بین اسامی، منادی، تاج الدینی، متفکرآزاد، احمدزاده، جعفری‌آذر، شایق و پاشایی برای رقابت در این عرصه بیشتر به چشم می‌خورد.

,

همانطور که گفته شد این اسامی گمانه زنی بیش نبوده و احتمال دارد انتخابات در تبریز با شگفتی‌های فراوان همراه باشد.

,

تب داغ انتخابات در شهرستان‌ها

, تب داغ انتخابات در شهرستان‌ها, تب داغ انتخابات در شهرستان‌ها,

اما موضوع بعدی در تفاوت‌های موجود در شهرستان‌ها و تبریز است. به احتمال زیاد مشارکت مردم در حوزه‌های انتخابی شهرستان‌ها نسبت به تبریز بیشتر خواهد بود. این موضوع در دوره‌های قبل نیز وجود داشته و اثبات شده است. دلیل این موضوع وجود دوقطبی‌ها در شهرستان هاست به طوری که به جز میانه که دارای دو سهمیه است، مابقی شهرستان‌ها با یک نماینده باید در مجلس حضور یابند که این موضوع موجب جذابیت و افزایش رقابت‌ها می‌شود.

,

پخش گوشت رایگان!

, پخش گوشت رایگان!, پخش گوشت رایگان!,

در حوزه انتخابیه سراب و مهربان، با تایید صلاحیت نصیرپور، نماینده اسبق و اصلاح‌طلب سراب، کار برای داوودی که از محبوبیت قابل توجهی در بین مردم برخوردار است، دشوار شده است. حضور نصیرپور و داوودی، دوقطبی شدیدی در سراب و مهربان ایجاد نموده و سرنوشت نامعلومی را برای انتخابات سراب پیش رو قرار داده است.

, در حوزه انتخابیه سراب و مهربان،,

گفته می‌شود، شبکه‌ی منتسب به لاریجانی اصلی‌ترین نقش را در تائید صلاحیت نصیرپور ایفا کرده‌اند.

,

نکته جالب و مهم دیگر از انتخابات سراب، حضور فردی به نام عبداللهی است که خود را اهل مهربان می‌داند و احتمال دارد رای مردم مهربان را به نفع خود تغییر دهد. با این وجود بعید نیست، انتخابات در سراب به دور دوم کشیده شود.

,

از دیگر اتفاقات رخ داده در سراب، پخش گوشت بین مردم توسط یکی از کاندیداهاست! که گفته می‌شود در مناطق محروم این شهرستان انجام شده است.

,

احتمال تَکرار در میانه

, احتمال تَکرار در میانه, احتمال تَکرار در میانه,

در حوزه انتخابیه میانه و ترکمنچای، رقابت شیویاری و فرمند برای حضور مجدد در مجلس بیشتر از سایرین است. میانه تنها حوزه انتخابی استان است که در بین شهرستان‌ها دو نماینده در مجلس دارد. از سوی دیگر فردی به نام اسماعیلی نیز قصد رقایت با نمایندگان فعلی را دارد.

, در حوزه انتخابیه میانه و ترکمنچای،,

پیش بینی‌ها از راهیابی قطعی یکی از نمایندگان فعلی میانه به مجلس حکایت می‌کند. و کرسی دیگر احتمال دارد بین اسماعیلی و نماینده فعلی دیگر دست به دست شود. البته باید گفت، دو رقیب جدی در انتخابات میانه تاکنون نتوانسته‌اند صلاحیت خود را به دست آوردند و در صورت تایید صلاحیت در دقایق پایانی، احتمال تحول در انتخابات میانه وجود دارد.

,

هشترودی‌های خنثی

, هشترودی‌های خنثی, هشترودی‌های خنثی,

در حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق، امینی که نماینده فعلی است نسبت به دیگر کاندیداها از شانس بیشتری برخوردار است. شیری، نماینده سابق هشترود که از تهران برای انتخابات ثبت نام کرده بود می‌تواند رقیب جدی امینی باشد. البته افرادی همچون الله یارپور و سلیمانی نیز می‌توانند در انتخابات پیش رو حرفی برای گفتن داشته باشند.

, در حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق،,

لاریجانی طور در بناب، بستان‌آباد و سراب

, لاریجانی طور در بناب، بستان‌آباد و سراب, لاریجانی طور در بناب، بستان‌آباد و سراب,

در حوزه انتخابیه بستان آباد، وضعیت اندکی متفاوت است. برخلاف شهرستان‌هایی که نماینده فعلی شان شانس حضور مجدد در انتخابات دارد، وضعیت وحدتی با تایید صلاحیت رقیب خود یعنی نوری، اندکی متزلزل شده و نتیجه انتخابات در بستان‌آباد در شمارش آرا مشخص نخواهد بود. نوری در انتخابات دور نهم توانسته بود نماینده مردم بستان آباد باشد. او خود را اصلاح طلب می‌داند. در مقابل وحدتی با وجود داشتن رگه هایی از اصولگرایی، ظاهرا حمایت طیف لاریجانی را پشتوانه خود قرار داده است.

, در حوزه انتخابیه بستان آباد،,

عبدالهی و رقابت نامعلوم با کاندیداهای جدید

, عبدالهی و رقابت نامعلوم با کاندیداهای جدید, عبدالهی و رقابت نامعلوم با کاندیداهای جدید,

در حوزه انتخابیه اهر و هریس، وضعیت عبداللهی به واسطه پیگیری‌هایش برای افتتاح بزرگراه اهر تبریز، نسبت به سایر کاندیداها بهتر است. البته رد صلاحیت حسینیان، رقیب اصلی عبداللهی در انتخابات اهر نیز برای او بد تمام نشد.

, در حوزه انتخابیه اهر و هریس،,

در این بین افرادی همچون اسلامی و خان فیروزی نیز خود را در طراز نمایندگی مردم اهر و هریس دانسته و قصد رقابت با عبداللهی دارند. اهر و هریس، از جمله حوزه‌های انتخابی است که تکلیف نهایی اش پس از اعلام نتایج مشخص می‌شود. هرچند ابطال رای گیری در دور قبل انتخابات مجلس حواشی زیادی برای عبداللهی و حسینیان به وجود آورد اما درنهایت موجب پیروزی و افزایش محبوبیت عبداللهی شد.

,

موضوع مهم دیگر در انتخابات حوزه اهر و هریس، حضور فردی به نام محرم زاده است که از حمایت بی بدیل ممی خانی برخوردار است و احتمال دارد رقیب جدی برای عبدالهی و سایر کاندیداهای اهر و هریس باشد.

,

هاله‌یِ قدرتمند بنابی دربرابر اعزازیِ مستقر

, هاله‌یِ قدرتمند بنابی دربرابر اعزازیِ مستقر, هاله‌یِ قدرتمند بنابی دربرابر اعزازیِ مستقر,

در حوزه انتخابیه بناب، دوقطبی شدیدی حکم فرماست. اعزازی نماینده فعلی بناب که به رای بخشی از مردم بناب و رای اکثر روستاهای بناب چشم دوخته در رقابتی شدید با شیخ رضا بنابی خواهد داشت. بنابی، حمایت بخش بزرگی از مردم بناب را پشتوانه خود دانسته و از طرفی، ارتباط او با پدرش که امام جمعه بناب است و حمایت احتمالی خانواده بزرگ بنابی می‌تواند گره گشای او باشد!

, در حوزه انتخابیه بناب،,

اعزازی در انتخابات قبلی توانست در رقابت با بنابی، مچ او را خوابانده و به مجلس راه یابد. بنابی پس از این اتفاق در تکرار سخنان روحانی، گفته بود پول، اسلحه و قدرت اگر در یکجا جمع شود، فساد ایجاد میکند که این سخنان نیز در آن زمان با واکنش فعالین سیاسی مواجه و گفته شده بود، نمایندگی، امامت جمعه و حوزه علمیه نیز اگر در یکجا جمع شود، عاقبت خوشایندی در پی نخواهد داشت.

,

انتخابات دوره یازدهم مجلس در بناب از جدیت و رقابت بسیار شدیدی برخوردار است و تا تایید نهایی توسط شورای نگهبان، معلوم نیست کدام کاندیدا توانایی حضور در مجلس را خواهد داشت.

,

گفتنی است شیخ رضا بنابی همچون نصیرپور و نوری از شبکه‌ی رایزنی لاریجانی در حلقه‌های اصلی برخوردار است.

,

آرام همچون مراغه، شبستر و کلیبر!

, آرام همچون مراغه، شبستر و کلیبر!, آرام همچون مراغه، شبستر و کلیبر!,

در حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر، رقابت بین کاندیدای فعلی با کاندیداهایی نه چندان مطرح است. آقایان علیزاده، نقوی و ابراهیمی افرادی هستند که قرار است با جلیلی رقابت کنند. البته شانس جلیلی در این بین بیشتر از سایرین است و یکی از دلایل اصلی شانس بالای او، رد صلاحیت دواتگری است.

, در حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر،,

در حوزه انتخابیه شبستر، وضعیت متفاوت است. نماینده فعلی شبستر مانند نماینده کلیبر نتوانسته صلاحیت خود را کسب کند و از این رو احتمال انتخاب چهره‌ای گمنام از شبستر وجود دارد. جعفر راستی یکی از اصلی ترین افرادی است که احتمال پیروزی اش در انتخابات وجود دارد.

, در حوزه انتخابیه شبستر، ,

در حوزه انتخابیه کلیبر نیز، نماینده فعلی جزو 80 نماینده‌ای است که صلاحیتش برای انتخابات آتی تایید نشده است. در این حوزه انتخابی، دو داوطلب مطرح دیگر یعنی راثی و فتحی پور نتوانسته اند برای انتخابات پیش رو صلاحیت خود را احراز کنند و در این بین، حاتمی یکی از اصلی ترین گزینه‌های راه یابی به مجلس یازدهم است.

, در حوزه انتخابیه کلیبر,

دور دوم احتمالی در مرند و جلفا

, دور دوم احتمالی در مرند و جلفا, دور دوم احتمالی در مرند و جلفا,

در حوزه انتخابیه مرند و جلفا، وضعیت برای چهره‌های جدید با انصراف نماینده فعلی مهیاتر است. در این حوزه انتخابی، چهره های جدید با یکدیگر رقابت کرده و به احتمال زیاد، انتخابات در مرند و جلفا به دور دوم خواهد کشید. در این دو شهر نیز، فردی بنام خانم پاشایی حضور دارد که خواهرش در خارج از کشور خواننده است اما وی خودش را انقلابی می‌داند. از وی به عنوان یکی از منتخبین احتمالی مرند و جلفا یاد می‌شود.

, در حوزه انتخابیه مرند و جلفا،,

زورآزمایی شدید در ورزقان

, زورآزمایی شدید در ورزقان, زورآزمایی شدید در ورزقان,

حوزه انتخابیه ورزقان، از آن حوزه‌هایی است که تب و تاب انتخابات در آن به شدت موج می‌زند. دو قطبی علیزاده(نماینده فعلی) و دهقانی(نماینده سابق) تنور انتخابات را در ورزقان به شدت گرم کرده و به احتمال زیاد یکی از این دو نفر بتوانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند. هرچند محبوبیت علیزاده نسبت به دور قبل ظاهرا کاهش یافته اما او در نظرسنجی‌ها بک پله بالاتر است.

, حوزه انتخابیه ورزقان،,

دستِ برترخدادادی همچنان می‌چربد

, دستِ برترخدادادی همچنان می‌چربد, دستِ برترخدادادی همچنان می‌چربد,

اما در حوزه انتخابیه ملکان، شرایط متفاوت است. با حواشی ایجاد شده برای خدادادی و انصراف وی برای تمدید حضورش در انتخابات، این بار فرصت برای افرادی همچون، افخمی، عباد اله پور، موسوی و اصغرزاده برای سنجش میزان اقبال و محبوبیت مهیا شده است. افخمی سابقه حضور در مجلس را دارد و تقریبا به لحاظ سابقه انتخاباتی، یک سر و گردن از دیگر کاندیداها بالاتر است. با توجه به کثرت مدعیان کرسی مجلس از حوزه انتخابیه ملکان، احتمال برگزاری دور دوم انتخابات در ملکان وجود دارد.

,  در حوزه انتخابیه ملکان،,  ,

در ملکان احتمال پیروزی اصغرزاده وجود دارد اما طبق دوره‌های قبل، بازهم ردپای خدادادی در ملکان به وضوح مشخص بوده و بسیاری از تحلیلگران، حمایت خدادادی از یک کاندیدا را به احتمال زیاد با پیروزی فرد حمایت شده برابر می‌دانند.

,

هماهنطور که گفته شد، تب انتخابات در شهرسان‌ها نسبت به تبریز بیشتر و بالاتر است. دو قطبی یا سه قطبی‌های ایجاد شده در انتخابات شهرستان‌ها موجب افزایش مشارکت خواهد بود. وضعیت تبریز، آذرشهر و اسکو همانطور که در بالا آورده شده است، نسبت به دور قبل اندکی پیچیده بوده و معلوم نیست اسم چه کسانی از صندوق‌های رای بیرون بیاید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه