اخبار داغ

در گفتگوی دانا با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد؛

گسترش روابط تجاری با سوریه؛ فرصتی که نباید از دست داد/ «تولید داخلی»؛ نیرو محرکه توسعه روابط اقتصادی با منطقه

گسترش روابط تجاری با سوریه؛ فرصتی که نباید از دست داد/ «تولید داخلی»؛ نیرو محرکه توسعه روابط اقتصادی با منطقه
محمدحسن حسین زاده، کارشناس اقتصادی گفت: فضای تجاری ایران و سوریه به شکلی است که اگر مدیریت شود، ایران می تواند به صورت فعال وارد روابط تجاری با این کشور شود که در هر صورت یک فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری بخش های خصوصی ایرانی در این کشور به وجود آمده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صادرات در هر کشور می تواند یکی از ارکان مهم اقتصادی آن کشور باشد؛ در شرایط تحریم، صادرات می تواند یکی از منابع تأمین کننده درآمد ملی کشور ما باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با توجه به اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر صادرات نفتی کشورهای منطقه و همچنین وجود پتانسیل های فراوان در جذب سرمایه گذاری خارجی این منطقه، کشور ایران می تواند با بهره گیری از بازارهای کشورهای همسایه رشد اقتصادی بسیار بالایی را حتی در شرایط تحریمی تجربه کند.

,

 

,

 محمدحسن حسین زاده، کارشناس دیپلماسی اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص بازارهای موجود در همسایگی ایران و ضرورت توجه به آنها اظهار داشت: در کشور ما 16 استان مرزی وجود دارد که استان کرمانشاه به خاطر داشتن مرز مشترک با عراق و روابط ایران و عراق، تا کنون بزرگترین شریک تجاری ما در منطقه کشور عراق بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: این سوال مطرح است که آیا از ظرفیت مرزهای دیگر در اطراف کشور برای تجارت به ویژه صادرات محصولات تولیدی کشور به اندازه کافی بهره‌گیری شده است؛ می توان در مجلس و دولت، به ویژه در سطوح مختلف تصمیم سازی به گونه ای عمل کرد که مسیر صادرات به کشورهای همجوار راحت تر شود.

,

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه تراز تجاری ایران در سال ها قبل منفی بوده است عنوان کرد: در سال های اخیر و با توسعه صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی تراز تجاری از منفی درآمده و به سمت مثبت شدن پیش رفته است که البته در زمانی که به تولید اهمیت بیشتری داده شده است، تراز تجاری کشور بیشتر شده است.

,

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر این نکته که امروز تراز تجاری اگرچه منفی نیست اما مطلوب هم نیست عنوان کرد: عوامل موثر زیادی در بهبود تراز تجاری کشور و به ویژه صادرات به کشورهای منطقه تأثیر دارد اما در مرحله نخست افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولید داخلی است؛ با اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور می توان تولید را افزایش داد.

, ,

حسین زاده همچنین گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی که 24 بند دارد یک نسخه فوق تخصصی برای نجات اقتصاد ایران است که در صورت اجرای صحیح همه مولفه های اقتصادی در کشور را ارتقا می بخشد و امید است مجلس جدید نظارت بر اجرای این سیاستها را جدی بگیرد.

,

وی بیان داشت: تا امروز برای گسترش دیپلماسی اقتصادی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور تلاش هایی شده است اما این تلاش ها در نهایت 20 تا 30 درصد از ظرفیت موجود در کشور را فعال کرده است؛ چرا که باور و همت و به کار گیری ابزارها و لوازم به صورت کافی اتفاق نیفتاده است.

,

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی همچنین تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی و گسترش صادرات خارجی ماحصل یک چرخه کامل از تولید تا صادرات و بازار هدف بوده و باید برای داشتن یک مسیر و چرخه صحیح برنامه ریزی های صحیحی هم صورت بگیرد. باید از تولید تا بسته بندی، توزیع، عرضه، صادرات و ... در حوزه بازرگانی بین المللی فعال شوند تا صادرات به کشورهای همسایه محقق شود.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از آنجایی که تولید علاوه بر ابزار، نیازمند باور و اعتقاد مردم و مسئولان نیز هست، اگر تولید در کشور به نقطه مطلوبی برسد، هماهنگ کردن مراحل بعدی برای صادرات به کشورهای هم جوار به ویژه کشورهایی که بازار هدف مطلوبی دارند کار چندان سختی نخواهد بود.

,

حسین زاده در ادامه افزود: البته در بخش هایی که تولید مشکلی ندارد و از ظرفیت داخلی استفاده شده است هم مشکلاتی وجود دارد و ایراد و اشکالات متوجه بخش عرضه در کشور است؛ اگر ارتش تجارت بین الملل ایران سازماندهی و دوباره بازسازی شود و مسئولان به عنوان یک کار جهادی به تجارت بین الملل نگاه کنند شرایط اقتصادی کشور تا حد زیادی بهبود پیدا می کند.

,

وی با تأکید بر اینکه در کشورهای همسایه و حتی کشورهای منطقه بازار فوق العاده تشنه و بکری برای محصولات تولید شده در ایران وجود دارد تصریح کرد: با گسترش محصولات تولیدی و صادرات آن به کشورهای منطقه می توان بیش از 5 میلیون فرصت شغلی پایدار به صورت مستقیم در کشور ایجاد کرد.

,

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی همچنین گفت: نمی توان گفت تا کنون از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده نشده است اما به نحو احسن از این بازارها بهره گیری نشده است؛ همراهی و همکاری دولت و مجلس می تواند تولید را در کشور گسترش داده و با افزایش تراز تجاری از طریق صادرات محصولات تولیدی در کشور، بسیاری از مشکلات اقتصادی این روزها حل می شود.

,

این استاد دانشگاه در خصوص سرمایه گذاری بخش های خصوصی در کشور سوریه در زمینه های عمرانی و راه و شهرسازی هم گفت: در تحلیل محیطی حوزه های مختلف با یک سری فرصت ها و نقاط قوت مواجه می شویم که طبیعی است ارتباط تجاری با سوریه در شرایط فعلی نقطه قوت محسوب می شود هرچند تهدیداتی هم وجود دارد.

,

حسین زاده در ادامه افزود: سامان بخشیدن فرصت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت در اثر سرمایه گذاری در سوریه بعد از دوران جنگ، باعث می شود اگر ایراد و اشکالی وجود دارد در تحلیل محیطی بهترین تصمیم را در برخورد با این کشور بگیریم.

,

وی در پایان تصریح کرد: فضای تجاری ایران و سوریه به شکلی است که اگر مدیریت شود، ایران می تواند به صورت فعال وارد روابط تجاری با این کشور شود که در هر صورت یک فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری بخش های خصوصی ایرانی در این کشور به وجود آمده است.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه