اخبار داغ

یک کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

ارتقای توان کشور برای عبور از بحران‌ها؛ با مشارکت گسترده در انتخابات

ارتقای توان کشور برای عبور از بحران‌ها؛ با مشارکت گسترده در انتخابات
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مشارکت در انتخابات می تواند عاملی باشد که تا به دنیا پیام دهد مردم با وجود این فشارها پای نظام ایستاده اند و این تهدیدها اثر تعیین کننده ای نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن مجیدی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به پیش رو بودن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این انتخابات یکی از حساس‌ترین و مهمترین انتخابات در تاریخ 41 ساله انقلاب محسوب می شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: یکی از دلایل اهمیت این انتخابات در این دوره فشارهای بی سابقه‌ای است که در سال‌های اخیر از جانب غربی‌ها به ویژه آمریکا با تحریم‌های همه جانبه اقتصادی است که در فاز جدید شبکه‌های بانکی و ارتباطات مالی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده و شرایط دشواری را برای مبادلات تجاری ایران ایجاد کرده است.

,

مجیدی گفت: با همه این مشکلات در سال جاری ایران با 70 میلیارد دلار مبادلات تجاری اعم از صادرات و واردات تلاش زیادی برای خنثی سازی تحریم ها کرده، هرچند به هرحال کاهش شدید صادرات نفت ایران و افزایش قیمت بسیاری از اقلام وارداتی و منابع مالی محدود دولت شرایط سختی را بر کشور تحمیل کرده که مردم ازاین وضعیت آسیب می بینند، اما با تحمل و مقاومتی که از مردم سراغ داریم اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و این مشارکت می تواند عاملی باشد که تا به دنیا پیام دهد مردم با وجود این فشارها پای نظام ایستاده اند و این تهدیدها اثر تعیین کننده ای نخواهد داشت.

,

وی افزود: این تحریم ها اگرچه سختی هایی را بر مردم تحمیل می کند، اما در دوران جنگ و بعد آن فشارهایی که از سوی قدرت ها به کشور وارد شده مشکلاتی برای ایران _که قدرت آن روزافزون است_  ایجاد کرده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بعد از این فشارهای اقتصادی که مضاعف شده، آمریکا با ترور شهید سلیمانی که از افتخارات و سرداران نامی غرب آسیا و تاریخ دو هزار ساله ایران بود، هم احساسات ملی ایرانیان و هم و غیرت مردم را جریحه‌دار کرد که البته اشتباه بزرگی را با هدف قراردادن این شخصیت بزرگ مرتکب شد.

,

مجیدی عنوان کرد: شاید اگر آمریکایی ها می توانستند آن وداع چند ده میلیونی مردم را پیش بینی کنند و برآورد می کردند با شهادت چنین شخصیتی بسیج عمومی بین مردم ایران و نیز اتحاد ایران و عراق و رهبران مقاومت ایجاد می شود و ملت ایران و عراق بار دیگر همدل تر می شوند هرگز به این اقدام دست نمی زدند. 

,

وی بیان کرد: اثرات شهادت حاج قاسم و یاران وی یک بسیج عمومی و رفراندوم دوباره ای شد تا به دنیا ثابت کند مردم ایران با همه مشکلات و سختی ها به ویژه در سال جاری از جمله دشواری هایی که بعد افزایش بنزین ایجاد شد که برخی با دامن زدن بر اغتشاشات سعی بر سوار شدن بر موج را داشتند در وداع چند ده میلیونی با حاج قاسم نشان داد پای نظام هستند و چهره ای مثل حاج قاسم که همه وجود خود را برای اهداف نظام فدا کرد را از جان و دل دوست دارند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: حمایتهای ملت از این مسیر و گفتمان، انتظاری را ایجاد می کند که مردم ما متوجه باشند صحنه 22 بهمن تداوم همان مسیر حاج قاسم است و البته مردم به خوبی ثابت کردند پای انقلاب و آرمان های نظام هستند اکنون نیز انتخابات عرصه مشارکت سازمان یافته سیاسی است که به حضوری گسترده نیاز دارد.

,

وی عنوان کرد: شاید تصور مردم این باشد اگر در صحنه انتخابات شرکت نکنیم بالاخره افرادی انتخاب می شوند و همچنین ممکن است تصور داشته باشند مجلس توان کافی برای عبور از وضعیت فعلی را ندارد در حالی که هرچه نهادهای نظام متحد و منسجم تر پای کار باشند و یکدل تر برای پاسخ به مطالبات مردم عمل کنند عبور از همین مشکلات که مردم با آن دست به گریبان هستند آسان تر است.

,

قهر با انتخابات مشکلات را حل نمی کند

, قهر با انتخابات مشکلات را حل نمی کند,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: قهر با انتخابات و صندوق رای نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلی بر مشکلات کشور می افزاید و این پیام غلط را به آمریکا و دشمنان می دهد تحریم ها اثرگذار بوده و مردم را از اسلام دور کرده در حالی که این گزاره به هیچ وجه واقعیت ندارد.

,

مجیدی بیان کرد: طبیعتا اعتراضات به حقی از ناحیه مردم وجود دارد، اگر مشکلات و دشواری های اقتصادی ناشی از تحریم است این دشواری ها باید عادلانه توزیع شود و برای برون رفت از آن هم راه هایی هست بنابراین مجلس و دولت آینده باید توان بگذارند تا دهک های آسیب پذیر و مردمی که با هزینه های بالا زندگی می کنند بتوانند با مشکلات کمتری مرحله گذار را پشت سر بگذارند.

,

وی با بیان اینکه مردم در انتخابات زمان را خوب می شناسند، عنوان کرد: انتخابات روز جمعه از بعد منطقه ای نیز حائز اهمیت است و یاران حاج قاسم در جبهه مقاومت می خواهند ببیند افردی که به حاج قاسم ابراز وفاداری کردند در انتخابات که از نمادهای بزرگ دموکراسی در منطقه است چه نقشی دارند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در ماه های اخیر با چند انتخابات در منطقه مواجه شدیم؛ صحنه سیاسی در عراق نیازمند یک ثبات و آرامش است تا دولت عراق بتواند به مطالبات مردم پاسخگو دهد و در لبنان هم دولت جدیدی که روی کار آمده باید پاسخگوی مطالبات ملت باشد در این فضا استاندارد دموکراسی در جمهوری اسلامی طی 41 سال وجود داشت برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه که استانداردی از دموکراسی در حداقل آن را هم ندارند و با روش های پادشاهی بسیار پوسیده و عقلب افتاده مورد حمایت آمریکا هستند بنابراین دنیا به این قضاوت می رسد کشوری که همه امور خود را به رای می گذارد چرا باید مورد هجمه و تحریم های ظالمانه  قرار گیرد و در مقابل کشورهایی که مهد تروریست بوده و گفتمان های تکفیری را ترویج می دهند و حمایت از موجودی وحشی به نام داعش یکی از سیاست های آنها بود در حالی که جمهوری اسلامی ایران که پیام صلح، ثبات، آرامش، استقلال و آزادگی را برای کشورهای منطقه دارد این گونه مورد تهاجمات و تحریم ها قرار می گیرد.

,

کاندیداهای با دیدگاه های مختلف در انتخابات حضور دارند

, کاندیداهای با دیدگاه های مختلف در انتخابات حضور دارند,

 وی افزود: انتخابات روز جمعه از این جهت بسیار مورد دقت ناظران جهانی است، از سوی دیگر تصور عده ای از مردم ممکن است این باشد که بین نامزدها و جریان های سیاسی همه انتظاراتی که برای رقابت صد درصدی از جمله لیست های کامل و دو قطبی آن چنانی وجود ندارد در حالی که ما انتخابات زیادی را پشت سر گذاشته ایم و در این عرصه هم تنوع لیستی برای انتخاب گزینه ها وجود دارد و این دوره تک صدایی و یک طرفه نیست بر همین مبنا شاید نامزدها به طور صد درصد مورد میل عده ای نباشند اما تا حد زیادی می توان در بین آنها بیشترین نزدیکی را با دیدگاه های مختلف پیدا کرد.

,

مجیدی گفت: قانون انتخابات که مصوب همین مردم است مبنای کار بوده و رصدها نیز نشان می دهد چهره های سرشناس از جریان های مختلف مردم را برای حضور در انتخابات فراخوان داده اند و این نشان می دهد کار درست است؛ از یک منظر مطالبه صددرصدی برای یک رقابت کامل محقق نشده اما رقابت نسبی فراهم است و در بین نامزدها برای انتخاب از ناحیه جناح های مختلف اصلاح طلب و اصول گرا در بسیاری از اقصی نقاط کشور گزینه های زیادی وجود دارد تا نمایندگان را به خانه ملت بفرستند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: هرچه نمایندگان از توان، تخصص، دانش، تعهد و ویژگی های مورد نیاز برخوردار باشند و بتوانند کشور را از مشکلات عبور دهند طبیعتا مجلس قدرتمند پشتوانه دولت قدرتمند خواهد بود و می توانند در این دوره حساس و سالهای سخت طراز نظام را بالا ببرند همان طور که حاج قاسم روح تازه ای به ملت داد این مشارکت می تواند توان کشور را برای عبور از بحرانها بالا ببرد.
مجیدی با بیان اینکه آنچه خواست ملت است در انتخابات محق می شود، گفت: انتخابات روز جمعه فارغ از نوع گرایش و جریان و علائق مختلف که طبیعت انتخابات نیز حضور صداهای مختلف است محقق شده و اکنون در چند روز باقیمانده با شفاف تر شدن فهرست ها و لیستها، چهره های سیاسی توانسته اند بیشتر مقبول مردم واقع شوند و تا روز انتخابات نیز فرصت خوبی برای آشنایی و شناخت بیشتر برای افرادی که مردد هستند وجود دارد.

,
,

وی افزود: افرادی که نمی خواهند در انتخابات حضور پیدا کنند ممکن است حق انتخاب را به کسی بدهند که دیدگاه متفاوتی داشته باشد بنابراین حضور در انتخابات یعنی بهره مندی از این حق قانونی و عدم شرکت یعنی واگذاری حق خود به دیگری بنابراین ممکن است دیگران افرادی را انتخاب کنند که با رای آنها متفاوت باشد، قانون هم این حق را داده از بین آرای صحیح و پذیرفته شده نمایندگان برگزیده به مرحله بعد راه یابند.

,

آنهایی که در انتخابات شرکت نکنند حق اعتراض ندارند

, آنهایی که در انتخابات شرکت نکنند حق اعتراض ندارند,

مجیدی گفت: با محاسبه هزینه و فایده در می یابیم عدم شرکت در انتخابات سودی ندارد همچنین افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند در آینده نمی توانند نسبت به آرا و نطق نمایندگان برگزیده اعتراض کنند.

,

وی عنوان کرد: کشور و انقلاب در طول این ده دوره انتخابات مجلس نسبت های مختلفی از مشارکت های بسیار بالا تا متوسط را به خود دیده، این دوره نیز فارغ از نتیجه انتخابات که کدام جناح اکثریت کرسی را بدست گیرند اصل مشارکت بسیار مهم است البته کیفیت، تعهد و تخصص نامزدها نیز بسیار اهمیت دارد.

,

مجیدی تصریح کرد: کار قانون گذاری کاری تخصصی است و نظارت یک تجربه و دانش بالا را می طلبد بنابراین باید افراد انتخابی در طراز نسل انقلاب باشند زیرا بعد گذشت 40 سال از انقلاب انتظار می رود نمایندگان و نخبگان جمهوری  اسلامی در طرازی بسیار بالاتر از دور اول تا دهم از نظر دانش، تخصص، تعهد، مردم محوری، انقلابی گری و جمهوری خواهی باشند و مردم نیز باید در این دوره از انتخابات این شاخصه ها را ارزیابی کنند و از بین نامزدها نزدیک ترین را به خواست و منافع و هویت خود انتخاب و راهی مجلس یازدهم کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه