اخبار داغ

پرواز بی‌امان قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات مازندران/ افزایش 50 درصدی قیمت‌ها

پرواز بی‌امان قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات مازندران/ افزایش 50 درصدی قیمت‌ها
در حالیکه این روزها، داغ و داغ‌تر شدن قیمت‌های انواع قوطی و میلگرد را در روزهای سرد زمستان پشت سر می‌گذاریم که به گفته یک فعال با سابقه بازار آهن در مازندران، قیمت‌های حال حاضر این بازار نسبت به سال گذشته تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است و طی سال‌جاری، شاهد رشد شتابان قیمت‌ها در بازار آهن بدون هیچ سرعت‌گیری بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، شتاب رشد قیمت‌ها در بازار آهن طی هفته‌های گذشته افزایش جدی داشته که توانست بازه‌ای کم‌‌‌سابقه را در تاریخ این بازار رقم زند. هجوم تقاضا در بازار داخلی برای خرید حداکثری با تحرک بالای نقدینگی، افزایش تقاضای سنتی پایان سال، رشد قیمت‌ها در بورس کالا و همچنین خوش‌بینی‌های بی‌حد و حصر در بازار داخلی و ترس از رشد بیشتر قیمت‌ها نیز از جمله مواردی است که به تداوم رشد نرخ در بازار داخلی منتهی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

کارشناسان معتقدند که در آخرین روز‌های معاملاتی سال، التهابات و برخی نوسانات غیرمعمول، نوعی تنش به بازار فلزات تحمیل کرده است و هم‌چنین افزایش تقاضای کاذب، بازار فلزات را تحت‌الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر باید توجه داشت تحت تاثیر فشار های سیاسی و تحریم های صورت گرفته توسط دولت آمریکا علیه ایران، صنایع داخلی مسیر نوینی برای داخلی‌سازی را در پیش گرفته‌اند‌ و بازار مصرفی برخی محصولات مانند ورق فولادی نیز به‌واسطه تولیدکنندگان بزرگی همچون خودرویی‌ها و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دستخوش تغییرات و افزایش تقاضا گشته است.

اکنون که کمبود بازار، راهکاری به اسم "واردات" ندارد، فشار تقاضای محصولات فلزی زمانی با افزایش روبه‌رو می شود که این بازار توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و کماکان صنایع پایین‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم باشند. این رنجی است که به بنگاه‌ها تحمیل شده است.

بازار فولاد روند افزایشی خود را ادامه داد و توانست قیمت‌ها را به سطوحی غیرمنتظره برساند؛ از این رو بهای میلگرد که در گذشته سقف قیمتی یا انتظار ۵ هزار تومانی شدن را به سختی به‌دست آورده بود، به‌ سادگی به بالای ۶ هزارتومان در هر کیلوگرم، آن‌هم با شتابی کم‌نظیر که کمتر مشاهده شده بود، رسید. قیمت‌های فعلی رکورد بالاترین نرخ‌های فولاد در تاریخ معاملات این کالا می باشد. آن‌هم در شرایطی که رشد بهای شمش در بورس‌کالا نیز در همین مسیر ارزیابی شده است.

علیرضا عمادی یکی از فعالان بازار آهن در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین تغییرات بازار آهن گفت: طی هفته‌ها و روزهای اخیر شاهد افزایش تا 25 درصدی قیمت‌ها در این بازار هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، در داخل کشور مواد اولیه و شمش نیست و گفته می‌شود کُک هم برای تهیه شمش فولاد وجود ندارد و از سویی دیگر این مواد از خارج کشور نیز وارد نمی‌شود؛ یعنی در حال حاضر نه وارد می‌کنیم و نه تولید.

این فعال صنفی بازار آهن خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اگر تولیدی هم صورت می‌گیرد از داشته‌های گذشته است و در واقع دارند از هر چه دارند فعالان این صنعت استفاده می‌کنند.

عمادی می‌گوید: در حالیکه قیمت هر کیلو میلگرد تا مدتی قبل در نهایت به 4 هزار و 300 تومان می‌رسید، اکنون در بازار به کیلویی 6 هزار و 600 تومان رسیده است و این یعنی افزایش دو هزار و 300 تومانی هر کیلو در یک بازه زمانی بسیار کوتاه.

وی ادامه داد: در خصوص قوطی‌جات هم اکنون قیمت هر کیلوی آن به 9 هزار و 700 تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت آن در ماه‌های گذشته به سختی به مرز 7 هزار و 500 تومان هم نزدیک می‌شد.

این فعال با سابقه بازار آهن در مازندران خاطرنشان کرد: قیمت نبشی هم در حالیکه از 5 هزار و 400 تومان تجاوز پیدا نمی‌کرد، طی روزهای اخیر به کیلویی 6 هزار و 800 تومان رسیده است.

عمادی تصریح کرد: طی سال جاری بازار آهن نوسانات متعددی را پشت سر گذاشت و پس از سه موج گرانی، در مجموع، قیمت‌های فعلی نسبت به سال گذشته، حاکی از افزایش 50 درصدی است.

وی تاکید کرد: این گرانی 50 درصدی از یک سو به کمبود مواد اولیه و شمش و همچنین تحریم‌ها علیه کشور بر می‌گردد و از سویی دیگر باید گفت که نظارت‌ها بر بازار داخلی خیلی ضعیف است.

این فعال صنفی بازار آهن متذکر شد: چرا نباید نظارت‌ها به گونه‌ای نباشد که جلوی بالارفتن وقت و بی وقت قیمت‌ها در بازار آهن را بگیرد و چرا باید بلافاصله پس از اینکه سر زبان‌ها افتاد که نداریم، همه باید قیمت‌ها را سر خود بالا ببرند؟

باید گفت اینکه بازار در زمانی محدود بتواند رشد قیمت‌هایی تا این سطح را به ثبت برساند، یک داده عجیب به‌نظر می‌رسد؛ گویی سرعت‌گیر بزرگی از برابر رشد قیمت‌ها برداشته شده است و به تاخت پیش می‌تازد.

هیجان خرید در اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند هر سال یک عرف سنتی در بازار به شمار می‌رود، ولی امسال هجوم نقدینگی موجب شده تا شاهد شتاب کم‌سابقه‌ای در این بازار باشیم. عدم رشد جدی و هم‌سنگ بهای ارز آزاد با قیمت مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد در کنار تمایل به افت نرخ در بازارهای جهانی، این روند افزایشی را با اما و اگر روبه‌رو می‌سازد؛ ولی چیزی که در بازار خودنمایی می‌کند، هیجان خرید، جولان نقدینگی و رشد شتابان قیمت‌‌ها می‌باشد. 

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه