اخبار داغ

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی:

نماینده‌ مردم نباید مدیون کانون‌های قدرت و ثروت باشد/ اصلاح‌طلب‌ها دنبال انقلابی‌گری نیستند

نماینده‌ مردم نباید مدیون کانون‌های قدرت و ثروت باشد/ اصلاح‌طلب‌ها دنبال انقلابی‌گری نیستند
حمیدرضا ترقی گفت: نماینده‌ای که خود را مدیون کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند دیگر نمی‌توان به آن گفت نماینده مردم بلکه باید او را نماینده کانون‌های قدرت و ثروت نامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، اظهار کرد: در طی چند دوره انتخابات‌ گذشته ضمن اینکه سیاست کم‌کم به سمت مردمی شدن پیش می‌رود، قدرت نیز در حال خارج شدن از دست گروه‌های سیاسی رسمی است و بین گروه‌های غیرسیاسی و حتی فرهنگی این قدرت در حال رشد است، بنابراین تصمیم‌گیری در مورد انتخابات نمی‌تواند منحصر در بین گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

قدرت در حال خارج شدن از دست گروه‌های سیاسی رسمی است

, قدرت در حال خارج شدن از دست گروه‌های سیاسی رسمی است,

وی ادامه داد: به دلیل اینکه کارکرد گذشته گروه‌های سیاسی همچون لیست‌های آن‌ها براساس فرآیندی دموکراتیک نبوده لذا گروه‌های غیرسیاسی و فرهنگی‌اجتماعی را به یک نافرمانی و تعارض با تشکل‌های سیاسی وادار کرده است، از طرف دیگر تشکل‌های مردمی و فرهنگی‌اجتماعی معتقدند که شاخصه‌های افراد نامزد باید مبتنی بر اصول انتخابات از نگاه امام و رهبری باشد و باید آن‌ها را رعایت کنیم و براساس کارکردهای حزبی نباید از آن‌ها عدول کرد و احزاب چون پیروزی در انتخابات مدنظرشان هست و باید با گروه‌های مختلف سیاسی ارتباط برقرار کنند مجبور هستند که از برخی اصول و شاخص‌های مورد نظر کوتاه بیایند و به معیارهای قدری ضعیف‌تر بسنده کنند.

,

, ,

ترقی خاطر نشان کرد: این فاصله بین گروه‌های سیاسی و فرهنگی همیشه باعث تفرقه و عدم همکاری صمیمانه بین نیروهای انقلاب شده و بهره لازم را گروه‌های سیاسی رقیب برده‌اند و ما باید تمام توان را به کار ببریم تا سه ظرفیت تشکل‌های سیاسی شناسنامه‌دار، تشکل‌های غیرسیاسی فعال در عرصه سیاسی و دارای سازمان رأی و همچنین تشکل‌های فرهنگی‌اجتماعی اثرگذار در کنار همدیگر مثل سه ضلع یک مثلث قرار گیرند و اصولی را بپذیرند تا علاوه بر خرد نشدن آراء زمینه موفقیت را نیز به دنبال داشته باشد.

,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه لیست‌های انتخاباتی نبرد قدرت هستند یا تلاش برای خدمت؟، گفت: باید دقت داشته باشیم که تا زمان تلفیق پیشنهاد‌ها مختلف فعال در عرصه انتخابات این امکان را برای تمامی جریان‌ها باید قائل باشیم که بتوانند افرادی که توان حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را دارند مطالعه، بررسی، تحقیق، مصاحبه و مناظره کنند تا از این رهگذر به فرد اصلح دست یابند، بنابراین این حرکت در شرایط کنونی امری کاملاً طبیعی و مفید است و نشان‌دهنده پویایی و دقت جریان‌های سیاسی است.

,

وی در خصوص شاخصه‌هایی که باید در انتخاب نامزد اصلح به کار گرفته شود، افزود: باید به چند سؤال پاسخ داده شود اول اینکه نماینده شهر مقدس مشهد یعنی پایتخت معنوی ایران اسلامی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام و همچنین اولین کلان‌شهر مذهبی ایران، باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ شأن این شهر به عنوان خاستگاه بسیاری از تحولات انقلاب اسلامی و البته محل گسترش علوم اسلامی و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در جهان در چه حدی هست؟ دومین سؤال این است که جایگاه نماینده این شهر در مجلس در چه مرتبه‌ای قرار دارد، آیا یک عضو عادی منفعل در یک کمیسیون قرار گیرد یا نه در حد ریاست کمیسیون‌ها و یا حتی ریاست مجلس باشد؟

,

, ,

نماینده‌ای که مدیون کانون‌های قدرت و ثروت است، نماینده مردم نیست

, نماینده‌ای که مدیون کانون‌های قدرت و ثروت است، نماینده مردم نیست,

ترقی تصریح کرد: سوم؛ با توجه به ارزیابی صورت گرفته از وضعیت کنونی مجلس، نماینده مجلس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، نماینده‌ای که خودرأی باشد و براساس خرد جمعی کار نکند، می‌تواند در مجلس موفق باشد، نماینده‌ای مؤمن، باسواد و تحصیل‌کرده باشد و نتواند از پیشنهاد خود دفاع کند یعنی قدرت اقناع سایر نماینده‌ها را نداشته باشد آیا به درد نمایندگی شهری در تراز مشهد می‌خورد؟ و نکته چهارم را این‌طور مطرح می‌کنم نماینده‌ای که خود را مدیون کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند دیگر نمی‌توان به آن گفت نماینده مردم بلکه باید او را نماینده کانون‌های قدرت و ثروتی که برای او وقت و پول هزینه کردند، نامید.

,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: این اشکال قانونی است، این اشکال بر روند انتخابات هست و اصولاً این اشکال بر دموکراسی وارد هست ولی همین موضوع هم راهکار دارد به این صورت که اگر هزینه‌ای برای نماینده شد خود را وام‌دار آن گروه یا دسته نداند و متأسفانه وام‌دار شدن نماینده‌ها به دسته یا گروه خاص را فراوان دیده‌ام.

,

وی خاطر نشان شد: پنجمین مسئله کارآمدی نماینده است یعنی نماینده قدرت حل مسئله در کشور داشته باشد، مجلس محل وضع قانون برای حل مشکلات کشور و ریل‌گذاری مسیری صحیح برای دولت جهت تحقق سیاست‌های نظام است و اگر نماینده، وضعیت مملکت و منطقه انتخابیه خود را درست درک نکند به چه شکل می‌تواند به راه‌حل صحیح برای حل مشکلات کشور برسد لذا قدرت حل مسئله داشتن نیازمند به داشتن اطلاعات جامع هست، نماینده از صبح تا ظهر با موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در ابعاد مختلف روبه‌رو هست و اگر ذهن آماده‌ای نسبت به این مسائل نداشته باشد، تصمیم‌گیری صحیح و صائبی نیز نخواهد داشت و گوش و چشم او به دیگران است تا از آن‌ها تقلید کند و همانی را انجام دهد که دیگران می‌کنند و خود اراده‌ای محکم به عنوان نماینده یک ملت ندارد.

,

ترقی اظهار کرد: کسی که نمی‌تواند از جانب حوزه انتخابیه خود تصمیمی صحیح بگیرد رأی مردم منطقه سرزمینی خود و اعمال حق حاکمیتی مردم را ضایع کرده است، عملاً مردم منطقه سرزمینی نماینده ضعیف، در حاکمیت نقش به سزایی نداشته‌اند چراکه نماینده آن‌ها نتوانسته اثر لازم را بگذارد بنابراین نماینده کارآمد نماینده‌ای است که بتواند تمام وظایف خود را به درستی انجام دهد اعم از قانون‌گذاری، نظارت، شناخت مشکلات حوزه انتخابیه و پیگیری رفع آن‌ها در چارچوب وظایف قانونی و هم انتقال پیام و خواست مردم منطقه به افکار عمومی جامعه.

,

نماینده‌ای که در گام دوم به آن احتیاج داریم باید انقلابی، کارآمد و مردمی باشد

, نماینده‌ای که در گام دوم به آن احتیاج داریم باید انقلابی، کارآمد و مردمی باشد,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: انقلابی‌گری، کارآمدی و مردمی بودن سه‌ویژگی نماینده‌ای هست که در گام دوم به آن احتیاج داریم، نماینده که روحیه انقلابی نداشته باشد نمی‌تواند در گام دوم جهادی عمل کند، همچنین نماینده‌ای که کارآمدی نداشته باشد نمی‌تواند تأثیری بر وضعیت فعلی کشور داشته باشد و نماینده‌ای که مردمی و اتصال به مردم نداشته باشد نمی‌تواند جامعه‌سازی و دولت‌سازی اسلامی که متکی به مردم هست را پیش ببرد از طرف دیگر ما دولت اسلامی نداریم چراکه هنوز نتوانستیم به مردم این مهم را منتقل کنیم تا انتخاب‌های آن‌ها براساس ملزومات دولت اسلامی باشد و افرادی را باید انتخاب کنیم که بتوانند مردم را به سمت جامعه اسلامی سوق دهد.

,

, ,

روند تبلیغات انتخاباتی روندی سیاسی‌اقتصادی است

, روند تبلیغات انتخاباتی روندی سیاسی‌اقتصادی است,

وی در خصوص محور تبلیغات انتخابات مجلس در این دوره، گفت: به نظر بیشتر اقتصادی‌سیاسی خواهد بود، البته طبق فرمایش مقام معظم رهبری اولویت‌های چند سال آینده را اقتصادی‌فرهنگی مطرح کرده‌اند و این دو مورد بسیار تأمل برانگیز است ولی به طور طبیعی روند تبلیغات انتخاباتی با توجه به نظرسنجی‌ها روندی سیاسی‌اقتصادی است که یک "نه" به وضعیت دولت فعلی هست و آری گفتن به کسانی که بتوانند که علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، برنامه‌ای سیاسی‌فرهنگی در تراز گام دوم داشته باشند.

,

ضرورت احیای امید در مردم برای مشارکت حداکثری

, ضرورت احیای امید در مردم برای مشارکت حداکثری,

ترقی در پاسخ به اینکه آیا حاضرید انتخاب نهایی یا لیست خود را فدای مشارکت حداکثری کنید؟، افزود: مشارکت حداکثری به طور طبیعی نیازمند عوامل متعدد است و تنها لیست‌ها اثرگذار در این فرآیند نیستند و باید گفت تا امید در مردم برای حل مشکلات به وجود نیاید امیدی به مشارکت حداکثری نیز وجود نخواهد داشت و بسیار سخت است که با لیست بتوان مشارکت را مخصوصاً در شهرهای بزرگ گسترش داد البته اگر تمامی ظرفیت‌های شهر دخیل در لیست باشند عقبه آن‌ها مشارکت بیشتری خواهند داشت مثلاً اگر کسی در لیست آورده شود که عقبه روشنی داشته باشد و عملکرد او باعث شود تا امیدها در دل بسیاری از مردم زنده شود، قطعاً در مشارکت اثرگذار خواهد بود ولی به نظر من مشارکت حداکثری به عواملی فرای لیست بستگی دارد و تنها متوقف به لیست نیست.

,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: طبیعی است که ما یعنی فقط نماینده‌های مشهد و خراسان به تنهایی نتوانیم که مشکلات کشور را حل کنیم ولی در کل اصولگرایان در کشور و شورای وحدت راهبردی تلاش دارد تا برای مشکلات با برنامه قدم پیش بگذارد و برنامه داشته باشد، متأسفانه تاکنون برنامه‌ای برای مجلس ارائه نداده نشده و واکنشی بوده است یعنی مجلس باید منتظر می‌بوده تا دولت طرحی را به مجلس ارائه کند تا آن را بررسی کند.

,

وی یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر شاکله منفعل‌تری نسبت به دولت دارد و اگر قرار باشد که مجلس ریل‌گذار برای کشور باشد باید برای قانون‌گذاری متکی به دولت نباشد، بحثی در ابتدای انقلاب مطرح می‌شد که اگر مجلس به لحاظ توانمندی قوی‌تر از دولت باشد دولت را همراه خود می‌کند و اگر ضعیف‌تر باشد دولت بر او مسلط می‌شود درحالی‌که مجلس را مستقل و عصاره فضائل انقلاب می‌دانیم و در این شرایط مجلس باید برنامه‌ای مشخص برای اقدام داشته باشد و این برنامه نیز باید منطبق بر گام دوم باشد.

,

مجلس فعلی گام دوم و جنگ اقتصادی را درک نکرده است

, مجلس فعلی گام دوم و جنگ اقتصادی را درک نکرده است,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: مجلس فعلی گام دوم و جنگ اقتصادی را درک نکرده و اگر فهم درستی داشت وضعیت کشور به حالت فعلی نبود، فهم مشکل از حل مشکل مهم‌تر است، چرا این همه قانون تصویب می‌شود و ربای بانکی یا گرانی حل نمی‌شود؟ برای اینکه اصل مطلب را نمی‌فهمد و مجلس از بعد بیانیه گام دوم چند جلسه برای تبیین یا حتی برای روخوانی گام دوم برگزار کرده است و این نشان‌دهنده این است که این مجلس، مجلسی در تراز گام دوم نیست باید مجلسی باشد که قوانین را برای تحقق هرچه سریع‌تر گام دوم تصویب کند و متأسفانه مجلس و نمایندگان آن کارچاق‌کن هستند و میزان این دلالی‌ها بسیار زیاد است و این موضوع بسیار روشن است، ببینید نمایندگان چه‌کار می‌کنند؟ چند درصد نمایندگان فعال هستند؟ به نظر من فقط 20 درصد نمایندگان فعال هستند که واقعاً دل آن‌ها به حال مردم و مملکت می‌سوزد و شبانه‌روز کار می‌کنند، بقیه نمایندگان چقدر کار می‌کنند؟ متأسفانه توجهی به مسائل کشور ندارند.

,

اصلاح‌طلب واقعی سکولار و به دنبال سازش با غرب است

, اصلاح‌طلب واقعی سکولار و به دنبال سازش با غرب است,

ترقی در پاسخ به اینکه آیا حاضرید به عنوان یک اصول‌گرا به یک  فرد اصلاح‌طلب رأی دهید؟، گفت: اگر اصلاح‌طلب واقعی باشد خیر ولی اگر صوری و اسمی باشد می‌شود به آن فکر کرد چراکه اصلاح‌طلب واقعی طبق تعریف در جریان اصلاحات، سکولار و به دنبال سکولاریزه کردن کشور، سازش با غرب و لیبرالیزه کردن فرهنگ کشور هست و من نمی‌توانم با این شخص کنار بیایم لذا آن‌هایی که خود را اصلاح‌طلب واقعی می‌نامند آیا مواضعی غیر از مواضع فوق دارند، آن‌ها شاکله فعلی کشور را قبول ندارند.

,

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر شایسته‌سالاری شما را به این نتیجه برساند که فرد شایسته خارج طیف سیاسی قرار دارد آیا حاضرید به او رأی بدهید؟، افزود: اگر غیر از این کسی در مجموعه ائتلاف و وحدت نظری داشته باشد نمی‌شود وحدت کرد، کسی که بخواهد وحدت کند باید از خود گذشتگی داشته باشد و منافع گروهی خود را باید فدای حرکت جمعی کند، تشکل و جریان سیاسی که می‌گوید اگر فرد مد نظر من بود با شما همراه می‌شوم و اگر نبود همراه نمی‌شوم، مشخص هست که ندای او، ندای تفرقه هست و وقتی فرآیندی را پذیرفتیم که طبق آن اصلح بودن فرد برای همه مسجل شد، من که به دنبال اصلح بودم چرا با انتخاب او مخالفت کنم و این مغایر با وحدت است و همین نوع نگاه‌ها هست که ما در برخی از انتخابات میدان را به رقیب واگذار کردیم.

,

هیچ‌یک از نهادهای فرهنگی برای رشد سیاسی مردم قدمی برنداشته‌اند

, هیچ‌یک از نهادهای فرهنگی برای رشد سیاسی مردم قدمی برنداشته‌اند,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: شاخص‌گرایی برای ما آرمان است ولی آیا رسیدن به این آرمان به یک باره ممکن هست، آیا همه مردم این شاخص‌ها را قبول دارند و ملک انتخاب ایشان هست؛ ما اعتقاد داریم که باید این شاخص‌ها را به عنوان آرمان در هر انتخابات در مقابل خود قرار دهیم و خود را به آن شاخص‌ها نزدیک کنیم و اگر انتظار داشته باشیم که یک‌باره به این شاخص‌ها برسیم و یا بین صفر تا صد فقط 100 را لحاظ کنیم امکان‌پذیر نیست از طرف دیگر باید به تدریج به این شاخص‌ها رسید و اصل استدراج از اصول اسلامی هست، باید به تناسب رشد سیاسی مردم، آن‌ها را به شاخص‌ها نزدیک کنیم و هرقدر رشد در مردم بیشتر شود، امکان تحقق این شاخص‌ها افزایش می‌یابد، وقتی هیچ‌یک از نهادهای فرهنگی در جهت رشد سیاسی و شاخص‌گرایی مردم قدمی جدی برنداشته‌اند، انتظار دارید که شاخص صددرصدی شما را بپذیرند، نمی‌فهمند که معنای دقیق شاخص چیست.

,

اصلاح‌طلب‌ها دنبال انقلابی‌گری نیستند

, اصلاح‌طلب‌ها دنبال انقلابی‌گری نیستند,

ترقی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلب‌ها دنبال انقلابی‌گری نیستند که بگوییم انقلابی‌گری بلد نیستند، این افراد در ابتدای انقلاب انقلابی بودند و همه با هم در زندان بودیم و مبنای انقلابی‌گری در آن سال‌ها مبارزه با رژیم شاهنشاهی بود، اما چرا پشیمان هستند و می‌گویند انقلاب و امام تمام شد و باید آن‌ها را در موزه بگذاریم؛ مگر امام نگفته‌اند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود چرا یک نفر از اصلاح‌طلبان جرأت ندارند این حرف را تکرار کنند، متأسفانه اصلاح‌طلبان که روزی انقلابی بودند، در حال حاضر پشیمان‌اند و اعتقادی به انقلاب ندارند و انقلاب را تمام‌شدنی می‌دانند.

,

, ,

اصول‌گرایی که مقابل فتنه ساکت باشد، اصول‌گرا نیست

, اصول‌گرایی که مقابل فتنه ساکت باشد، اصول‌گرا نیست,

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تفکر و آرمان اصول‌گرایی چقدر برای جوانان جذابیت دارد؟، گفت: هر گفتمانی که در هر دهه‌ای از انقلاب مطرح می‌شود اگر توسط افرادی درست تبیین نشود از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود، اصول‌گرایی را بعضی از افرادی تبلیغ کردند که به اصولی پایبند نبودند، اصول‌گرایی که مقابل فتنه ساکت باشد اصول‌گرایی نیست، اصول‌گرایی که با دشمن پیمان ببندد یا اهل اشرافی‌گری باشد، اصول‌گرا نیست.

,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی یادآور شد: همه این اتفاقات باعث می‌شود که جاذبه ضد فساد اصول‌گرایی آن در ذهن مردم و به‌خصوص جوانان به حاشیه برود، گفتمان اصول‌گرایی را این‌قدر بد استفاده کردند، نمی‌توان الان ادعا کرد با اصول‌گرایی می‌توان اهداف انقلاب را در گام دوم دنبال کرد، به همین دلیل اصول‌گرایی که منطبق با معیارهای انقلابی‌گری همراه نیست اصول‌گرایی نیست و به درد امروز جامعه نمی‌خورد و ما باید گفتمانی را مطرح کنیم که لازمه شرایط کنونی انقلاب باشد که مصلحت آن را رهبری تشخیص می‌دهند و این موضوع برای جوانان جذاب خواهد بود.

,

ترقی در خصوص قانون شفافیت آرا و اموال نمایندگان بیان کرد: شفافیت ابزار حل مشکل نیست بلکه جزء حقوق مردم نسبت به نماینده خود است چون نماینده وکیل مردم است و وقتی کسی وکیل مردم هست مردم باید از حرکات، تصمیمات و موضع‌گیری‌های او مطلع باشند از طرف دیگر وقتی نماینده‌ای در معرض شفافیت قرار می‌گیرد قابل‌تجزیه و تحلیل می‌شود، چرا ما نمی‌توانیم گزارشی تحلیلی در خصوص یک نماینده مجلس داشته باشیم و این موضوع نه‌تنها به مردم بلکه به احزاب بسیار کمک می‌کند و می‌توانند احزاب نماینده‌ها را تجزیه‌وتحلیل علمی کنند.

,

شفافیت نمایندگان جلوی نفاق را می‌گیرد

, شفافیت نمایندگان جلوی نفاق را می‌گیرد,

ترقی ادامه داد: حکومت می‌تواند وضعیت دقیقی از روحیات و گرایش‌ها نماینده را بایگانی کند، می‌توانید نقاط قوت و ضعف مدیران را کاملاً بررسی کرد از طرف دیگر مواردی را که حق مسلم مردم است که مردم باید بدانند را مثبت پاسخ دادم و مواردی را که باعث فشار به نماینده می‌شود و استقلال رأی او را می‌ستاند مخالف رأی دادم و شفافیت نمایندگان جلوی نفاق را می‌گیرد؛ مثلاً در بررسی صلاحیت نمایندگان در شعب، اگر نماینده‌ای مدارکی علیه نماینده دیگری داشته باشد اگر رأی شفاف باشد شاید هجمه‌ای تلفنی به او وارد آورند و موجب عدم استقلال رأی نماینده شود و باعث ترس او از حرف حق بشود.

,

در پایان امیدوارم مجلسی در تراز انقلاب و برای تحقق بیانیه گام دوم تشکیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه