اخبار داغ

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان؛

مردم شکایات خود را در «سامانه مردم» ناظر ثبت کنند/ شورای نگهبان شکایات را بررسی و منعکس می‌کند

مردم شکایات خود را در «سامانه مردم» ناظر ثبت کنند/ شورای نگهبان شکایات را بررسی و منعکس می‌کند
حجت‌الاسلام جلال مرادی با بیان اینکه عموم مردم می‌توانند شکایات خود را در سامانه مردم ناظر ثبت کنند، گفت: شورای نگهبان آنها را مورد بررسی قرار داده و تخلفات و مشکلات را منعکس می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان، بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی ۴۱ سال گذشته ۳۱ انتخابات در کشور برگزار شده است، اظهار کرد: این مهم به لحاظ برگزاری انتخابات جزو سرآمد های عالم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

وی با تأکید بر اینکه در جمهوریت نظام باید به حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای توجه داشت، گفت: حضور مردم در پای صندوق های رأی نشان دهنده میهن دوستی و انقلابی بودن مردم است؛ حضور مردم در انتخابات  در طول سال‌ها از میانگین جهانی بالاتر بوده است.

,

مرادی با بیان اینکه باید به همه عالم نشان دهیم مردم سالاری در کشور ما تمام عیار است، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات داوطلبان از تمام اقشار و سلایق ثبت‌نام و شرکت کردند در حالی که در نظام های دموکراسی دنیا افرادی که بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند باید از طریق حزب قدرتمند وارد شوند و این امر در نظام ما موضوعیت ندارد.

,

وی با بیان اینکه در بحث قانون انتخابات و اجرای آن بحث اسلامی مد نظر است، افزود: برای این منظور قانون اساسی همانند، قوانین کشورهای دیگر نهاد نظارتی است که در ایران شورای نگهبان و قانون اساسی این وظیفه را به عهده دارد.

,

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان بیان کرد: در انتخابات نیز طبق اصل ۹۹ قانون اساسی در ماده ۳ تصریح شده است که نظارت شورای نگهبان عام و شامل همه مراحل انتخابات است.

,

وی با اشاره به رصد و بررسی سلامت انتخابات از سوی هیأت نظارت ۵ نفره استان و ۳ نفره شهرستان و ناظرین به عنوان هیأت، افزود: تا این لحظه هیچ مشکل خاصی و یا تخلف تاثیر گذاری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گزارش نشده و در صورت دریافت گزارش نیز این موارد دقت و بررسی قرار گرفته است.

,

مرادی با بیان اینکه امیدواریم شاهد حضور حداکثری و انتخاب اصلح در استان باشیم، خاطرنشان کرد: فردی که به عنوان نماینده انتخاب می شود فقط نماینده یک حوزه نیست، تصمیمات و طرح های او در مجلس برای کل ایران اسلامی و تأثیرگذار در تعاملات بین المللی است.

,

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و جنگ اقتصادی و شناختی و فشار دشمن، یادآور شد: حضور مردم در پای صندوق های رأی، اعتراض به دشمن، حمایت از کشور، میهن و نظام است.

,

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان با اشاره به فعال بودن سامانه مردم ناظر در این دوره از انتخابات، اظهار کرد: عموم مردم می توانند وارد سایت شده و شکایات خود را به صورت مستند و با ارائه مدرک ثبت کنند و شورای نگهبان آنها را مورد بررسی قرار داده و تخلفات و مشکلات را منعکس می کند.

,

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از مشارکت نسبت به دوره‌های قبل در استان تا این لحطه در دست نیست، گفت: به نسبت زمان طی شده از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مقایسه با دوره‌های قبل مشارکت بیشتر بوده است.

,

مرادی بیان کرد: هیأت نظارت بر انتخابات بعد از شمارش آرا و اعلام نتایج، اعتراض و شکایات داوطلبان را اخذ و به شورای نگهبان ارجاع می‌دهد و تأیید صحت انتخابات برگزار شده بر عهده شورای نگهبان است.

,

وی افزود: بعد از بررسی شکایات اگر در حوزه‌ای جرم موثر باشد به گونه‌ای که در نتیجه آرا اثر بگذارد بعضاً منجر به ابطال صندوق‌ها و در صورت گستردگی شورای نگهبان اقدام ابطال آراء حوزه انتخابیه می‌کند.  

,

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان تصریح کرد: حداقل شرط اخذ فردی برای ورود به مجلس شورای اسلامی ۲۰ درصد آرا مأخوذه حوزه انتخابیه است و این امر کمک می‌کند که منتخبان استان در دور اول انتخاب شوند.

,

وی ادامه داد: پیش‌بینی ها تا این لحظه در خصوص به دور دوم کشیده شدن انتخابات در حوزه‌های انتخابیه بسیار کم است.

,

مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان رد صلاحیت نماینده منتخب مردم وجود دارد یا خیر، گفت: در این مورد امکان قانونی وجود دارد چرا که قانون، بحث نظارت را برای همه مراحل انتخابات در نظر گرفته است و تا زمانی که اعتبار نماینده در مجلس ثابت شود نظارت جاری است.

,

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان خاطرنشان کرد: بعد از انتخاب نماینده شورای نگهبان در طول ۴ سال نظارت موثر بر نماینده ندارد و در این خصوص خلاء قانونی وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه امکان بازشماری آرا و رسیدگی به اعتراض‌ها و شکایات وجود دارد، یادآور شد: هر کس فکر کند تخلف شده، نظام و شورای نگهبان آمادگی بررسی شکایات را دارد؛ برخی سال ۸۸ موضوع اعتراض‌ها را به معضل بزرگی تبدیل کردند در حالی که رسیدگی به اعتراض و شکایت‌ها امکان پذیر است.

,

مرادی با اشاره به الکترونیکی بودن انتخابات، اظهار کرد: اگر اصول امنیتی، سلامت و قابلیت بازشماری آرا تضمین شود شورای نگهبان مشکلی با الکترونیکی کردن انتخابات ندارد.

,

وی با اشاره به بحث خرید رأی در برخی حوزه‌های انتخابیه، گفت: در صورت مشاهده اینگونه موارد مردم گزارش‌های خود را در این خصوص در سامانه مردم ناظر بارگذاری کنند و ما وظیفه داریم مواردی که به دست ما می‌رسد بررسی کرده و اگر در بررسی‌ها خرید رأی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم وجود داشته باشد، موارد را به دادستان حوزه انتخابیه ارجاع دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه