اخبار داغ

وعده هایی که افکار عمومی را به بازی گرفت؛

ناکارآمدی وکلای سرزمین سبز در مجلس دهم/ رابطه فساد مالی با طرح شفافیت آرا نمایندگان

ناکارآمدی وکلای سرزمین سبز در مجلس دهم/ رابطه فساد مالی با طرح شفافیت آرا نمایندگان
قطعا فساد در مسئولان ناراحت کننده است، اما این غم زمانی عمیق‌تر می‌شود که آن مسئول با رای مردم روی کار آمده باشد. نماینده ای که خود فساد مالی مرتکب می‌شود، چطور می‌تواند به لایحه شفافیت آرا رای دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بیش از یک قرن پیش که انقلاب مشروطه محقق شد، فراز و نشیب‌های متعددی را طی کرد، روزی محمدعلی شاه آن را به توپ بست و روزی ابرمردی چون مدرس بر آن تکیه زد؛ از عصاره انقلاب، مجلس بود که از تمام آحاد مردم و مردمی شکل گرفت و جریان یافت تا شانه به شانه به مجلس دهم رسید، مجلسی که کارشناسان به ناکارآمدی آن اتفاق نظر دارند.

مجلس دهم نتوانست دغدغه‌های موکلان خود را به خوبی استخراج کند و در سطح ملی تصمیم سازی درستی داشته باشد، همین باعث شد تا جامعه، پاییز بهارستان را به چشم ببیند و این دود زودتر از همه چشم مردم را از فراکسیون امید، ناامید کرد؛ چرا که نظارت خوبی بر عملکرد دولت نداشتند و بیشتر بله قربان گویان دولت بودند، شاهد این ادعا طرح سوال و استیضاح‌هایی بود که از وزرا و رئیس جمهور پرسیده می‌شد و همچنان بی‌نتیجه باقی می‌ماند.

حواشی بنفش مجلس
آنچه شاید نمی‌گذاشت سلفی حقارت مجلس از ذهن مردم کم رنگ شود، حواشی‌های اخلاقی بود که سر و صداهای خاصی ایجاد کرد، توهین به کارمند گمرک، بی‌ادبی به محمدمهدی زاهدی، درگیری با دانشجوی بسیجی، توهین به دانشجو با قرص ضدبارداری، همه و همه از لیست فراکسیون امید، جامعه را به سمت ناامیدی سوق داد، اما مشکل مجلس دهم به اینجا ختم نمی‌شود، قطعا اولین انتظاری که مردم از نمایندگان خود دارند، حفظ عزت ملی است، عدم وابستگی و نبود تمایلی به غرب که در واقع شالوده انسجام ملی و وحدت خواهد بود، اما دیدیم که در تصویب قراردادی ترکمانچایی چون fatf بسیاری سینه سوزاندند.

براساس قانون، هر حوزه‌ای تعداد نماینده خاص خود را دارا است، مازندران براساس جمعیت جغرافیای‌اش 9 حوزه و 12 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که هر نماینده به تشخیص خود و براساس نیاز منطقه در ایفای نقش حوزه انتخاباتی‌اش تلاش می‌کند، تا با بی‌عدالتی و کمبودهایی که مواجه هستند به پیگیری بپردازند و با انتقادات و طرح مشکلات که در مجلس بیان می‌کند به حل آنها پرداخته شود.

وکلای سرزمین سبز
مازندران، سرزمین زرخیزی که با امکانات خدادادی زیاد، از آب و هوای مساعد برای پایتخت گردشگری شدن ایران تا ثروت عظیم در منابع طبیعی و صنعت برخوردار است اما باز هم همچنان یک پای آن می‌لنگد که می‌توان این را یکی از ضعف‌های نمایندگان مردم این استان در مجلس خواند.

بیشتر منتقدان بر این باورند که عدم توجه مجلسی‌ها به حقوق شهروندی و مشکلاتی از این دست و همچنین عدم تحقق شعارهای انتخاباتی از انتقاداتی است که به نمایندگان این استان وارد می‌شود.

به همین منظور به سراغ شهروندان رفتیم تا با ترازوی نقد و بررسی، نگاهی موشکافانه به عملکرد مجلس دهم داشته باشیم و خواسته مردم را از مجلس یازدهم جویا شویم.

فصل جدید قوه قضائیه
محمدی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به رد صلاحیت‌های این دوره اظهار کرد: نگاه جزئی نگر قوه قضائیه و رد صلاحیت‌های برخی نمایندگان بخاطر مشکلات مالی، باعث شد اعتماد سازی بیشتری در جامعه و اتحاد پر رنگ تری شکل بگیرد، همانطور که از بدو ورود به ریاست قوه قضائیه اتفاقات تازه‌ای رقم خورد.

وی با بیان اینکه فصل جدیدی در قوه قضائیه شکل گرفت، عنوان کرد: برملا کردن مشکلات مالی کسانی که خود صاحبان قدرت بودند، امید و اعتماد زیای را بوجود آورد؛ یقه سفیدهایی چون؛ شبنم نعمت زاده، حسین فریدون، ولی الله سیف از جمله اقداماتی بود که امید در دل مردم کاشت.

این وکیل پایه یک آمل ادامه داد: این ردصلاحیت‌ها یعنی در اجرای عدالت با احدی تعارف ندارند و نوید خوبی است تا در شرایطی که جو رسانه‌ای دنیا به نفع ما نیست، اعتمادسازی پر رنگی داشته باشیم.

معلم بازنشسته‌ای به خبرنگار ما انتظار از نماینده مجلس را اجرای شعارهای انتخاباتی‌اش خواند و تاکید کرد: نباید نمایندگان به گونه‌ای عمل کنند که وعده‌های خود را از یاد ببرند، ما در آمل هنوز بعد از سال‌ها طعم مترو و هواپیما را نچشیدیم و ساخت سد پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته و این دردناک است.

اکبری، مشارک مردمی در انتخابات را مانند همیشه پر شور خواند و افزود: شاید تصور شود شرایط اقتصادی و ماجرای آبان ماه می‌تواند چیزی از حس وطن پرستی‌مان کم کند، اما باید گفت که امسال با وجود بحران معیشتی، شهادت سردار نقطه اتصال قلب‌های این ملت شد.

فاتح بهارستان
نماینده فعلی آمل، فردی که توانست چهار دوره متوالی نماینده آمل و لاریجان باشد و استقبال طیف های مختلف این شهرستان را به سمت خود جلب کند، این تا به جای بود که در دروه انتخاباتی‌اش می‌توان آن را بدون رقیب دید و حضورش در صندلی بهارستان را حتی قبل از خبر عدم صلاحیت‌اش قطعی دانست؛ هرچند اطرافیان او امید بازگشت او را دارند.

بدون اغراق نماینده کنونی آمل را باید فعال ترین نماینده مازندران قلمداد کرد و البته پرحاشیه؛ یقه گیری با معاون وزارت جهادکشاورزی در مجلس شورای اسلامی، صحبت‌های جنجالی اش با علی‌نژاد خبرنگار خارج از کشور، اتهام استفاده از رانت در استخدام دخترش به عضویت هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و بوق و کرناهایی که در رسانه‌ها به سرعت نور می‌پیچد و ... یوسفیان را نماینده پرحاشیه ساخته است.

غیبت وی در تصویب قرارداد cft با وجود ابراز مخالفت‌هایش، دست اندازهایی که در پی دو نماینده شدن حوزه استحفاظی خود می‌کند، آب رفتن نقاط مختلف آمل چه در نقشه و اسم و چه از منظر جغرافیایی همه از یک سو و طرح‌های بلند پروازانه‌ای چون متروی تهران شمال، راه اندازی فرودگاه در آمل، سدهراز و تحقق شعارهای انتخاباتی اش در این چند دوره او را فردی بدون عمل ساخته است.

واردات اقتصاد سوز
حمیدی یک فعال اجتماعی از تنها نماینده شهرش به خبرنگار ما گفت: مردم بعد از سه دوره هنوز منتظر مترو و فرودگاه هستند وعده هایی که افکار عمومی را به بازی گرفت.

وی با حمایت از شورای نگهبان در مساله رد صلاحیت‌ها، خاطرنشان کرد: قطعا فساد در مسئولان ناراحت کننده است، اما این غم زمانی عمیق‌تر می‌شود که آن مسئول با رای مردم روی کار آمده باشد.

این فعال اجتماعی جوان تصریح کرد: نماینده ای که خود فساد مالی مرتکب می‌شود، چطور می‌تواند به لایحه شفافیت آرا رای دهد، ورود قوه قضائیه موجب شفافیت مالی خوبی شد که جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان باید از حوزه خود دفاع کنند، گفت: اقتصاد این استان با برنج است، اما متاسفانه هر ساله شاهد واردات بی رویه برنج آن هم در زمان برداشت هستیم که  باید برای حل آن فکر اساسی شود.

فاجعه زباله ها حل شود
انتظارات مردم در جامعه از هر قشر و جنسیتی متفاوت، اما در عین حال مشترکات زیادی دارد؛ برخی از واردات بی رویه برنج گلایه می کنند و توقع دارند نماینده‌های استان محکم تر بر این فاجعه که مرگ اقتصاد استان را رقم می زند، بایستند.

بسیاری مخصوصا قشر جوان و تحصیل کرده از عملکرد نمایندگان استان در پسماند ابراز ناراحتی کردند، ندیدن این سرطان بدخیم و کم توجهی به آن ضربات سختی بر پیکره استان زده است که تا سال‌های سال خسارت آن ادامه دارد.

عملکرد نمایندگان در انتقال آب دریای خزر، تخصیص بودجه‌های دولتی از مازندران، کم توجهی به صنعت گردشگری هرچند برای مردم ناامید کننده بود؛ اما اکثریت از فعالیت نمایندگان در زمان سیل و بحران راضی بودند.

سناریوی شعارهای ناتمام
اپیدمی شعارهای انتخاباتی که از شورای اسلامی گرفته تا ریاست جممهوری، برای سودای مجلس هم بی‌نصیب نمانده و هر نامزدی، انرژی خود را در ارائه شعارها به خوبی طراحی می‌کند، اما تاریخ متاسفانه ثابت کرده است، که بسیاری از شعارها یا اصلا قابل اجرا نیستند و یا همتی بلند می‌طلبند که از عملکردهای نمایندگان فراتر است، نمایندگانی که در نهایت به خواسته‌های حداقلی مردم نیز کمتر رسیدگی می کنند.

اما ای کاش با وجود سناریوی تکراری شعارهای ناتمام، قوانینی مبنی بر اجرای صددرصدی شعارها وجود می‌داشت تا جامعه بتواند بر مبنای آن تکیه کند و تصمیم بگیرد، نه اینکه صرفا براساس معاملات انتخاباتی چیزی بر زبان بیاورد.

همه می آییم
قطعا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستیم، باید در انتخابات شرکت کنیم؛ که مطمئنا همینطور خواهد بود و شاهد حضور مصمم و پرشور مردم در میدان انتخابات هستیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, حواشی بنفش مجلس,
,
,
,
,
, وکلای سرزمین سبز,
,
,
,
,
,
,
, فصل جدید قوه قضائیه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فاتح بهارستان,
,
,
,
,
,
,
, واردات اقتصاد سوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فاجعه زباله ها حل شود,
,
,
,
,
,
,
, سناریوی شعارهای ناتمام,
,
,
,
,
, همه می آییم,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه