اخبار داغ

المیادین بررسی کرد؛

دو هدف آمریکا از تحریم شورای نگهبان در شب انتخابات

دو هدف آمریکا از تحریم شورای نگهبان در شب انتخابات
شبکه لبنانی المیادین پنجشنبه شب دلایل اقدام آمریکا در تحریم شورای نگهبان در شب انتخابات را بررسی کرد و گفت، معنای این تحریم این است که آمریکا بشدت از عملکرد شورا ناراحت و ناراضی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه تحولات ایران و انتخابات مجلس، پنجشنبه‌شب به موضوع انتخابات و مشارکت مردم و تحریم جدید آمریکا پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«وفا سرایا» مجری المیادین در استودیو تهران، میزبان «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران بود. در این برنامه مشارکت مردمی در انتخابات، خواسته‌های مردم از ورای شرکت در انتخابات و دلایل اقدام آمریکا در تحریم شورای نگهبان قانون اساسی، بررسی شد.

,

, ,

تکیه جمهوری اسلامی از ابتدا به مردم بوده است

,

سرایا پرسید که چرا نظام ایران بر حضور مردم در انتخابات اصرار می‌کند و ریا پاسخ داد، نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در چهل‌ویک سال پیش، بر حاکمیت مردمی و مشارکت آنان در امور کشور، تکیه داشته است؛ به همین دلیل است که تقریبا در چهار دهه گذشته، به طور میانگین، هر سال، یک انتخابات برگزار شده و حتی در سخت‌ترین شرایط مثل جنگ تحمیلی، انتخابات را تعطیل یا معوق نکرده است. بعدها در شرایط بد اقتصادی هم همینطور بوده زیرا سران ایران بر برگزاری به موقع آن اصرار داشته‌اند، به این دلیل که انتخابات در ایران همیشه بسیار مهم است. شما ببینید ایران فقط سه ماه پس از پیروزی انقلاب، برای قانون اساسی خودش همه‌پرسی سراسری برگزار کرد. لذا حاکمیت مردم در داخل نظام، تکیه‌گاهی اساسی بوده است.

,

دو هدف آمریکا؛ ناراحتی از شورا و تلاش برای تحریم انتخابات!

,

ریا افزود: الان هم فراخوان‌ها و دعوت‌ها برای مشارکت در انتخابات،‌ متعدد و بسیار است. انتخابات امری استثناست در ایران. همه سران از رئیس جمهوری، وزیر خارجه، سران نظامی، سران سیاسی، رهبری، همه بر ضرورت مشارکت تأکید می‌کنند. البته وقتی از این انتخابات صحبت می‌کنیم،‌ داریم از انتخاباتی حرف می‌زنیم که با انتخابات‌های قبلی متفاوت است چون ایران الان در شرایطی بسیار سخت است؛ چالش‌های آمریکا و تحریم‌ها را دارد، و حتی خود ایران برای آمریکا چالش شده است. حتی شما ببینید که در آستانه انتخابات،‌ آمریکا در اقدامی جدید دبیر شورای نگهبان آیت‌الله احمد جنتی و شورای نگهبان را در لیست تحریم قرار می‌دهد. چرا؟ چرا در این زمان حساس؟ انتخابات فعلی ایران بسیار حساس است و برای همین است که دعوت‌ها و فراخوان‌ها برای حضور در انتخابات، بسیار زیاد است.

,

ریا درباره اهداف آمریکا از این تحریم گفت:‌ البته که موضوع انتخابات، مسئله اصلی است. یعنی خواسته‌های آمریکایی‌ها از مردم ایران برای تحریم انتخابات از مدتی پیش آغاز شد و این کار در رسانه‌های مورد حمایت آمریکا و ضد نظام ایران، پی گرفته شد. اما در خصوص اهداف آمریکا باید گفت که زمان انجام این کار خودش کاملا گویاست؛ اول این اقدام نشان‌دهنده میزان انزجار آمریکا و نارضایتی آن از عملکرد شورای نگهبان است و در چارچوب تحرکات آمریکا برای تحریم انتخابات است. دوم اینکه آمریکا میخواهد این پیام را ولو غیرمستقیم به مردم ایران بدهد که شورای نگهبان مسئول محروم شدن نامزدان اصلاح‌طلب از ورود به رقابت انتخاباتی است پس مردم نباید به پای صندوق رأی بروند. اما ما شاهدیم که حتی خود اصلاح‌طلبان بر ضرورت مشارکت همه مردم در انتخابات تأکید کرده‌اند. ما در داخل ایران شاهدیم که با همه اختلافات در نظرها، بر لزوم مشارکت وسیع مردم تأکید دارند.

,

, ,

مردم از انتخابات مجلس، چه می‌خواهند؟

,

مجری پرسید، با توجه به تقابل ایران و آمریکا در زمان فعلی، مردم ایران در این انتخابات، دنبال چه اهدافی هستند؟ ریا گفت، مهم‌ترین چیزی که الان برای مردم ایران مطرح است، وضع اقتصادی است. برای همین در تبلیغات انتخاباتی شاهد بودیم که هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بر مسائل اقتصادی تمرکز کردند. بخصوص اینکه انتقادهای زیادی از دولت و عملکرد اقتصادی حسن روحانی بخصوص از طرف اصولگراها مطرح شد هر چند که اصلاح‌طلبان نیز از این موضوع انتقاد کردند ولی با لحنی آرام‌تر و نرم‌تر. بنابراین تمرکز همه روی مسائل اقتصادی کاملا روشن بود. مردم مجلسی می‌خواهند که بتواند با این چالش‌ها روبه‌رو شود. پرونده‌های مهم با اقتصاد ایران گره خورده است. وقتی ما از پرونده هسته‌ای صحبت می‌کنیم، این مسئله با اقتصاد ایران ارتباط ریشه‌ای دارد. حتی پرونده روابط خارجی با کشورهای همسایه و خیلی از پرونده‌های دیگر با موضوع اقتصاد مرتبط است. مردم می‌خواهند بدانند که مجلس جدید می‌تواند به مقابله با تحریم‌های آمریکا کمک کند؟‌ آیا می‌تواند اقتصاد را تقویت کند؟ آیا می‌تواند نرخ بیکاری را کاهش بدهد؟ آیا می‌تواند شدت تورم را کاهش دهد یا به رشد اقتصادی کمک کند؟‌ اینها عواملی است که مردم را قانع می‌کند که پای صندوق رأی بیاییند.

,

, ,

نظرسنجی‌؛ مشارکت بیش از ۵۰ درصد

,

ریا افزود:‌ نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از پنجاه درصد گفته‌اند که قطعا پای صندوق رأی می‌روند. برخی هم گفته اند احتمالا شرکت خواهند کرد. پس چنین نظرسنجی‌هایی نشان‌دهنده این است که احتمالا مشارکت بیش از پنجاه درصد خواهد شد اما نمی‌خواهم وارد بازی ارقام بشوم زیرا روز انتخابات روشن خواهد شد که مردم با چه میزانی در انتخابات حاضر خواهند شد و وزارت کشور ایران این آمار را بزودی اعلام خواهد کرد.

,

مجری المیادین در ادامه از سلامت انتخابات در ایران پرسید و مدیر دفتر این شبکه پاسخ داد، انتخابات در ایران مکانیزم‌هایی دارد که در قانون آمده است. این قانون روند انتخابات را شفاف کرده و در فقط شهر تهران پنج هزار ناظر وجود دارد بنابراین پس در سراسر ایران باید هزاران یا ده‌ها هزار نفر باشد. این مکانیزم نشان‌دهنده اصرار نظام برای شفاف بودن روند انتخابات است. حتی نامزدها هم در هر مرکزی نماینده دارند یا می‌توانند داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه