اخبار داغ

گل‌هایی که در سایه اقتصاد مقاومتی شکوفا می‌شود؛

تولید سالانه 2 میلیون شاخه گل رز به همت جوان کرمانی

تولید سالانه 2 میلیون شاخه گل رز به همت جوان کرمانی
جوان کرمانی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با راه اندازی اولین گلخانه هوشمند جنوب شرق کشور با تولید سالانه 2 میلیون شاخه گل رز، گلستان آرزوهایش را با نهال همت به ثمر نشاند اما بی توجهی مسئولان در خصوص مشکل آب این گلخانه ها، رزهای سرخ و سفید او را دچار التهاب کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، مشکلات معیشتی و رکود عمیق اقتصادی این روزها مهم ترین چالش جمهوری اسلامی ایران است، مشکلاتی که تنها راه برون رفت از آن ها همان اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بیش از 14 سال است به آن تاکید می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

درسال 98 که عنوان « رونق تولید» را یدک می کشید قرار بود با تلاش جمعی مردم و مسئولان  تحولات چشمگیری در عرصه اقتصادی کشور شاهد باشیم و با رونق کالای ایرانی برای جوانان ایرانی اشتغال شود، از مسئولان که عملکرد قابل توجهی ندیدیم اما مردم حسابشان از مسئولان جداست و همانند سایر عرصه ها با لبیک به مقتدای خود مقام معظم رهبری، پیشتازانه در این عرصه گام برداشتند.

,

جوانانی که کمر همت بسته و دست به زانوی خود زدند و با تکیه بر ظرفیت های داخلی، تحریم ها را دور زدند و به جای اظهار یاس و ناتوانی، فعل خواستن را به منصه ظهور درآوردند.

,

جوان کرمانی با اقتصاد مقاومتی گل کاشت

, جوان کرمانی با اقتصاد مقاومتی گل کاشت, جوان کرمانی با اقتصاد مقاومتی گل کاشت,

مصطفی ایرانمنش یک جوان کرمانی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گل کاشته است و گلستان آرزوهایش را با نهال همت به ثمر نشانده است، جوان 37 ساله ای که فارغ التحصیل رشته کشاورزی است و موفق شده است اولین گلخانه هوشمند جنوب شرق کشور را راه اندازی کند.

,

 

,

, ,

 

,

در گلخانه 2 هکتاری این جوان کرمانی انواع گل رز پرورش و روانه بازار می شود ولی قبل از راه اندازی این گلخانه، گلفروش های جنوب شرق کشور مجبور بودند گل های مورد نیاز خود را از بازارهای تهران و با قیمت بالا و با واسطه های زیاد خریداری کنند.

,

تولید 2 میلیون شاخه گل رز در سال با تکیه بر اقتصاد مقاومتی

, تولید 2 میلیون شاخه گل رز در سال با تکیه بر اقتصاد مقاومتی, تولید 2 میلیون شاخه گل رز در سال با تکیه بر اقتصاد مقاومتی,

امروز اما گل های گلخانه این تولید کننده جوان نه تنها در کشور ایران، بلکه به کشورهای حوزه  دریای خزر از جمله روسیه، گرجستان و ترکمنستان صادر می شود و برای بیش از 80 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر غیر مستقیم در استان کرمان شغل ایجاد کرده است.

,

در این گلخانه هوشمند هیدروپونیک، انواع گل رز در فضایی 2 هکتاری که در هر متر مربع  70 تا 100 شاخه گل در سال برداشت می شود، پرورش داده شده و سالی 2 میلیون شاخه گل روانه بازار می شود.

,

 

,

, ,

 

,

اما اینکه ایده پرورش گل رز از کجا در ذهن این تولید کننده کرمانی نقش بست و چگونه ایده خود را عملیاتی کرده است را در گفت و گو با او بررسی کردیم که در پاسخ اظهار کرد: من از همان دوران دانشجویی علاقه زیادی به پرورش گل رز داشتم و هر کسی که با من کار داشت به راحتی می توانست من را درگلخانه های دانشگاه پیدا کند و پاتوق من آنجا بود.

,

ایرانمنش در ادامه افزود: به همین دلیل بعد از پایان تحصیلات ایده پرورش گل رز در ذهن من به بار نشست و از طرفی چون همیشه باغات و مزارع استان کرمان به دلیل آفات و عدم توانایی کشاورزان در مقابله با آن ها در محیط باز، خسارت زیادی را متحمل می شد لذا تصمیم گرفتم در یک فضای قابل کنترل که بتوان روی دما، رطوبت، نور، آفات و تغذیه را کنترل 100 درصدی داشت این کار را انجام دهم.

,

 

,

, ,

 

,

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات به دلیل تحریم ها در جا به جا کردن پول مشکل داریم و عملا نمی توانیم از یک کانال شفاف معاملات خود را انجام دهیم و بار به صورت پر دردسر جا به جا می شود.

,

توسعه غیرکارشناسی گلخانه های هیدروپونیک بدون فراهم کردن زیر ساخت های لازم

, توسعه غیرکارشناسی گلخانه های هیدروپونیک بدون فراهم کردن زیر ساخت های لازم, توسعه غیرکارشناسی گلخانه های هیدروپونیک بدون فراهم کردن زیر ساخت های لازم,

مشکل آب یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی کشاورزانی است که از گلخانه های هیدروپونیک استفاده می کنند که جزئیات این ماجرا را تولید کننده کرمانی برای ما این گونه تشریح کرد: مشکل از آنجا شروع شد که دولت بدون افزایش تخصیص آب گلخانه ها را توسعه داد و بیش از2 برابر سالیان قبل، واحدهای گلخانه ای واگذار شده اما دبی آب هیچ تغییری نکرده است.

,

 

,

, ,

 

,

او می گوید: ما سال به سال تحت فشار بیشتری قرار می گیریم و هیچ کدام از مسئولان در این زمینه نه تنها هیچ کمکی نکرده بلکه حاضر به پیگیری هم نشده اند و فقط یک گزارشی رد کردند که گلخانه ها را توسعه دادند و این در حالی است که این اقدام به صورت غیر کارشناسی انجام شده است چرا که باید زیر ساخت هم به همراه گلخانه ها توسعه پیدا کند.

,

ایرانمنش تصریح کرد: در حال حاضر آبی که ما استفاده می کنیم جیره بندی و ساعتی است و با این آب نمی شود گلخانه داری کرد و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود ممکن است ما شاهد کاهش سطح زیر کشت شویم چون آب نداریم.

,

این تولید کننده کرمانی در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای پیگیری مشکل آب گلخانه ها، به مسئولان نامه زدیم و بنده به عنوان نماینده و مدیر یک گلخانه 70 واحدی با استاندار هم صحبت کردم ولی متاسفانه کسی این مشکل را پیگیری نکرد.

,

راه اندازی اولین پایانه گل جنوب شرق کشور

, راه اندازی اولین پایانه گل جنوب شرق کشور, راه اندازی اولین پایانه گل جنوب شرق کشور,

 

,

, ,

 

,

اما باید گفت این مشکلات تولید کننده جوان ما را ناامید نکرده است و با پیگیری های او 12 بهمن امسال، اولین پایانه گل جنوب شرق کشور راه اندازی شده و گل های رز با بهترین کیفیت بسته بندی و بامناسب ترین نوع حمل و نقل به بسیاری از نقاط کشور ارسال می شود.

,

ایرانمنش در این خصوص اظهار کرد: این پایانه با سرمایه گذاری 2 میلیارد تومان راه اندازی شده است که قابلیت بسته بندی سالیانه در یک شیفت 400 تن و در دو شیفت 800 تن گل را دارد که با بهترین کیفیت بسته بندی و پخش می شود.

,

رونق تولید در سایه حمایت مسئولان از تولید کننده های داخلی

, رونق تولید در سایه حمایت مسئولان از تولید کننده های داخلی, رونق تولید در سایه حمایت مسئولان از تولید کننده های داخلی,

در خصوص پیگیری مشکل آب این گلخانه ها با اداره کل جهاد کشاورزی استان کرمان و آب منطقه ای ارتباط گرفتیم که متاسفانه امکان صحبت با مسئول مربوطه برای ما فراهم نشد ولی در گفت و گو با یکی از عوامل جهاد کشاورزی حل این مسئله به سازمان آب منطقه ای کرمان ارجاع داده شد که این مسئله حتما به صورت مجدانه پیگیری می شود.

,

علی ای حال انتظار ما این است که مسئولان از تولید کننده ها حمایت کنند تا شاهد رونق تولید در عرصه های مختلف باشیم چرا که رونق تولید ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، امیدافزایی، نشاط آفرینی را به دنبال دارد و تحقق این راهبرد در سایه توجه به اقتصاد مقاومتی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه